Код: 316406Назва:
Соціологія дитинства
Анотація: Соціологія дитинства є частиною вікової соціології. В курсі розглядаються історія виникнення та розвитку соціо-культурного феномену дитинство, зміни, що відбулись за останні декілька сотень років та актуальні проблеми, що з ними стикаються діти сьогодні, а також прогнозами розвитку дитинства у майбутньому. Окрім цього протягом курсу ми досліджуємо вікові особливості розвитку дитини, те як здобуваються та розвиваються основні соціальні навички особистості на різних етапах життя, в тому числі як поступово встановлюються стосунки із соціальним оточенням, а також динаміка розвитку цих стосунків. Курс розраховано на соціологів та всіх зацікавлених в темі. Передбачається, що значну частину часу студенти приділять самостійній дослідницькій роботі, поштовхом до якої будуть знання отримані протягом лекційних занять та семінарських обговорень. Дослідницька робота може базуватись на аналізі оригінальних первинних емпіри- чних даних отриманих студентом протягом практичного дослідження (спостереження, опи- тування, експеримент, кейс-стаді тощо), на вторинних даних, зібраних іншими дослідника- ми, на оглядах і порівняні теоретичних джерел, а також на аналізі текстів та історичних джерел.Рік навчання: 3,4Семестр: веснянийКількість кредитів: 4Викладач(і): Тетяна Саніна, магістр соціології, старша викладачка кафедри соціологіїРезультати навчання: Ознайомити студентів із:o основними поняттями соціології дитинства;o етапами розвитку поняття дитинство протягом історії;o актуальними соціальними проблемами дітей та їхнім зв'язком із історичим та культурним контекстами;o основними науковими доробками, що стосуються дослідження дитинства;o актуальними питаннями дослідження дитинства в Україні та світі.Навчити студентів:o знаходити та аналізувати інформацію з різних джерел;o генерувати нові ідеї;o вміти збирати та аналізувати соціальну інформацію та дані, враховуючи специфіку напрямку;o розуміти вплив культурного контексту та відмінностей на роботу дослідника та вміти його враховувати;o працювати в команді;o використовувати основні методи практичного соціологічного дослідження в межах соціології дитинства.Рекомендована література: 1. Бюхнер П., Крюгер Г.- Г., Дюбуа М. Современный ребенок" в западной Европе //Социс. - 1996. - № 4, 5.2. Бреева Е.Б. дети в современном обществе М.: УРСС, 1999.3. Бросс. Дональд. К. Права детей и национальное развитие : пять моделей. Детство идеальное и настоящее. - Екатеринбург, 1995.4. Выготский Л.С. Проблема культурного развития ребенка (1928) // Вестн. Московского университета. Сер. 14, Психология. 1991. N 4. С..5. Детская психология методические указания. Автор-составитель Р. П. Ефимкина6. Дементьева И.Ф. Детство в преобразующемся обществе // Социол. исслед., 1998.№ 5. С. 125-127.7. Діти і соціум : особливості соціалізації дітей дошкільного та молодшого шкільного віку : моногр. / А.М. Богуш, Л.О. Варяниця, Н.В. Гаврик та ін. ; наук. ред. А.М. Богуш; за заг. ред. Н.В. Гавриш. - Луганськ : Альма-матер, 2006. Новосибирск: Научно-учебный центр психологии НГУ, 19958. Ильин В А. Археология детства: Психологические механизмы семейной жизни. -М., 2002.9. Запесоцкий А.С. Дети эпохи перемен : их ценности, выбор / А. С. Запесоцкий //Социс. - 2006. - № 12.10. Лисаускене М.В. Поколение NEXT - прагматичные перфекционисты или романтики потребления? / М.В. Лисаускене // Социс. - 2006. - № 4. 11. Кон Ребенок и общество Москва: Издательский центр "Академия", 200312. Кукушин, В.С. Столяренко Л.Д. Этнопедагогика и етнопсихологія. Ростов-на- Дону: Фенікс, 200013. Осорина М.В. Секретный мир детей в пространстве мира взрослых. СПб.: Питер,1999.14. Мид М. Культура и мир детства. - М., 198815. Павленко В.М., Таллін С.О. Етнопсихологія: навчальний посібник. - К.: Сфера, 199916. Пиаже Ж. Избранные психологические труды. - М., 199417. Пиаже Ж. Комментарии к критическим замечаниям Л.С. Выготского на книги"Речь и мышление ребенка" и "Суждение и рассуждение ребенка" // Хрестоматия по общей психологии. Психология мышления. - М., 1981.18. Ремшмидт Х. Подростковый и юношеский возраст. - М.: Мир, 1994.19. Рыбинский Е.М. Детство как социальный феномен. - М.: ДОМ, 1998.20. Социология молодежи. Учебник / Под ред. В.Т. Лисовского. СПб.: СПбГУ, 1996.21. Сявавко Е.І. Українська етнопедагогіка в її історичному розвитку. - К., 197422. Цымбаленко С.Б., Щеглова С.Н. Кто они, подростки 90-х? - М.: Юнпресс, 1995.23. Хведір Вовк Студії з української етнографії та антропології. -К.: Мистецтво, 199524. Щеглова С.Н. Социология детства. - М.: Институт молодежи, 199625. Эриксон Э.Г. Детство и общество. - СПб.: Ленато, АСТ, Фонд "Университетская книга", 1996.26. Этнография детства. - М., 1983-1992Англомовна література1. Alanen L. Rethinking Childhood. Acta Sociologica 1988 (31), 1:53-672. Bell D. The Cultural Contradictions of Capitalism. - N.- Y.: Cornell Universiti Press, 1976..3. Bossard, James H.S. and Eleanor S. Boll. The Sociology of Childhood. New York, 1966.4. Christensen, Pia, and Allison James (Eds.). Research with Children: Perspectives and Practices. New York: Falmer Press. 2000.5. Corsaro, W.A. (2004). The Sociology of Childhood (Sociology for a New Century Series) 2nd Edition. Pine Forge Press, Thousand Oaks, CA. 6. Hetherington Mavis Е., Parke D. Ross Child Psychology. Contemporary view-point. 1999. - USA.: McGrew - Hill College.7. Kennedy, D. (2006). The Well of Being: Childhood, Subjectivity, and Education (Suny8. Series, Early Childhood Education: Inquiries and Insights). State University of New York Press.9. Kohlberg, L., Mayer, R. (1972). Development as the aim of education. Harvard Educational Review. 42 (4). 449-496.10. Mouse L. The evolution of childhood. -History of childhood quarterly. Spring 1974, Vol.1. № 4.-P.507-508.11. Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 2: Do They Really Think Differently? On the Horizon. Vol. 9. No. 5. 1?6.12. Polakov V. The erosion of childhood.-Chicago Univ. Of Chicago Press, 1992. -P.1213. Postmann N. The disappearance of Childhood. - N.- Y.: Routledge, 198214. Punch, S. (2002). Research with children. The same or different from research with adults? SAGE Publications. Vol 9, Issue 3, 321?341.15. Qvortrup, J., Corsaro, W.A., Honig, M-S. (Ed.). (2009). The Palgrave Handbook of Childhood Studies. Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan 2009.16. Qvortrup, J. (1991). Childhood as a Social Phenomenon. An Introduction to a Series of National Reports, 2nd edn. Eurosocial Report no. 36. Vienna: European Centre.Посилання(з довідника Детство ХХІ века: Соціогуманітарний тезаурус)1. UNICEF: United Nations Children's Fund https://www.unicef.org2. Annotated List of Web-Links on Children and Youth SocioSite, University of Amsterdamhttp://www.sociosite.net/topics/familychild.php3. Children Now https://www.childrennow.org4. Children's Defense Fund https://www.childrensdefense.org5. Children's Rights Council (CRC) https://www.crckids.org6. UK Council for Child Internet Safety (UKCCIS) https://www.gov.uk/government/groups/ uk-council-for-child-internet-safety-ukccis7. The Child Welfare League of America https://www.cwla.org8. Government Databases in Education, Children, & Families http://library.stmarytx.edu/ acadlib/doc/electronic/dbeduc.htm9. America's Children: Key National Indicators of Well-Being https://www.childstats.gov 10. Children's Issues. Minnesota Legislative Reference Library https://www.leg.state.mn.us/ lrl/links/links?links=children11. North Carolina Child Advocacy Institute https://www.ncchild.org12. The Urban Institute. Research area - Children https://www.urban.org/research-area/ children13. Family Research Laboratory. University of New Hampshire https://cola.unh.edu/frlЕлектронні журнали(з довідника Детство ХХІ века: Соціогуманітарний тезаурус)1. Childhood. A journal of global child research. http://journals.sagepub.com/home/chd2. Children's Geographies. https://www.tandfonline.com/toc/cchg20/0/03. Contemporary Issues in Early Childhood. https://uk.sagepub.com/en-gb/eur/journal/ contemporary-issues-early-childhood4. Exceptional Children. http://ecx.sagepub.com/content/by/year5. Gifted Child Quarterly. http://journals.sagepub.com/home/gcq6. Gifted Child Today. http://journals.sagepub.com/home/gct7. Global Studies of Childhood. http://journals.sagepub.com/loi/gsc8. Journal of Applied Research on Children (JARC). http:// digitalcommons.library.tmc.edu/childrenatrisk/about.html9. Journal of Children and Poverty. https://www.tandfonline.com/toc/cjcp20/current10. Sociological Studies of Children and Youth.: http://www.youthpolicy.org/journals/ sociological-studies-of-children-and-youth/11. The International Journal of Children's Rights. http://www.brill.com/international- journal-childrens-rights12. The Future of Children. www.jstor.org/journal/futurechildren13. Vulnerable Children & Youth Studies. http://www.tandfonline.com/toc/rvch20/currentФорми та методи навчання: o лекції присвячених основним темам соціології дитинства;
o практичні заняття за тематикою прочитаних лекцій: дискусії, проектні роботи в гру- пах, діалоги тощо.
o електронна презентація на обрану тему та оцінка електронних презентацій колег
o за виборМова навчання: українська