НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316409

Назва:

Біографічний метод в соціології



Анотація: Пропонований курс присвячено біографії як дослідницькій стратегії. Увага акцентується на тому, що адекватна методологія гуманітарного знання та дискурсу засадничо-діалогічна, інтерактивна, загострено чутлива до особистісних "голосів" (М.Бахтін), які розпізнаються через техніку інтерпретативної соціології. Аналізуються матеріали трьох дослідницьких проектів застосування біографічного методу (А.Алєксєв; Д.Берто, О.Мєщєркіна і В.Семенова; Р.Ленчовський). Набуті знання допоможуть майбутньому фахівцеві працювати з випадками стигматизованих індивідуальних і групових ідентифікацій.

Тип дисципліни: вибіркова навчальна дисципліна

Рік навчання: 3

Семестр:

Кількість кредитів: загальна кількість годин - 90, з них: лекційних годин - 16, семінарських - 14, самостійної роботи - 60; кредитів ЄКТС - 3,0

Форма контролю: залік

Викладач(і): кандидат соціологічних наук, доцент Бондар Вікторія Семенівна

Результати навчання: після проходження курсу студенти повиннi знати: основи біографічного методу соціологічних досліджень; місце і роль біографічного методу у вивченні суспільних соціальних процесів; підґрунтя виникнення біографічного методу; особливості і специфіку використання біографічного методу у відповідності зі стратегією соціологічного дослідження; репрезентацію результатів біографічного дослідження. А також повиннi вміти: у відповідності зі стратегією соціологічного дослідження обґрунтувати обрання біографічного методу; розробити програму соціологічного дослідження з використанням біографічного методу; розробити відповідно до обраного методу інструментарій дослідження; обґрунтувати вибірку у відповідності з обраним якісним методом; провести пілотне дослідження з застосуванням біографічного методу; провести аналіз зібраної соціологічної інформації у відповідності до специфіки біографічного методу; презентувати отримані результати з огляду на специфіку біографічного методу дослідження соціальних явищ та процесів.

Спосіб навчання: денна стаціонарна

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Курс є логічним продовженням у вивченні таких дисциплін як: "Загальна соціологія - 1", "Загальна соціологія - 2", "Історія соціології - 1", "Історія соціології - 2", "Демографія", "Логіка соціологічного дослідження", "Якісні методи в соціології - 1", "Якісні методи в соціології - 2" і спрямовано на поглиблення знань з різноманітних форм конкретних соціальних відноси.

Зміст дисципліни: Мета курсу полягає у розширенні уявлення студентів щодо ролі та місця біографічного методу соціологічних досліджень у вивченні соціального життя в багатоманітності його проявів. Курс спрямовано на ознайомлення студентів з основними уявленнями стосовно біографічного методу соціологічних досліджень. Орієнтовано на розкриття його ролі у вивченні соціальних процесів, ознайомлення з підґрунтям біографічного методу, особливостями використання та стратегією соціологічного дослідження, репрезентацію особливостей методу. Значення курсу полягає в тому, що він не лише репрезентує студентам основи біографічного методу, але й надає їм можливість на практичних заняттях самим спробувати та "відчути" цей метод в дії. У такий спосіб після проходження курсу студенти володітимуть основами практичних дослідницьких навичок, які вони зможуть самостійно розвивати далі у власній дослідницькій роботі.


Рекомендована література: Основна:
1. Альмодовар Ж.П. Рассказ о жизни и индивидуальная траектория // Вопросы социологии. - 1992. - Т.1. - №2 - С.98-103.
2. Голофаст В. Многообразие биографических повествований // Социологический журнал. - 1995. - №1 - С.71-89.
3. Девятко И.Ф. Методы социологического исследования.- Екатеринбург: Изд-во Урал, ун-та, 1998.- С.36-47 [Електроний варіант].
4. Журавлев В.Ф. Нарративное интервью в биографических исследованиях. // Социология 4М. - 1993. - №3-4 - С.34-43.
5. Кісь О. Усна історія: становлення, проблематика, методологічні засади // Україна модерна. - 2007. - №11.
6. Ковалев Е.М., Штейнберг Н.Е. Качественные методы в полевых социологических исследованиях. - М., 1999.
7. Рождественская Е.Ю. Биографический метод в социологии [Текст] / Е.Ю.Рождественская; Нац. исслед. ун-т "Высшая школа экономики". - М. Изд. дом. Высшей школы экономики, 2012. - 381с.
8. Скокова Л. Біографічні дослідження в соціології: традиція і сучасний досвід. - К.: Ін-т соціології НАН України, 2004.
9. Томпсон П. История жизни и анализ социальных изменений // Вопросы социологии. - 1993. - №1-2 - С.129-139.
10. Якісні дослідження в соціологічних практиках: Навчальний посібник / За ред.. Н.Костенко, Л.Скокової. - К.: Інститут соціології НАНУ, 2009. - 400с.
Додаткова:
12. Биографический метод в социологии: история, методология и практика. - М.: Ин-т социологии РАН, 1994.
13. Биографический метод в социологии: теория, методика, практика / Под ред. Е.Ю.Мещеркиной, В.В.Семеновой. - М.: Ин-т социологии РАН, 1994.
14. Валевский А.А. Основание биографики. - К: Наукова думка, 1993. - 112с.
15. Вардамацкий А.П. Аксио-биографическая методика. // Социологические исследования. - 1991. - №7 - С.80-84.
16. Дорогами семейных историй / И.Дышлевой, Д.Ковалев (et al.); Под ред. Т.Ричардсон. - Одесса: Астропринт, 2002.
17. Єхало В. Соціодраматична концепція соціалізації особистості // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. - 1999. - №4.
18. Женская устная история. Гендерные исследования / Сост. А.Пето. - Б.: ОФ "Центр издательского развития", 2004; 2005.
19. Здравомыслова Е.А., Темкина А.А. Анализ биографического нарративного интервью в исследовании идентичности // Социальная идентичность: способы концептуализации и измерения / Под ред. О.А.Оберемко, Л.Н.Ожиговой. - Краснодар: Кубанский гос. ун-т, 2004. - С. 200-222.
20. Козина И.М. Поведение на рынке труда: анализ трудовых биографий // Социологические исследования. - 1997. - №4. - С. 55-64.
21. Козлова Л.А. Биографическое исследование российской социологии // Социологический журнал. - 2007. - №2. - С.59-87.
22. Середа В., Малес Л. Усна історія як метод і методологія: деякі проблеми створення та інтерпретації усноісторичних джерел // Україна модерна. - 2007. - Т.11. - С. 159-165.
23. Скокова Л. Релігійна ідентичність в автобіографічних повідомленнях молоді: спроба соціологічної інтерпретації // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. - 2003. - №2. - С. 98-121.
24. Скокова Л. Флоріан Знанецький: автобіографічний метод у соціології // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. - 1998. - №6.
25. Судьбы людей: Росия. ХХ век / Под ред. В.Семеновой, Е.Фотеевой. - М.: Ин-т социологии РАН, 1996.
26. Тернер Р. Сравнительный контент-анализ биографий // Вопросы социологии. - 1992. - №1.
27. Устная история и биография: женский взгляд / Ред и сост. Е.Ю.Мещеркина. - М.: Ин-т социологии РАН; Невский простор, 2004.
28. Черниш Н. Соціологія особистості // Соціологія. Курс лекцій. Вип.3. - Львів, Кальварія, 1996.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття; індивідуальні консультації; самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: Рейтингова оцінка з навчальної дисципліни визначається за 100-бальною шкалою і складається з оцінки за роботу протягом семестру та з оцінки за екзамен. Максимальна оцінка за роботу у семестрі - 70 балів: максимальна оцінка за володіння теоретичним матеріалом - 39 балів (5 теоретичних питань (простих) по 5 бали та 2 теоретичні питання (ускладнені) по 7 бали); максимальна оцінка за виступ з презентацією з однієї з тем для самостійної роботи за темами курсу - 10 балів (1 виступ); максимальна оцінка за творчу роботу у вигляді есе - 21 балів (1 есе на 21 бал). До екзамену допускаються студенти, які отримали за роботу у семестрі не менше 40 балів. Максимальна оцінка за екзамен - 30 балів.

Мова навчання: українська