Код: 316667Назва:
Світова література - 3 (література ХХ ст.)
Анотація: Курс передбачає вивчення характерних явищ художньої літератури ХХ ст. у країнах Західної Європи, США, Латинської Америки. Аналіз літературних текстів враховує загальний культурний і філософський контекст їхнього створення. Розгляд літературного процесу ХХ ст. починається від новітніх тенденцій у європейських літературах зламу століть, художніх пошуків Дж.Джойса, В.Вулф, Д.Г.Лоуренса, М.Пруста, Ф.Кафки тощо на тлі загальної тенденції до інтелектуалізації прози. Простежуються трансформації й національні варіанти модерністського дискурсу у творчості найвиразніших його представників; поширення екзистенціалістського контексту в літературі другої половини ХХ ст., діалог і полеміка письменників різних національних літератур із світоглядними ідеями (абсурду, екзистенційного вибору тощо), втіленими у творах Ж.-П.Сартра, А.Камю. Висвітлюються напрями художніх пошуків американських письменників крізь призму проблем сучасного героя, стосунків людини і системи, взаємодії культур. Звертається увага на культурно-історичний контекст феномену нової латиноамериканської прози ХХ ст., яка розкривається у взаємодії реального і міфологічного, традиції й експерименту. Розглядається стильове та жанрове розмаїття постмодерністської прози, співіснування різних художніх тенденцій у літературі другої половини ХХ ст.
Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: ІІІСеместр: осінній - веснянийКількість кредитів: 8 (загальна кількість годин - 240; аудиторні години - 82; лекції - 56, семінарські заняття - 26; самостійна робота - 158)Форма контролю: залік, екзаменВикладач(і): канд. філол.н., доц. Мазін Дмитро МихайловичРезультати навчання: ПРН-1. Вміти підтримувати фахову усну й письмову комунікацію на теми, які стосуються літературного процесу ХХ ст., стильових рис характерних художніх творів, літературознавчих підходів.ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією історико-літературного та літературознавчого характеру: добирати необхідну інформацію з різних джерел та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизуватиПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти під час прослуховування курсу.ПРН-4. Розуміти фундаментальні принципи буття людини, природи, суспільства через аналіз їхнього проявлення у літературних художніх текстах ХХ ст.ПРН-13. Знати й розуміти систему та загальні властивості літератури як мистецтва слова, основні етапи та закономірності історичного розвитку, основні жанрово-стильові особливості світової літератури ХХ ст., вміти аналізувати конкретні літературні явища у контексті літературного процесу ХХ ст.ПРН-14. Аналізувати та інтерпретувати тексти світової літератури ХХ ст., послуговуючись основними поняттями і термінами сучасного літературознавства, вміючи застосовувати інструментарій основних шкіл і напрямів літературознавства, філософсько-естетичної думки для аналізу текстів світової літератури ХХ ст.ПРН-22 Дотримуватися принципів академічної доброчесності під час опанування курсуСпосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: - Вступ до літературознавства;
- Світова література-1;
- Світова література-2;
- Теорія літератури
Зміст дисципліни: Новітні явища в європейських літературах межі століть. Модернізм як світогляд й естетика. Філософське підґрунтя модернізму. Модерн і канон. Літературні рухи в Європі на межі ХІХ-ХХ ст. Модернізм у літературі. Художній авангард у літературі (футуризм, дада, сюрреалізм та ін). Модернізм та авангард.
Досвід Першої світової війни крізь призму літератури (А.Барбюс, Е.М.Ремарк, Е.Хемінгуей). Феномен "втраченого покоління". Основні тенденції у західноєвропейській і американській поезії ХХ ст. (Т.С.Еліот, Рільке, Мачадо, Хіменес, Лорка та ін.).
Літературний процес др. пол. ХХ ст. Основні тенденції, течії і стилі. Інтелектуалізація прози Філософія й естетика французького екзистенціалізму. Драма абсурду ХХ ст. В.Фолкнер і "південна школа" американської літератури. Американська література ІІ пол. ХХ ст. Зміна поколінь та орієнтирів, "постіндустріальне" суспільство. Реалістичні традиції та експеримент. Специфіка канадської літератури. Постмодернізм і постмодерна доба. Постмодернізм і модернізм, проблема художніх стилів. Художні й дослідницькі пошуки У.Еко. Постмодернізм в американській літературі. Мультикультуралізм як феномен літературних текстів та критики. Проблема (поза)етнічного у літературі ХХ ст. Культурно-етнічні школи у західноєвропейському та північноамериканському літературному контекстах. Афро-американська література (Д.Болдуїн, Т.Моррісон та ін.). Колоніальний і постколоніальний досвід крізь призму літературної творчості та критики. Прийоми постколоніального прочитання текстів культури. Феномен "нового латиноамериканського роману".
Рекомендована література: 1. Павличко С.Д. Зарубіжна література: дослідження та критичні статті. - К.:Основи, 2001.2. Гончаренко Е. Творчество Д.Джойса и модернизм 1900-30 гг. - Д., 2000.3. Гончаренко Е. Життєва та творча "Одіссея" Джеймса Джойса (монографія).- Дн-ськ: Наука і освіта, 2010. - 207 с.4. Костюк В., Денисенко В. Модерн як поле експерименту. Комічне, фрагмент, гіпертекстуальність. - К., 2002.5. Біла Анна. Футуризм [Текст] / Анна Біла .- К. : Темпора, 2010. - 248 с.6. Відлуння самотності. Кнут Гамсун та контекст українського модернізму. - К.:Факт, 2003.7. Еремеев Л. Французский литературный модернизм: Традиции и современность. - К., 1991.8. Летнянчин, П.П. Концепція особистості у драмах Б.Шоу, І.Франка, В.Винниченка: компаративний дискурс [Текст]: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.05 / Т., 2009. - 20 с.9. Салтанова І.М. Моріс Метерлінк. Синій птах [Текст] : матеріали для вивчення / І. М. Салтанова, П. Л. Шулик. - Кам'янець-Подільський : Абетка-НОВА, 2003. - 104 с.10. Батюк, Г. О. Художня специфіка модерністської прози Вірджинії Вулф [Текст] : автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.06 / - Т., 2009. - 20 с.11. Любарець, Н. О. Ритм художньої прози Вірджинії Вулф [Текст] : автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.04 / Любарець Наталія Олексіївна ; Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2008. - 19 с.12. Глінка, Н. В. Міфопоетика творчості Д.Г.Лоуренса [Текст] : дис... канд. філол. наук: 10.01.04 / Національний ун-т "Києво-Могилянська академія". Кафедра філології. - К., 2006.13. Жаданов, Ю.А. Роман Джорджа Оруелла "1984" у контексті антиутопії першої половини XX століття [Текст]: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.04 / Дніпропетровський держ. ун-т. - Д., 1999. - 18 с.14. Горенко, О.П. Еволюція ідейно-художніх особливостей прози Р.Д.Бредбері [Текст] : автореф.дис.канд.філол.наук:10.01.04 / АН України, Інститут літератури ім. Т.Г.Шевченка. - К., 1993. - 16 с.15. Салтанова И. Бельгийская литература ХХ века. - Кам.-Подольский, 2001.16. Журавська І. Генріх Манн: Життя і творчість. - К., 1985.17. Каралашвили Р. Мир романа Г.Гессе. - Тбилиси, 1984.18. Соколовська, С.Ф. Ефект очуження як теоретико-літературна категорія: генезис, поетика (на матеріалі творчості Б.Брехта) [Текст] : дис... канд. філол. наук: 10.01.06 / Соколовська Світлана Францівна ; Житомирський держ. педагогічний ун-т ім. І.Я.Франка. - Житомир, 2000. - 175 л. 19. Возненко Н.В. Стилістика сонгів у Бертольта Брехта [Текст] : дис... канд. філол. наук: 10.02.04 / Запоріжжя, 2002.20. Денисова Т.Н. Ернест Хемінгуей: Життя і творчість. - К., 1972.21. Лидский Ю. Эрнест Хемингуэй. - К., 1978.22. Наливайко Д.С. Искусство: направления, течения, стили. - К., 1985.23. Література Англії ХХ ст. / за ред. К.О.Шахової. - К., 1993. 24. Жлуктенко Н.Ю. Английский психологический роман ХХ века. - К., 1988.25. Павличко С. Лабіринти мислення: Інтелектуальний роман сучасної Великобританії. - К., 1993.26. Шахова К.О. П'ять німецьких лауреатів Нобулівської премії з літератури. - К., 2001.27. Вікно в світ. Німецька література ХХ ст. - 1999. - №2.28. Денисова Т.Н. Історія американської літератури ХХ століття. - К., 2002.29. Вікно в світ. Література США. - 1999. - №5 -6.30. Денисова Т. Роман і романісти США ХХ ст. - К., 1990.31. Покальчук Ю.В. Сучасна латиноамериканська проза. - К., 1978.32. Помазан І.О. Історія зарубіжної літератури ХХ століття. Підручник для студентів гуманітарних факультетів вищих навчальних закладів. Харків: Видавництво НУА, 2016. - 264 с.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна роботаМетоди й критерії оцінювання: Максимальна кількість балів - 100:
поточний і проміжний контроль - 70 (осінній семестр); 60 балів (весняний семестр);
підсумковий контроль - 30 (залік, осінній семестр); 40 (екзамен, весняний семестр).
Мова навчання: українська