НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316432

Назва:

Соціологія здоров`я



Анотація: ССоціологія здоров'я являє собою спецiалiзований курс, спрямований на вивчення суспільних чинникiв, що виступають соціальними детермiнантами здоров'я. Присвячений взаємодiї мiж суспiльством та здоров'ям, цей курс зосереджено на впливі різних соцiальних інститутів та процесів (сiм'я, робота, вік, гендер, рiвень освiти, положення в ієрархії, соціальний капітал, міграція тощо) на морбiднiсть та смертнiсть у сучасних суспiльствах. Цей курс комбінує наголос на емпіриці із рафінуванням теоретичного знання з медико-соціологічної проблематики, здобутого на раніших навчальних етапах.

Тип дисципліни: Соціологія здоров'я являє собою спецiалiзований курс, спрямований на вивчення суспільних чинникiв, що виступають соціальними детермiнантами здоров'я. Присвячений взаємодiї мiж суспiльством та здоров'ям, цей курс зосереджено вибіркова навчальна дисциплі

Рік навчання: 4

Семестр: 8

Кількість кредитів: загальна кількість годин - 120, з них лекцій - 20, семінарів - 20, cамостійної роботи - 80; кредитів ЄКТС - 4,0.

Форма контролю: залік

Викладач(і): Мальцева Катерина Сергіївна, к.ф.н., доктор філософії, доцент

Результати навчання: : Наприкінці курсу студенти, що успішно завершили усі форми роботи, мають знати /вміти робити наступне: (1) розуміти зміст та значення основних категорій соціології здоров'я та хвороб; (2) розуміти вплив соціального середовища на здоров'я індивіда; (3) вміти аналізувати суспільні явища і сформувати небайдужість щодо розв'язання соціальних проблем сучасності, пов'язаних із здоров'ям, хворобами та доступом до медичного обслуговування.

Спосіб навчання: денна стаціонарна

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: спеціальних вимог немає

Зміст дисципліни: Соціологія здоров'я являє собою спецiалiзований курс, спрямований на вивчення суспільних чинникiв, що виступають соціальними детермiнантами здоров'я. Присвячений взаємодiї мiж суспiльством та здоров'ям, цей курс зосереджено на впливі різних соцiальних інститутів та процесів (сiм'я, робота, вік, гендер, рiвень освiти, положення в ієрархії, соціальний капітал, міграція тощо) на морбiднiсть та смертнiсть у сучасних суспiльствах. Цей курс комбінує наголос на емпіриці із рафінуванням теоретичного знання з медико-соціологічної проблематики, здобутого на раніших навчальних етапах.


Рекомендована література: 1. Blaxter, Mildred (2012) Health. 2nd Edition. New York, Polity Press.
2. Cockerham, William C. (2007) Social Causes of Health and Disease. Cambridge: Polity Press.
3. Browning, Christopher R. and Kathleen A. Cagney (2002) "Neighborhood Structural Disadvantage, Collective Efficacy, and Self-Rated Health in a Physical Setting." Journal of Health and Social Behavior 43: 383-99.
4. Clarke, Adele E., Janet K. Shim, Laura Mamo, Jennifer Ruth Fosket, and Jennifer R. Fishman (2003) "Biomedicalization: Technoscientific Transformation of Health, Illness, and U.S. Biomedicine." American Sociological Review 68: 161-94.
5. Claus, Lisabeth (1982) The Growth of a Sociological Discipline: On the Development of Medical Sociology in Europe, Vols. I and II. Leuven, Belgium: Katholieke Universiteit.
6. Cockerham, William C. (2012) Medical Sociology, 12th edn. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
7. Coe, Rodney (1970) Sociology of Medicine. New York: McGraw-Hill.
8. Freeman, Howard, Sol Levine, and Leo Reeder (eds.) (1963) Handbook of Medical Sociology. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
9. Glaser, Barney G. and Anselm M. Strauss (1965) Awareness of Dying. New York: Dodd, Mead.
10. Goffman, Erving (1961) Asylums. New York: Anchor.
11. Gold, Margaret (1977) "A Crisis of Identity: The Case of Medical Sociology." Journal of Health and Social Behavior 18: 160-8.
12. Hawkins, Norman (1958) Medical Sociology. Springfield, IL: Charles C. Thomas.
13. Hill, Terrence D., Catherine E. Ross, and Ronald J. Angel (2005) "Neighborhood Disorder, Psychophysiological Distress, Health." Journal of Health and Social Behavior 46: 170-86.
14. Hollingshead, August B. and Frederick C. Redlich (1958) Social Class and Mental Illness: A Community Study. New York: John Wiley.
15. Light, Donald (1993) "Countervailing Power: The Changing Character of the Medical Profession in the United States." In Fred Hafferty and John McKinley (eds.), The Changing Medical Profession: An International Perspective. New York: Oxford University Press, pp. 69-79.
16. Lin, Nan (2001) Social Capital: A Theory of Social Structure and Action. Cambridge: Cambridge University Press.
17. Link, Bruce G. and Jo Phelan (1995) "Social Conditions as Fundamental Causes of Disease." Journal of Health and Social Behavior, Extra Issue: 80-94.
18. Link, Bruce G. and Jo Phelan (2000) "Evaluating the Fundamental Cause Explanation for Social Disparities in Health." In Chloe Bird, Peter Conrad, and Allen Fremont (eds.), Handbook of Medical Sociology, 5th edn. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, pp.33-47.
19. Lochner, Kimberly A., Ichiro Kawachi, Robert T. Brennan, and Stephen I. Buka (2003) "Social Capital and Neighborhood Mortality Rates in Chicago." Social Science and Medicine 56: 1797-805.
20. Merton, Robert K., George G. Reader, and Patricia Kendall (eds.) (1957) The Student-Physician. Cambridge, MA: Harvard University Press.
21. Pescosolido, Bernice A. and Beth Rubin (2000) 'The Web of Group Affiliations Revisited: Social Life, Postmodernism, and Sociology." American Sociological Review65: 52-76.
22. Phelan, Jo C., Bruce G. Link, Ana Diez-Roux, Ichiro Kawachi, and Bruce Levin (2004) Fundamental Causes' of Social Inequalities in Mortality: A Test of the Theory. Journal of Health and Social Behavior 45: 265-85.
23. Ross, Catherine E. (2000) "Neighorhood Disadvantage and Adult Depression." Journal of Health and Social Behavior 41: 177-87.
24. Turner, Bryan (1984) The Body and Society. Oxford: Blackwell.
25. Turner, Bryan (1990) "The Interdisciplinary Curriculum: From Social Medicine to Post-Modernism." Sociology of Health and Illness 12: 1-23.
26. Turner, Bryan (2004) The New Medical Sociology. New York: Norton.
27. Warren, John Robert and Elaine M. Hernandez (2007) "Did Socioeconomic Inequalities in Morbidity and Mortality Change in the United States over the Course of the Twentieth Century?" Journal of Health and Social Behavior 48: 335-51.
28. Wen, Ming and Nicholas Christakis (2006) "Prospective Effect of Community Distress and Subcultural Orientation on Mortality Following Life-Threatening Diseases in Later Life." Sociology of Health and Illness 28: 58-82.


Форми та методи навчання: лекції (презентації в інтерактивному форматі) та семінарські заняття (групові обговорення); індивідуальні консультації; перегляд відеоматеріалів; самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: Форми роботи та методи контролю: Форма роботи Відсоток у оцінці за курс Пояснення завдання Робота на семінарах 60% Див. рубрику (3) Короткі контрольні 30% 5 контрольних (quiz) на 10 хвилин Робота на семінарах 30% Медіація семінарів та участь у дискусіях Презентації 20% Презентації в класі 20% Залік Усього: 100% Загальні критерії оцінювання: Оцінка А: Відмінні знання (безпомилкове володіння фактичним матеріалом), вдумливе володіння теорією, відповідні практичні навички, аналітичні здібності, здатність правильно, послідовно і логічно відповідати на запитання поставлені до теми будь-якої складності, у поєднанні із інтелектуальною незалежністю, оригінальністю та здатністю до критичного мислення. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Оригінальні, грунтовні, цікаві і вчасно подані письмові роботи, що відповідають вимогам до курсу, без помилок, добре прореферовані, правильно оформлені, тощо. Оцінка В: Те саме, що і А, але допускаються незначні помилки, неточності, чи недостатня глибина розуміння по деяких темах, порівняно із іншими. Присутнє логічне мислення і здатність відповідати на запитання достатньої складності. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Вчасно подані письмові роботи - добре продумані, якісні та детальні, але без наявної дослідницької індивідуальності, необхідної для А. Оцінка С: Нетверді знання і нестабільне відвідування (роботу у семестрі виконано повністю, але поверхово і з різним успіхом). Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Письмові роботи інформативні та організовані, але можуть мати деякі помилки, незначну літературу чи бути поданими із запізненням. Оцінка D: Поверхневі знання чи неповне виконання роботи у семестрі. Багато помилок, у тому числі серйозні неспіввідношення із фактажем курсу, незнання деталей, важливих для тематики, а також логічні помилки. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Письмові роботи невчасні, недостатньо добре продумані чи необгрунтовані, неправильно оформлені, непослідовні, чи бракують літератури. Оцінка Е: Поверхневі знання, неповне виконання роботи по курсу, багато пропусків. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Письмові роботи недостатньої якості для оцінювання за параметрами, окресленими у вимогах до письмових робіт до курсу (додаються окремо). Оцінка FX: Означає, що студент чи студентка з поважних причин не добрали балів, достатніх для залікової оцінки за курс, але мають право на перескладення заліку (екзамену) чи допрацювання пропущених видів роботи у семестрі, за визначенням викладача чи рішенням кафедри. Оцінка F: Оцінка F означає незалік без права перескладення, із необхідністю прослухати курс заново. Оцінка F також ставиться у випадку, коли письмові чи екзаменаційні роботи визнано неавторськими, підробленими чи зплагіатованими - частково чи цілком.

Мова навчання: українська