НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 315015

Назва:

Економічна історія



Анотація: Курс забезпечує фундаментальну теоретичну, методичну підготовку бакалавра для здійснення аналітичної діяльності в економічній сфері на базі набутих знань про особливості та закономірності еволюції господарських систем, усвідомлення їх поступу і ролі в становленні сучасної економіки. На прикладах процесів формування, розвитку, модернізації господарств окремих суспільств демонструється зв’язок економічної політики з економічними теоріями, формуються навички систематизації набутих фактів, ідентифікації хибності та ефективності господарського розвитку. Нагромаджуючи конкретні факти економічного розвитку окремих країн та аналізуючи конкретні процеси, які відбувалися в різні епохи, стежачи за зміною форм господарського розвитку в їх історичній послідовності, “Економічна історія” формує уявлення про хід перетворень господарських форм, вектори процесу змін, класичні та альтернативні можливості реформування економік. Також, вивчення «Економічної історії» сприяє формуванню економічної культури спеціалістів. Мета навчальної дисципліни «Економічна історія»: поглиблене вивчення та творче осмислення студентами основних етапів і напрямів розвитку світової економіки, формування системи знань про сутність та основні етапи історичного процесу розвитку світової економіки, генезис типів і форм господарювання з урахуванням історичних особливостей окремих регіонів та країн. «Економічна історія» розкриває передумови та чинники, що впливали на формування світової та національної економічної системи, а також економічної науки, систематизує економічні знання студентів. Головні завдання: сформувати інтегральну компетентність – здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері економіки та у процесі вивчення економічних дисциплін, що передбачає використання понятійного апарату та методологічного інструментарію історико-економічної науки; загальну компетентність – здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; спеціальну компетентність – розуміння основних закономірностей розвитку світової економіки та особливостей еволюції провідних національних економік.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 1

Семестр: 1, осінній

Кількість кредитів: 3

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Колядич О.І.., к.е.н., доцент; Сапачук Ю.М. к.е.н., ст. викладач

Результати навчання: Загальні компетентності (ЗК)
ЗК1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
ЗК2.Здатність зберігати моральні, культурні, наукові цінності та примножувати досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя
ЗК4.Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК8.Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК9.Здатність до адаптації та дій в новій ситуації.
ЗК10.Здатність бути критичним і самокритичним.
ЗК13.Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.
Спеціальні (фахові) компетентності (СК)
СК1.Здатність виявляти знання та розуміння проблем предметної області, основ функціонування сучасної економіки на мікро-, мезо-, макро- та міжнародному рівнях.
СК3.Розуміння особливостей провідних наукових шкіл та напрямів економічної науки.
СК4.Здатність пояснювати економічні та соціальні процеси і явища на основі теоретичних моделей, аналізувати і змістовно інтерпретувати отримані результати.
СК5.Розуміння особливостей сучасної світової та національної економіки, їх інституційної структури, обґрунтування напрямів соціальної, економічної та зовнішньоекономічної політики держави.
СК9.Здатність прогнозувати на основі стандартних теоретичних та економетричних моделей соціально-економічні процеси.
СК11.Здатність обґрунтовувати економічні рішення на основі розуміння закономірностей економічних систем і процесів та із застосуванням сучасного методичного інструментарію.
СК13.Здатність проводити економічний аналіз функціонування та розвитку суб’єктів господарювання, оцінку їх конкурентоспроможності.
СК14.Здатність поглиблено аналізувати проблеми і явища в одній або декількох професійних сферах з врахуванням економічних ризиків та можливих соціально-економічних наслідків.
Програмні результати навчання.
ПР1. Асоціювати себе як члена громадянського суспільства, наукової спільноти, визнавати верховенство права, зокрема у професійній діяльності, розуміти і вміти користуватися власними правами і свободами, виявляти повагу до прав і свобод інших осіб, зокрема, членів колективу.
ПР2. Відтворювати моральні, культурні, наукові цінності, примножувати досягнення суспільства в соціально-економічній сфері, пропагувати ведення здорового способу життя. ПР3. Знати та використовувати економічну термінологію, пояснювати базові концепції мікро- та макроекономіки.
ПР4. Розуміти принципи економічної науки, особливості функціонування економічних систем. ПР5. Застосовувати аналітичний та методичний інструментарій для обґрунтування пропозицій та прийняття управлінських рішень різними економічними агентами (індивідуумами, домогосподарствами, підприємствами та органами державної влади).
ПР7. Пояснювати моделі соціально-економічних явищ з погляду фундаментальних принципів і знань на основі розуміння основних напрямів. розвитку економічної науки. ПР9. Усвідомлювати основні особливості сучасної світової та національної економіки, інституційної структури, напрямів соціальної, економічної та зовнішньоекономічної політики держави.
ПР10. Проводити аналіз функціонування та розвитку суб’єктів господарювання, визначати функціональні сфери, розраховувати відповідні показники які характеризують результативність їх діяльності.
ПР12. Застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати.
ПР13. Ідентифікувати джерела та розуміти методологію визначення і методи отримання соціально-економічних даних, збирати та аналізувати необхідну інформацію, розраховувати економічні та соціальні показники.
ПР14. Визначати та планувати можливості особистого професійного розвитку.
ПР15. Демонструвати базові навички креативного та критичного мислення у дослідженнях та професійному спілкуванні.
ПР16. Вміти використовувати дані, надавати аргументацію, критично оцінювати логіку та формувати висновки з наукових та аналітичних текстів з економіки.
ПР17. Виконувати міждисциплінарний аналіз соціально-економічних явищ і проблем в однієї або декількох професійних сферах з врахуванням ризиків та можливих соціально-економічних наслідків.
ПР22. Демонструвати гнучкість та адаптивність у нових ситуаціях, у роботі із новими об’єктами, та у невизначених умовах.
ПР23. Показувати навички самостійної роботи, демонструвати критичне, креативне, самокритичне мислення.
ПР24. Демонструвати здатність діяти соціально відповідально та свідомо на основі етичних принципів, цінувати та поважати культурне різноманіття, індивідуальні відмінності людей.


Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Економічна історія та історія економічної думки України; політична економія

Зміст дисципліни: 1.Предмет та завдання курсу "Економічна історія" 2.Господарський устрій Стародавнього світу 3.Становлення та розвиток феодальної системи господарства (V–XVI ст.). 4.Ґенеза капіталізму та мануфактурний період його розвитку (XVI–XVIII ст.ст.) 5.Епоха переходу до індустріального суспільства (кінець XVIII – перша половина XIX ст.ст.) 6.Економічний розвиток провідних країн світу в останній третині ХІХ – на початку ХХ ст.ст. 7.Світова економіка у першій половині ХХ ст. 8.Розвиток світового господарства у другій половині ХХст. 9.Глобалізація економіки на рубежі ХХ – ХХІ ст.


Рекомендована література: ЛІТЕРАТУРА ДЛЯ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ
Базова література
1. Історія економіки та економічної думки : підручник / за ред. В.Д. Базилевича ; Київ. нац. ун-т імені Тараса Шевченка. – К. : Знання, 2018. – 775 с.
2. Історія економіки та економічної думки: навч. посіб. / за ред. проф. С.В. Степаненка. – К.: КНЕУ, 2010. – 743, [1] c.
3. Юхименко П.І., Леоненко П.М. Економічна історія: Підручник. К.: Знання-Прес, 2011. 567 с. – (Вища освіта ХХІ століття).
4. Angus Madison World Economy 1000-2030. – 584 с.
5. Larry Neal, Rondo Camerjn A Concise Economic History of the World: From Paleolithic Times to the Present. Published by Oxford Univ Pr, 1993. – 543 р.
6. The Cambridge Economic History of Modern Europe: Volume 1, 1700-1870. - edited by Stephen Broadberry and Kevin H. O’Rourk. Cambridge University Press2010.
Додаткова література для самостійної роботи
7. Блок Марк. Феодальне суспільство: Пер. з фр. – К. : Вид. дім «Всесвіт», 2001. – 528 с.
8. Бродель Ф. Матеріальна цивілізація, економіка та капіталізм, XV–XVIII ст. В 3-х тт. – К.: Основи, 1995.
9. Йонатан Голслах. Сила раю. Як Європа може бути попереду в азійському сторіччі. – К. : Темпора, 2016. – 354 с.
10. Харарі Ю.Н. Людина розумна. Історія людства від минулого до майбутнього. – Харків : Клуб сімейного дозвілля, 2016. – 544 с.
11. Globalization and history: the evolution of a nineteenth-century Atlantic economy.KH O'Rourke, JG Williamson The MIT Press, 1999.
12. Joel Mokyr The Lever of Riches: Technological Creativity and Economic Progress. Oxford University Press, USA, 1990 - 349 р.
13. Jeffrey D. Sachs The Price of Civilization. 2010. – 352 с.

Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 40 балів (екзамен). Перерахунок рейтингових показників нормованої 100-бальної університетської шкали оцінювання в національну 4-бальну шкалу та шкалу ЕСТS.

Мова навчання: українська