Код: 315032Назва:
Філософія та методологія наукового пізнання
Анотація: Дисципліна є необхідною складовою нормативних навчальних дисциплін циклу професійної та практичної підготовки бакалаврів за спеціальністю 051 Економіка. Лекції мають на меті формування у студентів базового рівня знань з дисципліни, а також спрямування їх самостійних зусиль щодо засвоєння предмета. Семінарські заняття спрямовано на обговорення студентами питань, визначених робочою навчальною програмою, задля ознайомлення з типами філософування про сутність наукового дослідження шляхом витлумачення та порівняльного аналізу класичних і сучасних текстів філософів науки. Тип дисципліни: вибірковаРік навчання: 2Семестр: веснянийКількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години - 28 год.; лекції - 16 год.; семінарські заняття - 12 год.; самостійна робота - 62 год.)Форма контролю: залік Викладач(і): Циба В. М., к. філос. н., доц. Результати навчання: Метою дисципліни є вивчити основні поняття й методологічні підходи філософської рефлексії про природу науки; розкрити вплив боротьби ідей на прогрес наукового знання; окреслити взяаємозв'язок між теоретичним мисленням і прикладними дослідженнями; довести, що наукові теорії спираються на ґрунт філософської критики власних основ. Знання та навички, набуті в процесі вивчення дисципліни "Філософія і методологія наукового пізнання", забезпечать всебічне опанування нормативних навчальних дисциплін навчального плану підготовки студентів-бакалаврів за спеціальністю 051 Економіка у галузі знань 05 Соціальні та поведінкові науки в НаУКМА.Спосіб навчання: аудиторний Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Філософія. Логіка. Соціальна теорія.Зміст дисципліни: Філософія і наука. Предмет науки. Рівні наукового знання. Наука як соціальний інститут. Раціональність та істина. Структура наукового знання. Науковий метод, система методів науки. Наукова проблема. Розуміння й пояснення. Формулювання наукової гіпотези. Розуміння і пояснення. Епістемологічний конструктивізм. Наукове прогнозування. Наукове обґрунтування гіпотез. Верифікація і фальсифікація. Концепція К. Попера. Наукова традиція і наукове відкриття. Кумулятивізм і антикумулятивізм. Наукові революції. Теорія Т. Куна та її критика. Епістемологічний анархізм П. Феєрабенда.Рекомендована література: Антологія сучасної філософії науки, або усмішка ASIMO (2016). / Ред. В. П. Мельник та А. С. Синиця. Львів: ЛНУ імені Івана Франка. Кун Т. (2001). Структура наукових революцій. К.: Port-Royal. Петруньок Н. (2014). Аргументація Пола К. Феєрабенда у дискусіях навколо проблеми неспівмірності. Наукові Записки НаУКМА. Філософія і релігієзнавство, 154: 72-77. Петруньок Н. (2013). Аргументація як маніпуляція: анархо-дадаїзм П.К. Феєрабенда. Наукові Записки НаУКМА. Філософія і релігієзнавство, 141: 82-87. Сепетий Д. (2010). Критичний раіоналізм Карла Поппера: пізнання шляхом проб і помилок, припущень і спростувань. Гуманітарний Вісник ЗДІА, 40: 71-84. Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота.Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 30 балів (залік).Мова навчання: українська