НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316584

Назва:

Основи етнолінгвістики



Анотація: Етнолінгвістика - наука, що вивчає мовну репрезентацію особливостей етнічної свідомості та культури. Складовою частиною етнолінгвістики є лінгвокультурологія - галузь мовознавства, що досліджує фіксацію в мові, етнотекстах і дискурсивній практиці елементів духовної та матеріальної культури народу. Завдання курсу - ознайомити студентів з проблематикою етнолінгвістики, її основними поняттями і методами, історією становлення; показати зв'язок з іншими гуманітарними дисциплінами - мовознавством, насамперед з діалектологією, фольклористикою, етнографією. Курс передбачає розгляд основних досягнень різних етнолінгвістичних шкіл - американської (спрямована на фольклорні дослідження і культурну антропологію); польської (вивчає мовну картину світу, яку зберігає колективна свідомість носіїв польської мови); російської (досліджує проблеми реконструкції слов'янської духовної культури); української (застосовує антропоцентричний підхід до вивчення мовних одиниць).

Тип дисципліни: професійного вибору

Рік навчання: ІІІ

Семестр: 6

Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години -26 год.; лекції - 16 год.; семінарські заняття - 10 год.; самостійна робота - 64 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Дика Людмила Василівна, канд.філолог.наук, доцент

Результати навчання: ПРН-4: Розуміти фундаментальні принципи буття людини, природи, суспільства; мати уявлення про місце мови у структурі національної свідомості, знати способи відображення об'єктивної реальності в мові.
ПРН-5: знати основні етнолінгвістичні дослідження в межах окремих мов і культур;
знати механізми, які забезпечують розуміння культурних цінностей та ідеалів етносу.
ПРН-12: вміти систематизувати лінгвістичні дані, дані фольклору та етнографії, визначати їхню взаємодію при реконструкції фрагменту традиційної картини світу;
вміти працювати з діалектними словниками, атласами, текстами;
вміти знаходити в діалектологічних джерелах етнолінгвістичну інформацію;
вміти здійснювати етнолінгвістичний аналіз мовних явищ.
ПРН-17 вміти збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати факти мови, мовлення і культури та застосовувати отримані знання до аналізу етнокультурної складової мови;
вміти інтерпретувати українськомовні тексти з урахуванням етнолінгвістичних особливостей;
володіти навичками аналізу етнокультурних стереотипів мовної і немовної поведінки, навичками етнолінгвістичної інтерпретації мовних фактів.
ПРН-23: Дотримуватися принципів академічної доброчесності.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Зміст дисципліни: Етнолінгвістика як міждисциплінарна наука. Етнолінгвістика в колі суміжних наук. Основна проблематика етнолінгвістики. Становлення етнолінгвістики. Мовна картина світу. Терміни концептуальна система, картина світу, модель світу, концептосфера. Методи вивчення концепту. Структура концепту (зміст поняття, етимологія, сучасні асоціації, оцінки і конотації). "Семантичні примітиви" як універсальні елементарні поняття. Етнолінгвістика в Західній Європі. Теорії мовних і понятійних полів. Соціолінгвістичний напрям в етнолінгвістиці. Американська лінгвістична антропологія. Основні положення гіпотези лінгвістичної відносності. Етнолінгвістична школа М. І. Толстого. Народна культура як об'єкт вивчення етнолінгвістики. Мова культури, культурна семантика, культурний код. Використання лінгвістичних методів і понять при аналізі культурних явищ. Проект "Славянские древности". Польська етнолінгвістична школа. Дослідження сучасної культури і картини світу. Мовний стереотип і культурно-мовна картина світу. Реконструкція стереотипу. Когнітивна дефініція і профіліювання. Проекти "S?ownik stereotyp?w i symboli ludowych", "Lexicon etnolingwistyczny S?owian i ich s?siad?w". Становлення української етнолінгвістики. Етнолінгвістичні студії О. Потебні. Національна мовотворчість і мовотворець. Міфологія і мовний світ народу. Культ одухотвореної природи як основа первісного релігійного світогляду. Мовні одиниці в етнолінгвістичному контексті. Лексична підсистема і значення мовних одиниць. Лексико-граматичний аспект. Об'єктивна реальність і її лінгвістична інтерпретація. Коди української етнокультури. Етнолінгводидактика.


Рекомендована література: Основна література

1. Жайворонок В. В. Антологія знаків української етнокультури: Словник-довідник. - К.: Наук. думка, 2018. - 760 с.
2. Жайворонок В. В. Українська етнолінгвістика : [нариси]. - К. : Довіра, 2007. - 264 с.
3. Кісь Р. Мова, думка і культурна реальність (від Олександра Потебні до гіпотези мовного релятивізму). - Львів : Літопис, 2002. - 304 c.
4. Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми : підручник. - Полтава: Довкілля-К, 2008. - 711 c.
5. Славянские древности: Этнолингвистический словарь в 5-ти тт. / Под общей ред. Н. И. Толстого /1995, т. 1; 1999, т. 2; 2004, т. 3; 2009, т. 4; 2012. Т. 5.


Форми та методи навчання: Лекційні заняття. Індивідуальні відповіді та групове обговорення на семінарських заняттях. Виконання і презентація етнолінгвістичного портрету.

Методи й критерії оцінювання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою (розподіл у силабусі дисципліни). Залікова оцінка виставляється за результатами роботи студента в семестрі. Підсумкова рейтингова оцінка є сумою балів, набраних студентом за роботу на семінарських заняттях, виконання індивідуальних завдань, тестів, презентації і підсумкової контрольної роботи. Максимальний підсумковий бал з дисципліни - 100.

Мова навчання: українська