Код: 315718Назва:
Економіка підприємства
Анотація: Дисципліна сприяє формуванню у студентів сучасного економічного мислення та системи спеціальних знань з теорії та практики економічної діяльності бізнес-структур.
Основи економічної та фінансової діяльності підприємств опановуються завдяки проектно-орієнтованій формі навчання – розробки студентами проекту по створенню виробничого підприємства, що функціонує на певному товарному ринку. Передбачається командна організація роботи. Такий підхід сприяє формуванню аналітичного мислення під час ухвалення бізнес-рішень, коли критерієм рішення має бути його економічна ефективність та ефективність діяльності підприємства в цілому. Крім того, забезпечується комплексний підхід до отримання знань про засади економічної діяльності підприємства, який передбачає активне використання знань в галузі маркетингу, менеджменту та мікроекономіки.
Додатково формуються навички бізнес-планування, проектного менеджменту, бізнес-аналітики, навички командної роботи, навички ухвалення рішень в умовах невизначеності і недостовірності інформації.Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: ІІСеместр: ІVКількість кредитів: 4 Форма контролю: екзаменВикладач(і): к.е.н., доц. Романченко Н.В.Результати навчання: 1. Ви будете розуміти засади економічної діяльності підприємства в напрямах обґрунтування програми виробництва та реалізації продукції й планування економічних результатів від її реалізації;2. Ви будете розуміти економічну термінологію, використовувану в бізнес-процесі управління підприємством, що відповідає сучасним технологіям менеджменту й управлінському обліку;3. Ви будете вміти здійснювати оцінку одиничних та узагальнюючих показників ефективності використання ресурсів підприємства, на підставі яких здійснюється аналіз його діяльності та ухвалюються управлінські рішення;4. Ви оволодієте навичками обґрунтування економічної ефективності інвестиційної діяльності підприємства;5. Ви будете вміти давати економічне обґрунтування (прогноз ефекту та ефективності) рішень щодо доцільності впровадження тих чи інших маркетингових ініціатив в практику підприємства.Спосіб навчання: аудиторне, дистанційнеНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Мікроекономіка, Маркетинг, Менеджмент, Бухгалтерський облік, Фінанси.Зміст дисципліни: Розділ 1. Підприємство як відкрита система. Система цілей підприємства та стратегія їх досягнення
1.1. Підприємство як суб'єкт господарювання
1.2. Система цілей діяльності підприємства та стратегія їх досягнення
1.3. Структура стратегічного рішення підприємства
Розділ 2. Зовнішні та внутрішні фактори формування ефективності діяльності підприємства
2.1. Стейкхолдери та їхній вплив на діяльність підприємства. Управління стейкхолдерами
2.2. Модель поведінки власника бізнесу. Інтегральний показник діяльності підприємства
2.3. Клієнтоорієнтоване мислення в бізнесі
Розділ 3. Соціальна відповідальність підприємства як сучасна парадигма розвитку
3.1. Поняття та зміст соціальної відповідальності підприємства
3.2. Сучасні моделі корпоративної соціальної відповідальності
3.3. Соціальна відповідальність у внутрішньому середовищі підприємства
3.4. Зовнішня соціальна відповідальність
3.5. Екологічна компонента соціальної відповідальності
Розділ 4. Система планування діяльності підприємства
4.1. Сутність планування та його основні об'єкти
4.2. Принципи та методи планування
4.3. Бізнес-планування на підприємстві
4.4. Цілі та завдання бізнес-планування. Його основні принципи
Розділ 5. Виробнича програма підприємства
5.1. Зміст і порядок розробки виробничої програми
5.2. Планування виробничої програми в натуральному виразі
5.3. Вартісні показники виробничої програми
5.4. Сутність і призначення показника незавершеного виробництва
Розділ 6. Планування обсягів продажу та операцій підприємства
6.1. Призначення процесу планування обсягів продажу та операцій підприємства
6.2. Планування продажів і операцій підприємства за підходом "виробництво-на-склад"
6.3. Планування продажів і операцій підприємства за підходом "виробництво-на-замовлення"
6.4. Планування продажів і операцій підприємств за підходом "завершення-на-замовлення"
6.5. Планування продажів і операцій підприємства за підходом "виробництво сезонних продуктів"
6.6. Вихідні дані для планування обсягів продажів і операцій
Розділ 7. Товарна політика підприємства
7.1. Категорії "товар" в маркетинговій діяльності. Класифікація товарів
7.2. Формування товарного асортименту та товарної номенклатури
7.3. Оцінка ефективності асортиментної політики
7.4. Якість товару та методи її оцінки
Розділ 8. Персонал підприємства
8.1. Персонал, категорії персоналу
8.2. Визначення чисельності працівників
8.3. Продуктивність праці персоналу: сутність, методи визначення та чинники зростання
8.4. Оплата праці працівників
Розділ 9. Основні засоби та виробнича потужність підприємства
9.1. Сутнісна характеристика основних засобів підприємства
9.2. Оцінка, класифікація та структура основних засобів
9.3. Знос, амортизація і відтворення основних засобів
9.4. Показники руху та ефективності використання основних засобів
9.5. Виробнича потужність підприємства
Розділ 10. Оборотні кошти підприємства
10.1. Сутність, склад та структура оборотних коштів підприємства
10.2. Нормування оборотних коштів підприємства
10.3. Показники оцінки ефективності використання оборотних коштів
10.4. Резерви підвищення ефективності оборотних коштів
Розділ 11. Нематеріальні ресурси підприємства
11.1. Поняття і види нематеріальних ресурсів
11.2. Оцінювання нематеріальних активів підприємства
11.3. Строк корисної експлуатації та амортизація нематеріальних активів
11.4. Гудвіл підприємства: економічна сутність, підходи до оцінки та амортизація гудвілу
11.5. Патентно-ліцензійна діяльність підприємств
Розділ 12. Витрати й формування собівартості продукції
12.1. Сутність та класифікація поточних витрат
12.2. Калькулювання собівартості продукції
12.3. Групування витрат за статтями калькуляції. Обчислення основних статей калькуляції
12.4. Планування зниження витрат виробництва
12.5. Система управління витратами
Розділ 13. Дохід і прибуток підприємства. Оцінка економічної ефективності його діяльності
13.1. Формування фінансового результату діяльності підприємства
13.2. Оцінка економічної ефективності діяльності підприємства
Розділ 14. Інвестиційні ресурси підприємства
14.1. Сутність інвестицій та їх класифікація
14.2. Сутність реальних інвестицій, їх структура
14.3. Обґрунтування ефективності інвестицій
14.4. Методи оцінки ефективності інвестицій
Рекомендована література: 1. Економіка підприємства: Навч. посібник / уклад. Н. В. Романченко, Т. В. Кожемякіна, К. В. Пічик. - Київ: НаУКМА, 2017. - 262 с.2. Гетьман О. О., Шаповал В. М. Економіка підприємства: Навч. посіб. - 2-е видання. - К.: Центр учбової літератури, 2019.-728 с.3. Ефективність системи управління підприємством: теоретико-методологічні аспекти та механізми реалізації [Текст] : монографія / Харків. ін-т фінансів ; за заг. ред. Г. О. Дорошенка. - Харків: НТМТ, 2014. - 424 с.4. Іванілов О. С. Економіка підприємства: Підруч./ О. С Іванілов. - К.: Центр учбової літератури, 2009.-728 с.5. Господарський Кодекс України від 16.01.2003 № 436-IV // Редакція від 06.11.2017 [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/436-15.6. Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 № 996-XIV // Редакція від 11.06.2017 [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/996-14.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота. Поєднується аудиторна та самостійна робота. Метод навчання - проблемно-орієнтований, який реалізується через проведення опитування експертів; роботу "в полі";воркшоп;розв'язок ситуацій-задач,дослідна роботаМетоди й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 30 балів (письмовий екзамен)Мова навчання: українська