Код: 316568Назва:
Проблеми походження і становлення української мови
Анотація: Дисципліна знайомить студентів із різними теоріями походження української мови та основними етапами її становлення. На основі найновіших досягнень історичної та мовознавчої науки курс спростовує хибні гіпотези східнослов'янського глотогенезу, зокрема доктрину про давньоруську народність і єдину давньоруську мову; дає відомості про своєрідність місця української мови з-поміж інших слов'янських мов, її суспільні функції протягом різних періодів розвитку.Тип дисципліни: вибірковаРік навчання: ІІСеместр: 4Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години -26 год.; лекції - 14 год.; семінарські заняття - 12 год.; самостійна робота - 64 год.)Форма контролю: залікВикладач(і): Ясакова Наталія Юріївна, докт. філол. наук, проф.Результати навчання: ПРН-2: Добирати, критично аналізувати, інтерпретувати, впорядковувати інформацію про походження, становлення української мови. ПРН-8: Знати і розуміти особливості постання й розвитку мовної системи. ПРН-14: Використовувати українську мову в усній і письмовій формах для розв'язання комунікативних завдань у суспільній, навчальній і науковій сферах.ПРН-23: Дотримуватися принципів академічної доброчесності.Спосіб навчання: аудиторний, дистанційнийЗміст дисципліни: Загальні закономірності формування природної мови. Найдавніші часи на території України. Хибні теорії походження східнослов'янських народів та їхніх мов.
Найдавніші українські мовні особливості. Київська Русь - ранньоукраїнська держава.
Мовна ситуація Київської Русі.
Походження і вживання назв Русь, руський.
Староукраїнська (руська) мова ХIV - ХVII cт.
Походження назв Україна, українці. Нова українська літературна мова і модерна українська нація.
Історія українського правопису.Рекомендована література: Основна літератураЗалізняк Л. Від склавинів до української нації / Леонід Залізняк. - К. : Бібліотека українця, 2004. Залізняк Л. Походження українців: між наукою та ідеологією / Леонід Залізняк. . - К. : Темпора, 2008. Крижанівська О.І. Історія української мови. Історична фонетика. Історична граматика / О. І. Крижанівська. - К. : Академія, 2010. Лучик В. До питання про автентичність так званої "Велесової книги" // Новітні міфи та фальшивки про походження українців. - К. : Темпора, 2008 // http: //coollib.com/b/187882/readМозер М. Києво-Могилянська академія в історії слов'янських мов / Міхаель Мозер. - К. : НаУКМА, 2020 http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/17952?show=fullНімчук В. В. Переднє слово / В. В. Німчук // Історія українського правопису: XVI - XX століття. Хрестоматія. - Київ: Наукова думка, 2004 http://litopys.org.ua/rizne/nimch.htmНімчук В. В. Проблеми українського правопису ХХ-ХХІ ст.ст. - Кам'янець-Подільський : Кам'янець-Подільський державний педагогічний університет, 2002. Огієнко І. Історія української літературної мови. - К. : Наша культура і наука, 2001 http://litopys.org.ua/ohukr/ohu.htmПівторак Г. П. Походження українців, росіян, білорусів та їхніх мов / Міфи і правда про трьох братів слов'янських зі "спільної колиски" / Г. П. Півторак. - К. : Академія, 2001. http://litopys.org.ua/pivtorak/pivt.htmТараненко О. О. Явище історико-мовної міфотворчості в сучасному українському суспільстві // Мовознавство, 2011, № 6Тищенко К. Правда про походження української мови // Український тиждень. - № 39 (256) http://i.tyzhden.ua/content/photoalbum/2012/10_12/04/tyshenko/tyshenko.pdfФаріон І. Д. Суспільний статус староукраїнської мови в ХV-ХVІІ ст. : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. філол. наук / І, Д. Фаріон. - К., 2015. - С. 12-40.Шевельов Ю. Москва, Маросєйка / Юрій Шевельов // З історії незакінченої війни. - К. : Видавничий дім "Києво-Могилянська академія", 2009. - С. 63-70.Шевельов Ю. Назва "Україна" / Юрій Шевельов // Вибрані праці: У 2-х кн. - Кн. І. Мовознавство / Упоряд. Л. Масенко. - К. : Вид. Дім "Києво-Могилянська академія", 2009.- С.421-431.Форми та методи навчання: Лекційні заняття. Індивідуальні відповіді та групове обговорення на семінарах. Написання творчої роботи. Презентація дослідницької роботи.Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою. Вимоги і критерії оцінювання надано в силабусі дисципліни за: активність на практичному занятті, тестову письмову роботу, презентацію дослідницької роботи, творчу письмову роботу (есе), контрольну роботу.Мова навчання: українська