Код: 316638Назва:
Сучасна українська література
Анотація: У курсі розглядаються тенденції та явища сучасного літературного процесу, оскільки курс присвячений вивченню найбільш знакових в сучасному українському літературному процесі прозових, поетичних, драматургічних текстів. Простежується процес ідеологічних, поетикальних, жанрових трансформацій, а також поява нових тематичних орієнтирів в сучасній українській літературі. Окреслюється процес утвердження й кристалізації певних тенденцій в сучасній українській літературі починаючи від 80-х і навіть 70-х років ХХ століття і донині. З огляду на це об'єктом аналізу та осмислення стають такі знакові в художньому сенсі явища, як Київська школа та Львівське коло, лірика вісімдесятників, дев'яностників, двотисячників, поетичний авангард 90-х і поезія десятників, а також драматургія В. Діброви й О. Лишеги, проза О. Забужко, Ю. Андруховича, С. Жадана, В. Портяка, Т. Прохаська та інших. Тип дисципліни: вибіркова (за вибором кафедри)Рік навчання: ІІІСеместр: осінній, веснянийКількість кредитів: 5 (загальна кількість годин - 150; аудиторні години - 50; лекції - 38, семінарські заняття - 12; самостійна робота - 100)Форма контролю: залік, залікВикладач(і): канд. філол.н., доц. Борисюк Ірина ВасилівнаРезультати навчання: ПРН-1: Вільно спілкуватися з питань перебігу сучасного українського літературного процесу із фахівцями та нефахівцями українською мовою усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації. ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією, що стосується перебігу сучасного українського літературного процесу: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. ПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти протягом прослуховування курсу "Сучасна українська література". ПРН-4. В процесі вивчення дисципліни "Сучасна українська література" розуміти фундаментальні принципи буття людини, природи, суспільства. ПРН-5. Співпрацювати з колегами, представниками інших культур та релігій, прибічниками різних політичних поглядів тощо в межах обговорення процесів і явищ сучасної української літератури. ПРН-6. Використовувати інформаційні й комунікаційні технології для вирішення складних спеціалізованих завдань і проблем професійної діяльності при підготовці до презентації доповідей та написання есею в межах курсу "Сучасна українська література"ПРН-11. Знати принципи, технології і прийоми створення усних і письмових текстів різних жанрів і стилів українською мовою в процесі вивчення дисципліни "Сучасна українська література". ПРН-13. Знати й розуміти систему та загальні властивості літератури як мистецтва слова, основні етапи та закономірності історичного розвитку української літератури в ХХ столітті, жанрово-стильові особливості різних текстів; визначати їхнє місце в літературному процесі.ПРН-14. Аналізувати та інтерпретувати тексти української літератури ХХ-ХХІ століть, послуговуючись основними поняттями і термінами сучасного літературознавства, розуміючи основні тенденції та досягнення шкіл і напрямів літературознавства від Античності до сьогодення в контексті світової та української філософсько-естетичної думки. ПРН-18. Знати й розуміти основні поняття й концепції теорії літератури та літературної компаративістики, уміти застосовувати їх у професійній діяльності в межах вивчення дисципліни "Сучасна українська література". ПРН-22. Дотримуватися принципів академічної доброчесності. Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: - Вступ до літературознавства;
- Теорія літератури;
- Українська література-1;
- Українська література-2;
- Фольклористика ;
- Історія України;
- українська і світова культура
Зміст дисципліни: Розгляд основних літературних і позалітературних рушійних чинників розвитку української літератури в другій половині ХХ ст., акцент і дослідження літературних модифікацій наприкінці ХХ початку ХХІ ст. Основну увагу закцентовано на розкритті не лише тих тем і проблем сучасної української літератури, не передбачених шкільною програмою чи не введених ще в курси ВНЗ, чи в історію (канон) української літератури, а й тих, вододільних, "відправних" для нашої літератури текстів, які потребують уважного прочитання та осмислення, зокрема, в контексті культурних ідентифікаційних змін/переорієнтацій тощо.
Літературний процес 60-80-х років. Шістдесятники та рецепція їхньої творчості наступними поколіннями. Боротьба поколінь та спадкоємність традиції. Київська школа та "витіснене покоління". Поети-вісімдесятники та їхня модерна пропозиція. Поетичний авангард 90-х. Проза останніх двох десятиліть: національна ідентичність, локальна та гендерна ідентичність, маргінальний герой, "привласнення" історії. Творчість В.Голобородька, М. Григорова, М.Воробйова, В. Кордуна, І.Римарука, В.Герасим'юка, І.Малковича, П.Мідянки, Н.Білоцерківець, І.Андрусяка, Ю.Андруховича, О.Забужко, В.Діброви, В. Портяка, В. Кожелянка, В.Портяка, С.Жадана, Т.Прохаська, Ю.Іздрика, Ю.Винничука.
Рекомендована література: 1. Агеєва В. Апологія модерну: образ ХХ віку: статті та есеї / Віра Агеєва. - К.: Грані-Т, 2011. - 408 с.2. Борисюк І.В. Міфологізм української поезії вісімдесятників: навчальний посібник із курсу "Міф як ядро художньої словесності". - Київ, 2012. - 212 с.3. Гаврилів Т. Топографія сучасної української прози // Гаврилів Т. Знаки часу : Спроба прочитання. - Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 2001. - С. 175-184.4. Гундорова Т. Кіч і література. - К., 2008.5. Гундорова Т. Післячорнобильська бібліотека. - К., 2005.6. Гнатюк О. Прощання з імперією. - К., 2005.7.Демидюк Л. Концепція прамови у поезії Воробйова та філософії Гайдеггера// Вісник львів. ун-ту. Серія філол. 2008. Вип. 44. Ч. 1. С. 61-71.8. Моренець В. Оксиморон: Літературознавчі студії, есе, дослідження. - К., 2010.9. Павлишин М. Канон та іконостас: Літературно-критичні статті. - К., 1997.10. Українські літературні школи та групи 60?90-х рр. ХХ ст.: Антологія вибраної поезії та есеїстики / Упоряд., автор вступ. слова, біобібліограф. відомостей та прим. Василь Ґабор. ? Львів: ЛА "Піраміда", 2009. 11. Харчук Р. Сучасна українська література. - К., 2007.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна роботаМетоди й критерії оцінювання: Максимальна кількість балів - 100:
поточний і проміжний контроль - 70
підсумковий контроль - 30 (залік)
Мова навчання: українська