Код: 316421Назва:
Якісні методи в соціології-1
Анотація: метою курсу є ознайомлення студентів з основними уявленнями стосовно якісних методів соціологічних досліджень, розкрити їх роль у вивченні соціальних процесів, ознайомити з теоретичними засадами та історією виникнення і розвитку якісних методів, особливостями використання та стратегією соціологічного дослідження. Значення курсу полягає в тому, що він не лише репрезентує студентам історичні та теоретичні основи, концепції та підходи якісної соціології й основні її методи, але й надає їм можливість на практичних заняттях самим спробувати та "відчути" якісні методи в дії. У такий спосіб після проходження курсу студенти володітимуть основами практичних дослідницьких навичок, які вони зможуть самостійно розвивати далі у власній дослідницькій роботіТип дисципліни: нормативна навчальна дисциплінаРік навчання: 2Семестр: 4Кількість кредитів: загальна кількість годин - 150, з них: лекційних годин - 24, семінарських - 26, самостійної роботи - 100; кредитів ЄКТС - 5,0 Форма контролю: іспитВикладач(і): соціологічних наук, доцент Бондар Вікторія СеменівнаРезультати навчання: після проходження курсу студенти повиннi знати: підґрунтя виникнення якісних методів; основні історичні передумови виникнення і становлення якісної методології; теоретичні основи якісних методів; місце і роль якісних методів у вивченні суспільних соціальних процесів; стратегії і дизайн якісних соціологічних досліджень; особливості застосування якісного дослідження; основні методи якісної соціології. А також повиннi вміти: у відповідності зі стратегією соціологічного дослідження обрати адекватний якісний метод дослідження; розробити програму соціологічного дослідження з використанням якісного методу; розробити відповідно до обраного методу інструментарій дослідження; обґрунтувати вибірку у відповідності з обраним якісним методом; провести пілотне дослідження з застосуванням обраного якісного методуСпосіб навчання: денна стаціонарнаНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Курс є логічним продовженням у вивченні таких дисциплін як: "Загальна соціологія-1", "Загальна соціологія -2", "Історія соціології - 1", "Історія соціології - 2", "Соціальна антропологія", "Логіка соціологічного дослідження", "Методологія і методи соціологічних досліджень".Зміст дисципліни: метою курсу є ознайомлення студентів з основними уявленнями стосовно якісних методів соціологічних досліджень, розкрити їх роль у вивченні соціальних процесів, ознайомити з теоретичними засадами та історією виникнення і розвитку якісних методів, особливостями використання та стратегією соціологічного дослідження. Значення курсу полягає в тому, що він не лише репрезентує студентам історичні та теоретичні основи, концепції та підходи якісної соціології й основні її методи, але й надає їм можливість на практичних заняттях самим спробувати та "відчути" якісні методи в дії. У такий спосіб після проходження курсу студенти володітимуть основами практичних дослідницьких навичок, які вони зможуть самостійно розвивати далі у власній дослідницькій роботіРекомендована література: Основна:1. Альмодовар Ж.П. Рассказ о жизни и индивидуальная траектория // Вопросы социологии. - 1992. - Т.1. - №2 - С.98-103.2. Белановский С.А. Глубокое интервью. - М.: Никколо-Медиа, 2001. - С.77-102.3. Белановский С.А. Метод фокус-групп. - М.: Никколо-Медиа, 2001. - С.36-54, 60-82.4. Голофаст В. Многообразие биографических повествований // Социологический журнал. - 1995. - №1 - С.71-89.5. Девятко И.Ф. Методы социологического исследования.- Екатеринбург: Изд-во Урал, ун-та, 1998.- 208 с [Електроний варіант].6. Журавлев В.Ф. Нарративное интервью в биографических исследованиях. // Социология 4М. - 1993. - №3-4 - С.34-43.7. Ковалев Е.М., Штейнберг Н.Е. Качественные методы в полевых социологических исследованиях. - М., 1999. - С.61-74, 84-91, 93-106, 113-120 [Електроний варіант].8. Семенова В.В. Качественные методы: введение в гуманистическую социологию. - М., 1998. - С.43-46, 69-70. 9. Скокова Л.Г. Біографічні дослідження в соціології: традиція і сучаснісний досвід. - К.: Інститут соціології, 2004.10. Томпсон П. История жизни и анализ социальных изменений // Вопросы социологии. - 1993. - №1-2 - С.129-139.11. Якісні дослідження в соціологічних практиках: Навчальний посібник / За ред. Н.Костенко, Л.Скокової. - К.: Інститут соціології НАНУ, 2009. - 400с.12. Ball M.S. Analyzing visual data / M.S. Ball, G.W.H. Smith // Qualitative Research Methods Series. - V. 24. - Sage university paper. -.Newbury Park: Sage, 1992. - 77 p. 13. Bohnsack R. The Interpretation of Pictures and the Documentary Method / R. Bohnsack // Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research. - 2008. - 9(3). - Art. 26 - http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0803267 14. Kohlbacher F. The Use of Qualitative Content Analysis in Case Study Research / Kohlbacher F. // Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research. - 2005. - 7(1). - Art. 21. 15. Miles M.B. Qualitative Data Analysis: an expended sourcebook / M.B. Miles, A.M. Huberman. - Thousand Oaks: Sage, 1994. - P. 1-27. 16. M?ller M. Discourses of post-modern epistemology: radical impetus lost? / M. M?ller // Progress in Development Studies - 2006 - Vol. 6. - No.1.- P. 306-320. 17. O'Toole P., Were P. Observing places: using space and material culture in qualitative research / P. O'Toole, P. Were // Qualitative Research. - 2008. - Vol. 8(5). - P. 616-634. 18. Rivett M. Approaches to Analysing the Web Text: A Consideration of the Web Site as an Emergent Cultural Form / M. Rivett // Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies.- 2000. - Vol. 6.- No. 3. - P. 34 - 56. 19. Roulston K. Data analysis and 'theorizing as ideology' / K. Roulston // Qualitative Research. - 2001. - Vol. 1(3). - P. 279-302.Додаткова:1. Белановский С.А. Методика и техники сфокусированного интервью. - М.: Наука, 1993.2. Белановский С.А. Свободное интервью как метод социологического исследования. // Социология 4М. - 1991. - №2 - С.5-19.3. Белановский С.А. Сравнительный анализ свободного и формализованного интервью в социально-экономических исследованиях // Сравнительный анализ и методики социологических исследований - М.: ИС АН СССР, 1989.4. Биографический метод: история, методология, практика. - М., 1994.5. Валевский А.А. Основание биографики. - К., 1993.6. Вардамацкий А.П. Аксио-биографическая методика. // Социологические исследования. - 1991. - №7 - С.80-84.7. Веселкова Н.В. Методические принципы полуформализированного интервью. // Социология 4М. - 1995. - №5-6 - С.28-48.8. Веселкова Н.В. Полуформализированное интервью. // Социологический журнал. - 1994. - №3 - С.103-110.9. Єхало В. Соціодраматична концепція соціалізації особистості // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. - 1999. - №4.10. Журавлев В.Ф. Анализ коммуникаций в качественном интервью. // Социология 4М. - 1996. - №7 - С.86-109.11. Знанецький Ф. Автобіографія як джерело соціологічного знання // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. - 1998. - №6.12. Квале С. Исследовательское интервью. - М.: Смысл, 2003. - 301с.13. Костенко Н., Іванов В. Досвід контент-аналізу. Моделі та практики. - К.: Центр выльноъ преси, 2003. - С.21-69.14. Мертон Р., Фиске М., Кендал П. Сфокусированное интервью / Пер. с англ. - М.: Институт молодежи, 1991.15. Метод анализа документов // Социологический практикум / В.Г.Городяненко - К.: Академия, 1999. - С.42-50.16. Ньюман Л. Неопросные методы исследования // Социологические исследования. - 1998. - №6 - С.119-129.17. Скокова Л. Флоріан Знанецький: автобіографічний метод у соціології // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. - 1998. - №6.18. Судьбы людей. Росия ХХ век. - М., 1996.19. Тернер Р. Сравнительный контент-анализ биографий // Вопросы социологии. - 1992. - №1 20. Черниш Н. Соціологія особистості // Соціологія. Курс лекцій. Вип.3. - Львів, Кальварія, 1996.21. Якісні дослідження в соціологічних практиках: Навчальний посібник / за ред. Н. Костенко, Л. Скокової. - К.: І-т соціології НАНУ, 2009. - Лекція 5. Чудовська-Кандиба І., Візуальне у дослідженнях культури. - С. 96-119. 22. Якісні дослідження в соціологічних практиках: Навчальний посібник / за ред. Н. Костенко, Л. Скокової. - К.: І-т соціології НАНУ, 2009. - Лекція 6. Комп'ютерні технології аналізу текстів. - С. 174-186.23. Glaser B. G., Strauss A. L., The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. Chapter V. The Constant Comparative Method of Qualitative Analysis. - P. 101-115.24. Qualitative Methodology: Firsthand Involvement with the Social World, ed. by W. J. Filstead. - Chicago: Markham Publishing Company, 1970. - Part 3, "Collection of Data", Chapters 12-14. (Participant Observation and Interviewing) - P. 133-152.25. Qualitative Methodology: Firsthand Involvement with the Social World, ed. by W. J. Filstead. - Chicago: Markham Publishing Company, 1970. - Part 4, "Analysis of Data". - P. 155-173. 26. Silverman D. Interpreting Qualitative Data. Methods for Analyzing Talk, Text and Interpraction. - L., 1993.27. Van Leeuwen T., Discourse and Practice: New Tools for Critical Discourse Analysis / Oxford Studies in Sociolinguistics. - Oxford: Oxford University Press, 2008. - Chapter 8. The Visual Representation of Social Actors. - P. 136-148.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття; індивідуальні консультації; самостійна робота.Методи й критерії оцінювання: Рейтингова оцінка з навчальної дисципліни визначається за 100-бальною шкалою і складається з оцінки за роботу протягом семестру та з оцінки за екзамен. Максимальна оцінка за роботу у семестрі - 70 балів: максимальна оцінка за володіння теоретичним матеріалом - 19 балів (5 теоретичних питань (простих) по 2 бали та 3 теоретичні питання (ускладнені) по 3 бали); максимальна оцінка за виступ з презентацією з однієї з тем для самостійної роботи за темами курсу - 5 балів (1 виступ); максимальна оцінка за проведення експрес-контрольних робіт з тем курсу - 10 балів (10 експрес-контрольних робіт по 1 балу); максимальна оцінка за виконання індивідуального завдання з теми "Спостереження" - 5 балів; максимальна оцінка за виконання індивідуального завдання з теми "Глибинне інтерв'ю" - 8 балів; максимальна оцінка за виконання індивідуального завдання з теми "Метод фокус-груп" - 8 балів; максимальна оцінка за творчу роботу у вигляді есе - 15 балів (1 есе на 15 балів). До екзамену допускаються студенти, які отримали за роботу у семестрі не менше 40 балів. Максимальна оцінка за екзамен - 30 балів.Мова навчання: українська.