Код: 315523Назва:
Релігійно-культурні традиції на теренах України
Анотація: Пропонований курс надає уявлення про розвиток та взаємодію різноманітних релігійно-культурних традицій, котрі впливали на формування українського світогляду та менталітету. Адже міфологія визначає систему та основні структурно-семантичні параметри національної культури і є її мовою в семіотичному аспекті. Релігія та релігійність виступають не тільки провідними культуромоделюючими чинниками, а й засобами формування сучасного культурно-політичного простору України. У результаті опанування курсу студенти повинні усвідомити взаємозв'язок культури та релігії; вміти визначити базові культурно-релігійні категорії, здійснювати дослідження міфологічних систем (котрі не будучи фактом емпіричного дійсності, стали предметом культурологічної реконструкції) етносів, що мешкали на території України; аналізувати становлення світоглядних підвалин автохтонного східнослов'янського етносу; з'ясувати специфіку адаптації трансплантованої східнохристиянської традиції та її взаємодію із місцевими реаліями; визначати феномен "українське православ'я"; розуміти релігійні системи як певний чинник національного самозбереження (греко-католицизм) та ідентифікації (рідновірство); виявляти іноетнічні релігієтворчі процеси, що проявилися на українських теренах (штундизм у середовищі німецьких колоністів українського Півдня; хасидизм у єврейському середовищі як певна реакція на політичні реалії України відповідної доби; дотичність до світу ісламу у формі його кримсько-татарської філіації тощо); аналізувати вплив радянського "богоборництва" на загальний духовний занепад та виникнення місцевих синкретичних релігійних рухів (на кшталт Великого Білого Братства) в Україні пострадянської доби ; обгрунтовувати роль "релігійного відродження" як чинника самозбереження нації на підставі смислобуттєвих цінностей у спільному культурно-політичному просторі. Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: 2Семестр: 3, 4Кількість кредитів: 7 (загальна кількість годин – 210 год.; аудиторні години – 72
год.; лекції – 40 год.; семінарські заняття – 32 год.; самостійна робота – 138 год.)Форма контролю: залік, іспитВикладач(і): кандидат філософських наук, доцент Демчук Р.В.Результати навчання: полягають у формуванні навичок аналізу витоків, розвиткута взаємодії різноманітних релігійно-культурних традицій, котрі, певним чином,вплинули на формування українського світогляду та менталітету. Адже міфологіявизначає систему та основні структурно-семантичні параметри національноїкультури і є її мовою в семіотичному аспекті. Релігія та релігійність виступають нетільки провідними культуромоделюючими чинниками, а й засобами формуваннясучасного культурно-політичного простору України.Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Археологія та давня культура, Історія української культури.Зміст дисципліни: дослідження міфологічних систем (котрі не будучи фактом емпіричного дійсності,
стали предметом культурологічної реконструкції) праетносів та етносів, що
мешкали на території України;
аналіз становлення світоглядних підвалин автохтонного східнослов’янського
етносу;
з’ясування адаптації трансплантованої східнохристиянської традиції та її
взаємодію із місцевими реаліями;
визначення специфіки феномену “українське православ’я”;
позначення релігійних утворень як певного чинника національного
самозбереження (греко-католицизм) та ідентифікації (рідновірство);
виявлення іноетнічних релігієтворчих процесів, що проявилися на українських
теренах (штундизм у середовищі німецьких колоністів українського Півдня;
хасидизм у єврейському середовищі як певна реакція на політичні реалії України
відповідної доби; дотичність до світу ісламу у формі його кримсько-татарської
філіації тощо);
демонстрація впливу радянського “богоборницького” атеїзму на загальний
духовний занепад та виникнення місцевих синкретичних релігійних рухів (на
кшталт Великого Білого Братства) в Україні пострадянської доби ;
обгрунтувати позитивну роль “релігійного відродження” як чинника
самозбереження нації на підставі смислобуттєвих цінностей у спільному
культурно-політичному просторі.Рекомендована література: Павленко Ю.В. Дохристиянські вірування давнього населення України. –К.:Либідь, 2000. -322 с.Історія релігії в Україні. Навчальний посібник. – К:Знання, 1999.-735 с.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота.Методи й критерії оцінювання: Поточний контроль (60% усне опитування на семінарах, одна письмова робота) .
Підсумковий контроль(40% тестові завдання в чотирьох варіантах)Мова навчання: українська