НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316553

Назва:

Фонетика і орфографія української мови



Анотація: Успішне опанування орфографічних, орфоепічних та акцентуаційних норм української літературної мови та усвідомлення потреби дотримуватися їх у професійній діяльності безпосередньо ґрунтуються на засвоєнні специфіки зв'язків і залежностей у системі мовних одиниць на науковій основі. Тому курс "Фонетика і орфографія української мови" подає відомості про фонетичну систему, склад фонем та їхні варіації в межах морфеми в сучасній українській літературній мові; взаємодію звукової та графічної форми слова; типологію та функції надсегментних одиниць, а також частково розглядає питання історії української графіки та орфографії. Робота на семінарських заняттях спрямована не просто на опанування теоретичного матеріалу курсу, а, насамперед, на вироблення практичних умінь: дотримуватися орфоепічних та орфографічних норм української літературної мови на практиці; опрацьовувати фахову літературу, оперувати фаховою термінологією, застосовувати різні методи й прийоми дослідження, працювати зі спеціальними словниками, вивчаючи усне мовлення та його письмовий запис. Виконання та презентація індивідуальних і групових завдань розвивають здатність до узагальнення, навички спілкування з аудиторією, готують до написання курсової роботи; система мінітестів спрямована на ефективну індивідуальну перевірку поточного рівня засвоєння навчального матеріалу.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І

Семестр: 1

Кількість кредитів: 5 (загальна кількість годин - 150 год.; аудиторні години -54 год.; лекції - 28 год.; семінарські заняття - 26 год.; самостійна робота - 96 год.)

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Кадочнікова Олена Петрівна, канд.філол.н., доцент

Результати навчання: ПРН-6. Використовувати інформаційні й комунікаційні технології для збирання, аналізу й систематизації зразків усного мовлення.
ПРН-7. Встановлювати зв'язки і характеризувати взаємовпливи між українською фонетикою, графікою та орфографією.
ПРН-8. Характеризувати будову фонетичної системи мови, порівнювати звучання та написання окремих фрагментів мовлення.
ПРН-9. Впізнавати відхилення від орфоепічних норм літературної української мови, зумовлені різними чинниками.
ПРН-10. Вивчити орфоепічні та орфографічні норми української літературної мови i вміти їх застосовувати у практичній діяльності.
ПРН-12. Упізнавати фонетичні явища і процеси, характеризувати їх у реальних ситуаціях спілкування.
ПРН-17. Збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати фонетичні факти; застосовувати здобуті знання з фонетики в редагуванні, перекладі тощо та/або навчальній діяльності.
ПРН-19. Розвинути навички ведення самостійної науково-дослідницької роботи.
ПРН-23 Дотримуватися принципів академічної доброчесності та високої академічної культури.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: "Вступ до мовознавства", "Лексикологія, фразеологія і лексикографія української мови"

Зміст дисципліни: Структура курсу випливає з усвідомлення системності сучасної української мови через аналіз її окремих рівнів, зокрема звукової будови: від загальних характеристик звукового мовлення, закономірностей членування потоку мовлення на менші відтинки до ґрунтовного вивчення системи найменших мовних одиниць - фонем та специфіки їх звукового вираження в літературному варіанті усного мовлення. Синхронійний аспект вивчення фонетики літературної української мови передбачає також принагідний розгляд окремих питань українського глотогенезу, а разом з ними - історії розвитку української графіки та становлення орфографії. Теми: Наукове осмислення людської мови. Одиниці та засоби організації потоку мовлення Слово у потоці мовлення. Звукова будова української мови. Писемний запис звукового мовлення Артикуляційно-акустичний аспект вивчення фонетики. Зміни звуків у потоці мовлення Орфоепія. Функційний аспект вивчення фонетики Реалізація в мовленні системи голосних фонем української мови. Реалізація в мовленні системи приголосних фонем української мови. Чергування фонем. Правописна кодифікація національної мови.


Рекомендована література: І семестр:
1. Бондар О.І., Сучасна українська мова. Фонетика. Фонологія. Орфоепія. Графіка. Орфографія. Лексикологія.: Навч. посіб. / О.І. Бондар, Ю.О. Карпенко, М.Л. Микитин-Дружинець. - К.:Академія, 2006. - 367 с. - (Сер. "Альма-Матер".)
2. Бровченко Т.О. Словесний наголос у сучасній українській мові / Т.О. Бровченко. - К.: Наукова думка, 1969. - 307 с.
3. Винницький В. Українська акцентна система: становлення. розвиток. - Львів: Бібльос, 2002. - 578 с.
4. Іларіон (Митрополит). Український літературний наголос: Мовознавча моногр. - Вінніпег: Наша культура, 1952. - 304 с.
5. Півторак Г. Українці: звідки ми і наша мова. - К.: Наук. Думка, 1993. - 200 с.
6. Синявський О. Норми української літературої мови. - Х., К.: Література й мистецтво, 1931. - 368 с.
7. Сучасна українська літературна мова: Лексикологія. Фонетика: підручник / А.К. Мойсієнко, О.В. Бас-Кононенко, В.В. Бондаренко та ін. - К.: Знання, 2010. - 270(2)с.
8. Тоцька Н.І. Голосні фонеми української літературної мови. - К.: Вид-во Київ. Ун-ту, 1973. - 192 с.
9. Трубецкой Н.С. Оновы фонологии. - М., 2002. - 352 с.
10. Шевельов Ю. Історична фонологія української мови. - Харків, 2002. - 1054 с.

II семестр:
1. Демська-Кульчицька О. М. Вступ до лексикографії. - К.: Вид. дім "Києво-Могилянська академія", 2010. - 266 с.
2. Демська-Кульчицька О. М. Фразеологія. - К.: Вид. дім "Києво-Могилянська академія", 2008. - 74 с.
3. Клименко Н.Ф. Динамічні процеси в сучасному українському лексиконі / Н.Ф. Клименко, Є.А. Карпіловська, Л.П. Кислюк ; НАН України, Ін-т мовознав. ім. О.О. Потебні. ? Розд. І, § І.3?І.9. ? С. 35?106.
4. Німчук В. Давньоруська спадщина в лексиці української мови. ? К.: Наук. думка, 1992. - 412 с.
5. Ставицька Л. Арґо, жарґон, сленг : Соціяльна диференціяція української мови. - К.: Критика, 2005. - К. : Критика, 2005. - 464 с.
6. Сучасна українська мова: Лексикологія. Фонетика / За ред. А.К. Мойсієнка. - К.: Знання, 2013. - 340 с.
7. Ужченко В.Д. Фразеологія сучасної української мови : Посібник / Ужченко В.Д., Ужченко Д.В. - Луганськ : Альма-матер, 2005. - 400 с.
8. Українська мова у ХХ сторіччі: історія лінгвоциду. Документи і матеріали/ Упорядники: Масенко Л., Кубайчук В., Демська-Кульчицька О.; За ред. Л. Масенко. ? К.: Вид. дім "Києво-Могилянська академія", 2005. ? 399 с.
Шевельов Юрій. Нарис сучасної української літературної мови та інші лінгвістичні студії (1947-1953). - К., 2012.


Форми та методи навчання: Лекції, групове обговорення на семінарських заняттях; підготовка пошукових та дослідницьких завдань.

Методи й критерії оцінювання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: робота в семестрі - 70 балів (описано в силабусі дисципліни), іспит - 30 балів.

Мова навчання: українська