Код: 316666Назва:
Українська література - 3 (література XX ст.)
Анотація: Основні етапи, провідні закономірності та національна специфіка української літератури XX ст. Літературний процес, його напрями і художні системи, визначні представники (О.Олесь, П.Тичина, В.Винниченко, Леся Українка, О.Кобилянська, Микола Хвильовий, М.Куліш, А.Дімаров, Б.Харчук, Ю.Андрухович та ін.). Історія української літератури розглядається цілісно, із урахуванням вітчизняних та закордонних відгалужень, контактно-генетичних зв'язків і типологічних відповідностей.
Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: ІІІ-IVСеместр: додатковий період весняного семестру, осінній, веснянийКількість кредитів: 8 (загальна кількість годин - 240; аудиторні години - 82; лекції - 56, семінарські заняття - 26; самостійна робота -158)Форма контролю: залік, екзаменВикладач(і): д. філол.н., проф. Агеєва Віра Павлівна, к. філол.н., ст. викл. Пелешенко Наталія ІванівнаРезультати навчання: ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати матеріал курсу "Українська література ХХ ст."ПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти в межах дисципліни.ПРН-4. Розуміти фундаментальні принципи буття людини, природи, суспільства, які відбиті в українській літературі ХХ ст.ПРН-13. Знати й розуміти систему та загальні властивості літератури як мистецтва слова, основні етапи та закономірності історичного розвитку української літератури ХХ-ХХІ ст., її жанрово-стильові особливості ; основні явища та постаті, розуміти специфіку літературного процесу ХХ ст.ПРН-14. Аналізувати та інтерпретувати тексти української літератури, послуговуючись основними поняттями і термінами сучасного літературознавства, розуміючи основні тенденції та досягнення шкіл і напрямів літературознавства від Античності до сьогодення в контексті світової та української філософсько-естетичної думкиПРН-18. Знати й розуміти основні поняття й концепції теорії літератури та літературної компаративістики, уміти застосовувати їх при вивченні української літератури ХХ -ХХІ ст.ПРН-21. Мати навички участі в наукових дослідженнях у галузі літературознавства, зокрема вмвченні української літератури ХХ-ХХІ ст.ПРН-22. Дотримуватися принципів академічної доброчесності.Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: - Вступ до літературознавства;
- Теорія літератури;
- Українська література - 1, 2,
- Історія України;
- Основи компаративістики
Зміст дисципліни: Естетика й поетика українського модернізму, його стильові течії й напрями, зв язок з іншими художньо-філософськими системами, зокрема з позитивістськими та авангардистськими моделями мистецької творчості; специфіка розвитку соціалістичного реалізму, його естетичні та ідеологічні параметри; розвиток модерністських, постмодерністських та неоавангардистських художніх тенденцій у літературі другої половини ХХ - початку ХХІ століття. Увага на взаємозв язках історії літератури з літературною теорією, зокрема з тими теоретичними школами й напрямами, що розвинулися у ХХ столітті, як-от, насамперед, формалізм, психоаналіз, структуралізм, семіотика, деконструкція, рецептивна естетика. Історія вітчизняної літератури у контексті розвитку зарубіжних літератур, адже більшість авторитетних стильових течій поширювалася у цілій Європі, хоча мала при цьому певну національну специфіку. Рекомендована література: Історія української літератури ХХ ст. За ред. В.Дончика. У 2 кн. - К.: Либідь, 1998.Агеєва В. Жіночий простір: феміністичний дискурс українського модернізму. - [Вид. 2-е] - К., Факт, 2008.Агеєва В. Апологія модерну: обрис ХХ віку. - К.: Граї-Т, 2011. - 408 с. Гундорова Т: ПроЯвлення слова. Дискурсія раннього українського модернізму. Постмодерна інтерпретація. - Львів: Літопис, 1997. - 297 с.Гундорова Т. Післячорнобильська бібліотека. - К. 2005.Гундорова Т. Femina melancholica. Стать і культура в гендерній утопії Ольги Кобилянської. Київ, 2002. Забужко О. Notre Dame d'Ukraine: Українка в конфлікті міфологій. - К., Факт, 2007. Зеров М. Українське письменство /упор. М. Сулима. - К. : В-во Соломії Павличко "Основи", 2003. -1301 с.Літературна дефіляда. Сучасна українська критика про сучасну українську літературу / за ред. В. Панченка. - К.: Темпора, 2012.Література та ідеологія: колективна монографія / за наук. ред. В. П. Моренця. - Київ: НаУКМА, 2017.Моренець В. Національні шляхи поетичного модерну першої половини ХХ ст.: Україна і Польща - К.: Вид-во Соломії Павличко "Основи", 2002. - 327 с.Моренець В. Оксиморон. Літературознавчі статті, дослідження, есеї. - К., 2010. - 528 с.Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. - К.: Либідь, 1999.Павлишин М. Канон та іконостас. - К.: Час, 1997.Панченко В. Повість про Миколу Зерова. - Київ: Дух і літера, 2018. Пастух Т. Київська школа поетів та її оточення: (модерні стильові течії української поезії 1960-90-х років): монографія. - Львів: ЛНУ імені І.Я. Франка, 2010.Тарнашинська Л. Сюжет Доби: дискурс шістдесятництва в українській літературі ХХ століття. - К.: Академперіодика, 2013. Українські літературні школи та групи 60?90-х рр. ХХ ст.: Антологія вибраної поезії та есеїстики / Упоряд., автор вступ. слова, біобібліограф. відомостей та прим. Василь Ґабор. ? Львів: ЛА "Піраміда", 2009. Харчук Р. Сучасна українська література. - К. : Академія, 2007.Шерех Ю. Пороги і запоріжжя. Література. Мистецтво. Ідеологія : у 3 т. Т. І. Харків, 1998.Шкандрій М. В обіймах імперії. Російська і українська література новітньої доби. - Київ: Факт 2004.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна роботаМетоди й критерії оцінювання: Максимальна кількість балів - 100:
поточний і проміжний контроль - 70 (додатковий період весняного семестру); 70 (осінній семестр); 60 балів (весняний семестр);
підсумковий контроль - 30 (залік, додатковий період весняного семестру); 30 (залік, осінній семестр); 40 (екзамен, весняний семестр);
Мова навчання: українська