Код: 316669Назва:
Вступ до спеціальності
Анотація: Метою курсу є ознайомлення студентів із змістом, формами, методами навчання за філологічним напрямом підготовки, пропонує їм варіанти свого майбутнього у професії та окреслює перспективи її розвитку. Також він повинен розкрити структуру філологічної науки та освіти, їхніх напрямів і складових. Окреслити засади наукової роботи, її принципи та інструментарій.
Завданнями курсу є:
- Завершення адаптації першокурсників до умов навчання у НаУКМА;
- Ознайомлення студента із специфікою сфер діяльності філолога, з її змістом і характером;
- Ознайомлення студентів із системою філологічної освіти в Україні та специфікою філологічних спеціальностей у НаУКМА;
- Знайомить із науковими осередками мовознавчого і літературознавчого спрямування в Україні та світі, а також з філологічними школами НаУКМА;
- Формування наукової культури студентів, культури праці за фахом;
- Ознайомлення студентів з основами наукової діяльності, методикою і методологією, жанрами наукового дослідження.
- Оволодіння загальними навичками коректного бібліографічного оформлення наукового матеріалу, формування загального уявлення про роботу з джерелом та з історико-літературною інформацією, термінологією та науковим апаратом філолога-науковця.
- Вивчення курсу сприятиме формуванню у студентів інтересу до свого фаху, активізації пізнавальної діяльності, введення їх в активну самостійну науково-дослідну, науково-критичну діяльність.
Тип дисципліни: вибіркова (за вибором кафедри)Рік навчання: ІСеместр: додатковий період весняного семеструКількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90; аудиторні години - 26: лекції - 14, семінарські заняття - 12; самостійна робота - 64)Форма контролю: залікВикладач(і): к.філол.н., ст. викл. Пелешенко Наталія Іванівна Результати навчання: ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. ПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти в галузі гуманітаристики і, зокрема філології.ПРН-4. Знати історію становлення філологічної освіти в НаУКМА в контексті історії становлення філологічних спеціальностей. Розуміти специфіку наукових і освітних програм.ПРН-7. Розуміти структуру та специфіку філологічної освіти і науки в Україні та НаУКМА з її поділом на мовознавчу та літературознавчу складові, основні проблеми філології та підходи до їх розв'язання із застосуванням релевантних методів та інноваційних підходів. ПРН-11. Мати уявлення про принципи, технології і прийоми створення усних і письмових текстів різних наукових жанрів.ПРН-22 Дотримуватися принципів академічної доброчесності. Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: - Могилянські студії
- Науково-критичне письмо
- Історія України
- Історія української культури
- Філософія
Зміст дисципліни: 1. Філологія як наука, історія становлення та сучасний стан філологічної науки в Україні на тлі світових тенденцій. Філологія у системі гуманітарних наук. Значення гуманітаристики на сучасному етапі розвитку суспільства. Структура філологічної науки. Галузі мовознавства і літературознавства. Номенклатура наукових спеціальностей з філології. Аспірантура і докторантура в НаУКМА. Основні українознавчі наукові осередки. Філологія як напрям підготовки і спеціальність у вищій школі. Філологічна освіта в Україні, та її специфіка у НаУКМА. Мовознавчі та літературознавчі наукові школи в НаУКМА, визначні представники. Сфера діяльності випускників-філологів НаУКМА.
2. Методика і методологія наукового дослідження. Вибір адекватної матеріалу моделі методології дослідження. Проблеми методологічної еклектики та "над інтерпретації" (У.Еко). Уживання наукової термінології. Чи завжди більше і різне - це краще? Загальнонаукові теоретичні методи: аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення, індукція, дедукція, систематизація і класифікація.
3. Бібліографічний апарат наукового дослідження. Пошук наукової інформації. Бібліографія як наукова дисципліна. Природа і характер бібліографічного апарату. Бібліографічна розробка наукової проблеми. Бібліографічні покажчики (тематичні, хронологічні, персональні тощо). Сучасні вимоги до бібліографічного оформлення.
Проблема зберігання наукової інформації: картки, зошити, теки, електронні бази та інше. Як не забути те, що вже опрацював? Як систематизувати і використати згодом опрацьований матеріал?
4. Жанри наукового дослідження. Реферат, анотація, повідомлення, тези, наукова розвідка, доповідь, наукова стаття, енциклопедична стаття, монографія, реферативна розробка, академічні фундаментальні видання, науково-популярні видання, масові видання, довідники, рецензії (науково-популярні, науково-теоретичні, реферативні, художньо-публіцистичні тощо); модель рецензії. Принципи наукового та літературного редагування.
5. Культура наукової роботи. Коректно сформульована тема наукового дослідження. Два типи робіт: компілятивний (описовий) та дослідницький.
Не так важлива тема наукової студії, як досвід її розкриття.
На якому матеріалі робити аналіз? Скільки часу працювати над темою? Коректність і точність цитування. Мова цитування наукових праць і художніх текстів. Мова наукової роботи. Правила ведення наукової полеміки. Повага до попередників. Плагіат: злочин чи некоректність?
Рекомендована література: - Білуха М. T. Основи наукових досліджень / М.Т. Білуха. - К.: Вища шк., 1997. - 271 с. - Гольденберг Л.І. Бібліографічні джерела українського літературознавства / Л.І. Гольденберг.- К : Вища школа, 1977.- 197с. - Гомон А. М., Кримець О. М. Оброблення наукової інформації : Навч.-метод. посіб. / А. М. Гомон, О. М.Кримець - Харків, 2008. - Зелінська Н. В. Теоретичні засади роботи редактора над літературною формою / Н.В. Зелінська. - К., 1989. - Зелінська Н. В. Наукове книговидання в Україні: історія та сучасний стан / Н.В. Зелінська. - Львів, 2002. - Іванченко Р. Г. Літературне редагування / Р.Г.Іванченко. - К. : Вища школа, 1982, - 248 с. - Крымский С. Б. Научное знание и принципы его трансформации / С.Б. Крымский. - К., 1974.-208с. - Різун В.В. Літературне редагування / В.В. Рызун. - К. : Либідь. - 1996. - Феллер М. Д. Эффективность сообщения и литературный аспект редактирования / Феллер М.Д. - Львов, 1978. - Ференц Н.С. Основи літературознавства / Н.С. Ференц. - К. : знання, 2-11. - 431 с.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна роботаМетоди й критерії оцінювання: - Максимальна кількість балів - 100:
- поточний контроль - 70 балів;
- підсумковий контроль - 30 балів (залік)
Мова навчання: українська