Код: 315870Назва:
Якісні методи досліджень у міжнародних відносинах
Анотація: В сучасному світі індивідів оточують величезні обсяги інформації, і кількість інформації щороку зростає. Політологи та фахівці з міжнародних відносин повинні бути в змозі орієнтуватись в цій інформації, частину якої складають результати різноманітних досліджень. Для того, щоб коректно аналізувати та інтерпретувати результати досліджень, необхідним є розуміння методології та методів досліджень, їх можливостей та обмежень.
При проходженні курсу «Якісні методи досліджень в міжнародних відносинах» студенти ознайомляться з основними методами досліджень у межах якісної (якісницької) дослідницької традиції та особливостей їх застосування на практиці. В курсі будуть розглянуті глибинні інтерв’ю та фокус-групи, етнографічні дослідження, метод кейс-стаді, основи аналізу тексту та дискурсу, підходи до аналізу візуальних матеріалів. Важливим аспектом є охоплення всіх етапів дослідницького процесу – починаючи від формулювання гіпотез і розробки інструментарію і закінчуючи аналізом даних та презентацією отриманих результатів.
При розгляді методів досліджень акцент робитиметься на двох компонентах: практиках збору даних в межах кожного з методів, а також на якісній методології як інтерпретативному підході до аналізу даних. При проходженні курсу студенти навчаться структурувати дані, розкладати їх на досліджувані частини, оперувати чисельною інформацією та текстовими даними.
Особисте проведення інтерв’ю, передбачене в межах курсу, надасть змогу подолати розрив між теоретичними знаннями та практичними навичками. Студенти навчаться проводити інтерв’ю, вибудовувати контакт з респондентом, ставити коректні запитання, враховувати особливості респондента, оцінювати невербальні аспекти взаємодії.
Виконання практичних завдань в групах в межах курсу сприятиме вдосконаленню навичок міжособистісної взаємодії та здатності працювати в команді у студентів, а також здатність коректно оцінювати обсяги робіт та забезпечувати якість виконуваних робіт у встановлені терміни.
Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: ІІСеместр: 4. веснянийКількість кредитів: 3,0 кредити (загальна кількість - 90 годин, лекції - 14 годин, семінари - 16 годин, самостійна робота - 60 годин)Форма контролю: залікВикладач(і): Соколовський Іван Вікторович, старший викладач, кандидат соціологічних наукРезультати навчання: По завершенню цього курсу студенти будуть:- Розрізняти позитивістську та конструктивістську парадигми в дослідженнях;- Розуміти зв'язок між науковими теоріями, об’єктом, предметом та методами дослідження;- Вміти обирати та обґрунтувати методологію релевантно до поставлених цілей та задач та розуміти обмеження різних дослідницьких методів;- Бути в змозі розробити дизайн, програму та інструментарій дослідження для своєї науково-дослідної чи практичної діяльності- Вміти використовувати класичні кількісні та якісні методи для коректної та критичної інтерпретації та змістовного аналізу різноманітних суспільно-політичних явищ і феноменів- Вміти Коректно та критично оцінювати дані, отримані при проведенні різних дослідженьСтуденти отримають практичні навички щодо:- Планування дослідження- Збору емпіричних даних, проведення інтерв’юІнтерпретації отриманих даних та підготовки звітностіСпосіб навчання: аудиторнийЗміст дисципліни: Якісні дослідження. Теоретичні перспективи та традиції
1. Позитивістська та інтерпретативіська парадигма в дослідженнях
2. Індуктивне і дедуктивне спрямування дослідження
3. Особливості якісницьких дослідницьких традицій, що ґрунтуються на інтерпретації даних
4. Дослідження: теорія та практика. Складові елементи / етапи дослідження
Глибинні інтерв’ю, експертні інтерв'ю. Фокус-групове інтерв'ю (фокус-група)
1. Інструментарій, основні складові
2. ЦА та особливості рекрутингу респондентів. GDPR
3. Вибірка в якісних дослідженнях
4. Підходи до аналізу результатів
Роль модератора при проведенні інтерв’ю та фокус-групових дискусій
1. Групова динаміка
2. Використання проективних методик.
3. Основні помилки при плануванні та проведенні інтерв'ю та фокус-групових дискусій.
Запрошений спікер
Основні традиції якісних досліджень
1. Особливості якісницьких дослідницьких традицій
2. Етнографія, феноменологія, уґрунтована теорія, біографічні дослідження, кейс-стаді
3. Особливості використання методу кейс-стаді
4. Нетнографія / он-лайн етнографія: основні напрями
5. OSINT
Аналіз тексту і дискурсу
1. Базові положення дискурс аналізу
2. Метафора як інструмент дискурс аналізу
3. Приклади практичного застосування дискурс аналізу
Запрошений лектор - Bjorn Egner
Аналіз візуального матеріалу
1. Модальності візуального за Дж. Роуз
2. Формулююча та рефлексивна інтерпретація
3. Модель аналізу зображень
Mix methods (змішана методологія)
1. Підходи до поєднання кількісних та якісних методів.
2. Поєднання методів та Stakeholder management.
3. Практичні приклади поєднання за "змішування" методологій
Запрошений лектор - Bjorn EgnerРекомендована література: Основні підручники з курсу:- Gray David E. (2014) Doing Research in the Real World, Sage. - Якісні дослідження в соціологічних практиках: Навчальний посібник. За ред. Н. Костенко, Л. Скокової. К.: Інститут соціології НАНУ, 2009. 400сДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА1. Айві А. (1998). Цілеспрямоване інтерв’ювання і консультування: сприяння розвитку клієнта / Ален Айві // Пер. з англ. О. Абесонової. – Навч. посібник. – К.: Сфера, 1998. – 342с2. Васьківська С.В. (2004). Основи психологічного консультування Навчальний посібник. Київ, 2004. – 256 с.3. Дембицький С. (2010). "Обґрунтована теорія": стратегія збирання аналізу якісних даних за теоретичної валідизації / Сергій Дембіцький // Соціологія: теорія, методи, маркетинг : Науково-теоретичний часопис. - 2010. - № 2. - С. 64-834. Дембицький С. (2010). Вступ до проблематики досліджень змішаного типу / С. Дембіцький // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. - 2015. - № 2. - С. 143-1635. Костенко Н. В., Іванов В. Ф. (2003). Досвід контент-аналізу: Моделі та практики : Монографія. — К. : Центр вільної преси, 2003. – 140 с.6. Чудовська І. (2021). Соціологія масових комунікацій: Навч. посіб. Київ : 2021. – 235 с. 7. Яковлєв М. (2011). Застосування кейс-стаді як методу політичних досліджень: спроба типологізації // Наукові записки НаУКМА. 2011. № 121. С. 13–16.8. Яковлєв М. (2011). Техніки та алгоритми аналізу візуального матеріалу: розмежування якісних і кількісних підходів / Яковлєв М. В. // Наукові записки НаУКМА. - 2011. - Т. 122 : Соціологічні науки. - С. 9-139. Bleiker R. (2018). ‘Mapping Visual Global Politics.’ In Visual Global Politics, edited by Roland Bleiker, Abingdon; New York: Routledge 10. Brown R. (2022). Best Practices for Conducting Virtual Focus Groups. Sheridan College11. Byrne, D. & Ragin, C. (2009). The sage handbook of case-based methods12. Creswell, J. and Poth, C. (2017). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Approaches. Sage, London.13. Churchill G. and Iacobucci D. (2002). “Marketing Research, Methodological Foundations,” 8th Edition, Harcourt Publishing, London,14. Davis, Joel J. (2011). Advertising Research: Theory & Practice (2nd Edition) Pearson Education15. Flyvbjerg, B. (2006). Five Misunderstandings About Case-Study Research. Qualitative Inquiry, 12:2, 219-245.16. Hague P. & Peter Jackson P. (1996). Market Research – A guide to Planning, Methodology and Evaluation, Kogan17. Kozinets R. (2010). Netnorgaphy: Doing Ethnographic Research Online, SAGE Publications 18. Leewen, T. V., & Jewitt, C. (Eds.) (2001). Handbook of Visual Analysis. London: Sage.19. McNabb, D. E. (2015). Research Methods for Political Science Quantitative and Qualitative Methods. London and New York Routledge 20. NATO OSINT Handbook v1.2 - Jan 2002.pdf21. Robert K. Yin (2003). “Case study research design and methods”, Third Edition, Applied Social Research Methods Series, Volume 5, SAGE Publications22. Rose G. (2004). Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials / Gillian Rose. – London: Sage23. Schlag, Gabi. (2015). Imaging security. A visual methodology for security studies: Dialogues, diversity and discipline.24. Schreier, M. (2012). Qualitative Content Analysis in Practice. London: Sage.25. Schwartz-Shea, Peregrine, and Dvora Yanow (2012). Interpretive Research Design: Concepts and Processes. New York; London: Routledge26. Wimmer, R. D., & Dominick, J. R. (2006). Mass Media Research: An Introduction (8th ed.). Belmont, CA: Thomson Wadsworth PublishingФорми та методи навчання: Лекції, семінарські заняття, самостійна роботаМетоди й критерії оцінювання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 60 балів (участь у семінарських заняттях, виконання завдань самостійної роботи); підсумковий контроль – 40 балів (залік)Мова навчання: українська