НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 296583

Назва:

Теорії медіа-досліджень



Анотація: Курс є обов’язковим для студентів другого року навчання магістерської програми з журналістики Факультету соціальних наук і соціальних технологій НаУКМА, спеціальності 061 «Журналістика». Головною метою курсу є навчити студентів ефективно використовувати теорії, напрацьовані в галузі досліджень медіа та журналістики, для постановки наукових проблем та пояснення результатів у власних дослідженнях. На лекціях та семінарах розглядаються загальні моделі медіапроцесів та окремі теорії, що найчастіше застосовуються в трьох основних сферах досліджень масових комунікацій: медіавиробництва, медіатекстів та медіавпливу. Студенти навчаться зіставляти теорії, що походять з різних наукових парадигм: позитивізму, конструкціонізму, бігевіоризму, феноменології, постструктуралізму, а також розуміти їхні сильні сторони та обмеження. Курс буде корисним не лише для майбутніх медіадослідників, а й для журналістів-практиків, оскільки студенти навчаться краще розуміти роль журналіста в соціальних перетвореннях та оцінювати політичні наслідки своєї діяльності, — питання, які також будуть у фокусі особливої уваги під час курсу. Вивчення дисципліни передбачає формування та розвиток навичок аналізу і синтезу, вміння працювати з науковими джерелами та застосовувати набуті знання для аналізу медіасередовища, тенденцій і проблем розвитку журналістики.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 2

Семестр: 3

Кількість кредитів: 4

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Орлова Дарія Вадимівна

Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен:
Знати:
- основні теорії масових комунікацій
- історію розвитку медіа досліджень
Вміти:
- проводити медіа дослідження;
- критично мислити;
- давати експертні оцінки масовим комунікаціям сучасної України;
- орієнтуватися у проблематиці громадського мовлення.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Основи герменевтики, Методи медіа досліджень.

Зміст дисципліни: Теоретична підготовка студентів у галузі медіа досліджень, включно з опануванням найбільш відомими теоріями й методами, вивченням історії дослідження масових комунікацій, ознайомленням із сучасними українськими прикладами розвитку медіа галузі та проведення медіа досліджень. Оскільки ця дисципліна орієнтована головним чином на майбутніх журналістів, вона включає в себе головні складові цієї професії, а також вводить в центральну проблематику розвитку масових комунікацій сучасної України. Через цей курс студенти одержують цілісний погляд на журналістику, мас-медіа та масові комунікації.


Рекомендована література:
Література для обговорення на семінарі 1:
1. Mills, B., & Barlow, D. M. (2014). What is theory? In Reading Media Theory: Thinkers, Approaches and Contexts (pp 7-21). Pearson Education, Limited.
2. Rudestam, K. E., & Newton, R. R. (2014). Research Wheel. In Surviving Your Dissertation: A Comprehensive Guide to Content and Process (pp. 5–8). SAGE Publications.
3. Bryant, J., & Miron, D. (2004). Theory and Research in Mass Communication. Journal of Communication, 54(4), 662–704.

Додаткова література:
1. Sutton, R. I., & Staw, B. M. (1995). What theory is not. Administrative science quarterly, 371-384.
2. Квіт, С. М. ([2008] 2018). Масові комунікації та їх дослідження (C. 9–34); Теорії масових комунікацій (C. 34–71). In Масові Комунікації. К: Видавничий дім “Києво-Могилянська академія”.
3. Communication Studies Theories (класифікація теорій) https://www.utwente.nl/.uc/f32b97e4401021a2d8f00d5e2e5030c0add13d6eed6e400/Communication%20Theories%20University%20of%20Twente%20-%20UTwente%20-%20The%20Netherlands.pdf

Література для обговорення на семінарі 2:
1. Chomsky, N., & Herman, E. S. (2010 [1988]). A Propaganda Model. In Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. Random House.
2. Fuchs, C. (2017). The power and political economy of social media. In Social Media: A Critical Introduction (pp. 97–125). SAGE.

Додаткова література:
1. Thompson, P. (2009). Market manipulation?: Applying the propaganda model to financial media reporting. Westminster Papers on Communication and Culture, 6(2), 73–96.
2. Mullen, A. (2009). The propaganda model after 20 years: Interview with Edward S. Herman and Noam Chomsky. Westminster Papers in Communication and Culture, 6(2). https://www.researchgate.net/publication/317574637_The_Propaganda_Model_after_20_Years_Interview_with_Edward_S_Herman_and_Noam_Chomsky
3. Szostek, J. (2014). The media battles of Ukraine’s EuroMaidan. Digital Icons, 11, 1-19
4. Williams, K. (2003). Understanding Media Theory. Chapter “The Production Process”, pp. 71-96.

Література для обговорення на семінарі 3:
1. Breed, W. (1954). Social control in the newsroom: A functional analysis. Soc. F., 33, 326.
2. Tuchman, G. (1972). Objectivity as strategic ritual: An examination of newsmen’s notions of objectivity. American Journal of Sociology, 77(4), 660.
3. White, D. M. (1950). The gatekeeper: A case study in the selection of news. Journalism Quarterly, 27(4), 383–390.

Додаткова література:
1. Tandoc Jr, E. C. (2014). Journalism is twerking? How web analytics is changing the process of gatekeeping. New media & society, 16(4), 559-575.

Література для обговорення на семінарі 4:
1. Horkheimer, M., & Adorno, T. W. (2002). The Culture Industry: Enlightenment as Mass Deception. In Dialectic of Enlightenment: Philosophical Fragments. Stanford University Press. (In Russian Хоркхаймер, М., & Адорно, Т. Л. В. (1997). Культуриндустрия: Просвещение как обман масс. In Диалектика просвещения. Философские фрагменты (pp. 149–209). Медиум, Ювента).

Додаткова література:
1. Adorno, T. W. (1957). The stars down to earth: The Los Angeles Times astrology column: A study in secondary superstition. Jahrbuch Fur Amerikastudien, 19–88.
2. Horkheimer, M. (1982). Traditional and Critical Theory. In Critical theory: selected essays (pp. 188 – 243). Continuum International Publishing Group.

Література для обговорення на семінарі 5:
1. Барт, Р. ([1964]1994). Риторика образа. В Барт Р. Избранные работы: Семиотика. Поэтика (c. 297-318).
2. Hall, S. ([1980]2005). Encoding/decoding. In S. Hall, D. Hobson, A. Lowre, & P. Willis (Eds.), Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 1972-79 (pp. 117–127). London: Routledge.
3. Hall, S. (1981). The determinations of news photographs. In The Manufacture of News: Social Problems, Deviance and the Mass Media, Communication and Society. Beverly Hills: Sage Publications (pp. 226–243).

Додаткова література:
1. Gray, A., Campbell, J., Erickson, M., Hanson, S., & Wood, H. (2007). CCCS selected working papers (Vol. 2). Routledge.
2. Hall, S. (1992). Culture, media, language: working papers in cultural studies, 1972-79. Routledge.
3. Gitlin, T. (1979). Prime Time Ideology: The Hegemonic Process in Television Entertainment. Social Problems, 26(3), 251–266.
4. Hsu, H. (2017). Stuart Hall and the Rise of Cultural Studies. The New Yorker. https://www.newyorker.com/books/page-turner/stuart-hall-and-the-rise-of-cultural-studies

Література для обговорення на семінарі 6:
1. Fairclough, N. (1996 [1989]). Discourse and power. In Language and power. (pp. 43–76). Edinburgh Gate: Longman Publishers UK.
2. Fairclough, N. (1996 [1989]). Dialectic of structure and practices. In Language and power. (pp. 37–40). Edinburgh Gate: Longman Publishers UK.

Додаткова література:
1. Fairclough, N. (1995). Media discourse. London: Edward Arnold.
2. Khosravinik, M. (2009). The representation of refugees, asylum seekers and immigrants in British newspapers during the Balkan conflict (1999) and the British general election (2005). Discourse & Society, 20(4), 477–498.
3. Leeuwen, T. V. (2008). Representing Social Actors. In Discourse and practice: New tools for critical discourse analysis (pp. 23–54). Oxford University Press.

Література до теми 7

1. Бергер П., Лукман Т. Общество как объективная реальность. Институциализация (до підрозділу про ролі) // Социальное Конструирование Реальности: Трактат По Социологии Знания. – М: Медиум, 1995. – С. 81–120
2. Gerbner G. Cultural Indicators: The Case of Violence in Television Drama // Annals of the American Academy of Political and Social Science. – 1970. – Vol. 388, Issue 1. – PP. 69–81.

1. Додаткова література:
1. Gerbner, G. (1969). Dimensions of violence in television drama. Violence in the Media, 311–340. Retrieved from http://web.asc.upenn.edu/gerbner/Asset.aspx?assetID=404.
2. Mastro, D. E., & Greenberg, B. S. (2000). The Portrayal of Racial Minorities on Prime Time Television. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 44(4), 690–703

Література для обговорення на семінарі 8:
1. Entman, R. M. (1991). Framing US coverage of international news: Contrasts in narratives of the KAL and Iran air incidents. Journal of Communication, 41(4), 6–27.
2. Callaghan, K., & Schnell, F. (2001). Assessing the Democratic Debate: How the News Media Frame Elite Policy Discourse. Political Communication, 18(2), 183–213.

Додаткова література:
1. Snow D.A., Rochford Jr E.B., Worden S.K., & Benford R. D. Frame alignment processes, micromobilization, and movement participation // American Sociological Review. – 1986. – Vol. 51, Issue 4. – PP. 464–481. (обов’язкова для аспірантів)

Література для обговорення на семінарі 9:
1. Katz, E. (1957). The Two-Step Flow of Communication: An Up-To-Date Report on an Hypothesis. Political Opinion Quarterly, 21(1), 61–78.
2. Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory of Mass Communication. Mediapsychology, 3, 265–299.
3. Bryant, J., & Oliver, M. B. (2009). Media violence. In Media effects: Advances in theory and research (pp. 269–287). Routledge.

Література для обговорення на семінарі 10:
1. Lasswell, H. D. (1948). The structure and function of communication in society. В L. Bryson (Ed), The communication of ideas: a series of addresses (pp 37–51). New York: Harper & Brothers.
2. McCombs, M. E., & Shaw, D. L. (1972). The Agenda Setting Function of Mass Media. The Public Opinion Quarterly, 36(2), 176–187.
3. Katz, E., Blumler, J. G., & Gurevitch, M. (1973). Uses and Gratifications Research. The Public Opinion Quarterly, 37(4), 509–523.

Додаткова література:
1. Raacke, J., & Bonds-Raacke, J. (2008). MySpace and Facebook: Applying the uses and gratifications theory to exploring friend-networking sites. Cyberpsychology & Behavior, 11(2), 169–174.
2. Song, I., Larose, R., Eastin, M. S., & Lin, C. A. (2004). Internet gratifications and Internet addiction: On the uses and abuses of new media. CyberPsychology & Behavior, 7(4), 384–394.
3. Sato, H. (2003). Agenda Setting for Smoking Control in Japan, 1945-1990: Influence of the Mass Media on National Health Policy Making. Journal of Health Communication, 8(1), 23–40.

Література для обговорення на семінарі 11:
1. Rogers, E. M. (1995). Elements of diffusion. In Diffusion of innovations (pp. 1–37). Simon and Schuster.
2. Singhal A., Sthapitanonda P. The Role of Communication in Development Lessons Learned from a Critique of the Dominant, Dependency, and Alternative Paradigms // Journal of Development Communication. – 1996. – Vol. 7, Issue 1. – PP. 10–25










Форми та методи навчання: лекційні, семінарські, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (опитування, виступи на практичних заняттях, презентації); підсумковий контроль - 40 балів (форма контролю - екзамен).

Мова навчання: українська