Код: 316373Назва:
Когнітивна антропологія
Анотація: Когнітивна антропологія вивчає взаємозв'язок між суспільством та його ментальним ландшафтом. Антропологи-когнітивісти цікавляться тим, як члени різних соціальних груп розуміють оточуючий світ та концептуалізують те, що в ньому відбувається, - починаючи від природних речей чи створених людиною матеріальних об'єктів (таких, як рослини, кольори, хвороби, машини, продукти харчування, одяг тощо) до абстрактних концептів (таких, як соціальна справедливість, використання землі чи лісів, виховання дітей, щастя, успішність тощо). Когнітивний підхід до культури є важливою дослідницькою нішею, що інтенсивно розвивається в Північний Америці та Європі з 1970х років внаслідок "когнітивного повороту", що набув поширення у всіх соціальних науках. Цей корпус досліджень інкорпорує здобутки різних дисциплін, що вивчають мову і мисленнєві процеси. За кілька десятиліть свого розвитку когнітивна теорія запропонувала низку яскравих теоретичних моделей та інноваційних методологічних розробок, що стали центральними у сучасних прикладних дослідженнях культури людини завдяки своїй інтердисциплінарній природі та емпіричній спрямованості. Курс зосереджується на основних з них, що стосуються вимірювання культурних параметрів, важливих для соціологів. Методологічно курс має кількісний фокус. Тип дисципліни: : вибіркова навчальна дисциплінаРік навчання: 4Семестр: 8Кількість кредитів: загальна кількість годин - 120, з них лекцій - 20, семінарів - 20, cамостійної роботи - 80; кредитів ЄКТС - 4,0.Форма контролю: залікВикладач(і): Мальцева Катерина Сергіївна, к.ф.н., доктор філософії, доцентРезультати навчання: Наприкінці курсу студенти, що успішно завершили усі форми роботи, мають знати /вміти робити наступне: (1) розуміти значення основних категорій когнітивної антропології та когнітивної соціології; (2) знати особливості розвитку когнітивних дисциплін та вплив цього процесу на розвиток когнітивної теорії культури; (3) розуміти взаємозв'язок між різними теоріями, що розглядаютьcя в межах курсу, та суть теоретичних дебатів, що тривають; (4) орієнтуватися у сучасній літературі когнітивного спрямування; (5) вміти планувати та здійснювати ефективний збір когнітивних даних в проектах, що сфокусовані на культурних явищах; (6) вміти планувати та виконувати аналітичні процедури, призначені для вимірювання культурних регулярностей на основі когнітивних даних; (7) вміти оцінювати результати проектів, виконаних іншими дослідниками, де цілепокладання включало різні модуси дослідження культурних феноменів. Спосіб навчання: аудиторнеНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі:
спеціальних вимог немаєЗміст дисципліни: Когнітивна антропологія вивчає взаємозв'язок між суспільством та його ментальним ландшафтом. Антропологи-когнітивісти цікавляться тим, як члени різних соціальних груп розуміють оточуючий світ та концептуалізують те, що в ньому відбувається, - починаючи від природних речей чи створених людиною матеріальних об'єктів (таких, як рослини, кольори, хвороби, машини, продукти харчування, одяг тощо) до абстрактних концептів (таких, як соціальна справедливість, використання землі чи лісів, виховання дітей, щастя, успішність тощо). Когнітивний підхід до культури є важливою дослідницькою нішею, що інтенсивно розвивається в Північний Америці та Європі з 1970х років внаслідок "когнітивного повороту", що набув поширення у всіх соціальних науках. Цей корпус досліджень інкорпорує здобутки різних дисциплін, що вивчають мову і мисленнєві процеси. За кілька десятиліть свого розвитку когнітивна теорія запропонувала низку яскравих теоретичних моделей та інноваційних методологічних розробок, що стали центральними у сучасних прикладних дослідженнях культури людини завдяки своїй інтердисциплінарній природі та емпіричній спрямованості. Курс зосереджується на основних з них, що стосуються вимірювання культурних параметрів, важливих для соціологів. Методологічно курс має кількісний фокус. Рекомендована література: 1. Bennardo, Giovanni & Victor de Munck (2013) Cultural Models: Genesis, Methods, and Experiences. Oxford University Press.2. Quinn, D. & N. Holland (1987) Cultural Models in Language and Thought. Cambridge University Press. 3. D'Andrade, R. & C. Strauss. 1992. Human Motives and Cultural Models. New York, NY: Cambridge University Press.4. Quinn, N. 1996. "Culture and Contradiction: The Case of Americans Reasoning about Marriage". Ethos 24: 391-425.5. Quinn, N. 2005. Finding Culture in Talk: A Collection of Methods. Basingstoke, England: Palgrave Macmillan.6. D'Andrade, R. G. (1995). The Development of Cognitive Anthropology. Cambridge: Cambridge University Press.7. Blount, B. 2011. "A History of Cognitive Anthropology". Pp.11-29 in A Companion to Cognitive Anthropology edited by D. B. Kronenfeld, G. Bennardo, V. C. De Munck, and M. Fischer. Oxford, England: Blackwell.8. D'Andrade, R. & C. Strauss (1992). Human Motives and Cultural Models. New York, NY: Cambridge University Press. 9. Strauss, Claudia & Naomi Quinn (1998) A Cognitive Theory of Cultural Meaning. Cambridge University PressФорми та методи навчання: денна стаціонарнаМетоди й критерії оцінювання: Форми роботи та методи контролю:
Форма роботи Відсоток
у оцінці за курс Пояснення завдання
Робота в семестрі 60%
Робота на семінарах 40% Участь у дискусіях та метод. обговореннях
Вправи з методів 20% 2 take-home роботи
Мідтерм 10% Мід-семестрове тестування
Проект 15% Колективний проект
Розробка інструменту 5% Участь у розробці змінних
Збір даних 5% Збір та введення даних
Письмова робота 5% Короткий дослідницький звіт
Залік 15% Залікова контрольна
Усього: 100%
Загальні критерії оцінювання:
Оцінка А: Відмінні знання (безпомилкове володіння фактичним матеріалом), вдумливе володіння теорією, відповідні практичні навички, аналітичні здібності, здатність правильно, послідовно і логічно відповідати на запитання поставлені до теми будь-якої складності, у поєднанні із інтелектуальною незалежністю, оригінальністю та здатністю до критичного мислення. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Оригінальні, грунтовні, цікаві і вчасно подані письмові роботи, що відповідають вимогам до курсу, без помилок, добре прореферовані, правильно оформлені, тощо.
Оцінка В: Те саме, що і А, але допускаються незначні помилки, неточності, чи недостатня глибина розуміння по деяких темах, порівняно із іншими. Присутнє логічне мислення і здатність відповідати на запитання достатньої складності. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Вчасно подані письмові роботи - добре продумані, якісні та детальні, але без наявної дослідницької індивідуальності, необхідної для А.
Оцінка С: Нетверді знання і нестабільне відвідування (роботу у семестрі виконано повністю, але поверхово і з різним успіхом). Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Письмові роботи інформативні та організовані, але можуть мати деякі помилки, незначну літературу чи бути поданими із запізненням.
Оцінка D: Поверхневі знання чи неповне виконання роботи у семестрі. Багато помилок, у тому числі серйозні неспіввідношення із фактажем курсу, незнання деталей, важливих для тематики, а також логічні помилки. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Письмові роботи невчасні, недостатньо добре продумані чи необгрунтовані, неправильно оформлені, непослідовні, чи бракують літератури.
Оцінка Е: Поверхневі знання, неповне виконання роботи по курсу, багато пропусків. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Письмові роботи недостатньої якості для оцінювання за параметрами, окресленими у вимогах до письмових робіт до курсу (додаються окремо).
Оцінка FX: Означає, що студент чи студентка з поважних причин не добрали балів, достатніх для залікової оцінки за курс, але мають право на перескладення заліку (екзамену) чи допрацювання пропущених видів роботи у семестрі, за визначенням викладача чи рішенням кафедри.
Оцінка F: Оцінка F означає незалік без права перескладення, із необхідністю прослухати курс заново. Оцінка F також ставиться у випадку, коли письмові чи екзаменаційні роботи визнано неавторськими, підробленими чи зплагіатованими - частково чи цілком.
Мова навчання: українська