НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 315310

Назва:

Історія Києво-Могилянської академії



Анотація: Домогилянське шкільництво в Україні. Створення Києво-Могилянського колегіуму, перетворення його на академію. Навчальний процес. Академічна бібліотека. Професори та студенти. Побутове життя. Передбачається екскурсія територією Київського Братського монастиря й Академії.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: I

Семестр: весняний

Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин – 90 год.; аудиторні години – 28 год.; лекції – 18 год.; семінарські заняття – 10 год.; самостійна робота - 62 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Яременко М.В., д.і.н., доцент

Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен:
- знати історію виникненням та розвитку Києво-Могилянської академії, її роль у розвитку української та зарубіжних культур;
- уміти користуватися набутими знаннями та розуміти перспективи подальшого вивчення історії вітчизняної освіти.

Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Історія української культури, історія України, історія Гетьманщини.

Зміст дисципліни: ознайомлення студентів із освітою в ранньомодерній Україні; академічною історією, основним колом її маловивчених, вузлових та спірних проблем; розгляд здобутків історіографії і окреслення інформаційних можливостей джерельного комплексу; показ соціальної історії студентства та професорів. Окрема увага присвячена наступниці КМА – Київській духовній академії.


Рекомендована література: 1.Історія української культури. У п'яти томах. Т.2. Українська культура XIII - першої половини XVII століть.-К., 2001. - С.531-591.
2.Яковенко Н. Латинське шкільництво і "шкільний гуманізм" в Україні кінця XVI середини XVII ст. // КС. 1997. № 1 2. С. 11 27.
3. Kaestle C. The History of Literacy and the History of Readers // Review of Research in Education. - 1985. - Vol. 11. - P. 11-53.

4.Вишневський Д. Киевская Академия в первой половине XVIII ст. - К., 1903.
5. Голубев С. История Киевской духовной академии. Выпуск первый: Период до-могилянский. - К., 1886.
6. Голубев С. Киево-Могилянская коллегия при жизни свого фундатора Киевского митрополита Петра Могилы. - К.,1890.
7. Петров Н. И. Киевская Академия во второй половине XVII века. - К., 1895.
8. Титов Ф., прот. Императорская Киевская духовная Академия в ее трехвековой жизни и деятельности (1615-1915 г.г.). Историческая записка. - К., 2003.
9. Шевченко І. Багатоликий світ Петра Могили // Шевченко І. Україна між Сходом і Заходом. Нариси з історії культури до початку XVIII століття. - Львів, 2001. - С.175-198.
10.Вишневський Д. Киевская Академия в первой половине XVIII ст. - К., 1903.
11. Петров Н. И. Киевская Академия во второй половине XVII века. - К., 1895.
12. Петров Н.И. Киевская Академия в царствование императрицы Екатерины II (1762-1796гг.). - К., 1906.
13. Симчич М. Philosophia rationalis у Києво-Могилянській академії. Компаративний аналіз могилянських курсів логіки кінця XVII першої половини XVIII ст. Вінниця, 2009.
14. Титов Ф., прот. Императорская Киевская духовная Академия в ее трехвековой жизни и деятельности (1615-1915 г.г.). Историческая записка. - К., 2003.
15. Шаріпова Л.Д. Внутрішній устрій та функціонування бібліотеки Києво-Могилянської академії до пожежі 1780р.: спроба реконструкції // Рукописна та книжкова спадщина України. Археографічні дослідження унікальних архівних та бібліотечних фондів. - К., 2000. - Вип. 6. - С. 75-96.
16.Яременко М. В. Києво-Могилянська Академія в 1817 році: кінець історії? (Про реформу Київських Атен, їх рецепцію та визначальні дати) // Труди Київської Духовної Академії. 2009. № 11: Ювілейний збірник. С. 106 121.
17. Задорожна О. Студенти Київського колегіуму 1630-1650-х років // 350-liece Unii Gadziackiej (1658-2008). - S. 359-373.
18. Хегельмаєр Христоф-Вільгельм. Повідомлення про стан ученості у Києві в Російській Україні / Підгот. публікацію Дзюба О. // КС. - 1994. - № 2. - С. 93-99.
19. Яременко М В. "До мене-де никто не им­Tтъ власти, кромъ ясневTлможногj": самоідентифікація могилянського студента крізь призму конфлікту 1752 р. // Соціум. Альманах соціальної історії - 2007. - Вип. 7. - С. 231-239.
20. Яременко М. В. Києво-Могилянська академія за гетьманування Івана Мазепи: pro et contra двохтисячного контингенту вихованців // Іван Мазепа та його доба: історія, культура, національна пам'ять. Матеріали міжнародної наукової конференції. К., 2008. С. 156 195.
21. Яременко М. В. Київські студенти 1738 року: спроба колективної фотографії // ЗНТШ. 2008. Т. CCLVI: Праці історично-філософської секції. - С. 191-215.
22. Яременко М. В. Навчатися чи не навчатися? До питання про "освітні стратегії" посполитих Гетьманщини у XVIII ст. та пов'язану з ними соціальну мобільність // Соціум: Альманах соціальної історії. 2008. Вип. 8. С. 218 - 236.
23. Яременко М. Ціна "міщанської любові" або скільки коштувала прихильність обивателів Києво-Подолу до могилянських студентів // Соціум. Альманах соціальної історії. - 2005. - Вип. 5. - С. 95-104.
24. Senyk S. Schools for Priests: Orthodox Education in Eighteenth-Century Ukraine // OCP. - 2004. - Vol. 50. - P. 289-312.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 70 балів (опитування, виступи на семінарах, письмові завдання); підсумковий контроль – 30 балів (письмовий залік).

Мова навчання: українська