НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316635

Назва:

Вступ до соціолінгвістики



Анотація: Завдання спецкурсу - ознайомити студентів із проблематикою, понятійним апаратом і методикою соціолінгвістики. Розглядається широке коло проблем, пов'язаних з особливостями функціонування мови в суспільстві. Значну частину спецкурсу присвячено аналізові актуальних для України питань білінгвізму, дослідження мовної ситуації, практичним питанням мовної політики. До тематики спецкурсу входить також ознайомлення з формами побутування мови, як писемними, так і усними, зокрема аналізуються усно-розмовні типи мовлення - просторіччя, жаргон, арго. Певну увагу приділено також вивченню змішаних типів українсько-російського мовлення. Кілька лекцій буде присвячено аналізові новомови (новоязу) - специфічному використанню мови в тоталітарній державі. Практичні заняття спецкурсу відбуваються у формі обговорення актуальних соціолінгвістичних проблем.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: другий

Семестр: літній

Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години - 26 год.; лекції - 20 год.; семінарські заняття - 6 год.; самостійна робота - 64 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Масенко Лариса Терентіївна, д.філол.н., професор

Результати навчання: після опанування даної дисципліни студент повинен знати:
історію становлення й розвитку соціолінгвістики;
форми існування мови;
визначати відмінність між усними й писемними різновидами мови;
знати визначення термінів "літературна мова", "побутово-розмовне мовлення", "сленг", "жаргон", "арго";
знати типи соціальних діалектів, визначати умови їх виникнення й розвитку;
знати критерії опису мовних ситуацій;
вміти описати мовну ситуацію України на основі загальних критеріїв її визначення;
знати особливості мовних політик зарубіжних країн;
знати визначення понять "державна мова", "офіційна мова", "національна мова";
вміти визначити головні завдання державної мовної політики України з врахуванням досвіду мовного планування інших країн.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: лексикологія, стилістика й культура мовлення, загальне мовознавство, методологія соціологічних досліджень, політологія, психо- і етнолінгвістика.

Зміст дисципліни: Проблематика соціолінгвістичних досліджень. Макро- і мікросоціолінгвістика. Методи дослідження. Історія вивчення мови як соціального явища. Зв'язки соціолінгвістики з іншими дисциплінами. Форми існування мови. Літературна мова. Розмовно-побутове мовлення. Просторіччя. Сленг. Джерела формування українськомовного міського сленгу. Аналіз мови роману "Музей покинутих секретів" О.Забужко. Явище змішування мов. Суржик. Піджини. Креольські мови. Соціальна диференціація мови, Жаргон як соціолінгвістична категорія. Професійні і корпоративні жаргони, арго. Молодіжний жаргон. Мовна специфіка формування сучасної молодіжної субкультури. Білінгвізм. Типи білінгвізму. Диглосія. Мовна ситуація. Основні параметри визначення мовних ситуацій. Типи мовних ситуацій. Характеристика мовної ситуації України. Мовна поведінка особистості в умовах масового білінгвізму. Соціопсихологічні аспекти проблеми вибору мови спілкування у двомовному середовищі. Юридичний аспект понять "державна мова", "офіційна мова", "національна мова". Характеристика мовно-культурної ситуації Києва. Порівняння мовного життя Києва 20-х років минулого століття (за повістю В.Підмогильного "Невеличка драма") і сучасної мовної ситуації міста. Мовна політика. Огляд мовної політики зарубіжних країн. Мовна політика Радянського союзу та їх наслідки. Завдання сучасної мовно-культурної політики України. Мова тоталітарної країни. Характеристика радянських ідеологічних текстів тоталітарної держави. Фантастична візія мовної ситуації України в ХХІ-му столітті у новелі Василя Кожелянка "Чужий".


Рекомендована література: Основна навчальна література
Державність української мови і мовний досвід світу (Матеріали міжнародної конференції). - К., 2000.
Караванський Св. Пошук українського слова або боротьба за національне "Я". - К., 2001.
Масенко Л.Т. Мова і політика. - К., 1999.
Масенко Л.Т. Мова і суспільство. Постколоніальний вимір. - К., 2004.
Масенко Л.Т. Нариси з соціолінгвістики. - К., 2010.
Мацюк Г. Прикладна соціолінгвістика. Питання мовної політики. - Л., 2009.
Мовна політика та мовна ситуація в Україні: Аналіз та рекомендації / За ред. Юліане Бестерс-Дільґер. - К., 2008.
Ставицька Леся. Арґо, жарґон, сленґ. - К., 2005.
Ставицька Леся. Словник жаргонної лексики - К., 2003.
Ткаченко О. Українська мова і мовне життя світу. - К., 2004.
Ткаченко О.Б. До проблеми мовної стійкості // Мовознавство. - 1991. - № 2.
Ткаченко О.Б. Мова і національна ментальність. - К., 2006.
Ткаченко О.Б. Проблема мовної стійкості та її джерел //Мовознавство. - 1990. - № 4.
Українська мова у ХХ сторіччі: історія лінгвоциду (за ред. Л.Масенко). - К., 2005.
Шевельов Ю. Українська мова в першій половині двадцятого століття (1900 - 1941). Стан і статус. - Чернівці, 1998; Вибрані праці. Кн. 1.
Шумарова Н. Мовна компетенція особистості в ситуації білінгвізму. - К., 2000.
Colin Baker, Sylvia Prys Jones, Encyclopedia of Bilingualism and Bilingual Education. - Multilingual Matters, 1998.
Labow W. Principles of Linguistic Change. - Blackwell Publishing, 2001.
Labow W. The Social Stratification of English in the New York City. - Cambridge University Press, 2006



Форми та методи навчання: лекції (20 год.), семінарські заняття (14 год.), самостійна робота (72 год.)

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 30 балів (залік).

Мова навчання: українська