Код: 316654Назва:
Українська література - 1 (давня література)
Анотація: Історія української літератури від часів Київської Русі до XVIII ст.: основні етапи, провідні закономірності та національні особливості її розвитку. Художньо-стильові системи давньої української літератури. Осмислення специфіки давньої української літератури, яка представлена анонімними й авторськими писемними пам'ятками X-XVIII ст.Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: ІІСеместр: 3,4Кількість кредитів: 8 (загальна кількість годин - 240; аудиторні години - 82: лекції - 56, семінарські заняття - 26; самостійна робота - 158)Форма контролю: залік, екзаменВикладач(і): к. філол. н., доц. Павленко Ганна ІванівнаРезультати навчання: ПРН-1. Вільно володіти науковою й розмовною українською мовою під час аудиторних занять та виконуючи письмові роботи з курсу "Українська література - 1 (давня література)".ПРН-2. Уміти самостійно добирати літературу (крім запропонованої викладачем), до семінарських занять, і рефератів, правильно робити посилання, зокрема дотримуватися стандартів посилань на Біблію, укладати бібліографію, використовуючи як паперові носії, так і електронні ресурси.ПРН-3. Закріпити навички самоорганізації, готуючись до семінарських занять, працюючи над темами, винесеними для самостійного опрацювання та виконуючи письмові роботи з української давньої літератури.ПРН-4. Охарактеризувати теоретичні концепції зображення символічної картини світу (особливо її просторові й часові параметри) та змалювання людини як у повсякденні, так і в межових ситуаціях.ПРН-5. Виробити навички толерантного сприйняття думки Іншого, використовуючи міждисциплінарний підхід до вивчення давньої літератури, адже синкретична за характером середньовічна писемність і ранньомодерна література тісно пов'язані з церковною службою та різними видами мистецтва.ПРН-13. Знати й розуміти систему та загальні властивості літератури X -XVIII ст. як мистецтво слова, її основні етапи розвитку, жанрово-стильову специфіку, місце в системі української літератури. З'ясувати роль слова як "будівельного матеріалу" середньовічного, ренесансного й барокового тексту, як засобу висловлення думки й відображення почуттів.ПРН-14. Аналізувати та інтерпретувати середньовічні, ренесансні й барокові тексти, послуговуючись основними поняттями і термінами сучасного літературознавства, простежуючи типологічні зв'язки української літератури X-XVIII ст. з іншими літературами. Навчитися використовувати новітні методи аналізу тексту на формальному та смисловому рівнях.ПРН-22. Дотримуватися принципів академічної доброчесності та високої академічної культури.Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: - Вступ до літературознавства;
- Світова література-1
- Фольклористика
- Історія України
- Українська та світова культура
- Релігієзнавство
Зміст дисципліни: 1. Специфіка предмету. Біблія як літературна пам'ятка.
2. Література Середньовіччя (кінець X - середина XV ст).
3. Раннє Середньовіччя
4. Зріле Середньовіччя (кінець Х - початок ХІІІ ст.).
5. Жанрова структура перекладної літератури Київської Русі.
6. Концепція монументального й орнаментального стилю.
7. "Повість временних літ" (поч. ХІІ ст.).
8. Ораторсько-учительна проза.
9. Агіографія.
10. "Слово о полку Ігоревім".
11. Пізнє Середньовіччя (середина ХІІІ- ХV ст.).
12. Превалювання стилю "плетіння словес".
13. До питання про Відродження в українській літературі (друга половина ХV-ХVІ ст.).
14. Латиномовна поезія в українській літературі
15. Полемічна література. Літературна творчість Івана Вишенського.
16. Література бароко (кінець ХVІ - кінець ХVІІІ ст.).
17. Поезія кінця ХVІ - початку ХVІІ ст. Поезія ХVІІ - початку ХVІІІ ст.
18. Драматургія. Шкільна драматургія.
19. Белетристика ХVІ-ХVІІІ ст. Історична проза.
20. Література пізнього бароко (20-90-ті рр. ХVІІІ ст.).
21. Метафізична лірика. Кант.
22. Твори на христологічні мотиви, коляди.
23. Маріологічний цикл поезій.
24. Збірка "Богогласник".
25. Медитативно-елегійна лірика (Олександр Падальський).
26. Формування інтимної лірики (Іван Пашковський, Семен Климовський).
27. Странствованія" Василя Григоровича-Барського - нова версія жанру "хожденій".
28. Творчість Григорія Сковороди (1722-1794).
Рекомендована література: 1. Возняк М.С. Історія української літератури. - К.: Либідь, 1992-1994. - Т. 1-2.2. Білоус П.В. Історія української літератури XI-XVIII ст. Навчальний посібник. - К., - ВЦ "Академія", 2009. - 424 с. (Серія "Альма-матер").3. Грушевський М.С. Історія української літератури. - К.: Либідь, 1995. - Т. 14. Давня українська література. Хрестоматія /Упор., передмова та коментарі М.М. Сулими. - К.: Рад. школа, 1991. - 576 с.5. Дзюба О., Павленко Г. Літопис найважливіших подій культурного життя в Україні (X - середина XVII ст.): Посібник-довідник. - К.: АртЕк, 1998. - 199 с.6. Ісіченко Ігор, архиєпископ Аскетична літератури Київської Руси. - Х.: Акта, 2005. - 374 с.7. Ісіченко Ігор, архиєп. Історія української літератури : Епоха Бароко (XVII-XVIII ст.). Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів, рекомендований Міністерством освіти і науки України. - Львів; К.; Харків: Святогорець, 2011. - 568 с.8. Історія української літератури: у 12 т. - К.: Наук. думка, 2013.- Т.1. Давня література (X- перша половина XVI ст.) / ред. тому Ю. Пелешенко, М. Сулима. - 840 с. 9. Історія української літератури: у 12 т. - К.: Наук. думка, 2014.- Т.2. Давня література ( друга половина XVI ст. - XVIІІ ст.) / ред. тому М. Сулима, В. Сулима. 840 с.10. Пелешенко Ю.В. Українська література пізнього Середньовіччя (друга половина ХІІІ - XV ст.): Джерела. Система жанрів. Духовні інтенції. - К.: Поліграфічний центр "Фоліант", 2004. - 423 с.11. Чижевський Д. Історія української літератури (від початків до доби реалізму). - Тернопіль: Феміна, 1994. - 479 с.12. Чижевський Д. Українське літературне бароко. Вибрані праці з давньої літератури / Вид. підгот. Олекса Мишанич. - К.: Обереги, 2003.- 576 с.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота (104 год.)Методи й критерії оцінювання: Максимальна кількість балів - 100:
поточний і проміжний контроль - 70 (осінній семестр); 60 балів (весняний семестр);
підсумковий контроль - 30 (залік, осінній семестр) 40 (екзамен, весняний семестр).
Мова навчання: українська