Код: 316628Назва:
Сатира та гумор в європейських літературах
Анотація: Завдання курсу - ознайомити студентів з поглядами на сутність і функції сатири в європейських літературах від античних часів і до ХХ ст. Передбачається як опрацювання теоретичного матеріалу щодо загальних проблем комічного, сміху, сатири й гумору (праці Аристотеля, Н.Буало, Ф.Шиллера, М.Бахтіна, Ю.Борева, Я.Ельсберга, В.Проппа), так і знайомство з найбільш яскравими зразками європейської літературної сатири (твори Ф.Рабле, Дж.Свіфта, Дж.Байрона, Г.Гайне, Т.Шевченка, І.Франка та ін.). Курс побудовано за хронологічним принципом, окремо наголошуватимуться найбільш "плідні" на сатиричні твори історико-літературні епохи Ренесансу, Реформації, Просвітництва, проте значна увага звертатиметься на марґінальні парасатиричні явища бурлеску, ґротеску, літературної пародії тощо. Додатковим завданням курсу є осмислення ролі літературної сатири в процесі поступової лібералізації європейського простору, закладенні підвалин відкритого суспільства.Тип дисципліни: вибірковаРік навчання: ІІСеместр: додатковий період весняного семеструКількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90; аудиторні години - 26; лекції - 20, семінарські заняття - 6; самостійна робота -64)Форма контролю: залікВикладач(і): к. філол.наук, доц. Семків Ростислав Андрійович Результати навчання: ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати матеріал до курсу "Сатира та гумор в європейських літературах" ПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти, готуючись до семінарських занять, презентацій, працюючи у віртуальній групі в мережі.тощо.ПРН-4. Розуміти фундаментальні принципи буття людини, природи, суспільства, спираючись на опрацьовану літературу до курсу "Сатира та гумор в європейських літературах"ПРН-6. Використовувати інформаційні й комунікаційні технології для роботи у віртуальній групі в мережі.ПРН-13. Знати й розуміти систему та загальні властивості літератури як мистецтва слова, мати систему знань про природу та функції гумору і сатири, а також супутніх їм варіантів вияву комічного у європейських літературах; розвиток уявлень про закономірності літературного процесу, засоби творення ієрархій та канонів у літературах світу; набуття знань про місце та контекст функціонування української літератури в системі літератур Європи.ПРН-14. Аналізувати та інтерпретувати тексти української та світової літератури, послуговуючись основними поняттями і термінами сучасного літературознавства, розуміючи основні тенденції та досягнення шкіл і напрямів літературознавства від Античності до сьогодення в контексті світової та української філософсько-естетичної думки.ПРН-18. Розуміти закономірності літературного процесу, засоби творення ієрархій та канонів у літературах світу; набуття знань про місце та контекст функціонування української літератури в системі літератур Європи.ПРН-20. Мати навички управління комплексними діями або проєктами при роботі у віртуальній групі в мережі та принаписання творчих письмових робіт.ПРН-22: Дотримуватися принципів академічної доброчесності.Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: 1. Вступ до літературознавства;
2. Світова література - 1;
3. Українська література - 1
4. Світова література - 2
Зміст дисципліни: ознайомлення студентів з поглядами на сутність та функції сатири в європейських літературах від античних часів і до початку ХХІ сторіччя. Передбачено як опрацювання теоретичного матеріалу щодо загальних проблем комічного, сміху, сатири й гумору (праці Арістотеля, Н.Буало, Ф.Шіллера, М.Бахтіна, Ю.Борева, Я.Ельсберга, В.Проппа), так і ознайомлення з найбільш яскравими зразками європейської літературної сатири (сатиричні твори Ф.Рабле, Дж. Свіфта, Дж.Байрона, Г.Гайне, Т.Шевченка, І.Франка та ін.). Курс побудовано за хронологічним принципом, окремо наголошуватимуться найбільш плідні на виникнення сатиричних творів історико-літературні епохи Ренесансу, Реформації, Просвітництва, проте значну увагу буде звернуто на маргінальні парасатиричні явища бурлеску, ґротеску, пародії тощо. Додатковим завданням курсу є осмислення ролі літературної сатири в процесі поступової лібералізації європейського простору, закладенні підвалин відкритого суспільства.
Студент повинен знати:
- поняття, пов'язані з виявами категорії комічного: визначати та розрізняти сатиру, гімор, іронію, сарказм, бурлеск, гротеск тощо;
- визначати та розрізняти засоби творення комічного: гіперболу, літоту, стильове обниження, ірої-комізм і под.;
- провідних теоретиків сатири, гумору та іронії, їхні погляди на вияви категорії комічного, головні тези теорій комізму;
- творчість чільних європейських сатириків та гумористів від Античності до кінця ХХ ст.
Рекомендована література: 1. Основна література1. Бахтин М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура Средневековья и Ренессанса. - М.: Художественная литература, 1990. - 543 с. 2. Бергсон А. Сміх. - К.: Дух і літера, 1997.3. Гайзінга Й. Homo Ludens. - К.: Основи, 1994. - 250 с.4. Пропп В. Проблемы комизма и смеха. - М., 2004.5. Рорти Р. Случайность, ирония и солидарность. - М.: РФО, 1996. - 279 с.6. Слотердайк П. Критика цинічного розуму. - К.: Тандем, 2000.7. Фройд З. Остроумие и его отношение к бессознательному. - СПб.: Азбука, 1997. 8. Booth W. A Rethoric of Irony. - Chicago: University of Chicago Press, 1974. - 292 p.9. Frye N. Anatomy of Criticism. - Princeton: Princeton University Press, 1957. - 383 p.10. Hutcheon, L. A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction. - London, 1988.11. Hutcheon L. A Theory of Parody. - N.Y, London: Routledge, 1991.12. Hutcheon L. Irony's Edge: The Theory and Politics of Irony. - N. Y., 2006. 13. Kierkegaard S. The Concept of Irony. - Princeton: PUP, 1989. - 238 p.14. Muecke D.C. The Compass of Irony. - London: The Univer. of London, 1969. - 264 p.15. Schlegel F. Dialogue on Poetry / Preface by Behler E., Struc R. - London, 1968. - 150 p.Додаткова література1. Аристотель. Риторика. Поэтика / О. Цыбенко, В. Аппельрот. - М.: Лабиринт, 2000. - 224 с. 2. Борев Ю. Комическое. - М.: Искусство, 1970. - 269 с.3. Вайнштейн О. Язык романтической мысли. - М.: РГГУ, 1994. - 80 с.4. Габитова Р. Философия немецкого романтизма. - М.: Наука, 1978.5. Гегель Г. В. Ф. Эстетика: В 4 т. - М.: Искусство. - 1968 - 1973. 6. Гейне Г. Про художню творчість: Збірник. - К.: Мистецтво, 1988. - 352 с.7. Енциклопедія постмодернізму. - К.: Основи, 2003.8. Література Англії. ХХ століття / за ред. К. Шахової. - К.: Либідь, 1993.9. Лосев А. История античной эстетики. Ранний эллинизм. - М.: Искусство, 1979. 10. Манн Ю. О гротеске в литературе. - М.: Сов. писатель, 1966. - 183 с.11. Мирская Л. Трагическая ирония в философии А.Шопенгауэра и Ф.Ницше // Эстетические категории и искусство. - Кишинев.: Штиинца, 1989 - С.102-115.12. Молодцова М. Комедия дель арте. - Лен.: ЛГУ, 1990. - 220 с.13. Моренець В. Навколо питання про "Модерністський іронічний дискурс" // Наукові записки "Києво-Могилянської Академії". - К.: ВД "Академія", 1999. - С 103 - 110. 14. Никольский С. История образа Швейка. - М.: Индрик, 1997. - 176 с.15. Ницше Ф. Сочинения: В 2-х т. - М.: Мысль, 1997. - Т.1. - 829 с.16. Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. - К.: Либідь, 1999.17. Струць Р. Різновиди іронії // Наукові записки Національного уні верситету "Києво-Могилянська Академія". - Том 4. - Фі ло ло гія. - К., 1998. - С. 37 - 42.18. Фройд З. Вступ до психоаналізу. - К.: Основи, 2000.19. Шевчук В. Ярослав Гашек. - К.: Наукова думка, 1965. - 236 с.20. Шлегель Ф. Эстетика. Философия. Критика: В 2-х т. - М.: Ис кусство, 1983. - Т.1. - 479 с. - Т.2. - 447 с. - (История эстетики в памятниках и документах).21. Щербина А. Жанри сатири та гумору. - К.: Дніпро, 1977. - 136 с.22. Эко У. Постмодернизм, ирония, удовольствие // Называть вещи своими именами: Прогр. выступления мастеров зап-евр. лит. ХХ в. - М.: Прогресс, 1986. - С. 227 - 229.23. Эльсберг Я. Вопросы теории и сатиры. - М.: Советский писатель, 1957. - 430 с.24. Burke R. The Games of Poetics. Ludic Criticism and Postmodern Fiction. - N.Y., 1994.25. Freedman L. The Offensive Art: Political Satire and its Censorship around the World from Beerbohm to Borat. Westport: Praeger, 2009. 201 p.26. Gordon D. Humor, Laughter and Human Flourishing, N. Y., Springer, 2014.27. Greenberg J. Modernism, Satire, and the Novel, Cambridge, CUP, 2011. 28. Hutcheon L. Irony's Edge: The Theory and Politics of Irony. - N. Y., 2006. 29. Kierkegaard S. The Concept of Irony. - Princeton: PUP, 1989. - 238 p.30. Muecke D.C. The Compass of Irony. - London: The Univer. of London, 1969. - 264 p.31. Roeckelein J. The Psychology of Humor: A Reference Guide, Greenwood Publishing Group, 2002.32. Rose M. Parody: Ancient, Modern, and Post-modern. - Cambridge: CUP, 1993. - 285 р. 33. Rosenshield, Gary.The ridiculous Jew: the exploitation and transformation of a stereotype in Gogol, Turgenev, and Dostoevsky / Gю Rosenshield. Stanford. SUP, 2008. 254 p.34. Schlegel F. Dialogue on Poetry / Preface by Behler E., Struc R. - London, 1968. - 150 p.35. Stringfellow, Jr. F. The Meaning of Irony. A Psychoanalytic Investigation - N.Y., 1994.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна роботаМетоди й критерії оцінювання: Максимальна кількість балів - 100:
Поточний контроль - 70;
Підсумковий контроль - 30 (залік)
Мова навчання: українська