Код: 315029Назва:
Антимонопольна політика
Анотація: Навчальна дисципліна забезпечує фундаментальну теоретичну підготовку бакалавра для забезпечення аналітичної діяльності в економічній сфері на базі набутих знань про закономірності розвитку антимонопольної політики. Завдання навчальної дисципліни полягає у тому, щоб надати майбутньому фахівцеві необхідні знання та практичні навички для його майбутньої професійної діяльності. "Антимонопольна політика" - це нова економічна дисципліна, яка сформувалась у процесі пошуку різними країнами інструментарію активізації захисту конкуренції та недопущення порушень конкурентного законодавства. Ефективний національний ринок здатен функціонувати тільки за умови, коли для його суб'єктів створене належне конкурентне середовище. Розширення сфери конкурентних відносин є необхідною умовою модернізації економіки України. Розвиток конкуренції на товарних ринках посідає важливе місце у системі чинників забезпечення сталого економічного зростання. Завдання захисту конкуренції у підприємницькій діяльності, запобігання зловживанням монопольним становищем на ринках та неправомірному обмеженню конкуренції є вкрай актуальними для України.
Навчальна дисципліна спрямована на системний виклад матеріалу щодо теорії та практики антимонопольної політики. Особливістю навчальної дисципліни "Антимонопольна політика" є те, що питання антимонопольної політики розглядаються через призму прикладного вирішення завдань у сфері захисту економічної конкуренції у практиці діяльності Антимонопольного комітету України.
Мета навчальної дисципліни "Антимонопольна політика" полягає у поглибленому вивченні та творчому осмисленні здобувачами вищої освіти основних етапів і напрямів розвитку антимонопольної діяльності, формування комплексного уявлення про зміст діяльності, повноваження та завдання органів державної влади у сфері антимонопольної політики, розуміння доцільності прийняття рішень щодо захисту конкуренції в сучасних умовах економічного розвитку. Дисципліна "Антимонопольна політика" розкриває розуміння сутності антимонопольної політики, цілей, мотивів та передумов її виникнення, правового та економічного середовища розвитку.
Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: 4Семестр: 7Кількість кредитів: 3Форма контролю: екзаменВикладач(і): Ю.М. Уманців, доктор наук, професорРезультати навчання: Головні завдання: вивчення системи повноважень державних органів щодо формування та реалізації антимонопольної політики; проведення економічного аналізу товарних ринків; формування висновків щодо домінуючого (монопольного) становища суб'єктів господарювання на ринку; розуміння механізму функціонування природних монополій та принципів їх державного регулювання. Програмні компетентностіЗК1. Здатність реалізувати свої права і обов'язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в УкраїніЗК2. Здатність зберігати моральні, культурні, наукові цінності та примножувати досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життяЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезуЗК4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціяхЗК5. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмовоЗК6. Здатність спілкуватися іноземною мовоюЗК7. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологійЗК8. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерелЗК9. Здатність до адаптації та дій в новій ситуаціїЗК10. Здатність бути критичним і самокритичнимЗК11. Здатність приймати обґрунтовані рішенняЗК12. Навички міжособистісної взаємодіїЗК13. Здатність діяти соціально відповідально та свідомоСК1. Здатність виявляти знання та розуміння проблем предметної області, основ функціонування сучасної економіки на мікро-, мезо-, макро-та міжнародному рівняхСК2. Здатність здійснювати професійну діяльність у відповідності з чинними нормативними та правовими актамиСК3. Розуміння особливостей провідних наукових шкіл та напрямів економічної наукиСК4. Здатність пояснювати економічні та соціальні процеси і явища на основі теоретичних моделей, аналізувати і змістовно інтерпретувати отримані результатиСК5. Розуміння особливостей сучасної світової та національної економіки, їх інституційної структури, обґрунтування напрямів соціальної, економічної та зовнішньоекономічної політики державиСК6. Здатність застосовувати економіко-математичні методи та моделі для вирішення економічних задачСК7. Здатність застосовувати комп'ютерні технології та програмне забезпечення з обробки даних для вирішення економічних завдань, аналізу інформації та підготовки аналітичних звітівСК8. Здатність аналізувати та розв'язувати завдання у сфері економічних та соціально-трудових відносинСК9. Здатність прогнозувати на основі стандартних теоретичних та економетричних моделей соціально-економічні процесиСК10. Здатність використовувати сучасні джерела економічної, соціальної, управлінської, облікової інформації для складання службових документів та аналітичних звітівСК11. Здатність обґрунтовувати економічні рішення на основі розуміння закономірностей економічних систем і процесів та із застосуванням сучасного методичного інструментаріюСК12. Здатність обґрунтовувати економічні рішення на основі розуміння закономірностей економічних систем і процесів та із застосуванням сучасного методичного інструментаріюСК13. Здатність проводити економічний аналіз функціонування та розвитку суб'єктів господарювання, оцінку їх конкурентоспроможностіСК14. Здатність поглиблено аналізувати проблеми і явища в одній або декількох професійних сферах з врахуванням економічних ризиків та можливих соціально-економічних наслідківСпосіб навчання: аудиторний, дистанційнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: економічний розвиток, політекономія, макроекономіка, макроекономічний аналізЗміст дисципліни: Мета навчальної дисципліни "Антимонопольна політика" полягає у поглибленому вивченні та творчому осмисленні здобувачами вищої освіти основних етапів і напрямів розвитку антимонопольної діяльності, формування комплексного уявлення про зміст діяльності, повноваження та завдання органів державної влади у сфері антимонопольної політики, розуміння доцільності прийняття рішень щодо захисту конкуренції в сучасних умовах економічного розвитку. Дисципліна "Антимонопольна політика" розкриває розуміння сутності антимонопольної політики, цілей, мотивів та передумов її виникнення, правового та економічного середовища розвитку.
Назва теми
1.Необхідність і сутність антимонопольної політики
2.Дослідження ринку та його структури
3.Оцінка конкурентного середовища
4.Державний контроль за дотриманням антимонопольного законодавства
5.Регулювання концентрації та узгоджених дій
6.Державний контроль у сфері монопольного ціноутворення
Регулювання діяльності природних монополій
7.Державне регулювання конкурентного середовища товарних ринків
Рекомендована література: РЕКОМЕНДОВАНІ ДЖЕРЕЛА1. Державне антимонопольне регулювання: підруч.; за ред. В. Д. Лагутіна. Київ: Київ. нац. торг-екон. ун-т, 2015. 480 с.2. Смирнова К. В. Правове регулювання конкуренції в Європейському Союзі: теорія і практика : монографія. 2-ге вид., доп. Одеса : Фенікс, 2017. 490 с.3. Смирнова К. В. Основи права конкуренції Європейського Союзу та "європеїзація" конкуренційного права України: навч. посіб. Київ: ВПЦ "Київський університет", 2021. 223 с.4. Управління у сфері економічної конкуренції: навч. посіб. у 2 т. Том 1; за ред. А. Г. Герасименко. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2016. 448 с.5. Управління у сфері економічної конкуренції : навч. посіб. у 2 т. Том 2; за ред. А. Г. Герасименко. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2018. 352 с.6. Швидка Т. І. Антимонопольно-конкурентне право: навч. посіб. Харків: Право, 2021. 184 с.7. Швидка Т. І. Економічна конкуренція: сучасний стан законодавчого забезпечення та перспективи його модернізації : монографія. Харків: Право, 2020. 374 с.ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ1. Офіційний вебпортал парламенту України. Url: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/index2. Урядовий портал. Url: https://www.kmu.gov.ua3. Офіційний вебпортал Антимонопольного комітету України. Url: https://amcu.gov.ua4. Національний банк України. Url: https://bank.gov.ua5. Офіційний вебпортал Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Url: https://www.nerc.gov.ua/dlya-gromadskosti/zvernennya-gromadyan6. Офіційний вебсайт Національної комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв'язку. Url: https://nkrzi.gov.ua7. Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Url: https://www.nssmc.gov.uaФорми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна роботаМетоди й критерії оцінювання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 40 балів (письмовий екзамен).
Мінімальний порогів рівень оцінки за роботу у семестрі (допуск до екзамену) складає 30 балів. У разі отримання оцінки "неприйнятно" (нижче 29 балів) студент зобов'язаний повторно вивчити курс. У разі отримання оцінки "незадовільно" студент має право на два перескладання - викладачеві та комісії. При цьому максимальна підсумкова оцінка після перескладання може бути лише на рівні "достатньо". Замість перескладання комісії студент може обрати повторне вивчення курсу.
Перерахунок рейтингових показників нормованої 100-бальної університетської шкали оцінювання в національну 4-бальну шкалу та шкалу ЕСТS.Мова навчання: українська