НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316650

Назва:

Вступ до слов’янської філології



Анотація: Курс "Вступ до слов'янської філології" покликаний розкрити сутність, розвиток і сучасний стан досліджень зі слов'янської філології; сформувати базові знання про історію виникнення праслов'янської мови та її подальшого діалектного членування аж до появи національних мов; ознайомити з теоріями походження й розселення давніх слов'ян, виникненням їхніх писемностей. У ході курсу студенти навчаться критично аналізувати зазначені теорії й дискутувати про їхню вірогідність із застосуванням лінгвістичних термінів і фактів; звернуть увагу на спільні й відмінні риси слов'янських мов, дізнаються про закономірності функціонування й наслідки окремих мовних явищ (як-от, закону відкритого складу, занепаду редукованих тощо). Значна частина курсу присвячена вивченню особливостей сучасних слов'янських мов (їхньої фонетики, морфології, синтаксису, частково лексики й словотвору). Студенти напрацюють навички зіставлення споріднених мов, проводити паралелі, простежувати причинно-наслідкові зв'язки, розвинуть мовне чуття й розширять лінгвістичний світогляд.

Тип дисципліни: Професійно-орієнтована

Рік навчання: 1

Семестр: 2

Кількість кредитів: 3

Форма контролю: залік

Викладач(і): Близнюк К.Р., кандидат філологічних наук, старший викладач

Результати навчання: ПРН-1. Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями українською та іноземною (ми) мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації.
ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати.
ПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти.
ПРН-4. Розуміти фундаментальні принципи буття людини, природи, суспільства.
ПРН-8. Знати й розуміти систему української мови, її історію та вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.
ПРН-16. Здійснювати лінгвістичний аналіз текстів різних стилів і жанрів.
ПРН-19. Збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати факти мови й мовлення та використовувати їх для розв'язання складних завдань і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання.
ПРН-22: Дотримуватися принципів академічної доброчесності.


Спосіб навчання: Очний, аудиторний

Зміст дисципліни: Курс "Вступ до слов'янської філології" є однією зі вступних дисциплін, що створюють базу для подальшого вивчення студентами-філологами історії української мови, старослов'янської мови, загального й зіставного мовознавства, а також опанування слов'янських мов. Вивчаючи історію появи та сучасний стан слов'янських мов, їхні зв'язки, подібності й відмінності, студенти почнуть формувати знання про мову як особливу знакову систему, її природу, функції, рівні, дізнаються фактори діалектного членування мов, особливості взаємодії мов на обмежених і сусідніх територіях, а водночас засвоять професійну термінологію та специфічні символьні позначення, що полегшить вивчення наступних дисциплін мовознавчого циклу. Розв'язування лінгвістичних задач, аналіз текстових уривків під час лекційних і семінарських занять, виконання індивідуального завдання розвинуть здатність здійснювати лінгвістичний аналіз текстів різними слов'янськими мовами, проводити зіставлення, систематизувати, інтерпретувати мовні дані та презентувати результати власного аналізу


Рекомендована література: Основна література
1. Бірюкова О. Мовний чинник у національних відносинах на рубежах західних Балкан (країн колишньої Югославії). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія "Питання політології". 2015. 17(912), 240-251.
2. Ванько, Ю. Словацька мова в контакті з іншими мовами. Проблеми слов'янознавства. 61 (2012): С. 217-224.
3. Васильєва Л. Особливості мови Боснії та Герцеговини (порівняно з хорватською та сербською нормою) / Проблеми слов'янознавства. 2000. Вип.51. С. 174-179.
4. Васильєва Л. Чорногорська мова сьогодні (соціолінгвальний аспект) / Мова і суспільство. 2010. Вип. 1. С. 121-132.
5. Гайсенюк О., Скаб М. Милозвучність української мови на тлі інших слов'янських мов. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. 2012. Випуск 56. Частина 1. С. 48-55.
6. Жайворонок В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. Київ : Довіра, 2006. 703 с.
7. Жайворонок В. Українська етнолінгвістика : нариси : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Довіра, 2007. 261 с.
8. Житник В. К. Відродження чеської мови і деякі питання українсько-чеських зв'язків. Магістеріум. 2009. Вип. 37 : Мовознавчі студії. С. 28-30.
9. Історія південних та західних слов'ян. К., 1959. 429 с.
10. Леута О. І. Старослов'янська мова: підручник. К. : Вища школа, 2001. 255 с.
11. Лучик В. Вступ до слов'янської філології : підручник. 2-ге вид., виправл., доповн. Київ : Видавничий центр "Академія", 2013. 343 с.
12. Пейчева О. М. Про ступінь засвоєння діалектних рис південнослов'янськими літературними мовами. Компаративні дослідження слов'янських мов і літератур. Пам'яті академіка Леоніда Булаховського. 2011. Вип. 15. С. 205-214.
13. Півторак Г. П. Українці: звідки ми і наша мова. Дослідження, факти, документи. К. : Віпол, 2014. 280 с.
14. Півторак Г. П. Походження українців, росіян, білорусів та їхніх мов : Міфи і правда про трьох братів слов'янських зі "спільної колиски". К. : Академія, 2001. 152 с.
15. Попазова, М. І. Деякі аспекти початку формування мовних норм у сучасній болгарській літературній мові. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. Сер.: Філологія. Мовознавство 148, Вип. 136 (2011): С. 41-45.
16. Семеног О.М. Вступ до слов'янської філології. Суми : Видавництво СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2010. 190 с.
17. Скопненко О. І. Засади кодифікації в українській та білоруській літературних мовах (20-і - початок 30-х рр. ХХ ст.). Мовознавство. 2010. № 2-3. С. 168-175
18. Томіленко, Людмила. Полонізми в російсько-українських перекладних словниках початку ХХ століття: історія і сучасний стан. Slavia Orientalis 69.1 (2020). С. 131-142.
19. Хрущ І. І. Наслідки впливу турецької мови на болгарську (морфологічний рівень). Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Філологія. 2017. Вип. 30(2). С. 58-61.
20. Чучка П.П. Вступ до слов'янської філології. К., 1988. 78 с.
21. Чучка П.П. Вступ до слов'янської філології: Част. 2. К., 1989. 76 с.


Додаткова література
1. Вступ до порівняльно-історичного вивчення слов'янських мов/ За ред. О.С.Мельничука. К., 1966. 595 с.
2. Горбач О. Генеза української мови та її становище серед інших слов'янських. Зібрані статті: У 3-х т. Мюнхен, 1993.
3. Грунський М.К. Вступ до слов'янського мовознавства. К., Львів.
4. Колесник В. О. Дебалканізація болгарських переселенських говірок в Україні : автореф. дис... д-ра філол. наук: 10.02.03; НАН України, Ін-т мовознав. ім. О. О. Потебні. К., 2005. 44 с.
5. Кравченко Д. Європейська інтеграція Північної Македонії: виклики ХХІ ст. Acta de Historia & Politica: Saeculum XXI. 2022. № 4. С. 72-79.
6. Масенко Л. Мова і суспільство : постколоніальний вимір. К. : Видавничий дім "Києво-Могилянська Академія", 2004. 162, [1] с.
7. Непокупний А.П. Балтійські родичі слов'ян. К., 1979. 183 с.
8. Петров В.П. Етногенез слов'ян: Джерела, етапи розвитку і проблематика. К., 1972. 214 с.
9. Українська мова : енциклопедія / НАН України, Ін-т мовознав. ім. О. О. Потебні, Ін-т укр. мови; редкол. : В. М. Русанівський [та ін.]. Вид. 2-ге, випр. і допов. Київ : Видавництво "Українська енциклопедія" ім. М. П. Бажана, 2004. 820, [2] с.
10. Царук О. Українська мова серед інших слов'янських: Етнологічні та граматичні параметри. Дніпропетровськ, 1998. 324 с.
11. Dalewska-Gre? H. J?zyki s?owia?skie. Wydawnictwo Naukowe PWN. 2012. 666 s.
12. Hor?lek K. ?vod do studia slovansk?ch jazyk?. Praha, 1962. 187 s.
13. Languages at War: Policies and Practices of Language Contacts in Conflict. Palgrave Macmillan, 2012. 269 p.
14. Moszy?ski L. Wst?p do filologii s?owia?skiej. Warszawa, 1984. 344 s.
15. The Slavic literary languages : formation and development / edited by Alexander M. Schenker and Edward Stankiewicz, assistant editor, Micaela S. Iovine. New Haven : Yale Concilium on International and Area Studies ; Columbus, Ohio : distributed by Slavica Publishers, 1980 x, 287 p.
16. The World Atlas of Language Structures/ M. Haspelmath, M. S. Dryer, D. Gil, B. Comrie. OUP Oxford, 2005.



Форми та методи навчання: Лекційні заняття. Семінарські заняття. Індивідуальні завдання. Лінгвістичні задачі.

Методи й критерії оцінювання: Поточний і підсумковий контроль (залік). Усний, письмовий і тестовий контроль

Мова навчання: українська