НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 315190

Назва:

Соціологія сексуальності



Анотація: Що таке сексуальність? Як і для чого її досліджувати? Попри поширене сприйняття сексуальності як біологічного/ фізіологічного феномену, це соціально-культурне явище, що сформувалося під впливом низки чинників. Отже, цей курс пропонує погляд на сексуальність як соціальний інститут, сукупність суб'єктностей, практик, бажань, ідентичностей та (процесів творення) смислів. Окрему увагу курс приділяє питанню владних стосунків, аналізу сексуальної стратифікації в суспільстві, механізмам (від)творення нормативних уявлень про сексуальність, перетину сексуальності, ґендеру, класу та раси. Разом ми будемо міркувати над тим, які панівні ідеї щодо сексуальності в Україні та світі, пов'язуватимемо український контекст із глобальними процесами та подіями. Курс також має на меті поглибити розуміння зв'язку сексуальності з іншими суспільними явищами, процесами та формаціями. Ми будемо разом розвивати критичну оптику, яка допоможе нам через аналіз сексуальності також краще розуміти такі явища як капіталізм, націоналізм, расизм. Теоретичні рамки курсу - фемінізм, квір теорія та критична теорія раси. Пропоновані для опрацювання наукові тексти переважно написані жінками*, небінарними/ґендерно-неконформними людьми, расованими людьми - себто тими, хто творить міноритарні знання (пор. термін "міноритарна література" Жиля Делеза та Фелікса Ґваттарі) в і надалі андроцентричному, гетеронормативному та расистському науковому середовищі.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: 3

Семестр: 6

Кількість кредитів: 4

Форма контролю: залік

Викладач(і): Надія Чушак (PhD, антропологія, Мельбурнський університет, Австралія; МА, культурологія, Львівський Національний Університет імені Івана Франка).

Зміст дисципліни: Курс працює над розвитком навичок критичного мислення та аналізу, а це не завжди легко та приємно. Курс не раз підважуватиме панівні в українському суспільстві ідеології, переконання та стереотипи. Спробуйте відкрито ставитися до прочитаного, почутого і переглянутого. Часами в курсі будуть також використовуватися слова та зображення, які можуть маркуватися як обсценні. Але їх використання завжди буде обґрунтованим, і слугуватиме поглибленню нашого розуміння обговорюваних тем. Водночас, в рамках курсу неприйнятними є висловлювання людиноненависницьких ідей, дискримінаційної мови та мови ненависті. Це стосується як обговорень під час інтерактивних занять, так і вашої роботи на форумах. Якщо в ході курсу виникне потреба обговорити такі ідеї - ви можете це зробити, але при цьому пам'ятайте, що необхідно продемонструвати, що ви говорите про ці ідеї не задля їх утвердження, а для аналізу.


Рекомендована література: Обов'язкова література:
? Гендер для медій: Підручник з гендерної теорії для журналістики та інших соціогуманітарних спеціальностей / За ред. М. Маєрчик, О. Плахотнік, Г. Ярманової. - К.: Критика, 2017. - Розділ 2 "Гендеровані влади" (с.29-40).
? Фуко М. Воля к истине. По ту сторону знания, власти и сексуальности. / Пер. с фр. С. Табачниковой под ред. А. Пузырея. - М.: Магистериум-Касталь, 1996. - История сексуальности, Том 1. Мы, другие викторианцы (С. 97-110), Гипотеза подавления (С. 111-150).
? Рубин Гейл. 2001. Размышляя о сексе: заметки о радикальной теории сексуальных политик // Введение в гендерные исследования. - Харьков-Спб. - С. 464-533.
? Martin Emily. 1991. The Egg and the Sperm: How Science Has Constructed a Romance Based on Stereotypical Male-Female Roles // Signs. ? Vol. 16. ? No 3. - P. 485-501.
? Пресіадо Бератріс, Уривок з вступу до книги "Testo Junkie: Sex, Drugs та біополітика в еру фармакопорнографічного капіталізму".
? Пресиадо, Поль Б. "Я монстр, что говорит с вами. Отчет для академии психоанализа." Уривок з книги.
? Нейджел Дж. Маскулінність і націоналізм: ґендер і сексуальність у творенні націй// Ґендерний підхід: історія, культура, суспільство. - Л.: ВНТЛ-Класика, 2003. - С.185-204. (NB: зверніть увагу, що це публікація перекладу, і в ній уживається застаріла та некоректна лексика).
? Маєрчик Марія. Дошлюбні інтимні стосунки серед молоді в селах і містах Східної та Центральної України на початку ХХ ст. // Україна Модерна. - 2010. - No 6 (17). - С.101-112.
? Федерічі Сильвія. Уривки з "Калібан і відьма". (Переклад книги на українську зараз готується до друку, ми будемо працювати з вибраними підрозділами тексту, які будуть завантажені на DistEdu)
? Крістен Р. Годсі "Чому при соціалізмі у жінок був кращий секс", уривок з книги // https://www.forbes.ru/forbes-woman/406007-hudshaya-forma-rabstva-kak-kapitalizm-isportil-zhenshchinam-seksualnuyu-zhizn
? Дейвис, Анжела. Расизм и миф о черном насильнике // Антология гендерной теории. - Минск: Пропилеи, 2000. - С.190-217.
? Farris Sara R. 2017. "Nationalism and Non-National Women: Sexualization of Racism and Racialization of Sexism " . In: In the name of women's rights : the rise of femonationalism. Duke University Press // Pp. 73-77.
? Культура згвалтування 101. Shakesville. Начитка на каналі проекту "Квірадіо" https://www.youtube.com/watch?v=Mw7qlAXYL5Y
? Кокберн С. Не кажіть мені про війну - моє життя й так поле бою // Спільне http://commons.com.ua/ne-kazhit-meni-pro-vijnu-moye-zhittya-i-tak-pole-boyu/
? Гавришко М. Місцеві жінки та чоловічий комфорт у зоні збройного конфлікту // Повага http://povaha.org.ua/mistsevi-zhinky-ta-cholovichyj-komfort-u-zoni-zbrojnoho-konfliktu/


Додаткова література:
? Савицки Яна. Фуко и феминизм: к политике "различия" // Феминистская критика и ревизия истории политическои? философии / Сост. М. Шенли, К. Пеи?тмен; пер. с англ. под ред. Н. Блохинои? - М.: РОССПЭН, 2005. - С. 297-315.
? Taylor Chloe. 2016. The Routledge Guidebook to Foucault's The History of Sexuality.
? Rubin, Gayle. Deviations: A Gayle Rubin Reader. Durham, NC : Duke University Press, 2011.
? Документальний фільм про інтерсекс людей 'Intersexion: Boy or Girl?' // https://www.youtube.com/watch?v=czbQRjdGvYQ
? Гендер для медій: Підручник з гендерної теорії для журналістики та інших соціогуманітарних спеціальностей / За ред. М. Маєрчик, О. Плахотнік, Г. Ярманової. - К.: Критика, 2017. - Розділ 4 "Гендерована біологія".
? Бірке Лінда. 2006. Біологічні науки // Антологія феміністичної філософії. - К.: Основи. - С. 238-254.
? Плахотник Ольга і Маєрчик Марія. 2019. Між колоніальністю і націоналізмом: генеалогії феміністичного активізму в Україні// Критика Феміністична.
? Farris Sara R. 2017. Introduction. In: In the name of women's rights : the rise of femonationalism. - Duke University Press. - 1-21.


Методи й критерії оцінювання: Вимоги та оцінювання Ваша загальна оцінка за курс складатиметься з таких частин ("категорій"), кожна з яких оцінюватиметься на максимум 100 балів та матиме свою частку в загальній оцінці за курс: 1. 20% - участь в інтерактивних заняттях, що відбуватимуться на платформі Zoom (Посилання на зустрічі у Zoom буде розміщене на сторінці курсу на DistEdu. ) Очікується, що усі слухач_ки курсу щотижня братимуть активну участь в інтерактивних синхронних заняттях, які відбуватимуться онлайн у погоджений нами час. Для цього вам необхідно ознайомитися наперед з обов'язковою літературою, прописаною для кожного заняття, та підготованою заздалегідь лекцією чи інтерактивною презентацією. Якщо вам вдасться ознайомитися з одним чи кількома пунктами із додаткової літератури - чудово! Будь ласка, повідомте мене про це на початку заняття або мейлом заздалегідь, щоби я знала, що обговорення цієї літератури теж треба інтегрувати у наше інтерактивне заняття. Участь в інтерактивних заняттях передбачає також підготовку питань для обговорення в рамках наших занять. Впродовж семестру кожн_а студент_ка має надіслати мені на пошту (nadiia.chushak@ukma.edu.ua) п'ять питань до обговорення обов'язкової літератури під час занять. До яких саме занять - обираєте ви самі, проте важливо, щоби я отримала ваші мейли до 10:00 дня, коли відбуватиметься заняття, питання до якого ви підготували (надіслані пізніше питання не зараховуватимуться). Увага - не всі ваші питання будуть обговорюватися на занятті, я вибиратиму найцікавіші та найактуальніші. При виставленні оцінки буде враховуватися не лише наявність надісланих запитань, а і їхня якість (наскільки добре вони демонструють ваше ознайомлення із матеріалами, здатність до критичного аналізу та самостійного мислення). Не відкладайте надсилання запитань на кінець курсу! Під час тижня самостійної роботи я зможу надати зворотній зв'язок щодо виконання цього завдання студент_кам, які надсилатимуть мені свої запитання до цього часу. Оцінюватиметься участь у всіх заняттях, окрім вступного. Ви можете пропустити до 2х інтерактивних занять. Пропуск більшої кількості занять без вагомої на те причини (яку ви можете підтвердити) вплине на зниження оцінки. Якщо у вас не було вагомої причини на пропуск занять (з усіма таке буває), але ви не хочете щоби оцінка в цій категорій була знижена, ви можете відпрацювати заняття. Деталі відпрацювання ми обговорюватимемо індивідуально з зацікавленими в цьому студентк_ами в листуванні, проте зауважте, що повідомити про своє бажання відпрацювати пропущене заняття ви можете не пізніше ніж через 2 тижні після пропущеного заняття. В рамках цієї категорії можете отримати: 76 балів - за умови виконання мінімальних вимог у цій категорії (пропущено не більше 2-х занять та мінімум 5 запитань, частина яких не демонструють особливої уваги до вмісту курсу чи ваших аналітичних здібностей) 88 балів - виконання мінімальних вимог у цій категорії; залученість в роботу груп під час занять; серед ваших запитань яких хоча би 3 демонструють увагу до вмісту курсу та ваші аналітичні здібності. 91 бал - виконання мінімальних вимог до у цій категорії; активна залученість в роботу груп під час занять; серед ваших запитань усі 5 демонструють увагу до вмісту курсу та ваші аналітичні здібності). 100 балів - максимальна присутність (або відробки за всі пропущені заняття), активна залученість в роботу груп під час занять, усі 5 запитань демонструють увагу до вмісту курсу та високий рівень аналітичних здібностей, прочитання/ опрацювання додаткових ресурсів. 2. 30 % - активна участь на форумі курсу на платформі DistEdu. На платформі буде створено форуми для кожної групи. В рамках цих форумів ви маєте активно обговорювати теми, з якими ми працюємо на нашому курсі. Ваша участь передбачає: Ваша участь передбачає: ? Створення за час нашого курсу мінімум 3 тем / питань для обговорення. При створенні такого допису ви можете використати одне із запитань, яке ви написали в рамках підготовки до активної участі у наших заняттях (не більше ніж одне, тому що питання із попереднього завдання стосуються лише прочитаної літератури, а ці дописи мають бути ширшими). Дописи не мають бути довгими, але мають бути чітко сформульованими та стосуватися тем нашого курсу, обговорень на інтерактивних заняттях на платформі Zoom, обов'язкової чи додаткової літератури, матеріалів для опрацювання, розміщених на платформі DistEdu. Можете розглядати ці дописи як продовження та/ чи доповнення обговорень на наших інтерактивних заняттях. Так, дописи можуть стосуватися ідей, теорій, кейсів, які вас особливо зацікавили чи надихнули (і пояснювати, чому вони так привернули вашу увагу). Вони також можуть стосуватися чогось, що вам здалося не надто зрозумілим/ переконливим (саме у таких випадках ці дописи найкраще формулювати у формі запитань до ваших колег). Врешті, дописи можуть стосуватися релевантних для нашого курсу подій в Україні/ світі; фільмів/ серіалів/ мультфільмів, які ви переглянули; художніх / науково-популярних / наукових текстів, які ви прочитали тощо. Вам слід утворити по одному допису кожного місяця, доки триває наш курс (з вересня по грудень) - щоби не вийшло так, що всі кинуться створювати свої дописи в останній тиждень курсу. ? Відповісти на/ прокоментувати мінімум 5 дописів, створених вашими колегами або мною на форумі. Ви можете відповідати/ реагувати як на оригінальні дописи, так і на відповіді/ реакції ваших колег/ мої. Як і у випадку із оригінальними дописами, вам необхідно розподілити свої відповіді рівномірно, упродовж усього тривання курсу (не може бути більше 3-х відповідей за один місяць). ? Створення змістовних дописів, які демонструватимуть ваше критичне мислення та аналіз. Наприклад, дописи на кшталт "Мені не зрозумілий термін 'гетероприреченість'" не зараховуватимуться. Вам треба як мінімум пояснити, чому вам цей термін не зрозумілий, таким чином продемонструвавши, що ви дійсно намагалися з цим терміном розібратися. ? Дотримання під час спілкування на форумі принципів взаємоповаги і толерантності. Не ображайте, не висміюйте, не принижуйте ваших колег. Окрім дотримання етики міжособистісного спілкування, при створені дописів на форумі пам'ятайте про повагу до прав людини, а особливо про повагу до вразливих груп. Дискримінаційні висловлювання та мова ненависті на форумі не допускатимуться, як і не допускатиметься тролінг. Після 2х попереджень про порушення цього правила, оцінка за це завдання зменшуватиметься. Якщо попереджень буде більше ніж 3, то в цій категорії ви отримаєте 0 балів. Перед тим як постити свої дописи на форумі перечитуйте та, за потреби, редагуйте їх. ? Щоби отримати гарну оцінку в цій категорії важливо створювати дописи вчасно, і важливо, щоби вони були змістовними. Я слідкуватиму за вашим спілкуванням на форумі та читатиму всі дописи (брати участь у дискусії буду лише інколи), але давати зворотній зв'язок щодо кожного допису не буду. Якщо відчуватимете потребу, то зможете отримати зворотній зв'язок щодо того, як ви виконуєте це завдання під час тижня самостійної роботи (в листуванні або під час Zoom зідзвону). Проте для цього, потрібно щоби ви вже продемонстрували свою активність на форумі. У підсумку - не затягуйте із виконанням цього завдання! Зрештою, воно задумується не лише для контролю ваших знань, а і для того, щоби заохотити спілкування та обмін ідей між вами, що (в ідеалі) має сприяти навчанню. В рамках цієї категорії можете отримати: 76 балів - за умови виконання мінімальних вимог до кількості змістовних дописів, але не дотримання вимог щодо їх термінів (наприклад, створення половини усіх дописів в останні два тижні курсу), не всі дописи демонструють глибоке ознайомлення з матеріалами, самостійне та критичне мислення. 88 балів - за умови виконання мінімальних вимог до кількості змістовних дописів, дотримання вимог щодо їх термінів, але не всі дописи демонструють глибоке ознайомлення з матеріалами, самостійне та критичне мислення. 95 балів - за умови виконання мінімальних вимог до кількості змістовних дописів, дотримання вимог щодо їх термінів, усі дописи демонструють глибоке ознайомлення з матеріалами, самостійне та критичне мислення. 100 балів - за умови виконання мінімальних вимог до кількості змістовних дописів, дотримання вимог щодо їх термінів, усі дописи демонструють глибоке ознайомлення з матеріалами, самостійне та критичне мислення, але ви також створюєте додаткові змістовні дописи (від 2х і більше). 3. 35 % - груповий проект. Для виконання цього завдання вам потрібно буде об'єднатися в групи до 4-х людей і попрацювати разом над проектом, який стосуватиметься нашого курсу. Тему та формат проекту обираєте ви самі. Не обмежуйте себе! Це може бути, наприклад, проект соціологічного дослідження. Це може бути відео для тіктоку, чи серія фотографій для інстаграму. Це може бути ідея активістського проекту-втручання. Словом, формати можуть бути найрізноманітнішими. Але вам потрібно буде узгодити зі мною як тему так і формат цього групового проекту. Тому, до 11 жовтня, 23:59, надішліть обрану вами тему, разом із коротким (до 250 слів) обгрунтуванням цієї теми мені на пошту: nadiia.chushak@ukma.edu.ua. В темі листа вкажіть "Проект_прізвища людей із групи". Якщо вам потрібна консультація з приводу вашої теми, ми можемо обговорити її у листуванні чи в Zoom (не відкладайте писати мені мейли з цього приводу, я не зможу порадити що-небудь, якщо усі студент_ки курсу напишуть мені за тиждень до 11 жовтня). Якщо ваша група надішле мені тему/ формат проекту після 11 жовтня, то загальна оцінка за це завдання буде зменшуватися на 5 балів за кожен день запізнення. Реченець для подання готового проекту: 1 грудня, 23:59 (надсилайте мені текстову частину проекту у форматі .doc на пошту nadiia.chushak@ukma.edu.ua. Файл, як і лист, прошу називати наступним чином: "Проект_прізвища людей із групи"). Про бали, які ви можете отримати в рамках цієї категорії, ми поговоримо детальніше під час занять. 4. 15 % - індивідуальна рефлексія про груповий проект. Реченець для подання: 1 грудня, 23:59 (надсилайте мені проект у форматі .doc на пошту nadiia.chushak@ukma.edu.ua. Файл прошу називати наступним чином: Проєкт_ваше прізвище.doc. Про бали, які ви можете отримати в рамках цієї категорії, ми поговоримо детальніше під час занять.

Мова навчання: українська