НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 315470

Назва:

Інтелектуальні мережі



Анотація: Курс "Інтелектуальні мережі" присвячений інтелектуалізації (семантизації) сучасних інформаційних технологій та перспективам їх розвитку. Курс складається з двох частин. В першій частині розглядається : семантичний веб та стек його технології. Представлення даних, кодування символів, унікальна ідентифікація ресурсів, мова розширеної розмітки. Семантична модель RDF та її серіалізація. Подання знань за допомогою онтологій. Мова запитів до RDF сховищ SPARQL. Друга частина курсу присвячена семантизації систем знань, їх видобуванню та обробці. Розглядаються семантичні wiki та семантичні електронні бібліотеки, мультимедійні бази даних. Методи інтелектуального аналізу даних. Технології великих даних «Big Data». Інтелектуальні програмні агенти, семантичний грід та хмарні обчислення. Студенту пропонується логіко понятійний апарат, необхідний для засвоєння викладених технологій, а також приклади їх практичного застосування. Знання та практичний досвід, що будуть отримані в процесі вивчення курсу, дозволять значно розширити можливості студентів при засвоєнні комплексу спеціальних дисциплін та написанні дипломних проектів.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 4

Семестр: осінній

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години - 30 год.; лекції - 14 год.; практичні заняття - 28 год.; самостійна робота - 78 год.)

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Гуминський В.В.,ст.в.,к.ф.м.н.

Результати навчання: – знати: Основні тренди розвитку сучасних IT, актуальність їх семантизації, та способи їх застосування в практичній та науковій діяльності.
– вміти: вчитися і оволодівати сучасними знаннями; проводити аналіз об’єктів проектування та предметної області; застосовувати набуті знання в практичних ситуаціях; використовувати сучасні семантичні технології, а саме логічні моделі представлення даних RDF, Подання знань у вигляді онтологій. Послуговування мовою опису онтологій OWL та редакторами опису онтологій. Видобування знань з RDF сховищ за допомогою мови запитів SPARQL. Використовувати формат обміну правилами RIF. Користуватись системами знань - семантичні Wiki, семантичні електронні бібліотеки та мультимедійні бази даних. Використовувати методи інтелектуальногог аналізу даних (Data mining (DM)) та технології Big Data (BD). Користуватись Мультиагентні системи та грід технологіями.


Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: основи матаналізу та алгебри, теорії ймовірності та матаматичної статистики, дискретної математики, математичної логіки, процедурне та об’єктно-орієнтоване програмування, базові комп’ютерні алгоритми.

Зміст дисципліни: Курс "Інтелектуальні мережі" присвячений інтелектуалізації (семантизації) сучасних інформаційних технологій та перспективам їх розвитку. Курс складається з двох частин. В першій частині розглядається : семантичний веб та стек його технології. Представлення даних, кодування символів, унікальна ідентифікація ресурсів, мова розширеної розмітки. Семантична модель RDF та її серіалізація. Подання знань за допомогою онтологій. Мова запитів до RDF сховищ SPARQL. Друга частина курсу присвячена семантизації систем знань, їх видобуванню та обробці. Розглядаються семантичні wiki та семантичні електронні бібліотеки, мультимедійні бази даних. Методи інтелектуального аналізу даних. Технології великих даних «Big Data». Інтелектуальні програмні агенти, семантичний грід та хмарні обчислення. Студенту пропонується логіко понятійний апарат, необхідний для засвоєння викладених технологій, а також приклади їх практичного застосування. Знання та практичний досвід, що будуть отримані в процесі вивчення курсу, дозволять значно розширити можливості студентів при засвоєнні комплексу спеціальних дисциплін та написанні дипломних проектів.


Рекомендована література: 1. Глибовець М.М., Глибовець А.М., Поляков М.В. Інтелектуальні мережі. - Видавництво «Нова ідеологія», Дніпропетровськ, 2014. -462с.
2. Глибовець М.М. Штучний інтелект / М.М.Глибовець, О.В.Олецький. - ?.: ?? Ака¬демія, 2002. -366с.
3. В.В. Литвин, В.В. Пасічник, Ю.В. Яцишин Інтелектуальні системи, Видавництво «Новий світ – 2000», Львів – 2009, 309с.
4. Neo4j in Action. Jonas Partner, Aleksa Vukotic, Nicki Watt. – USA: Manning Publications Co. ISBN: 9781617290763. – 280p.
5. Kosch H. Multimedia database Systems: Where are we now? [Electronic resource] / H. Kosch, M. Doller // In Int. Assoc. of Science and Technology for Development - Databases and Applications (1ASTED-DBA). - Innsbruck, Austria, 2005.
6. Рассел Стюарт, Норвиг Питер. Искусственный интеллект: современный подход, 2-е изд.: Пер. с англ. – М.: Издательский дом "Вильяме", 2019. – 1408 с.
7. Флах П. Машинное обучение. Наука и искусство построения алгоритмов, которые извлекают знания из данных/ пер. с англ. А. А. Слинкина. – М.: ДМК Пресс, 2015. – 400 с.
8. Дюран Б. Кластерный анализ / Б.Дюран, П.Оделл. - М.: Статистика, 1977. - 128с
9. Пасічник В.В. Організація баз даних та знань / В.В.Пасічник, В.А.Резніченко. -Київ: BHV „ПИТЕР", 2006. - 460с.
10. Глибовец А.Н. Структурированные данные и семантическая паутина: технологи Wiki / А.Н. Глибовец, Н.Н. Глибовец, Д.Е. Покопцев, М.О. Сидоренко // Проблемы программирования. — 2013. - № 1. — С. 45-67.
11. 1. I. Foster, C. Kesselman. The Grid: Blueprint for a New Computing Infrastructure. – San Francisco, Morgan Kaufmann Publishers, 1998. – pp. 259 – 278.
12. D. Clark. Face-to-Face with Peer-to-Peer Networking. // Computer, Vol. 34, No. 1, 2001. – pp. 18 – 21.
13. 3. I. Foster, C. Kesselman, S. Tuecke. The Anatomy of the Grid: Enabling Scalable Virtual Organizations. // International J. Supercomputer Applications. – 2001, 15 (3), pp. 12 – 15.
14. J. Treadwell, M. Behrens, D. Berry et al. Open Grid Services Architecture Glossary of Terms. – Global Grid Forum, 2005. – p.4 – 8.
15. Офіційний сайт Європейського проекту EUROGRID. - http://www.eurogrid.org
16. Java: Посібник з кодування символів. - http://illegalargumentexception. blogspot.com/2009/05/java-rough-guide-to-character-encoding.html
17. Серіалізації RDF-графа за допомогою синтаксису Turtle. http://www.w3.org/2007/02/turtle/primer
18. Мова запитів SPARQL.: http://en.wikipedia.org/wiki/SPARQL
19. Посібник для початківців з RDF:Створення запитів за допомогою SPARQ: http://code.google.eom/p/tdwg-rdf/wiki/Beginners6SPARQL
20. Підручник з SPARQL: https://jena.apache.org/tutorials/sparql.html
21. RIF Overview (Second Edition): https://www.w3.org/TR/2013/NOTE-rif-overview-20130205/
22. RIF Core Dialect (Second Edition): http://www.w3.org/TR/2013/REC- ri f-core-20130205/
23. RIF Basic Logic Dialect (Second Edition): https://www.w3.org/TR/rif-bld/
24. RIF Framework for Logic Dialects (Second Edition): https://www.w3.org/TR/rif-fld/



Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (домашні завдання, реферати, проекти, 3 контрольні роботи); підсумковий контроль - 40 балів (письмовий екзамен).

Мова навчання: українська