Код: 314986Назва:
Прикладна кліматологія
Анотація: Прикладна кліматологія - сукупність наукових напрямки для яких застосовують кліматичні дані для вирішення оперативних завдань сільського господарства, техніки, будівництва, транспорту, авіації та ін. До складу поняття прикладної кліматології входять агрокліматологія, авіаційна кліматологія, біокліматологія, промислова кліматологія, палеокліматологія, транспортна кліматологія. вирішення оперативних завдань сільського господарства, техніки, будівництва, транспорту, авіації, енергетики тощо.
Питання сучасних змін клімату і різних проявів погодних умови постійно привертають увагу через значну їх роль у господарській діяльності людини. Відповідно підсилюється актуальність використання метеорологічної і кліматичної інформації для всебічного аналізу взаємозв'язків погоди і клімату із природними і технічними компонентами територіальних комплексів.
Програма вивчення вибіркової навчальної дисципліни "Прикладна кліматологія" складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів спеціальності 101 "Екологія". Дисципліна "Прикладна кліматологія" є дисципліною професійної підготовки, яка викладається у 8 семестрі.
Дисципліна відноситься до наук про землю. Це важливий метеорологічний та кліматологічний курс, що є базовим для таких предметів як "Загальна екологія", "Транспортна кліматологія", "Будівельна кліматологія", "Агрометеорологія" тощо. Без достатньо глибокого знання курсу неможливо кваліфіковано вирішувати питання стану та змін у кліматичному середовищі.
.Тип дисципліни: вибірковийРік навчання: 4Семестр: 8Кількість кредитів: загальна кількість годин - 150 (кредитів ЄКТС - 5)
аудиторні години - 50 (лекційних - 26, семінарських - 24),
самостійна робота - 100
Форма контролю: залікВикладач(і): д.г.н., професор Бойченко С.Г.Результати навчання: ПР01. Знати та розуміти фундаментальні і прикладні аспекти кліматології. Володіти основними поняттями, теоретичними знаннями та методиками виконання досліджень щодо оцінки впливу зміни клімату на довкілля, інфраструктуру, населення тощо.ПР04. Знати правові та етичні норми для оцінки професійної діяльності , розробки та реалізації соціально-значущих клімато-екологічних проектів в умовах суперечливих вимог.Володіти основами міжнародного досвіту щодо оцінки вразливості економіки різних країн до зміни клімату та розробленими заходами щодо кліматичної адаптації ПР09. Знати принципи управління персоналом та ресурсами, основні підходи до прийняття рішень в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог ПР11. Уміти використовувати сучасні інформаційні ресурси з питань зміни клімату, природокористування та захисту довкілля ПР14. Застосовувати нові підходи для вироблення стратегії щодо адаптації до зміни клімату ПР18. Уміти використовувати сучасні методи обробки і інтерпретації інформації при проведенні кліматичних досліджень.У результаті вивчення дисципліни набуті знання допоможуть майбутнім фахівцям з екології оптимально враховувати метеорологічну та кліматичну інформацію при рішенні завдань природокористування, соціальних і економічних проблем, а також розробляти заходи щодо підвищення безпеки і екологічності виробничої структури об'єкта.Спосіб навчання: аудиторні заняттяНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: курс розрахований на студентів, які ознайомлені з основами метеорології і кліматології та екології.Зміст дисципліни: "Прикладна кліматологія" є професійно орієнтованою вибірковою навчальною дисципліною, яка відноситься до наук про землю. Базовими напрямками, які вивчаються є: рекреаційна кліматологія, транспортна кліматологія, будівельна кліматологія, енергетична кліматологія, агрометеорологія.
В результаті вивчення курсу буде освоєно:
" способи обробки і аналізу метеорологічної інформації;
" методи використання кліматичної інформації в містобудівних цілях, сільському господарстві, рекреації й туризмі, екологічних дослідженнях;
" фактори антропогенних впливів на атмосферу і здоров'я людини;
" роль процесу глобального потепління в мінливості окремих компонентів природного середовища і розвитку різних галузей економіки;
" розробляти заходи щодо підвищення безпеки і екологічності виробничої структури об'єкта;
" ефективно застосовувати існуючі і освоювати нові засоби захисту атмосфери; мати уявлення про сучасні досягнення і перспективи розвитку окремих областей кліматології.
Курс викладається в інтерактивній формі і має практичне спрямування.
Рекомендована література: 1. Апатенко Т. М. Конспект лекцій з дисципліни "Будівельна фізика. Кліматологія". -Х.; ХНАМГ, 2011. - 98 с.2. Бойченко С.Г. Метеорологічні та кліматичні наслідки воєнних дій в Україні. Вісник НАН України, 2024, No1 https://doi.org/10.15407/visn2024.01.0833. Величко С.А. Енергетика навколишнього середовища України. Навчально-методичний посібник для магістрантів. - Харків: Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна. - 2003. - 52с.4. Врублевська О.О., Гончарова Л.Д., Катеруша Г.П. Кліматологія/ Підручник під ред. Є.П. Школьного, Одеса, Екологія, 2013 р. - 346 с. 5. Стихийные метеорологические явления на Украине и в Молдавии (Под ред. В.М. Бабиченко) -Л.:Гидрометиздат, 1991. -219 с.6. Клімат України. Вид-во Раєвського. -Київ, 2003. -.351 с.7. Логинов К.Т., Бабиченко В.М., Кулаковская М.Ю. Опасные явления погоды на Украине. -Л.:Гидрометиздат, 1972. -236 с.8. Сайко, В.Ф. Землеробство в контексті змін клімату // В сб. Наукових праць //Національного наукового центру "Інститут землеробства УААН".- Київ, 2009.- С. 3-149. Стихийные метеорологические явления на Украине и в Молдавии (Под ред. В.М. Бабиченко) -Л.:Гидрометиздат, 1991. -219 с.10. Стихійні метеорологічні явища на території України за останнє двадцятиріччя (1986-2005 рр.) / За ред. В.М. Ліпінського, В.М. Бабіченко. - К. : Ніка-Центр, 2006. - 311 с.11. Школьний Є.П., Гончарова Л.Д., Миротворская Н.К. Методы обработки и анализа гидрометеорологической информации. Одесса, 2000. -120 с.12. Averin D., Van der Vet F., Nikolaieva I., Denisov N. The Environmental Cost of the War in Ukraine. Green European Journal. 06.04.2022. https://www.greeneuropeanjournal.eu/the-environmental-cost-of-the-war-in-ukraine/13. Boychenko S., Zabarna O., Kuchma T., (2021). Comfortable climatic conditions for human on the territory of Ukraine for the period 1991-2020. Geophysical Journal, 43(4), 91-104. https://doi.org/10.24028/gzh.v43i4.239961.14. Climate change and human health in cities. Climate Change and Cities: First Assessment Report of the Urban Climate Change Research / [Barata M., E. Ligeti and other] // Cambridge University Press, Cambridge, UK. -2011. - РР. 179-213. URL: http://uccrn.org/files/2014/02/ARC3-Chapter-7.pdf15. IPCC. 2021: Summary for Policymakers. In Climate Chang. 2021: The Physical Science Basis; Masson-Delmotte, V., Zhai, P., Pirani, A., Connors, S.L., P?an, C., Berger, S., Caud, N., Chen, Y., Goldfarb, L., Gomis, M.I., et al., Eds.; Cambridge University Press: Cambridge, UK, 2021; p. 3948. Available online: https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/ 16. Morelli X., Rieux C., Cyrys J., Forsberg B., Slama R. Air pollution, health and social deprivation: A fine-scale risk assessment. Environmental Research. 2016. 147: 59-70. https://doi.org/10.1016/j.envres.2016.01.03017. Shumilova O., Tockner K., Sukhodolov A. et al. Impact of the Russia-Ukraine armed conflict on water resources and water infrastructure. Nature Sustainability. 2023. 6: 578-586. https://doi.org/10.1038/s41893-023-01068-x18. Terebukh A., Pankiv N, Roik O. Integral Assessment of the Impact on Ukraine's Environment of Military Actions in the Conditions of Russian Aggression. Ecological Engineering & Environmental Technology. 2023. 24(3): 90-98. https://doi.org/10.12912/27197050/15756919. The Encyclopedia of Climatology /Edited by John. E. Oliver. New York. Van Nostrand reinhild Company, 1987. -986 p. 20. Boychenko S., Kuchma T., Karamushka V. Integrating research in ecological and climate change educational process: assessment of atmospheric pollution over Ukraine due to military actions. EGUsphere-2023. https://doi.org/10.5194/egusphere-2023-150321. World Cities Report 2022. Envisaging the Future of Cities. UN-Habitat Core Team Neil Khor; Ben Arimah; Raymond Otieno Otieno; Matthijs van Oostrum; Mary Mutinda; Judith Oginga Martins. https://unhabitat.org/wcr/Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота і письмові роботи, тести-опитування та підсумковий контроль.Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 86 балів (участь у семінарських заняттях, виконання завдань самостійної роботи, контрольна робота); підсумковий контроль - 14 балів (залік).Мова навчання: українська