Код: 316634Назва:
Європейський літературний авангард початку XX ст.
Анотація: Курс буде присвячено панорамному вивченню європейських аванґардів початку ХХ століття (1900-1930). Італійський футуризм, французький дадаїзм і сюрреалізм німецький експресіонізм, російський футуризм і ліве мистецтво становитимуть основний матеріал цієї панорами.
Увага буде приділена перш за все літературним текстам і маніфестам: але важливим контекстом розмови про літературні революції є новий живопис (кубізм, супрематизм), фотографія, архітектура (конструктивізм), музика, кіно. Авангард є не лише новим розумінням художньої, зокрема, літературної, практики, але також новим розумінням людини і історії, новим проживання часу, простору, світу.
Відтак, відповідний акцент буде поставлено на філософії авангарду: на "філософії життя" (Ф. Ніцше, А. Бергсон, З. Фройд), на марксизмі, який шукає "трансформувати світ", але також на ренесансі альтернативних (антропософія, секстанство) і ортодоксальних релігій.
Важливою складовою курсу будуть парадокси аванґарду і модерності: бунт і повернення до традиції, радикальний нігілізм і релігійність, революція і повернення до архаїки. В результаті цієї розмови початок століття поставатиме не лише як психологія естетичних барикад, але і як неординарне переосмислення людини і історії.
Тип дисципліни: вибірковаРік навчання: IVСеместр: осіннійКількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90;аудиторні години - 28; лекції - 20 год; семінари - 8 год; самостійна робота - 62 год.) Форма контролю: залікВикладач(і): PhD, ст. викл. Огаркова Тетяна АнатоліївнаРезультати навчання: ПРН-1. Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями українською та іноземною (ми) мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації в межах курсу "Європейський літературний авангард поч.ХХ ст.".ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати матеріал курсу "Європейський літературний авангард початку ХХ ст."ПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти під чвас опанування дисципліни №Європейський літературний авангард поч. ХХ ст." ПРН-4. Розуміти фундаментальні принципи буття людини, природи, суспільства, що відбиваються в літературі та мистецтві. ПРН-5. Співпрацювати з колегами, представниками інших культур та релігій, прибічниками різних політичних поглядів під оптикою авангардного мистецтва. ПРН-10. Знати норми української літературної мови i вміти їх застосовувати у практичній діяльності. ПРН-11. Знати принципи, технології і прийоми створення усних і письмових текстів різних жанрів і стилів українською мовою. ПРН-13. Знати й розуміти систему та загальні властивості літератури як мистецтва слова, основні етапи та закономірності історичного розвитку європейських літератур початку ХХ ст.; визначати їхнє місце в літературному процесі.ПРН-14. Аналізувати та інтерпретувати тексти світової літератури початку ХХ ст. послуговуючись основними поняттями і термінами сучасного літературознавства, розуміючи основні тенденції та досягнення шкіл і напрямів літературознавства від Античності до сьогодення в контексті світової та української філософсько-естетичної думки. ПРН-18. Знати й розуміти основні поняття й концепції теорії літератури та літературної компаративістики, уміти застосовувати їх при вивченні літератури європейського авангарду.ПРН-22 Дотримуватися принципів академічної доброчесності. Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: - Філософія;
- Естетика;
- Світова література - 1, 2, 3;
- Вступ до літературознавства;
- Теорія літературиЗміст дисципліни: Проблема визначення "авангарду". Що таке "європейський авангард"? Періодизація авангарду. Авангард і суміжні поняття: modernit?, модернізм, модерне. Авангард як ліве мистецтво. "Філософія життя". А. Бергсон. Ф. Ніцше і його вплив на авангард. Діонісійські мотиви в авангарді. Значення психоаналізу З. Фройда для авангарду. К.Маркс: "трансформувати світ". Ренесанс альтернативних і ортодоксальних релігій в авангарді. Антропософія, сектанство, ілюмінізм. Сведенборг. Вплив П. Успенського (Tertium Organum) на авангардний живопис (супрематизм) і літературу. Пошуки безсмертя в авангарді. Пошук виходу з-під влади часу і простору. Нове сприйняття простору в авангарді. Кубізм. Фотографія. Супрематизм. Малєвич. Матюшин. Кандинський. Родченко. Конструктивізм. Значення італійського футуризму для європейського авангарду. "Слова на свободі" Марінетті. Політичний аспект футуризму. Конфлікт італійського і російського футуризмів. Зародження футуризму в Росії. Символізм і футуризм. Основні представники футуристичного руху (Хлєбніков, Маяковський, Кручьоних, Лившиц, Бурлюк). Кінець авангарду: футуризм і соцреалізм. Експресіонізм - напрямок, школа? Основні риси експресіонізму. Живопис, література. (Туфанов, ОБЕРІУ, Д. Хармс, О. Введенський, Л. Ліпавський). Літературні кола 1920-х років. Роль О. Туфанова в організації нового покоління авангардистів. ОБЕРІУ: маніфест, діяльність, тексти. Авангард в 1930-ті: кінець авангарду. Виникнення дадаїзму. Філософія дадаїзму. Стосунки дадаїзму з сюрреалізмом - конфлікт чи еволюція? Нарис історії "першого" сюррелізму: Андре Бретон, Луї Араґон, Філіп Супо. Основні поетики: автоматичне письмо (Фройд), техніка сновидіння. Група Бретона як політична організація: "Сюрреалізм на службі революції". Араґон і "Комуністи". "Конвульсивна краса". Вальтер Беньямін і Луї Арагон. Інтернаціональний вимір сюрреалізму. Бельгійський сюрреалізм. Сюрреалізм і живопис. Рене Маґрітт, Сальвадор Далі. Рене Домаль, Роже Жильбер-Леконт, Андре Роллан де Реневіль. Рекомендована література: Бергсон А., Творча еволюція. Видавництво Жупанського, 2011. Біла А., "Проблема термінології і періодизації авангардного руху" // Біла А. Український літературний авангард. - К.: Смолоскип, 2006. - С. 22-35. Біла А., "Проблема термінології і періодизації авангардного руху" // Анна Біла, Український літературний авангард, Київ, Смолоскип, 2006, С. 22-35. Слотердайк П Критика цинічного розуму, Київ, 2006. Яструбецька Г. І. Динаміка українського літературного експресіонізму: монографія. - Луцьк: ПВД "Твердиня", 2013. - 380 с.Poggioli Renato. The Theory of the Avant-garde. Harvard University Press, 1981 Schulte-Sasse Jochen. Foreword: Theory of Modernism versus Theory of the Avant-Garde in: Burger Peter. Theory of the Avant-Garde. Manchester University Press. - 1984. Compagnon A., Les antimodernes, Paris, Gallimard, 2005. Mark Antliff. Inventing Bergson: Cultural Politics and the Parisian Avant-garde. Princeton University Press, 1993.Форми та методи навчання: лекції, семінари, самостійна роботаМетоди й критерії оцінювання: Максимальна кількість балів - 100
поточний і проміжний контроль - 70;
підсумковий контроль - 30 (залік).
Мова навчання: українська