Код: 316652Назва:
Основи компаративістики
Анотація: Курс "Основи компаративістики" є введенням у коло проблем класичного та новітнього порівняльного літературознавства, містить огляд історії дисципліни, вивчення головних компаративістичних понять та підходів до порівняльного аналізу текстів. Пропонований курс дає розгорнуте уявлення про рівні компаративістичного дослідження, а також орієнтує студентів щодо напрямків сучасних порівняльних студій - окреслює контакти літератури з іншими мистецтвами, торкається проблем імагології та студій ідентичності. Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: 4Семестр: 8Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120; аудиторні години - 42; лекції - 28, семінарські заняття - 16; самостійна робота - 88)Форма контролю: екзаменВикладач(і): канд. філол.наук, доц. Семків Ростислав АндрійовичРезультати навчання: ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати матеріал курсу "Основи компаративістики".ПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти під час опанування дисципліни "Основи компаративістики".ПРН-10. Використовувати інформаційні й комунікаційні технології для вирішення складних спеціалізованих завдань під час вивчення курсу "Основи компаративістики".ПРН-13. Знати й розуміти систему та загальні властивості літератури як мистецтва слова, основні етапи та закономірності історичного розвитку української та світової літератур, жанрово-стильові особливості в різних національних літературах; визначати їхнє місце в літературному процесі.ПРН-14. Аналізувати та інтерпретувати тексти української та світової літератури, усної народної творчості, послуговуючись основними поняттями і термінами сучасного літературознавства, розуміючи основні тенденції та досягнення шкіл і напрямів літературознавства від Античності до сьогодення в контексті світової та української філософсько-естетичної думки.ПРН-18. Знати й розуміти основні поняття й концепції теорії літератури та літературної компаративістики, уміти застосовувати їх під час аналізу та інтерпретації художніх текстів. ПРН-20. Мати навички управління комплексними діями або проєктами при розв'язанні навчальних завдань у межах курсу.ПРН-21. Мати навички участі в наукових та/або прикладних дослідженнях у галузі філології, набути під час опанування дисципліни "Основи компаративістики".ПРН-22: Дотримуватися принципів академічної доброчесності.Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: - Вступ до літературознавства,
- Теорія літератури;
- Українська література - 1, 2, 3;
- Світова література - 1, 2, 3
Зміст дисципліни: Предмет та основні поняття порівняльного літературознавства, його місце в колі інших літературознавчих дисциплін. Початки компаративістики як науки: французька та американська школи. Компаративістика в постмодерній перспективі. Генетико-контактні зв'язки та типологічні збіги. Види та форми генетико-контактних зв'язків, механізми їхнього функціонування. Традиційні та новітні види компаративістичних досліджень. Світова література та проблеми впливу Рівні компаративістичного аналізу Імагологія та студії ідентичності Українська література у перспективі компаративістичних студій: контексти розвитку та перспективи утвердження. Взаємодія української літератури з сусідніми національними та іншими європейськими літературами. Взаємозв'язок літератури з іншими видами мистецтва.Рекомендована література: 1. Блум Г. Західний канон. Книги на тлі епох. - К.: Факт, 2007.3. Будний В., Ільницький М. Порівняльне літературознавство. - К.: КМА, 2008. 4. Лексикон загального та порівняльного літературознавства. - Чернівці., 2001.5. Література. Теорія. Методологія / Упор. Данута Уліцька. - К.: КМА, 2006.6. Наливайко Д. Взаємозв'язки й взаємодії літератури й інших мистецтв в аспекті компаративістики // Збірник наук. праць на пошану Віктора Китастого. - К.: КМА, 2004. - С. 115 - 145.7. Наливайко Д. Історія літератури й компаративістика. - К.: КМА, 2008.8. Наливайко Д. Теорія літератури й компаративістика. - К.: КМА, 2006.9. Сучасна літературна компаративістика: стратегії і методи. - К.: КМА, 2009.10. Шкандрій М. В обіймах імперії: російська і українська літератури новітньої доби. - К., 2004.11. A Companion to Comparative Literature/ Ali Behdad, D. Tomas. - Oxford, 2011. 12. Comparative Literature in the Age of Multiculturalism/ Ch. Bernheimer, London, 1995.13. Guillen C. The Challenge of Comparative Literature. - Cambri dge, 1993.Додаткова література1. Беньямін В. Вибране. - Львів: Літопис, 2002. 2. Вервес Г.Д. Як література самоутверджується в світі. - К., 1990.3. Гаврилів Т. Текст між культурами. - К., 2005.4. Гачев Г. Образы мира. - М., 2003.5. Грабович Г. Поет як міфотворець. - К.: Критика, 2003.6. Гундорова Т. Постчорнобильська бібліотека: український постмодернізм. - К., 2005.7. Джеймісон Ф. Постмодернізм, або логіка пізнього капіталізму. - К., 2008.8. Еко У. Роль читача. - Л.: Літопис, 2007.9. Зонтаг С. Про фотографію. - К.: Основи, 2002.10. Конрад Н.И. Запад и Восток. Статьи. - М., 1972. 11. Літературна компаративістика. - Тернопіль, 2002.12. Літературознавча енциклопедія. У 2 тт. - К: Академія, 2008.13. Літературознавчий словник-довідник. - К., 1997.14. Лотман Ю. Лекции по структуральной поэтике. - М., 1994. 15. Маклюэн М. Понимание медиа: внешние расширения человека. - М.: Гиперборея, 2007.16. Моренець В. Національні шляхи поетичного модерну. - К., 200217. Наливайко Д. Направления, течения, стили. - киев : Мистецтво, 1981 (Кн.1), 1985 (Кн.2).18. Пропп В. Исторические корни волшебной сказки. - Л., 1986.19. Сторі Дж. Теорія культури та масова культура. - Хк., 2005.20. Українська література в системі літератур Європи і Америки (XIX-XX ст.). - К., 1997.21. Франко І. Із секретів поетичної творчості. - К., 1969.22. Фрейденберг О. Поэтика сюжета и жанра. - М., 1997.23. Шалагінов Б. Класики і романтики. - К., 2013. 24. The Cambridge History of Literary Criticism. Vol. 7 - 9, Cambridge, 2008.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна роботаМетоди й критерії оцінювання: Максимальна кількість балів - 100:
Поточний і проміжний контроль - 60 (активність на заняттях та віртуальній групі - 20; есе - 30; термінологічний залік - 10);
Підсумковий контроль - 40 (екзамен)
Мова навчання: українська