НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 315034

Назва:

Національні моделі економічних систем



Анотація: Навчальна дисципліна забезпечує фундаментальну теоретичну підготовку бакалавра для здійснення аналітичної діяльності в економічній сфері на базі набутих знань про особливості та закономірності еволюції національних систем. Національні моделі економічних система - нова економічна дисципліна, яка сформувалась у процесі пошуку різними країнами інструментарію активізації суспільного розвитку. Економічні системи, які сформувалися у процесі тривалого історичного розвитку людської цивілізації, можна класифікувати за низкою критеріїв. Найпоширенішою в економічній науці є класифікація економічних систем за двома ознаками - за формою власності на засоби виробництва та за способом управління господарською діяльністю. На основі цих ознак розрізняють такі типи економічних систем, як традиційна, ринкова, командно-адміністративна, змішана. Залежно від історичних фаз соціально-економічного розвитку різних країн їх моделі отримували власну національну специфіку. Окрім економічних дисциплін, з курсом "Національні моделі економічних систем" тісно пов'язані такі сучасні напрями наукових досліджень, як теорія розвитку цивілізацій, теорія соціально-економічного генезису, філософія, соціологія, історія. Навчальна дисципліна спрямована на розкриття національних особливостей різних соціально-економічних моделей, використання їх переваг для прискорення економічного розвитку та подолання недоліків, що ведуть до соціально-економічних криз, їх періодичності та попередження негативних наслідків за допомогою розробки і реалізації антикризових програм.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 2

Семестр: 3

Кількість кредитів: 5

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Уманців Ю.М. професор, д.е.н.

Результати навчання: Програмні компетентності
ЗК1. Здатність реалізувати свої права і обов'язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні
ЗК2. Здатність зберігати моральні, культурні, наукові цінності та примножувати досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя
ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу
ЗК4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях
ЗК5. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово
ЗК6. Здатність спілкуватися іноземною мовою
ЗК7. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій
ЗК8. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел
ЗК9. Здатність до адаптації та дій в новій ситуації
ЗК10. Здатність бути критичним і самокритичним
ЗК11. Здатність приймати обґрунтовані рішення
ЗК12. Навички міжособистісної взаємодії
ЗК13. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо
СК1. Здатність виявляти знання та розуміння проблем предметної області, основ функціонування сучасної економіки на мікро-, мезо-, макро-та міжнародному рівнях
СК2. Здатність здійснювати професійну діяльність у відповідності з чинними нормативними та правовими актами
СК3. Розуміння особливостей провідних наукових шкіл та напрямів економічної науки
СК4. Здатність пояснювати економічні та соціальні процеси і явища на основі теоретичних моделей, аналізувати і змістовно інтерпретувати отримані результати
СК5. Розуміння особливостей сучасної світової та національної економіки, їх інституційної структури, обґрунтування напрямів соціальної, економічної та зовнішньоекономічної політики держави
СК6. Здатність застосовувати економіко-математичні методи та моделі для вирішення економічних задач
СК7. Здатність застосовувати комп'ютерні технології та програмне забезпечення з обробки даних для вирішення економічних завдань, аналізу інформації та підготовки аналітичних звітів
СК8. Здатність аналізувати та розв'язувати завдання у сфері економічних та соціально-трудових відносин
СК9. Здатність прогнозувати на основі стандартних теоретичних та економетричних моделей соціально-економічні процеси
СК10. Здатність використовувати сучасні джерела економічної, соціальної, управлінської, облікової інформації для складання службових документів та аналітичних звітів
СК11. Здатність обґрунтовувати економічні рішення на основі розуміння закономірностей економічних систем і процесів та із застосуванням сучасного методичного інструментарію
СК12. Здатність обґрунтовувати економічні рішення на основі розуміння закономірностей економічних систем і процесів та із застосуванням сучасного методичного інструментарію
СК13. Здатність проводити економічний аналіз функціонування та розвитку суб'єктів господарювання, оцінку їх конкурентоспроможності
СК14. Здатність поглиблено аналізувати проблеми і явища в одній або декількох професійних сферах з врахуванням економічних ризиків та можливих соціально-економічних наслідків


Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Мікроекономіка, макроекономіка, політична економія, економічна історія, економічна теорія підприємства

Зміст дисципліни: Мета навчальної дисципліни "Національні моделі економічних систем" полягає у поглибленому вивченні та творчому осмисленні здобувачами вищої освіти основних етапів і напрямів розвитку світової економіки, формування системи знань про сутність та основні етапи історичного процесу розвитку світової економіки, генезис типів і форм господарювання з урахуванням історичних особливостей окремих регіонів та країн. Дисципліна "Національні моделі економічних систем" розкриває передумови та чинники, що здійснювали вплив на формування світової та національної економічної системи, систематизує економічні знання здобувачів вищої освіти. Головні завдання: сформувати інтегровану компетентність - здатність розв'язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми у сфері економіки, що передбачає використання понятійного апарату та методологічного інструментарію; загальну компетентність - здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; спеціальну компетентність - розуміння основних закономірностей розвитку світової економіки та особливостей еволюції провідних національних економік. Назва теми 1.Предмет та завдання навчальної дисципліни "Національні моделі економічних систем" 2.Національні детермінанти становлення і розвитку соціально-економічних систем 3.Глобалізаційні умови і тенденції сучасного соціально-економічного розвитку. 4.Англосаксонська модель економічної системи 5.Німецька модель соціального ринкового господарства 6.Модель економічного дирижизму Франції 7.Скандинавська модель економічної системи 8.Корпоративістська модель економічної системи Японії 9.Становлення економічної системи Китаю 10.Специфіка розвитку національних моделей країн Південно-Східної Азії 11.Модель економічного розвитку країн Латинської Америки 12.Національні моделі країн Африки 13.Модель економічного розвитку країн Центральної та Східної Європи 14.Становлення і розвиток національної економічної моделі України


Рекомендована література: РЕКОМЕНДОВАНІ ДЖЕРЕЛА

1. Аджемоглу Д., Робінсон Дж. Чому нації занепадають; пер. з англ. О. Дем'янчука. 2-ге вид., випр. Київ: Наш формат, 2017. 440 с.
2. Банерджі А., Дюфло Е. Дієва економіка для важких часів; пер. з англ. Р, Клочко. Київ: Наш формат. 2021. 416 с.
3. Геєць В. М. Феномен нестабільності - виклик економічному розвитку. Київ: Академперіодика, 2020. 456 с.
4. Джадт Т. Після війни. Історія Європи після 1945 року; пер. з англ. К. Зарембо. Київ: Наш формат, 2020. 928 с.
5. Національні моделі економічних систем / О. О. Бєляєв та ін. Київ: КНЕУ, 2010. 319 с.
6. Наїр Ч. Держава сталого розвитку. Майбутнє урядування, економіки та суспільства; пер. з англ. І. Гнатковська. Київ: Наш формат, 2020. 288 с.
7. Макстон Ґ., Рандерс Й. У пошуках добробуту. Керування економічними розвитком для зменшення безробіття, нерівності та змін клімату. Київ: Пабулум, 2017. 320 с.
8. Пікетті Т. Капітал у XXI столітті. Київ: Наш формат, 2017. 696 с.
9. Райнгарт К., Рогофф К. Циклічна історія фінансових криз. пер. з англ. О. Кальнова. Київ: Наш формат. 2019. 544 с.
10. Райнерт Е. Як багаті країни стали багатими... і чому бідні країни залишаються бідними. Київ: Самміт-книга, 2019. 416 с.
11. Райх Р. Врятувати капіталізм. Як змусити вільний ринок працювати на людей; пер. з англ. Р. Корнута. Київ: Наш формат, 2018. 288 с.
12. Рендал Р. Сучасна теорія грошей; пер. з англ. О. Вальчишен, А. Бузинник, Є. Гагаркіна, В. Кальонова, О. Московська. Київ: Наш формат, 2017. 480 с.
13. Рікардз Дж. Валютні війни. Витоки наступної світової кризи; пер. з англ. Д. Тавровецький. Київ: Наш формат, 2018. 348 с.
14. Скрутон Р. Консерватизм. Запрошення до великої традиції. пер. з англ. К. Диса. Київ: Наш формат, 2022. 176 с.
15. Стадвелл Дж. Чому Азії вдалося. Успіхи і невдачі найдинамічнішого регіону світу; пер. з англ. О. Цихановська. 2-ге вид. Київ: Наш формат, 2022. 448 с.
16. Спенс М. Нова конвергенція. Київ: Темпора, 2017. 352 с.
17. Стігліц Д. Ціна нерівності. Київ: Темпора, 2017. 584 с.
18. Фергюсон Н. Глобальний занепад. Як помирають інститути та економіки; пер. з англ. К. Диса. Київ: Наш формат, 2020. 144 с.
19. Фергюсон Н. Еволюція грошей. Фінансова історія світу; пер. з англ. К. Диса. Київ: Наш формат, 2017. 384 с.
20. Фергюсон Н. Цивілізація. Як Захід став успішним; пер. з англ. В. Циба. Київ: Наш формат, 2018. 488 с.
21. Фрідман Д. Механізм свободи. Анархія вільного ринку; пер. з англ. І. Гнатковська. Київ: Наш формат, 2019. 328 с.
22. Фукуяма Ф. Політичний порядок і політичний занепад. Від прадавніх часів до Французької революції; пер. з англ. Р. Корнута. Київ: Наш формат, 2018. 576 с.
23. Фукуяма Ф. Політичний порядок і політичний занепад. Від промислової революції до глобалізації демократії; пер. з англ. Т. Цимбал, Р. Корнута. Київ: Наш формат, 2019. 608 с.
24. Ха-Юн Чанг. 23 прихованих факти про капіталізм; пер. з англ. О. Купріянчук. Київ: Наш формат, 2018. 296 с.
25. Шарма Р. Передові країни. В очікуванні нового "економічного дива"; пер. з англ. А. Іщенко. Київ: Наш формат, 2018. 296 с.







Форми та методи навчання: Лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: Робота у семестрі - 60 балів; екзамен - 40 балів. Разом - 100 балів Мінімальний порогів рівень оцінки за роботу у семестрі (допуск до екзамену) складає 30 балів. У разі отримання оцінки "неприйнятно" (нижче 29 балів) студент зобов'язаний повторно вивчити курс. У разі отримання оцінки "незадовільно" студент має право на два перескладання - викладачеві та комісії. При цьому максимальна підсумкова оцінка після перескладання може бути лише на рівні "достатньо". Замість перескладання комісії студент може обрати повторне вивчення курсу. Перерахунок рейтингових показників нормованої 100-бальної університетської шкали оцінювання у національну шкалу та шкалу ECTS

Мова навчання: українська