Код: 316655Назва:
Загальне мовознавство
Анотація: Курс загального мовознавства включає три основні розділи: історію мовознавства, теорію мовознавства й методи лінгвістичного аналізу. З позицій сучасного стану науки про мову він покликаний узагальнити, розширити й поглибити знання студентів з проблем суті, розвитку, функціонування, взаємозв'язків і структурної організації мови, курс знайомить з різними лінгвістичними напрямами й школами, озброює методологією й методикою дослідження мови, сприяє формуванню навичок самостійної роботи з фаховою літературою та підготовці майбутніх спеціалістів до творчої практичної діяльності в галузі освіти, культури й науки. Тут висвітлюється розвиток лінгвістичної думки від початків до ХХІ ст., становлення мовознавства як науки, специфіки різноманітних лінгвістичних напрямів і шкіл, що домінували у минулі епохи, і тих, що визначають сучасний стан мовознавчої науки; розкриваються основні аспекти теорії мови: знакова природа, структура мови, взаємозв'язок мови і мислення, співвідношення мови і мовлення, фонологічну, граматичну, лексико-семантичну її системи та проміжні рівні. Значна увага приділяється місцю мовознавства у сучасній парадигмі наукових знань та міждисциплінарному характеру лінгвістичної науки. На підґрунті синтезу робіт із методологійної проблематики курс вводить слухачів у методику і технологію лінгвістичних досліджень.Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: 4Семестр: 8Кількість кредитів: 4Форма контролю: іспитВикладач(і): Лучик Алла Анатоліївна, доктор філологічних наук, професор Результати навчання: Добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та цифрових середовищ, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. Розуміти фундаментальні принципи буття людини, зв'язок мови і мислення, природи, суспільства. Застосовувати сучасні методики й технології, зокрема прикладні й міждисциплінарні, для успішного й ефективного здійснення професійної діяльності та забезпечення якості лінгвістичного дослідження. Оцінювати й критично аналізувати соціально, особистісно та професійно значущі проблеми та пропонувати шляхи їх розв'язку в складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування. Аналізувати, порівнювати і класифікувати різні напрями й школи в лінгвістиці. Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні поняття тощо) та прикладні аспекти лінгвістичної науки. Дотримуватися правил академічної доброчесності.Доступно й аргументовано пояснювати сутність конкретних лінгвістичних питань, власний погляд на них та обґрунтовувати його як фахівцям, так і широкому загалу, зокрема особам, які навчаються.Обирати оптимальні дослідницькі підходи й методи для аналізу конкретного лінгвістичного матеріалу.Використовувати спеціалізовані концептуальні лінгвістичні знання для розв'язання складних завдань і проблем.Планувати, організовувати, здійснювати й презентувати дослідження та/або інноваційні розробки в галузі лінгвістики, застосовуючи сучасні інформаційно-комунікативні технології.Спосіб навчання: АудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Сучасна українська літературна мова, англійська мова, філософія.Зміст дисципліни: Лекції: №1. Загальне мовознавство як наукова і навчальна дисципліна. Історія загального мовознавства. №2. Стародавнє східне мовознавство.
№3. Європейське античне мовознавство.№4.Європейське мовознавство ХІІІ-ХVIII ст. №5. Виникнення й розвиток порівняльно-історичного мовознавства. Філософія мови Вільгельма Гумбольдта.
№6. Порівняльно-історичне мовознавство середини і другої половини ХІХ ст. Молодограматизм і його критика. №7. Логічне і психологічне мовознавство №8. Лінгвістична концепція Ф. де Соссюра. №9. Мовознавство XX ст. і структуралізм. №10. Радянське й сучасне українське загальне мовознавство. №11. Мова й мислення. Мова й мовлення. №12. Знакова теорія мови. №13. Мова як система. №14. Лінгвістичні науково-дослідницькі методи та їхня структура.
Семінарські заняття: №1 Стародавнє мовознавство. Європейське мовознавство ХІІІ-ХVIII ст. №2. Виникнення порівняльно-історичного мовознавства. Філософська концепція В. фон Гумбольдта. №3. Логічне і психологічне мовознавство. №4. Лінгвістична концепція Ф. де Соссюра. №5. Лінгвістичні теорії як система наукових знань. №6. Поняття про методологію й методи в мовознавстві. №7. Методи і методика міждисциплінарних досліджень
Рекомендована література: 1.Бевзенко С.П. Історія українського мовознавства. - К., 1991. - 231 с.2. Білецький А.О. Про мову і мовознавство. - К., 1996. - 224 с.3. Білецький А.О. Сучасне порівняльно-історичне мовознавство // Мовознавство. - 1975. - № З. - С. 3-12.4. Булаховський Л.А. Значення мовознавства. - К., 1962. - 39 с.5. Булаховський Л.А. Нариси з загального мовознавства. - К., 1955. - 248 с.; Вид. 2, випр. і доп. - К., 1959. - 308 с.6. Булаховський Л.А. Питання походження української мови. - К., 1956. - 220 с.7. Вступ до порівняльно-історичного вивчення слов'янських мов / За ред. О.С.Мельничука. - К., 1966. - 595 с.8. Ганич Д.І., Олійник І.С. Словник лінгвістичних термінів. - К., 1985.9. Гумбольдт фон В. Язык и философия культуры. - М.: Прогресс, 1985. - 452 с.10. Гумбольдт фон В. Избранные труды по языкознанию. - М.: прогресс, 1984. - 397 с.11. Дорошенко С.І. Загальне мовознавство. - Харків, 2006. - 288 с.12. Загальне мовознавство / відп. ред. О. С. Мельничук; вступ. ст. І. К. Білодід, Т. Б. Лукінова. - Т. 1, 1975. - 496с13. Карпенко Ю.О. Вступ до мовознавства. Вид. 2. - К.; Одеса, 1991. - 280 с.14. Карпенко Ю.О. Українська гіпотеза//Мовознавство. - 1993. - №5. - C. 3-8.15. Касевич В.Б. Элементы общей лингвистики. - М.: Наука, 1977. - 183 с.16. Ковалик І.І., Самійленко С.П. Загальне мовознавство: Історія лінгвістичної думки. - К., 1985. - 214 с.17. Кочерган М.П. Загальне мовознавство. - К., 2003. - 288 с. 18. Кримський А.Ю. Розвідки, статті та замітки. - К., 1928. - 408 с.19. Лучик А. А. Компонентний аналіз у зіставних дослідженнях лексичних одиниць// Сучасні дослідження з іноземної мови. Зб. наук. праць Вип. 7. -Ужгород: ТОВ "Папірус -Ф", 2009. - С. 258-262.20. Лучик А. А. Динаміка мовної норми і проблеми кодифікації // Магістеріум: Мовознавчі студії. - Вип. 62. - Київ: ВПЦ НаУКМА, 2016. - С. 51-55 .21. Лучик В.В. Вступ до слов'янскої філології. - К.: Академія, 2008.22. Лучик В. В. Про мову та мовознавство як наукову і навчальну дисципліну // Маґістеріум. Мовознавчі студії / відп. ред. В. В. Лучик. - Вип. 37. - К., 2010. - С. 4-13.23. Лучик В. В. Середньонаддніпрянська прабатьківщина слов'ян з лінгвістичного погляду // Мовознавство", 2008. - № 2-3. - С. 62-76.24. Максимович М.А. Собрание сочинений в 3-х т. - К., 1876-1880. - Т. 1-3.25. Методологічні питання мовознавства: Зб.наукових статей. - К.,1966. - 211с.26. Німчук В.В. Мовознавство на Україні в ХІV-ХVП ст. - К., 1985. - 224 с.27. Пещак М.М. Нариси з комп'ютерної лінгвістики. - Ужгород, 1999. - 200 с.28. Пещак М.М. Стиль ділових документів Х1У ст. - К.: Наукова думка, 1979. - 268 с.29. Пещак М.М. Розвиток давньоруського і староукраїнського наукового тексту. К.: Українознавство, 1994. - 271 с.30. Пилинський М.М. Мовна норма і стиль. - К., 1976. - 288 с.31. Півторак Г.П. Українці: звідки ми і наша мова. - К., І993. - 200 с.32. Потебня А.А. Мысль и язык. - 3-е изд. - Х., 1913. - 192 с.33. Пражский лингвистический кружок. - М.: Прогресс, 1967.34. Просяник О. Фердинанд де Соссюр: деміфологізація концепції: Монографія. - Харків: Харківське історико=філологічне товариство, 2019. - 274 с.35. Селіванова О.О. Актуальні напрями сучасної лінгвістики (аналітичний огляд). - К., 1999. - 148 с.36. Семчинський С.В. Вступ до порівняльно-історичного мовознавства. - К., 2002.37. Семчинський С.В. Де знаходилась мовна прабатьківщина індоєвропейських народів // Відродження. - 1994. - № 9. - С. 63-65.38. Сепир Э. Язык. - М.-Л., 1934. - 223 с.39. Сосюр Ф. де. Курс загальної лінгвістики / Пер. з фр. - К., 1998. - 326 с.40. Удовиченко Г.М. Загальне мовознавство: Історія лінгвістичних учень. - К.:Вища школа, 1990. - 216 с.41. Удовиченко Г.М. Загальне мовознавство: Проблеми. Методи. - Київ, 1994. - 200 с.42. Хомський Н. Роздуми про мову /Перекл. з англ. - Львів, 2000. - 352 с.43. Чейф У. Значение и структура языка. - М.: Прогресс, 1975. - 432 с.44. Широков В. А., Лучик А. А. Парадигмальні засади лінгвістики першої половини ХХ1 століття // Мовознавство, 2021, №5. С. 3-16.45. Широков В. А., Любченко Т. П., Шевченко І. В., Широков К. В. Граматичні системи. Феноменологічний підхід. - К. : Наук. думка, 2018. - 312 с46. Egbert J., Baker P. Introduction. Triangulating Methodological Approaches in Corpus-Linguistic Research /eds. P. Baker, J. Egbert. New York, London, 2016.47. Encyklopedia j?nzykoznawstwa og?lnego. - Wroclaw-Warszawa-Krak?w, 1999. Research Methods in Linguistics / ed. by R. Podesva, D. Sharma. - Cambridge University Press, 2014. - 540 p.Додаткова навчальна література1. Блумфилд Л. Язык. - М.: Прогресс, 1968. - 606 с. 2. Глущенко В.А. Принципи порівняльно-історичного дослідження в історії українського і російського мовознавства: Харківська лінгвістична школа. - Слов'янськ, 1994. - 69 с.4. Ельмслев Л. Пролегомены к теории языка // Новое в лингвистике. - Вып. 1. - М., 1960. - С. 264-389.5. Есперсен О. Философия грамматики. - М.: Изд. иностр. лит-ры, 1958. - 404 с.6. Жовтобрюх М.А. Слово мовлене: Українська літературна вимова. - К., 1969. - 48 с.8. Кучеренко І.К. Теоретичні питання граматики української мови. - К., І96І-І964. - Ч. 1-2.9. Лайонз Дж. Введение в теоретическую лингвистику. - М.: Прогресс, 1978. - 544 с.10. Лакофф Дж. Когнитивная семантика // Язык и мышление. - М.: Прогресс, 1995. - С.143-184.11. Левицький Юрій-Мирослав. Мови світу: Енциклопедичний довідник. - Львів, 1998. - 204 с.12. Супрун А.Е. Лексическая типология славянских языков. - Минск, 1983. - 47 с.13. Филлмор Ч. Фреймы и семантика понимания // Новое в зарубежной лингвистике. Когнитивные аспекты языка. - м.: прогресс, 1988. - вып. ХХШ. - С. 52-92.15. Fillmore Ch. The case for case // Grammatical relations/ - N.-J., 1977. - P. 59-81.16. Fodor J. The language of thought. - Cambridge (Mass), 1975.17. Lachur Cz. Zarys j?nzykoznawstwa og?lnego. - Opole : UO, 2004. - 320 c.18. Lakoff G. Linguistic gestalts // CLS/ - 1977. - Vol/ 13. - P. 236-287.19. Langacker R.W. Nouns and verbs // Language, 1987. - Vol.63. - № 1. - P. 53-20. Langacker R.W. Cognitive Grammar: A Basic Introduction.. New York: Oxford University Press, 2008. 21. Milewski T. J?zykoznawstwo. - Warszawa, 1975.22. Ma?czak W. Problemy j?zykoznawstwa og?lnego. - Ossolineum, 1996. - 258 c.23. Stern J. Meaning and Change of meaning. - Bloomington, 1965.24. Tuczy?ski E., Ma?kiewicz I. J?zykoznawstwo og?lne. - Gda?sk, 1999.25. Zawadowski L. Lingwistyczna teoria j?zyka. - Warszawa: Pa?stwowe wydawnictwo naukowe, 1966. - 498 с.Форми та методи навчання: Лекції, семінарські заняття, контрольна робота, індивідуальне навчально-дослідне завданняМетоди й критерії оцінювання: Робота на семінарському занятті (максимальна кількість балів - 5). Критерії оцінювання: студент правильно відповідає на поставлені питання, бере участь у груповому обговоренні (5 балів); студент нечітко відповідає на поставлені питання, бере участь в груповому обговоренні (3-4 бали); студент не відповідає на поставлені питання, неправильно виконує письмові завдання (1-2 бали).
Контрольна робота (максимальна кількість балів - 11-12). Завдання виконане повною мірою, студент демонструє належний рівень знання і розуміння програмного матеріалу, здатність до самостійного, логічного, системного та послідовного мислення(11-12 балів); студент демонструє достатню обізнаність із програмним матеріалом, логічно та послідовно викладає його зміст. Разом із тим завдання виконане недостатньо повною мірою (6-10 балів); завдання виконане не повною мірою, студент демонструє побіжне знання програмного матеріалу дисципліни, не виявляє навичок логічного та послідовного викладу, подекуди припускається помилкових суджень (1-5 балів); завдання не виконане (0 балів).
Індивідуальне навчально-дослідне завдання (максимальна кількість балів - 13). Завдання виконане вчасно і повною мірою; автор демонструє належний рівень знання і розуміння програмного матеріалу дисципліни; виявляє аналітичні здібності, здатність до самостійного, системного, логічного і послідовного мислення. Робота вчасно подана й оформлена у відповідності до вимог (11-13 балів); автор демонструє достатню обізнаність із програмним матеріалом дисципліни та вміння логічно і послідовно викладати його зміст. Разом із тим, завдання виконане недостатньо повною мірою; роботі бракує аналітичного характеру (5-10); завдання виконане не повною мірою; автор демонструє побіжне знання програмного матеріалу дисципліни; не виявляє навичок аналізу і логічного та послідовного викладу; подекуди припускається помилкових суджень; робота не вичитана й оформлена неналежним чином (1-5).
Мова навчання: українська