НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 315317

Назва:

Процеси націєтворення в Україні ХIХ - поч. ХХ ст.



Анотація: Наукова ревізія концепції «національного відродження» як такої, що мала не пізнавальне, а ідеологічно-формуюче спрямування. Перебіг культурних і політичних подій та інтелектуальних зрушень, що отримали назву «національне відродження». Аналіз висвітлення цих подій сучасниками й істориками в Україні та за її межами. Поліваріантна схема розгляду згаданого явища.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: ІІІ

Семестр: весняний

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин – 120 год.; аудиторні години – 42 год.; лекції – 24 год.; семінарські заняття – 18 год.; самостійна робота - 78 год.)

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Маслійчук В.Л., д.і.н.

Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен:
- ознайомитись із основними концептами націєтворення, розуміти націєтворчі процеси, що відбувались на українських землях у ХІХ – поч. ХХ ст.; - уміти позиціонувати українські націєтворчі процеси в загальноєвропейському контексті.

Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Курс має широкі зв'язки, з дисциплінами, які викладаються на кафедрі історії: насамперед, "Історія України", "Історія західної цивілізації: доба націоналізму та індустріалізації (1789-1914)", "Історія Російської імперії XVIII - поч. ХХ ст.", "Українська та зарубіжна історіографія", "Історія Центрально-Східної Європи ХІХ-ХХ ст.".

Зміст дисципліни: Ознайомлення з основними концептами національних студій, методологічно-теоретичними підходами до вивчення націєтворчих процесів, огляд процесів українського націєтворення в загальноєвропейському контексті.


Рекомендована література: Націоналізм: Антологія / Упор. О. Проценко, В. Лісовий. – К.: Смолоскип, 2000. Грицак Я. Нарис історії України: формування модерної української нації ХІХ–ХХ ст. – К., 2000.
Касьянов Г.В. Теорії нації та націоналізму. —К.: Либідь, 1999.
Магочій П.-Р. Історія України. – К.: Критика, 2007.
Касьянов Г.В. Теорії нації та націоналізму. - К., 1999. - С. 258-264, 295-299.
Колесник І. І. Українська історіографія (ХVІІІ - початок ХХ ст.). - К., 2000. - С. 204-212.
Сарбей В.Г. Національне відродження України. - К., 1999. - С. 18-28.
Грабович Г. Слідами національних містифікацій // Критика. 2001. №6. - С. 14-23.
Касьянов Г.В. Теорії нації та націоналізму. - С. 283-291.
Когут З. Розвиток української національної історіографії в Російській імперії // Студії з ранньомодерної та модерної історії України. - К.: Критика, 2004. - С. 187-217.
Плохій С. Козацький міф. Історія та націєтворення в епоху імперій. - К.: Laurus, 2013. - С. 65-85.
Грицак Я. Нарис історії України: формування модерної української нації ХІХ-ХХ ст. - К., 2000. - С. 35-36, 60-72.

Каппелер А. Національний рух українців у Росії та Галичині: Спроба порівняння // Україна: культурна спадщина... К., 1992. - Вип. 1. - С. 104-115.
Каппелер А. Росія як поліетнічна імперія: Виникнення. Історія. Розпад. - Львів: Вид. УКУ, 2005. - С. 166-179.
Касьянов Г.В. Теорії нації та націоналізму. - С. 296-298.
Гаген М. фон. "У війнах творяться нації": націотворення в Україні під час Першої світової війни // Україна. Процеси націотворення / Упор. Андреас Каппелер; пер. з нім. - К.: К. І. С., 2011. - С. 271-284.
Марк Р. А. Революція і націотворення: Українська Народна Республіка 1917-1921 роки // Україна. Процеси націотворення. - С. 285-297.
Гудь Б. Українсько-польські конфлікти новітньої доби. Етносоціальний аспект. - Харків: Акта, 2011. - С. 320-368.
Рудко В. Чинний націоналізм: активність versus культура // Націоналізм: Антологія. - С. 350-385.
Сосновський М. Ідеологія чинного націоналізму Д. Донцова // Націоналізм: Антологія.- С. 386-446.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 60 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальні письмові завдання); підсумковий контроль – 40 балів (письмовий екзамен)

Мова навчання: українська