Код: 316556Назва:
Лексикологія, фразеологія і лексикографія української мови
Анотація: АНОТАЦІЯ
Курс поглиблює знання про лексику сучасної української літературної мови, зокрема про слово як її основну одиницю, сутність парадигматичних зв'язків і динамічні процеси у словнику, класифікацію лексем за походженням і вживанням; знайомить із основними положеннями фразеології та лексикографії. Опанування змісту курсу є необхідним підґрунтям формування мовної компетенції студента, його вміння правильно використовувати лексичні засоби у своїй професійній діяльності. Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: ІСеместр: 2Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години -42 год.; лекції - 20 год.; семінарські заняття - 22 год.; самостійна робота - 78 год.)Форма контролю: екзаменВикладач(і): Ясакова Наталія Юріївна, доктор філологічних наук, доцентРезультати навчання: ПРН-7: Розуміти основні проблеми лексикології, фразеології й лексикографії та підходи до їх розв'язання. ПРН-8: Знати і розуміти лексичну й фразеологічну системи української мови. ПРН-9: Характеризувати різновиди соціалектів та територіально обмежену лексику української мови. ПРН-12: Аналізувати лексичні та фразеологічні одиниці, характеризувати явища і процеси, що на них упливають. ПРН-16: Знати й розуміти основні поняття, теорії та концепції в галузі лексикології та фразеології.ПРН-17: Збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати мовні факти в галузі лексикології та фразеології для розв'язання складних лінгвістичних завдань. ПРН-19: Мати навички участі в наукових дослідженнях у галузі лексикології. ПРН-23: Дотримуватися принципів академічної доброчесності.Спосіб навчання: аудиторний, дистанційнийЗміст дисципліни: Лекційний матеріал передбачає виклад наукових положень, що описують різні аспекти організації та функціювання українського лексикону, фразеологізмів, а також вивчення механізмів вербальної категоризації дійсності, особливостей формування мовної картини світу українців. Робота на семінарських заняттях спрямована не лише на опанування теоретичного матеріалу курсу, а й вироблення практичних умінь: дотримуватися норм літературної мови; застосовувати різні методи й прийоми дослідження лексичних одиниць; працювати з різнотипними лексикографічними джерелами. Важливим складником роботи є підготовка індивідуальних завдань, орієнтованих на самостійну пошукову та творчу роботу.
Лекція 1 Предмет і завдання лексикології. Слово як основна одиниця лексичної системи.
Лекція 2 Багатозначність слів у лексичній системі української мови.
Лекція 3 Синоніми. Антоніми.
Лекція 4 Омоніми. Пароніми.
Лекція 5 Лексика української мови за походженням
Лекція 6 Лексика української мови за сферами вживання
Лекція 7 Стилістична диференціація лексики СУЛМ.
Лекція 8 Динамічні процеси в лексико-семантичній системі української мови
Лекція 9 Фразеологія як розділ мовознавства
Лекція 10 Предмет лексикографії. Українська лексикографіяРекомендована література: Основна література1. Демська-Кульчицька О. М. Вступ до лексикографії / О.М. Демська-Кульчицька. - К.: Вид. дім "Києво-Могилянська академія", 2010. 2. Демська-Кульчицька О. М. Фразеологія / О.М. Демська-Кульчицька. - К.: Вид. дім "Києво-Могилянська академія", 2008. 3. Бондар О.І., Сучасна українська мова. Фонетика. Фонологія. Орфоепія. Графіка. Орфографія. Лексикологія.: Навч. посіб. / О.І. Бондар, Ю.О. Карпенко, М.Л. Микитин-Дружинець. - К.:Академія, 2006.4. Етимологічний словник української мови (в 7 т. / ред. О.С. Мельничук, В.Т. Коломієць, О.Б. Ткаченко. К. : Наукова думка, 1982-2012.5. Мойсієнко А.К. Сучасна українська мова: Лексикологія. Фонетика : [підручник] / А.К.Мойсієнко, О.В. Бас-Кононенко, В.В. Берковець та ін. - К.: Знання, 2013. 6. Сучасна українська літературна мова: Підручник / За ред. А.П. Грищенка. - 3-тє, переробл. і доп. - К.: Вища школа, 2002. 7. Сучасна українська літературна мова: Підручник / М.Я. Плющ, С.П. Бевзенко, Н.Я. Грипас та ін.; За ред. М.Я. Плющ. - К.: Вища школа, 2003. 8. Сучасна українська літературна мова: Підручник для студентів вузів / За ред. О.Д. Пономаріва. - К.: Либідь, 2001. 9. Сучасна українська літературна мова : Лексика. Фразеологія / За заг. ред. І.К. Білодіда. - К. : Наук. думка, 1973.10. Українська мова (енциклопедія) / Редкол. Русанівський В. М., Тараненко О. О., Зяблюк М. П. та ін. - Видання третє, зі змінами і доповненнями. - К. : Вид-во "Українська енциклопедія" ім. М. П. Бажана, 2007. Форми та методи навчання: Лекційні заняття, робота на семінарі, письмове індивідуальне завдання № 1, письмове індивідуальне завдання № 2, усне індивідуальне завдання, контрольна роботаМетоди й критерії оцінювання: Мінімальний пороговий рівень оцінки за роботу в семестрі (допуск до екзамену) складає 30 балів. У разі отримання оцінки "неприйнятно" (нижче 29 балів) студент зобов'язаний повторно вивчити дисципліну. У разі отримання оцінки "незадовільно" студент має право на два перескладання: викладачеві та комісії. При цьому максимальна підсумкова оцінка після перескладання може бути лише "достатньо". Замість перескладання комісії студент може обрати повторне вивчення дисципліни. Мова навчання: українська