Код: 296590Назва:
Практика навчальна "Журналістські тексти в епоху мультимедіа"
Анотація: Навчальна практика «Журналістські тексти в епоху мультимедіа» є обов’язковою для студентів першого року навчання магістерської програми з журналістики Факультету соціальних наук та соціальних технологій НаУКМА, спеціальність – 061 «Журналістика».
Практика проходить на базі Могилянської Школи Журналістики у форматі творчої майстерні, де практично-орієнтована діяльність відіграє ключову роль у формуванні професійних навичок студентів, готових до творчої та високоякісної роботи в галузі журналістики.
Знайомить студентів із жанровою палітрою журналістських матеріалів, яка існує в сучасному багатоплатформному мультимедійному середовищі. Під час навчання розглядаються базові професійні журналістські стандарти, а також основні вимоги та критерії до написання журналістських матеріалів у різних жанрах. Особлива увага приділяється вимогам до чутливого контенту в умовах війни. Окрім того, курс також пропонує ознайомлення із динамікою розвитку та змін кожного окремого жанру залежно від вимог часу.
Метою практики є : навчити студентів створювати журналістські матеріали в різних жанрах, як от новина, інтерв’ю, репортаж, стаття, рецензія, з дотриманням професійних стандартів задля поширення їх на різних сучасних медійних платформах.
Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: 1Семестр: 1Кількість кредитів: 4Форма контролю: залікВикладач(і): Дуцик Діана РостиславівнаРезультати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен: Знати: -базові журналістські стандарти; -особливості написання журналістських матеріалів у різних жанрах;-вмітимуть створювати/писати журналістські матеріали в основних жанрах, таких як новина, інтерв’ю, репортаж, стаття (проблемна та аналітична), рецензія; вмітимуть адаптувати свої тексти для різних типів медіа, зокрема друкованих, онлайн-медіа та соцмереж, а також поширювати їх на різних платформах. Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Сучасна теорія і практика радіомовленняЗміст дисципліни: МЕТА ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ.
навчити студентів створювати журналістські матеріали в різних жанрах, як от новина, інтерв’ю, репортаж, стаття, рецензія, з дотриманням професійних стандартів задля поширення їх на різних сучасних медійних платформах.
Практика проходить на базі Могилянської Школи Журналістики у форматі творчої майстерні, де практично-орієнтована діяльність відіграє ключову роль у формуванні професійних навичок студентів, готових до творчої та високоякісної роботи в галузі журналістики.
Знайомить студентів із жанровою палітрою журналістських матеріалів, яка існує в сучасному багатоплатформному мультимедійному середовищі. Під час навчання розглядаються базові професійні журналістські стандарти, а також основні вимоги та критерії до написання журналістських матеріалів у різних жанрах. Особлива увага приділяється вимогам до чутливого контенту в умовах війни. Окрім того, курс також пропонує ознайомлення із динамікою розвитку та змін кожного окремого жанру залежно від вимог часу.
Рекомендована література: ЛІТЕРАТУРА та ДЖЕРЕЛА Заняття 1-2. Основна: 1. Dutsyk, D., & Dyczok, M. (2021). Ukraine's Media: A Field Where Poweris Contested. In From "TheUkraine" toUkraine. A Contemporary History, 1991-2021 (pp. 169-206). Stuttgart, Germany: ibidem-Verlag. Або в українському перекладі: Дуцик. Д., Дичок М. (2021). ЗМІ України: поле конкуренції за владу. В Нариси новітньої історії України 1991-2021. (с.157- 188). Київ: Laurus. 2. Дуцик Д. (2022). Як трансформуються українські медіа у вогні війни // https://www.jta.com.ua/trends/yak-transformuiutsia-ukrainski-media-u-vohni viyny-lektsiia-diany-dutsyk/ 3. Журналістика незалежної України (серія інтерв’ю). Проєкт Премії Георгія Гонгадзе // https://gongadzeprize.com.ua/zhurnalistika-nezalezhnoi-ukraini 4. Рон Кеппс. (2021). Як писати про війну. Київ: Смолоскип. Додаткова: 1. Журналісти на війні. Документальні дослідження, хронікальний літопис, аналітика. (2022). Харків: Фоліо. 2. Пітер Тейлор. (2014). Розмови з терористами. Моя подорож від ІРА до Аль Каїди. Київ: Темпора. Заняття 3-4. Основна: 1. Девід Рендол. (2007). Універсальний журналіст. Київ: Видавництво «К.І.С.» 2. Дуцик Діана. (2023). Що треба знати про основні журналістські жанри. В Посібник з журналістської етики. // https://www.jta.com.ua/wp content/uploads/2023/09/Posibnyk-etyka_full.pdf Додаткова: 1. Вільям Зінссер. (2023). Як писати добре. Класичний посібник зі створення нехудожніх текстів. Київ: «Наш Формат». 2. Каппон Р. Дж. (2005). Настанови журналістам Ассошіейтед Пресс: Професійний порадник. К.: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія». 3. Вальтер фон Ла Рош. (2005). Вступ до практичної журналістики: Навчальний посібник. За заг. ред. В.Ф.Іванова та А.Коль. К.: Академія Української Преси. Заняття 5-6. Основна: 1. Новинна грамотність. Онлайн-курс. (2017). «Детектор медіа» // https://video.detector.media/special-projects/novynna-gramotnist-i22 2. Вайшенберг Зігфрід. (2004). Новинна журналістика: Навчальний посібник. К.: Академія української преси. Додаткова: 3. Дейвіс Нік. (2011). Новини пласкої землі. К.: Темпора. Заняття 7-8. Основна: 1. Халер М. (2008). Інтерв’ю: Навчальний посібник. За заг. ред. В.Ф.Іванова. К.: Академія Української Преси, Центр вільної преси 2. Психологія інтерв’ю. Розділ в посібнику «Як викладати практичну журналістику» // https://www.jta.com.ua/wp content/uploads/2021/02/Conflict-journalism_A4l-small.pdf 3. Майстер-клас Сергія Дорофеєва. Робота в форматі «хард-ток»: ? Відео 1: https://video.detector.media/how to/sergeij_dorofeev_razomnite_svoego_geroia-i214 ? Відео 2.: https://video.detector.media/how-to/old-i219? Відео 3: https://video.detector.media/how to/sergeij_dorofeev_o_raznitse_mezhdu_tsenzuroij_i_dramaturgieij_v_tok-shou i217 Додаткова: 1. Мустафа Найєм. (2019). Двобій за правду. Правила написання інтерв'ю Мустафи Найєма. - К.: Пабулум, - 176 с. 2. Валерий Калныш. (2017). За слова отвечают. - К.: Брайт Стар Паблишинг (тут підбірка інтерв'ю з відомими журналістами). Заняття 9-10. Основна: 1. Заява Комісії журналістської етики щодо інтерв'ю Гордона з Гіркіним та Поклонською // http://www.cje.org.ua/ua/news/zayava-komisiyi zhurnalistskoyi-etyky-shchodo-oprylyudnennya-dmytrom-gordonom-intervyu-z 2. Редакційна політика Радіо Свобода щодо фото й відео з військовополоненими (англ.) // https://pressroom.rferl.org/a/31752789.html 3. Аналіз відеоінтерв’ю російських полонених, зроблений Human Rights Watch // https://www.hrw.org/uk/news/2022/04/19/ukraine-respect-rights-prisoners war 4. Рекомендації КЖЕ щодо висвітлення тем, пов’язаних з українськими військовополоненими: https://cje.org.ua/statements/shchodo-vysvitlennia-tem pov-iazanykh-iz-ukrainskymy-polonenymy/ 5. Як журналісту працювати з тими, хто пережив полон. Рекомендації Інтерньюз// https://www.facebook.com/internewsukraine/posts/pfbid02AY5Q2W6x3SkRMK Wg1rZfj3DryMTX4WxCPjBzH8zyVJo1ZBuxHseuWMLFF2FLGAJhl 6. Заява КЖЕ щодо інтерв’ю з потерпілою, яка втратила доньку й зазнала тяжких поранень під час ракетного удару по Вінниці 14 липня// https://cje.org.ua/statements/zaiava-kzhe-shchodo-interv-iu-z-poterpiloiu-iaka vtratyla-donku-y-zaznala-tiazhkykh-poranen-pid-chas-raketnoho-udaru-po vinnytsi-14-lypnia/ 7. Як повідомляти про травматичний досвід в медіа. Лекція Тетяни Трощинської// https://www.youtube.com/watch?v=DNBYChHHifo&ab_channel=%D0%9A%D0%B E%D0%BC%D1%96%D1%81%D1%96%D1%8F%D0%B7%D0%B6%D1%83%D1 %80%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%81%D1%82%D1%81%D1%8C %D0%BA%D0%BE%D1%97%D0%B5%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8%28 %D0%9A%D0%96%D0%95%29 Заняття 11-12. Основна: 1. Халер М. (2011). Репортаж: Навчальний посібник. За заг. ред. В.Ф.Іванова. К.: Академія Української Преси, Центр вільної преси.Додаткова: 1. Подкаст «ЖурфакТИ на війні» (Епізод 8): Про роботу репортера у зоні бойових дій розповідає кореспондентка німецької газети taz (Die Tageszeitung) Анастасія Магазова // https://www.jta.com.ua/knowledge-base/podkast zhurfakty-na-viyni-epizod-8-korespondentka-nimetskoi-die-tageszeitung anastasiia-mahazova-pro-vysvitlennia-viyny-z-2014-roku/ 2. Репортажист Вітольд Шабловський: Польща втомилась від навчання свободи, вона зараз стала на задні лапи й почала танцювати // http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/master_clas/reportazhist_vitold_sha blovskiy_polscha_vtomilas_vid_navchannya_svobodi_vona_zaraz_stala_na_zadni_lapi _y_pochala_tantsyuvati/ 3. Репортаж – розповідь про те, що відбулося насправді // http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/master_clas/reportazh_rozpovid_pro _te_scho_vidbulosya_naspravdi/ 4. Павел Решка: «Я ненавиджу всіх політиків, тому можу писати про них просто» // http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/master_clas/pavel_reshka_ya_nenavi dzhu_vsikh_politikiv_tomu_mozhu_pisati_pro_nikh_prosto/ 5. Територія екстремумів та екстриму // http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/mediaosvita/teritoriya_ekstremumiv _ta_ekstrimu/ 6. Репортажний диявол у деталях // http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/master_clas/reportazhniy_diyavol_u_ detalyakh/ 7. Правила репортажу Валерія Калниша // http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/master_clas/pravila_reportazhu_vale riya_kalnisha/ 8. Жіночі та чоловічі репортажі з лінії фронту: чи є відмінності? // http://osvita.mediasapiens.ua/ethics/standards/zhinochi_ta_cholovichi_reportazhi _z_linii_frontu_chi_e_vidminnosti/ 9. Павел Пеньонжик: «Українські ЗМІ теж відповідальні за настрої, які є зараз на Донбасі» // http://osvita.mediasapiens.ua/ethics/standards/pavel_penonzhek_ukrainski_zmi_t ezh_vidpovidalni_za_nastroi_yaki_zaraz_e_na_donbasi/ 10. Олег Криштопа: «Стереотипи не треба ні руйнувати, ні підтверджувати» (про художній репортаж)// http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/master_clas/oleg_krishtopa_stereoti pi_ne_treba_ni_ruynuvati_ni_pidtverdzhuvati/ 11. Правила репортажа Сони Кошкиной: «Любить своего героя, даже если он последний подонок» // http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/master_clas/pravila_reportazha_soni _koshkinoy_lyubit_svoego_geroya_dazhe_esli_on_posledniy_podonok/ 12. Мистецтво репортажу: Як зробити аудиторію свідками реальних подій? Лекція Ольги Мусафірової // https://www.youtube.com/watch?v=heukpaArEy0 Заняття 13-14. Основна:1. Халер М. (2006). Пошук і збір інформації. К.: Академія Української преси. Додаткова: 1. Рекомендації Незалежної медійної ради щодо принципів запрошення гостей і титрування експертів в інформаційно-аналітичній журналістиці: https://mediarada.org.ua/recommendations/2/ 2. Рекомендації Незалежної медійної ради, як запобігати мові ненависті проти захищених груп та стерео типізації в медіа: https://mediarada.org.ua/recommendations/yak-zapobihaty-movi-nenavysti/ 3. Чайко Ольга. Особливості роботи журналіста на деокупованих територіях. Як не налаштувати людей проти себе і не зашкодити ні собі, ні іншим // https://www.jta.com.ua/knowledge-base/osoblyvosti-roboty-zhurnalista-na deokupovanykh-terytoriiakh-yak-ne-nalashtuvaty-liudey-proty-sebe-i-ne zashkodyty-ni-sobi-ni-inshym/ Заняття 15-16. Основна: 1. Халер М. (2006). Пошук і збір інформації. К.: Академія Української преси. Додаткова: 1. OSINT-журналістика: як працювати з відкритими даними та перевіряти інформацію // https://www.jta.com.ua/knowledge-base/osint-zhurnalistyka-iak pratsiuvaty-z-vidkrytymy-danymy-ta-pereviriaty-informatsiiu/ 2. Подкаст «ЖурфакТИ на війні» (Епізод 3): Редактор «Новинарні» Дмитро Лиховій про журналістику, журналістів, пошук та перевірку інформації у час війни // https://www.jta.com.ua/knowledge-base/podkast-zhurfakty-na-viyni epizod-3-redaktor-novynarni-dmytro-lykhoviy-pro-zhurnalistyku-zhurnalistiv poshuk-ta-perevirku-informatsii-u-chas-viyny/ 3. Героїзація, жалість чи повага: як ЗМІ писати про людей з інвалідністю? // https://www.jta.com.ua/knowledge-base/heroizatsiia-zhalist-chy-povaha-iak-zmi pysaty-pro-liudey-z-invalidnistiu/ Заняття 17-18. Основна: 1. Богдана Романцова: «Рецензія має бути об’ємною, як статуя» // https://ua.ejo online.eu/3326/sfery vysvitlennya/%D0%B1%D0%BE%D0%B3%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B0- %D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%86%D0%BE%D0%B2%D0 %B0-%D1%80%D0%B5%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%B7%D1%96%D1%8F- %D0%BC%D0%B0%D1%94-%D0%B1%D1%83%D1%82%D0%B8 2. Топ-7 порад від сучасних українських авторів як писати рецензії на книжки // https://freeradio.com.ua/top-7-porad-vid-suchasnih-ukrainskih-avtoriv-jak-pisati recenzii-na-knizhki/3. Українська кінокритика – чи є що критикувати? http://osvita.mediasapiens.ua/material/24253 4. Отар Довженко. Медіакритика в Україні: недоросла й недооцінена http://osvita.mediasapiens.ua/material/mediakritika-v-ukrayini-nedorosla-y nedoocinena 5. Борис Потятиник. Медіакритика: кому перепадає найбільше? http://www.mediakrytyka.info/drukovani/mediakrytyka-komu perepadaye-naybilshe.html 6. Кузьменко К.О. Тональність та міра критики в критичній статті (на прикладі сучасних українських рецензій) http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=2294 Корисні ресурси (для практичної роботи під час курсу) 4. База псевдосоціологів: https://texty.org.ua/d/socio/ 5. База осіб та організацій, які підтримують Росію. Texty.org.ua // https://texty.org.ua/projects/108282/bakteriyi-russkoho-myra-hto-pidtrymuye rosiyu-v-yevropi/ 6. База жінок-експерток з різних тем (для коментарів та інтерв’ю): https://expertky.povaha.org.ua/vsi-ekspertky/ 7. StopFake: https://www.stopfake.org/uk/golovna/ 8. Детектор медіа: https://detector.media/ 9. Комісія з журналістської етики: https://cje.org.ua/ 10. Незалежна медійна рада: https://mediarada.org.ua/ 11. HelpSMI – ресурс, за допомогою якого можна шукати експертів: https://www.helpsmi.co/ 12. Академія викладачів журналістики: https://www.jta.com.ua/ 13. Національна рада з питань телебачення та радіомовлення: https://webportal.nrada.gov.ua/ 14. Український репортажний журнал Reporters: https://www.reporters.media/ Форми та методи навчання: практичні заняття, самостійна робота Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (опитування, виступи на практичних заняттях, презентації,підсумкові тести); підсумковий контроль - 30 балів (форма контролю - залік).Мова навчання: українська