НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 296593

Назва:

Журналістика даних



Анотація: Метою вивчення дисципліни є ознайомлення студентів із таким напрямом журналістики як журналістика даних, із кращими практиками цієї сфери як у світі, так і в Україні; навчити студентів шукати історії, теми за допомогою даних, аналізувати вже існуючі журналістські матеріали цього напрямку із розумінням алгоритму, як вони створюються; навчити на практиці використовувати різні методи збору, аналізу та візуалізації даних у своїй подальшій журналістській роботі. Вивчення курсу сприяє поглибленню и? спеціалізаціі? знань і вмінь журналіста в сфері роботи з даними. Розглядається весь алгоритм роботи з даними в медіа, принципи збору, аналізу та візуалізації. Важливою складовою курсу є проходження цих етапів на практиці та отримання навичок під час безпосередньої роботи студентів з даними. Результатом роботи під час курсу є фінальний проект - матеріал з журналістики даних, створення якого має відбуватися із застосуванням усіх навичок, отриманих під час проходження курсу. Курс є важливою складовою підготовки майбутніх спеціалістів, які хочуть більш глибше розуміти сьогоднішній світ, наповнений даними. Журналістика даних поєднує принципи журналістики з техніками обробки та аналізу великих обсягів даних для створення інсайтів та історій, які можуть ховатися в цих даних. Під час вивчення цієї дисципліни студенти навчаються збирати, очищувати, аналізувати та інтерпретувати дані з різних джерел, включаючи бази даних, соціальні медіа, веб-сторінки та інші цифрові ресурси. Крім того, студенти оволодівають навичками візуалізації даних та створення інфографіки, яка вже є невід’ємним елементів сьогоднішніх новинних ресурсів. Також під час навчання студенти досліджують питання етики використання даних та їх захисту, розуміють, як правильно представити дані, щоб уникнути спотворення чи неправдивої інтерпретації інформації.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: 2

Семестр: 4

Кількість кредитів: 3

Форма контролю: залік

Викладач(і): Чуранова Олена Миколаївна

Результати навчання: По закінченню курсу студент повинен:
1. Знати характерні риси журналістики даних, методи роботи з даними, етапи роботи з даними у програмах Excel, Google Spreedsheets, основну термінологію статистики та соціології для обробки даних, як візуалізувати отримані та оброблені дані, як створити на основі даних журналістський матеріал.
2. Вміти шукати дані в різноманітних базах даних, працювати з даними у у програмах Excel, Google Spreedsheets, візуалізувати дані у спеціальних програмах, критично оцінювати подібні матеріали в медіа, за допомогою даних, їх обробки та візуалізації, створювати цілісний журналістський матеріал

Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Фактчекінг та верифікація інформації Журналістські розслідування Основи економічної журналістики Виробництво теле і радіо новин.

Зміст дисципліни: Ознайомити студентів із таким напрямом журналістики як журналістика даних, із кращими практиками цього жанру як у світі , так і в Україні; навчити студентів шукати історії, теми за допомогою даних, аналізувати вже існуючі журналістські матеріали цього напрямку із розумінням алгоритму, як вони створюються; навчити на практиці використовувати різні методи збору, аналізу та візуалізації даних у своїй подальшій журналістській роботі. ивчення курсу сприяє поглибленню и? спеціалізаціі? знань і вмінь журналіста в сфері роботи з даними. Розглядається весь алгоритм роботи з даними в медіа, принципи збору, аналізу та візуалізації. Важливою складовою курсу є проходження цих етапів на практиці та отримання навичок під час безпосередньої роботи студентів з даними. Результатом роботи під час курсу є фінальний проект - матеріал з журналістики даних, створення якого має відбуватися із застосуванням усіх навичок, отриманих під час проходження курсу. Курс є важливою складовою підготовки майбутніх спеціалістів, які хочуть більш глибше розуміти сьогоднішній світ, наповнений даними. Журналістика даних поєднує принципи журналістики з техніками обробки та аналізу великих обсягів даних для створення інсайтів та історій, які можуть ховатися в цих даних. Під час вивчення цієї дисципліни студенти навчаються збирати, очищувати, аналізувати та інтерпретувати дані з різних джерел, включаючи бази даних, соціальні медіа, веб-сторінки та інші цифрові ресурси. Крім того, студенти оволодівають навичками візуалізації даних та створення інфографіки, яка вже є невід’ємним елементів сьогоднішніх новинних ресурсів. Також під час навчання студенти досліджують питання етики використання даних та їх захисту, розуміють, як правильно представити дані, щоб уникнути спотворення чи неправдивої інтерпретації інформації. Метою вивчення дисципліни є ознаи?омлення студентів із таким напрямом журналістики як журналістика даних, із кращими практиками цієї сфери як у світі, так і в Україні; навчити студентів шукати історії, теми за допомогою даних, аналізувати вже існуючі журналістські матеріали цього напрямку із розумінням алгоритму, як вони створюються; навчити на практиці використовувати різні методи збору, аналізу та візуалізації даних у своїй подальшій журналістській роботі. Завданням курсу є вивчення методів збирання даних з різних джерел, веб-скрейпінгу, ефективного очищення та структурування даних для подальшого їх аналізу, ознайомлення із підходами до аналізу даних, виявлення тенденцій, зв’язків та відхилення, вивчення алгоритмів візуалізації даних та використання інструментів для цього, розуміння як на основі даних можна створювати новинні історії, проводити розслідування та перевіряти інформацію. Під час курсу передбачено використання наступних методів: - ознайомлення з курсом, під час яких відбувається розгляд і обговорення теоретичного матеріалу, журналістських робіт, питань для самостіи?ного опрацювання в індивідуальному та груповому форматі; - групова робота з обговорення практичних ситуацій, проблемних кейсів, теоретичних питань; - виконання самостійних робіт і тестів; - практичні заняття із навчання використання різних інструментів з візуалізації даних, таблиць Google Spreadsheet, інструментів для веб-скрейпінгу; - обговорення та перевірка практичних завдань, виконаних студентами під час індивідуальноі? роботи; - гостьові лекції журналістів, аналітиків даних.


Рекомендована література:
Д. Дуцик (2023) Як функціонують та завойовують аудиторію неінституціоналізовані новинні телеграм-канали українського сегменту.
Ben Goldacre (2009). Bad Science.
Bill Kovach, Alberto Cairo (2016). Data-Driven Journalism: Handbook of Data Practices in Journalism.
Charles Wheelan (2013). Naked Statistics: Stripping the Dread from the Data.
Cohen Sarah (2001). Numbers in Newsroom: Using Math and Statistics in the News.
Daniel Kahneman (2011). Thinking, Fast and Slow.
Elliott Lynn (2017). Web Scraping with Excel: A Practical Guide.
Herzog David (2015). Data Literacy: A User's Guide.
Jonathan Gray, Liliana Bounegru, Lucy Chambers (2012). The Data Journalism Handbook.
John Mair, Damian Radcliffe, Rachel Howells (2016). Data Journalism: Past, Present, and Future.
Juan Pablo Artero, Juan Luis Manfredi (2016). Competencies of Media Managers: Are They Special? In G. F. Lowe & F. Martin (Eds.). Managing Media Firms and Industries. What’s So Special About Media Management? – Springer International Publishing Switzerland.
Kuang Keng Kuek Ser (2018). Best practices for data journalism.
Lawrie Zion, David Craig (2014). Ethics for Digital Journalists: Emerging Best Practices.
Manuel Tudela (2014). Web Scraping with OutWit Hub: Find and Extract the Data You Need from Websites.
Mark Hunter (2019). Data Journalism: Inside the Global Future.
Michael Lazarou (2019). Web Scraping with Google Sheets: A Step-by-Step Guide to Extracting Data from Websites.
Meyer Philip (2002). Precision Journalism: A Reporter's Introduction to Social Science Methods.
Miri Rodriguez (2020). Brand Storytelling: Put Customers at the Heart of Your Brand Story.
Nicholas Diakopoulos (2019). Automating the News: How Algorithms Are Rewriting the Media.
Paulos John Allen (2013). A Mathematician Reads the Newspaper.
Roger D. Peng, Elizabeth Matsui (2021). The Art of Data Science: A Guide for Anyone Who Works with Data.
R. Mark Sirkin (2019). Statistics for Social Sciences.
Robert DiYanni and Patricia C. Bade (2019). Critical Thinking: The Nature of Critical and Creative Thought.
Roger G. Picard (2004). Environmental and market changes driving strategic planning in media firms. In R. G. Picard (Ed.), Strategic responses to media market changes (JIBS Research Report Series No. 2004-2) (pp. 1–17). Jonk ? oping, Sweden: J ? onk ? oping International Business School.
Ryan Mitchell (2018). Web Scraping Secrets: Strategies for Extracting Data from Modern Websites.
Simon Rogers (2011). Facts are sacred.
Stephen J. A. Ward (2021). Journalism Ethics at the Crossroads: Democracy, Fake News, and the News Crisis.
The Data Journalism Manual (2019). European Journalism Centre.
The Investigative Reporter’s Handbook: A Guide to Documents, Databases, and Techniques.
W. Lawrence Neuman (2013). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches.
Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва (2020). Опитування громадської думки. Посібник для журналістів.
Рослінг Ганс, Рослінг Уля, Рослінг-Рьоннлюнд Анна (2019). Фактологія. 10 хибних уявлень про світ, і чому все набагато краще, ніж ми думаємо.
John Gray, Liliana Bounegru (2019). The Data Journalism Handbook 2.
John Mair, Damian Radcliffe, Rachel Howells (2016). Data Journalism: Past, Present, and Future.



Форми та методи навчання: практичні, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 75 балів (опитування, виступи на практичних заняттях, проміжні контрольні роботи); підсумковий контроль - 25 балів (форма контролю - залік).

Мова навчання: українська