Код: 315046Назва:
Економічна соціологія
Анотація: Дисципліна "Економічна соціологія" є вибірковою навчальною дисципліною з вибіркового блоку "Економіка і політика" для здобувачів освітнього ступеня "Бакалавр" галузі знань - 05 "Соціальні та поведінкові науки", спеціальності 051 "Економіка". Предметом дисципліни "Економічна соціологія" є соціальні механізми регулювання економічних відносин, особливості поведінки соціальних суб'єктів. Він охоплює сукупність структур, процесів, пов'язаних із функціонуванням соціальних структур і соціальних відносин щодо власності, особливості взаємодії економіки як соціального інституту із суспільством, соціальні функції економіки, форми регулювання економічних процесів, типи мислення та соціальної поведінки у різних соціально-економічних системах. Дисципліна розрахована на 3 кредити, 16 лекційні години, 12 семінарських годин, 62 години самостійної роботи. Робота зі студентами направлена на проблемно-орієнтоване навчання та ініціативне самонавчання. Лекційні заняття проводяться з використанням мультимедійних технологій та мають науково-пізнавальний характер. На семінарських заняттях поширеними у використанні є проблемно-пошуковий метод, методи круглого столу та дискусії, виконання тестових завдань, вирішення практичних завдань та контрольних робіт, використання проєктного навчання з окремих питань курсу. Акцент здійснюється на оптимальне поєднання особистісного розвитку та групової роботи, умінь презентувати результати як власної роботи, так і роботи колективної творчої діяльності.
Метою вивчення дисципліни "Економічна соціологія" є формування системи знань про особливості процесів суспільної координації/розкоординації суспільних дій та економічної поведінки суб'єктів в глобальному масштабі; надати уявлення про економічну соціологію як комплексну/інтегративну дисципліну, що вивчає соціально-економічні відносини у суспільстві, економічні дії та економічну поведінку на теоретичному та емпіричному рівні; сформувати науковий інтерес до подальшого вивчення соціально-економічної проблематики.
Тип дисципліни: вибірковаРік навчання: 3Семестр: 5Кількість кредитів: 3Форма контролю: залікВикладач(і): Седляр Д.О., доцент, к.е.н.Результати навчання: Загальні компетентностіЗК2 Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності та примножувати досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.ЗК3 Здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу.ЗК4 Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціяхЗК5 Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.ЗК7 Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.ЗК8 Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.ЗК9 Здатність до адаптації та дій в новій ситуації.ЗК10 Здатність бути критичним і самокритичним.ЗК11 Здатність приймати обґрунтовані рішення.ЗК12 Навички міжособистісної взаємодії.Спеціальні (фахові, предметні) компетентностіСК1 Здатність виявляти знання та розуміння проблем предметної області, основ функціонування сучасної економіки на мікро-, мезо-, макро- та міжнародному рівнях.СК4 Здатність пояснювати економічні та соціальні процеси і явища на основі теоретичних моделей, аналізувати і змістовно інтерпретувати отримані результати.СК12 Здатність самостійно виявляти проблеми економічного характеру при аналізі конкретних ситуацій, пропонувати способи їх вирішення.СК14 Здатність поглиблено аналізувати проблеми і явища в одній або декількох професійних сферах з врахуванням економічних ризиків та можливих соціально-економічних наслідків.Програмні результати навчанняПР7. Пояснювати моделі соціально-економічних явищ з погляду фундаментальних принципів і знань на основі розуміння основних напрямів розвитку економічної науки.ПР15. Демонструвати базові навички креативного та критичного мислення у дослідженнях та професійному спілкуванні.ПР16. Вміти використовувати дані, надавати аргументацію, критично оцінювати логіку та формувати висновки з наукових та аналітичних текстів з економіки.ПР17. Виконувати міждисциплінарний аналіз соціально-економічних явищ і проблем в однієї або декількох професійних сферах з врахуванням ризиків та можливих соціально-економічних наслідків.ПР21. Вміти абстрактно мислити, застосовувати аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик економічних систем різного рівня, а також особливостей поведінки їх суб'єктів.ПР23. Показувати навички самостійної роботи, демонструвати критичне, креативне, самокритичне мислення.ПР24. Демонструвати здатність діяти соціально відповідально та свідомо на основі етичних принципів, цінувати та поважати культурне різноманіття, індивідуальні відмінності людей.Спосіб навчання: аудиторний/ дистанційнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Макроекономіка, Мікроекономіка, Основи соціологіїЗміст дисципліни: Тема 1. Економічна соціологія як наука.
Тема 2. Економічна поведінка та її типологія в соціологічному дискурсі.
Тема 3. Фінансова поведінка як соціологічна проблема.
Тема 4. Соціологія споживання.
Тема 5. Соціологічний аналіз підприємництва.
Тема 6. Соціологія трудової діяльності.
Тема 7. Економічна культура як регулятор економічної поведінки.
Тема 8. Соціально-економічні орієнтації населення України.
Рекомендована література: Література для вивчення дисципліниОсновна:1. Економічна соціологія: Навч. посібник / В.М. Ворона, В.Є. Пилипенко, В.І. Тарасенко та ін.; За ред. В.М. Ворони, В.Є. Пилипенка. - К.: Інститут соціології НАН України, 1997. - 273 с.2. Івасюк Ю.Б. Економічна соціологія: конспект лекцій: навчальний посібник для студентів закладів вищої освіти. - Львів: Новий Світ-2000, 2020. - 115 с.3. Коваліско Н.В. Основи економічної соціології: навч.-метод. посібник / Н.В. Коваліско, А.І. Кудринська. - Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2016. - 442 с.4. Лукашевич М. Соціологія економіки : підручник / М. Лукашевич, О. Лукашевич, Ф. Шандор ; Ужгород. нац. ун-т. - Ужгород: РІК-У, 2021. - 294 с.5. Соціологічний моніторинг "Українське суспільство" після 16 місяців війни. - К.: Інститут соціології НАН України. - 2023. - 40 с. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://www.kiis.com.ua/materials/pr/20230829_d/Презентація-моніторингу-2023.pdf6. Українське суспільство в умовах війни. 2022: Колективна монографія / С. Дембіцький, О. Злобіна, Н. Костенко та ін.; за ред. член.-кор. НАН України, д. філос. н. Є. Головахи, д. соц. н. С. Макеєва. Київ: Інститут соціології НАН України, 2022. 410 с. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://i-soc.com.ua/assets/files/monitoring/maket-vijna...2022dlya-tipografiivse.pdf7. Українське суспільство в умовах війни. Рік 2023: Колективна монографія / С. Дембіцький, О. Злобіна, Н. Костенко та ін.; за ред. член.-кор. НАН України, д. філос. н. Є. Головахи, д. соц. н. С. Макеєва. Київ: Інститут соціології НАН України, 2023. 343 с. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://isnasu.org.ua/assets/files/books/2023/Maket_Ukr_suspilstvo_2023.pdf8. Цивілізаційний вибір України: парадигма осмислення і стратегія дії : національна доповідь / ред. кол.: С. І. Пирожков, О. М. Майборода, Ю. Ж. Шайгородський та ін. ; Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України. - К.: НАН України, 2016. - 284 с. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2018/07/civilization_Ukraine_site_210.pdf Додаткова:1. Базецька Г.І. Економічна поведінка в умовах невизначеності. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://econtlaw.nlu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/02/53-68.pdf2. Еріка Оліна Райта. Підходи да класового аналізу (англ. мов.). [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://www.sscc.wisc.edu/soc/faculty/pages/wright/3. Єременко Л.В. Аналіз досліджень фінансової поведінки населення в економічній психології //Теорія і практика сучасної психології. - 2018. - № 2. - С. 222-226. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://elar.tsatu.edu.ua/bitstream/123456789/5254/1/Аналіз%20%досліджень%20фінансової%20поведінки%20населення%20в%20економічній%20психології.pdf4. Зінченко Н.О. Після Маркса: суспільство та споживання за версією Жана Бодріяра. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://repository.pdmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8fa3d07a-0e6f-4a54-b6a0-f2fe4496c96f/content5. Назаренко Н.А. Поведінка молоді на ринку праці: типологізація економічної діяльності // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. - 2020. - № 4 (115). [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2020/4_2020/23.pdf6. Фінансова грамотність, фінансова інклюзія та фінансовий добробут в Україні (червень 2019, Київ, Україна). Проєкт USAID "Трансформація фінансового сектору" [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://talan.bank.gov.ua/uploads/files/Financial-Literacy-Survey-Report_June2019_ua.pdf7. Фінансова інклюзія як драйвер забезпечення фінансової безпеки України [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://visnyk.fem.sumdu.edu.ua/media/attachments/2019/12/13/6-43-52.pdfФорми та методи навчання: Інноваційні (кейси; проблемні ситуації; дискусії; розробка проєктів; творчі завдання; метод круглого столу (чат, групове обговорення, форум). Традиційні (лекції, семінари, практичні заняття в малих і великих групах).Консультативні (консультації).Методи й критерії оцінювання: Оцінювання поточної роботи за окремими видами навчальної діяльності
Види навчальної діяльності Кількість балів
(максимум)
1. Активність студентів на семінарських заняттях (відповіді та питання, вирішення практичних завдань, участь у дискусіях тощо) - 15 балів
2. Виконання індивідуального завдання (доповідь та презентація) - 15 балів
3. Тестування:
Тест 1 (теми 1-3) - 4 бали
Тест 2 (теми 4-6) - 4 бали
4. Проєктна діяльність 20 балів
5. Виконання контрольної роботи (теми 1-7) -12 балів.
Разом поточний контроль 70 балів.
Формою підсумкового контрою є залік. Максимальна кількість балів за залік складає 30.
Бали за поточну роботу додаються із балами за залік. Виставлення кінцевих оцінок за національною шкалою здійснюється за порядком перерахунку рейтингових показників нормованої 100-бальної університетської шкали оцінювання в національну 4-бальну шкалу та шкалу ЕСТS.
Мова навчання: українська