НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316652

Назва:

Основи компаративістики



Анотація: Курс "Основи компаративістики" є введенням у коло проблем класичного та новітнього порівняльного літературознавства, містить огляд історії дисципліни, вивчення головних компаративістичних понять та підходів до порівняльного аналізу текстів. Пропонований курс дає розгорнуте уявлення про рівні компаративістичного дослідження, а також орієнтує студентів щодо напрямків сучасних порівняльних студій - окреслює контакти літератури з іншими мистецтвами, торкається проблем імагології та студій ідентичності.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 4

Семестр: 8

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120; аудиторні години - 42; лекції - 28, семінарські заняття - 16; самостійна робота - 88)

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): канд. філол.наук, доц. Семків Ростислав Андрійович

Результати навчання: ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати матеріал курсу "Основи компаративістики".
ПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти під час опанування дисципліни "Основи компаративістики".
ПРН-10. Використовувати інформаційні й комунікаційні технології для вирішення складних спеціалізованих завдань під час вивчення курсу "Основи компаративістики".
ПРН-13. Знати й розуміти систему та загальні властивості літератури як мистецтва слова, основні етапи та закономірності історичного розвитку української та світової літератур, жанрово-стильові особливості в різних національних літературах; визначати їхнє місце в літературному процесі.
ПРН-14. Аналізувати та інтерпретувати тексти української та світової літератури, усної народної творчості, послуговуючись основними поняттями і термінами сучасного літературознавства, розуміючи основні тенденції та досягнення шкіл і напрямів літературознавства від Античності до сьогодення в контексті світової та української філософсько-естетичної думки.
ПРН-18. Знати й розуміти основні поняття й концепції теорії літератури та літературної компаративістики, уміти застосовувати їх під час аналізу та інтерпретації художніх текстів.
ПРН-20. Мати навички управління комплексними діями або проєктами при розв'язанні навчальних завдань у межах курсу.
ПРН-21. Мати навички участі в наукових та/або прикладних дослідженнях у галузі філології, набути під час опанування дисципліни "Основи компаративістики".
ПРН-22: Дотримуватися принципів академічної доброчесності.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: - Вступ до літературознавства, - Теорія літератури; - Українська література - 1, 2, 3; - Світова література - 1, 2, 3

Зміст дисципліни: Предмет та основні поняття порівняльного літературознавства, його місце в колі інших літературознавчих дисциплін. Початки компаративістики як науки: французька та американська школи. Компаративістика в постмодерній перспективі. Генетико-контактні зв'язки та типологічні збіги. Види та форми генетико-контактних зв'язків, механізми їхнього функціонування. Традиційні та новітні види компаративістичних досліджень. Світова література та проблеми впливу Рівні компаративістичного аналізу Імагологія та студії ідентичності Українська література у перспективі компаративістичних студій: контексти розвитку та перспективи утвердження. Взаємодія української літератури з сусідніми національними та іншими європейськими літературами. Взаємозв'язок літератури з іншими видами мистецтва.


Рекомендована література: 1. Блум Г. Західний канон. Книги на тлі епох. - К.: Факт, 2007.
3. Будний В., Ільницький М. Порівняльне літературознавство. - К.: КМА, 2008.
4. Лексикон загального та порівняльного літературознавства. - Чернівці., 2001.
5. Література. Теорія. Методологія / Упор. Данута Уліцька. - К.: КМА, 2006.
6. Наливайко Д. Взаємозв'язки й взаємодії літератури й інших мистецтв в аспекті компаративістики // Збірник наук. праць на пошану Віктора Китастого. - К.: КМА, 2004. - С. 115 - 145.
7. Наливайко Д. Історія літератури й компаративістика. - К.: КМА, 2008.
8. Наливайко Д. Теорія літератури й компаративістика. - К.: КМА, 2006.
9. Сучасна літературна компаративістика: стратегії і методи. - К.: КМА, 2009.
10. Шкандрій М. В обіймах імперії: російська і українська літератури новітньої доби. - К., 2004.
11. A Companion to Comparative Literature/ Ali Behdad, D. Tomas. - Oxford, 2011.
12. Comparative Literature in the Age of Multiculturalism/ Ch. Bernheimer, London, 1995.
13. Guillen C. The Challenge of Comparative Literature. - Cambri dge, 1993.

Додаткова література

1. Беньямін В. Вибране. - Львів: Літопис, 2002.
2. Вервес Г.Д. Як література самоутверджується в світі. - К., 1990.
3. Гаврилів Т. Текст між культурами. - К., 2005.
4. Гачев Г. Образы мира. - М., 2003.
5. Грабович Г. Поет як міфотворець. - К.: Критика, 2003.
6. Гундорова Т. Постчорнобильська бібліотека: український постмодернізм. - К., 2005.
7. Джеймісон Ф. Постмодернізм, або логіка пізнього капіталізму. - К., 2008.
8. Еко У. Роль читача. - Л.: Літопис, 2007.
9. Зонтаг С. Про фотографію. - К.: Основи, 2002.
10. Конрад Н.И. Запад и Восток. Статьи. - М., 1972.
11. Літературна компаративістика. - Тернопіль, 2002.
12. Літературознавча енциклопедія. У 2 тт. - К: Академія, 2008.
13. Літературознавчий словник-довідник. - К., 1997.
14. Лотман Ю. Лекции по структуральной поэтике. - М., 1994.
15. Маклюэн М. Понимание медиа: внешние расширения человека. - М.: Гиперборея, 2007.
16. Моренець В. Національні шляхи поетичного модерну. - К., 2002
17. Наливайко Д. Направления, течения, стили. - киев : Мистецтво, 1981 (Кн.1), 1985 (Кн.2).
18. Пропп В. Исторические корни волшебной сказки. - Л., 1986.
19. Сторі Дж. Теорія культури та масова культура. - Хк., 2005.
20. Українська література в системі літератур Європи і Америки (XIX-XX ст.). - К., 1997.
21. Франко І. Із секретів поетичної творчості. - К., 1969.
22. Фрейденберг О. Поэтика сюжета и жанра. - М., 1997.
23. Шалагінов Б. Класики і романтики. - К., 2013.
24. The Cambridge History of Literary Criticism. Vol. 7 - 9, Cambridge, 2008.



Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: Максимальна кількість балів - 100: Поточний і проміжний контроль - 60 (активність на заняттях та віртуальній групі - 20; есе - 30; термінологічний залік - 10); Підсумковий контроль - 40 (екзамен)

Мова навчання: українська