Код: 316574Назва:
Актуальні проблеми граматики
Анотація: Проаналізовано підходи і проблеми класифікації частин мови, окреслено основні концепції перехідності в мовознавстві, розглянуто теоретичні засади міжчастиномовної транспозиції, типологію переходів у системі частин мови, міжчастиномовну омонімію в сучасній мовознавчій науці, принципи її класифікації та основні прийоми практичного розмежування міжчастиномовних омонімів.
Мета курсу - поглибити знання базового курсу "Морфологія української мови", зокрема зосередити студентів на явищах синхронної перехідності в граматичній системі української літературної мови, в системі частин мови, які в мовознавчій літературі не мають однозначного трактування, а також навчити студентів вирішувати складні питання визначення частин мови. Для цього необхідне уміння орієнтуватися в різних наукових підходах до аналізованих явищ.Тип дисципліни: вибірковаРік навчання: IVСеместр: 7Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години -26 год.; лекції - 16 год.; семінарські заняття - 10 год.; самостійна робота - 64 год.)Форма контролю: залікВикладач(і): Сегін Л.В., канд.філол.наук, доцентРезультати навчання: Студенти мають вміти:- Здійснювати вибірку, систематизацію та аналіз фактичного матеріалу;- Реалізовувати теоретичні знання в процесі практичного аналізу фактичного матеріалу;- Кваліфіковано розкрити тему.Спосіб навчання: аудиторний, дистанційнийЗміст дисципліни: Класифікація частин мови: підходи та проблеми.
Теоретичні засади перехідності в мовознавстві.
Переходи в системі частин мови.
Міжчастиномовна омонімія як особливе явище в системі мови.Рекомендована література: ОсновнаПідручники й посібникиБезпояско О. К., Городенська К. Г., Русанівський В. М. Граматика української мови. К.: Либідь, 1993. 336 с.Вакарюк Л. О., Панцьо С. Є. Українська мова. Морфеміка і словотвір: навчальний посібник. Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2004. 184 с.Вихованець І., Городенська К. Теоретична морфологія української мови. К.: Пульсари, 2004. 400 с.Горпинич В. О. Морфологія української мови. К.: Академія, 2004. 335 с.Граматика сучасної української літературної мови. Морфологія [автори: І. В. Вихованець, К. Г. Городенська, А. П. Загнітко, С. О. Соколова; за ред. К. Г. Городенської]. К.: Видав. Дім Дмитра Бураго, 2017. 752 с.Жовтобрюх М. А., Кулик Б. М. Курс сучасної української літературної мови. К.: Рад. школа, 1972. Ч. 1. 422 с.Кучеренко І. К. Актуальні проблеми граматики. Львів: Світ, 2003. 226 с.Кучеренко І. К. Теоретичні питання граматики української мови. Вінниця: Поділля-2000, 2003. 464 с.Мацько Л. І. Інтер'єктиви в українській мові: навч. посіб. К.: КДПІ, 1981. 130 с.Селіванова О. О. Лінгвістична енциклопедія. Полтава: Довкілля-К, 2011. 844 с.Сучасна українська літературна мова: Морфологія: підручник / За ред. А. К. Мойсієнка. К.: Знання, 2013. 524 с.Сучасна українська літературна мова. Морфологія / За заг. ред. І. К. Білодіда. К.: Наук. Думка, 1969. 583 с.Українська мова: Енциклопедія. К.: Українська енциклопедія, 2004. Хрустик Н. М. Сучасна українська мова. Морфеміка. Словотвір: підручник. Одеса: Фенікс, 2015. 270 с.Шитик Л. В. Граматична система української мови в аспекті теорії перехідності: навч.-метод. посіб. Черкаси: Вид.-во ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2010. 156 с.Форми та методи навчання: Частково-пошуковий метод. Дослідницький метод. Презентація.Методи й критерії оцінювання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою Розподіл балів у силабусі дисципліни за: участь у диспуті. індивідуальне завдання, групове завдання. Мінімальний пороговий рівень оцінки за роботу в семестрі складає 30 балів. Мова навчання: українська