Код: 315604Назва:
Соціальна еволюція людини
Анотація: Курс розглядає емпiричнi матеріали та сучаснi теоретичнi моделi, що пояснюють еволюцію соціального інтелекту та соціальної поведінки серед Homo sapiens. Основні теми курсу стосуються людської здатностi встановлювати стосунки (в тому числі домінантність та кооперативність), розуміти емоції та наміри інших, формувати ієрархії, існувати в сім'ях та розрізняти типи зв'язків між іншими індивідами (спорідненість, ворожнеча, дружній альянс) і використовувати цю інформацію у плануванні власної поведінки. Особливе місце займатиме тематика, пов'язана із людською відкритістю до соціалізації (здатності iнтерналiзувати соцiальнi норми та навчатися конвенціональностей поведiнки), а також її ролi у формуваннi соцiальних груп та складних суспiльств у процесі еволюції. Наводяться паралелі із соціальним життям інших груп приматів.
Тип дисципліни: вибіркова навчальна дисциплінаРік навчання: 4Семестр: 7Кількість кредитів: загальна кількість годин - 120, з них лекцій - 20, семінарів - 20, cамостійної роботи - 80; кредитів ЄКТС - 4,0.Форма контролю: залікВикладач(і): Мальцева Катерина Сергіївна, к.ф.н., доктор філософії, доцентРезультати навчання: Наприкінці курсу студенти, що успішно завершили усі форми роботи, мають знати /вміти робити наступне: (1) розуміти значення основних категорій соціобіології; (2) знати особливості розвитку еволюційної теорії в Європі та сучасні теоретичні моделі, що пояснюють еволюцію соціального інтелекту у людей та інших приматів; (3) розуміти взаємозв'язок між різними теоріями, що розглядаються в межах курсу; (4) орієнтуватися у сучасній соціобіологічній літературі.Спосіб навчання: : денна стаціонарнаНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: спеціальних вимог немаєЗміст дисципліни: Курс розглядає емпiричнi матеріали та сучаснi теоретичнi моделi, що пояснюють еволюцію соціального інтелекту та соціальної поведінки серед Homo sapiens. Основні теми курсу стосуються людської здатностi встановлювати стосунки (в тому числі домінантність та кооперативність), розуміти емоції та наміри інших, формувати ієрархії, існувати в сім'ях та розрізняти типи зв'язків між іншими індивідами (спорідненість, ворожнеча, дружній альянс) і використовувати цю інформацію у плануванні власної поведінки. Особливе місце займатиме тематика, пов'язана із людською відкритістю до соціалізації (здатності iнтерналiзувати соцiальнi норми та навчатися конвенціональностей поведiнки), а також її ролi у формуваннi соцiальних груп та складних суспiльств у процесі еволюції. Наводяться паралелі із соціальним життям інших груп приматів. Рекомендована література: 1. Laland, K.N., and Brown, G.R. (2011) Sense and nonsense: Evolutionary perspectives on human behavior. Second edition. Oxford University Press.2. Dunbar, R.I.M. (Ed.) (2009) Oxford Handbook of Evolutionary Psychology (далі EP), Oxford: Oxford University Press 3. Corballis, M. C. and S. E. G. Lea (Eds.) (1999) The Descent of Mind: The Psychological Perspectives on Hominid Evolution. Oxford: Oxford University Press. pp. 261-175.4. Hill, Kim, Michael Barton, and A. Magdalena Hurtado (2009) The emergence of human uniqueness: Characters underlying behavioral modernity. Evolutionary Anthropology 18:187-200.5. Adolphs, Ralph (2003) Cognitive neuroscience of human social behavior. Nature 4: 165-178.6. Tomasello, Michael (2001) Cultural transmission: A view from chimpanzees and human infants. Journal of Cross-Cultural Psychology 32(2): 135-146.7. Wyman and Tomasello (2009) The ontogenetic origins of human cooperation (EP, Ch. 17).8. Dunbar, Robin I.M. (2003) The social brain: Mind, language, and society in evolutionary perspective. Annual Review of Anthropology 32: 163-81.9. Barrett, Louise, Peter Henzi, Drew Rendall (2007) Social brains, simple minds: Does social complexity really require cognitive complexity? Philosophical Transactions: Biological Sciences 362(1480), Social Intelligence: From Brain to Culture (Apr. 29, 2007), pp. 561-575.10. Wilson, David Sloan (2009) Group-level evolutionary processes (EP, Ch. 5). 11. Henrich, Joseph and Richard McElreath (2009) Dual-inheritance theory (EP, Ch.38)12. Schaller, Marc et al. (2009) Human evolution and social cognition (EP, Ch.33).13. Dunbar, Robin I.M. (2003) Theory of mind and the evolution of language. In: Approaches to the Evolution of Language. J.R. Hurford and M. Suddert-Kennedy (Eds.). pp.92-110. Cambridge: Cambridge University Press.14. Frith, Chris D. (2007) The social brain? Philosophical Transactions: Biological Sciences 362 (1480): 671-678. 15. Stone, Valerie (2005) Theory of mind and the evolution of social intelligence. In: Social Neuroscience: People Thinking About People, J. Cacciopo, Ed., MIT Press. 16. Dunbar, R. (2010) The social role of touch in humans and primates: Behavioral function and neurobiological mechanisms. Neuroscience and Biobehavioral Reviews 34:260-268.17. Sapolsky, R. (2005) The influence of social hierarchy on primate health. Science 308 (5722):648-652.18. Boyd, Robert and Peter J. Richerson (2004) Darwinian evolutionary ethics. In: Evolution and Ethics: Human Morality in Biological and Religious Perspective. P. Clayton & J. Schloss, (Eds.).19. Boehm, C. (2004). Explaining the prosocial side of moral communities. In: Evolution and Ethics: Human Morality in Biological and Religious Perspective. P. Clayton & J. Schloss, (Eds.)20. Tomasello, Michael and Esther Herrmann (2010) Ape and human cognition: What's the difference? Current Directions in Psychological Science 19 (1): 3-8.21. Boesch, Christophe (2007) What makes us human (Homo sapiens)? The challenge of cognitive cross-species comparison. Journal of Comparative Psychology 121(3): 227-24022. Whiten, Andrew, Robert A. Hinde, Kevin N. Laland and Christopher B. Stringer (2011) Culture evolves. Philosophical Transactions of the Royal Soceity. B. 366: 938-94823. Boyd, Robert and Peter J. Richerson (1996) Why culture is common but cultural evolution is rare? Proceedings of the British Academy 88: 73-93.Форми та методи навчання: лекції (презентації в інтерактивному форматі) та семінарські заняття (групові обговорення); індивідуальні консультації; перегляд відеоматеріалів; самостійна робота.Методи й критерії оцінювання:
Форми роботи та методи контролю:
Форма роботи Відсоток
у оцінці за курс Пояснення завдання
Робота на семінарах 60% Див. рубрику 3
Короткі контрольні 30% 5 контрольних (quiz) на 10 хвилин
Робота на семінарах 30% Медіація семінарів та участь у дискусіях
Проект 20% Колективний проект
Збір даних 10% Збір та введення даних
Письмовий звіт (тиж 12) 10% Короткий дослідницький звіт
20% Залік (тест)
Усього: 100%
Загальні критерії оцінювання:
Оцінка А: Відмінні знання (безпомилкове володіння фактичним матеріалом), вдумливе володіння теорією, відповідні практичні навички, аналітичні здібності, здатність правильно, послідовно і логічно відповідати на запитання поставлені до теми будь-якої складності, у поєднанні із інтелектуальною незалежністю, оригінальністю та здатністю до критичного мислення. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Оригінальні, грунтовні, цікаві і вчасно подані письмові роботи, що відповідають вимогам до курсу, без помилок, добре прореферовані, правильно оформлені, тощо.
Оцінка В: Те саме, що і А, але допускаються незначні помилки, неточності, чи недостатня глибина розуміння по деяких темах, порівняно із іншими. Присутнє логічне мислення і здатність відповідати на запитання достатньої складності. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Вчасно подані письмові роботи - добре продумані, якісні та детальні, але без наявної дослідницької індивідуальності, необхідної для А.
Оцінка С: Нетверді знання і нестабільне відвідування (роботу у семестрі виконано повністю, але поверхово і з різним успіхом). Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Письмові роботи інформативні та організовані, але можуть мати деякі помилки, незначну літературу чи бути поданими із запізненням.
Оцінка D: Поверхневі знання чи неповне виконання роботи у семестрі. Багато помилок, у тому числі серйозні неспіввідношення із фактажем курсу, незнання деталей, важливих для тематики, а також логічні помилки. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Письмові роботи невчасні, недостатньо добре продумані чи необгрунтовані, неправильно оформлені, непослідовні, чи бракують літератури.
Оцінка Е: Поверхневі знання, неповне виконання роботи по курсу, багато пропусків. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Письмові роботи недостатньої якості для оцінювання за параметрами, окресленими у вимогах до письмових робіт до курсу (додаються окремо).
Оцінка FX: Означає, що студент чи студентка з поважних причин не добрали балів, достатніх для залікової оцінки за курс, але мають право на перескладення заліку (екзамену) чи допрацювання пропущених видів роботи у семестрі, за визначенням викладача чи рішенням кафедри.
Оцінка F: Оцінка F означає незалік без права перескладення, із необхідністю прослухати курс заново. Оцінка F також ставиться у випадку, коли письмові чи екзаменаційні роботи визнано неавторськими, підробленими чи зплагіатованими - частково чи цілком.
Мова навчання: українська