Код: 315349Назва:
Конструювання пам`яті "нової радянської людини"
Анотація: Метою курсу є ознайомлення студентів з основними радянськими проектами, що були спрямованими на конструювання пам'яті "нової людини" та її виховання загалом. У рамках курсу обговорюватимуться питання впливу радянської пропаганди на формування колективної та індивідуальної пам'яті робітників про Жовтневу революцію, соціалістичне будівництво та Другу світову війну, техніки формування "правильних" спогадів і механізми їх збирання. Лекції передбачають систематизований, структурований виклад програмного матеріалу і мають на меті сформувати у студентів базові знання щодо особливостей функціонування комісій, під керівництвом яких відбувалось написання радянської історії та конструювання спогадів, що мали би підтверджувати нові історичні концепції. На семінарських заняттях відбуватиметься аналіз спогадів робітників, коментування радянських візуальних засобів впливу на пам'ятання минулого і теперішнього.
Тип дисципліни: вибірковаРік навчання: 3Семестр: 6дКількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години - 28 год.; лекції - 14 год., семінарські заняття - 14 год.; самостійна робота - 62 год.)Форма контролю: залікВикладач(і): Клименко О.М., к.і.н.Результати навчання: У результаті вивчення курсу студент зможе: аналізувати основні тенденції формування та поширення радянських історичних наративів, характеризувати проекти пам'яті в різних країнах, визначати ключові аспекти позиціонування "себе" як "нової людини", яка "правильно" пам'ятає і говорить "по-більшовицьки". Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Історія УкраїниЗміст дисципліни: Метою курсу є ознайомлення студентів з основними радянськими проектами, що були спрямованими на конструювання пам'яті "нової людини" та її виховання загалом. У рамках курсу обговорюватимуться питання впливу радянської пропаганди на формування колективної та індивідуальної пам'яті робітників про Жовтневу революцію, соціалістичне будівництво та Другу світову війну, техніки формування "правильних" спогадів і механізми їх збирання. Лекції передбачають систематизований, структурований виклад програмного матеріалу і мають на меті сформувати у студентів базові знання щодо особливостей функціонування комісій, під керівництвом яких відбувалось написання радянської історії та конструювання спогадів, що мали би підтверджувати нові історичні концепції. На семінарських заняттях відбуватиметься аналіз спогадів робітників, коментування радянських візуальних засобів впливу на пам'ятання минулого і теперішнього.Рекомендована література: 1.Швайба Н. І. "Верные друзья - книги": читацький простір дніпробудівця Бориса Вейде // Історія і культура Придніпров'я. Невідомі та маловідомі сторінки: Наук. щорічник. Дніпропетровськ : Нац. Гірничий ун-т, 2011. Вип. 8. С. 27-31.2.Куромія Г. Донбас в «Ентузіазмі» Дзиги Вертова / Кіноревізія Донбасу 2.0. / Упоряд. С. Мензелевський. К.: Національний центр Олександра Довженка, 2017. С. 43-60.3.Стяжкіна О. В. "Правильна біографія" пересічної людини 1920-х років: способи конструювання минулого (на матеріалах Донбасу) // Нові сторінки історії Донбасу: Зб. статей / гол. ред. З.Г. Лихолобова. Донецьк: ДонНУ, 2008. Кн. 15-16. С. 204-224.Джерела: 1.Вейде Б. Записки будівельника (1908-1935) / Упорядник Н. Швайба. К., 2012. С. 1-50.2.Джерела використано з фондів Державного архіву Запорізької області:• Стенограма вечора спогадів жінок (1934 р.);• Стенограма індивідуальної бесіди з Женею Романько (1934 р.).3.Куромія Г. Донбас в "Ентузіазмі" Дзиги Вертова / Кіноревізія Донбасу 2.0. / Упоряд. С. Мензелевський. К.: Національний центр Олександра Довженка, 2017. С. 43-60.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна роботаМетоди й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (індивідуальні письмові завдання);
підсумковий контроль - 30 балів (письмовий залік)
Мова навчання: українська