НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316671

Назва:

Науково-критичне письмо. Практичний курс



Анотація: Курс навчає особливостям і практичним засадам академічного наукового і критичного (науково-популярного) письма. Шляхом засвоєння базових теоретичних принципів, аналізу презентативних зразків та особистих практичних спроб студенти засвоюватимуть культуру письма у визначальних для такого письма універсальних жанрах. У плані академічного наукового письма розглядатимуться і продукуватимуться різні типи текстів (анотація, рецензія, есе, курсова робота тощо). На практиці засвоюватимуться закони їхнього структурування, вимоги до лексичного, синтаксичного, композиційного і в цілому стилістичного характеру тексту. Курс орієнтований передусім на особисте практичне вміння викладати думку на письмі академічно, аргументовано і послідовно, але водночас передбачає прищеплення базових знань та умінь з редагування тестів. Отож увага буде зосереджена не лише на мовно-стилістичних засобах, а й на психолінгвістичних чинниках викладу думки, етичних засадах академічного письма, а також на психологічних механізмах сприйняття тексту, його тональності, темпі, логічності та ясності викладу тощо. Мета курсу - виробити навички та вміння з написання текстів наукового і літературно-критичного типів; навчити слухачів основам літературного редагування і саморедагування. Завдання курсу: навчити створювати різножанрові наукові тексти незалежно від галузі знань; оцінювати структуру наукових і критичних текстів; писати анотації, реферати, рецензії, огляди, есе, науково-популярні статті, курсові роботи; об'єктивно правити (редагувати) як власні, так і написані іншими тексти.

Тип дисципліни: вибіркова (професійна і практична підготовка)

Рік навчання: І

Семестр: осінній, весняний

Кількість кредитів: 5 (загальна кількість годин - 150; аудиторні години - 50: лекції - 0, семінарські заняття - 50; самостійна робота - 100)

Форма контролю: залік, залік

Викладач(і): к. філол. н., ст. викл. Жодані Ірина Михайлівна

Результати навчання: ПРН-1. Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями українською мовою усно й письмово.
ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати матеріал курсу.
ПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти в рамках курсу "Науково-критичне письмо".
ПРН-7. Розуміти структуру та специфіку філологічної науки з її поділом на мовознавчу та літературознавчу складові, основні проблеми філології та підходи до їх розв'язання із застосуванням релевантних методів та інноваційних підходів
ПРН-10. Знати норми української літературної мови i вміти їх застосовувати у практичній діяльності у рамках курсу.
ПРН-11. Знати принципи, технології і прийоми створення усних і письмових текстів різних жанрів і стилів, зокрема наукових жанрів.
ПРН-13. Знати й розуміти систему та загальні властивості літератури як мистецтва слова, основні етапи та закономірності історичного розвитку української та світової літератури, жанрово-стильові особливості в різних національних літературах; визначати їхнє місце в літературному процесі
ПРН-14. Аналізувати та інтерпретувати тексти української та світової літератури, усної народної творчості, послуговуючись основними поняттями і термінами сучасного літературознавства, розуміючи основні тенденції та досягнення шкіл і напрямів літературознавства від Античності до сьогодення в контексті світової та української філософсько-естетичної думки
ПРН-17. Мати навички редагування текстів різних стилів і жанрів
ПРН-22. Дотримуватися принципів академічної доброчесності


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: - Українська мова (для філологів); - Вступ до спеціальності

Зміст дисципліни: Функціональні стилі. Науковий стиль української мови. Композиція та структура наукового тексту. Система мовних засобів наукового стилю й особливості їх використання. Літературна критика. Основні функції та жанри літературної критики. Опрацювання наукової інформації. План наукового джерела. Реферування. Анотація наукової статті. Наукове рецензування. Два типи рецензій: відкрита рецензія в часописі та "внутрішня рецензія". Науковий огляд літератури. Наукова довідка/експертний висновок. Основні властивості жанру. Лексика і типові риторичні фігури наукової довідки/експертного висновку. Проблемна стаття. Основні властивості проблемної статті: новизна, актуальність і фундаментальність постановки питання; предметність постановки питання Лексика проблемної наукової статті та типові риторичні фігури. Репліка/полемічний виступ. Властивості жанру: актуальність; обґрунтованість; обізнаність автора в обраній темі; етичність; толерантність; яскравість/оригінальність викладу. Мовно-стильові ресурси репліки/полемічного виступу. Поняття авторської позиції і завбачення реакції "головного опонента". Курсова та кваліфікаційна робота. Актуальна тема та формування концепції дослідження. Теоретичні та практичні джерела наукового дослідження. Укладання картотеки. Аналіз мовного матеріалу картотеки. Методологія, особливості застосування методів наукових досліджень. Опрацювання, систематизація та моделювання матеріалу дослідження. Жанрово-стильові особливості наукової роботи. Структура курсової/кваліфікаційної роботи. Обґрунтованість будь-яких тверджень: природа і характер наукового апарату (використана література, список скорочень тощо). Культура використання чужих думок (цитування, реферування, посилання). Членування і композиційна цілісність. Мовно-літературне та технічне оформлення наукового дослідження: титульна сторінка, список використаної літератури та список використаних джерел, ілюстративний матеріал. Типові помилки під час оформлення наукової роботи. Наукове редагування. Основні вимоги і принципи наукового редагування: точність даних і посилань; коректність термінологічно-понятійного апарату; точність написання власних імен; достатню обґрунтованість авторських тверджень; ясність викладу і необхідність уникання двозначності; етичність формулювань; мовну культуру. Есей: особливості науково-популярного стилю і есею зокрема. Наукова доповідь. Базові (кодифікаційні) принципи наукової доповіді. Ймовірні структури й тональності доповіді (проблемна, оглядова, полемічна, розмислово-медитативна тощо); мовні засоби забезпечення обраної тональності. Рецензія/експертна оцінка доповіді, поданої на конференцію. Основні акценти рецензії: актуальність, дохідливість, риторична майстерність, мовний опис даних/схем/рисунків/таблиць (в разі їх наявності). Публічний виступ. Жанрові особливості публічного виступу та риторичні засоби (звернення; питання; пауза; експліцитне й імпліцитне тощо). Науково-популярна стаття. Мовно-стильові особливості науково-популярної статті. Використання термінів і понять; роль виноски; горизонт сподівань адресата і фаховість адресанта. Типові риторичні фігури; темпоритм; інтонування; підсумки і висновки. Редагування науково-популярних матеріалів. Засади науково-літературного редагування. Авторське право і право конкретного видання. Мовно-стильові вимоги видання. Межі втручання в авторський текст. Літературне редагування і саморедагування. Методика редагування. Типологія помилок; штампи, мовні формули (кліше, стереотипи), канцелярити; прийоми виправлення і способи уникнення помилок тощо.


Рекомендована література: - Адамов Е. Б. Оформление справочных изданий / Е. Б. Адамов, В. Г. Кричевский. - М., 1981.
- Антоненко-Давидович Б.Д. Як ми говоримо / Уклад. Я. Б. Тимошенко. - К., 1991.
- Волощак М. Правильно - неправильно. - К., 2003.
- Єрмоленко С.Я. Нариси з української словесності: стилістика та культура мови / С.Я. Єрмоленко. - К., 1999.
- Зелінська Н. В. Наукове книговидання в Україні : історія та сучасний стан / Н.В. Зелінська. - Львів, 2002.
- Истрина М.В. Аннотирование произведений печати : Метод. Пособие / М.В. Истрина - М., 1981.
- Капелюшний А.О. Практична стилістика української мови / А.О. Капелюшний.- Львів, 2001.
- Капелюшний А.О. Стилістика й редагування / А.О. Капелюшний - Львів, 2002.
- Каппон Дж.Р. Настанови журналістам Ассошіейтед Пресс / Дж.Р. Каппон - К., 2005.
- Караванський С. Пошук українського слова, або боротьба за національне "Я" / С. Караванський - К., 2001.
- Караванський С. Секрети української мови / С. Караванський. - К., 1994.
- Коваль А. П. Науковий стиль сучасної української мови / А.П. Коваль. - К., 1970.
- Куляс П.П. Словник найпоширеніших помилок / П.П. Куляс. - К., 2006.
- Ляпунова В.Г. A book about Books: Композиция и язык научных рецензий / В.Г.Ляпунова, О.Д.Мешков, Е.В.Терехова. - М., 1990.
- Онуфрієнко Г. Науковий стиль української мови : Навч. посіб. / Г.Онуфрієнко - К., 2009.
- Пазяк О.М. Українська мова і культура мовлення / О.М. Пазяк, Г.Г. Кисіль. - К., 1995.
- Пилинський М. М. Мовна норма і стиль / М.М. Пилинський. - К., 1976.
- Пономарів О. Д. Культура слова : Мовно-стилістичні поради / О.Д. Пономарів. - К., 1999.
- Пономарів О. Д. Стилістика сучасної української мови / О.Д. Пономарів. - Тернопіль, 2000.
- Психологічні особливості творення наукового тексту : Методичні рекомендації / За ред. В. В. Андрієвської. - К., 2008.
- Різун В.В. Літературне редагування. / В.В.Різун. - К., 1996.
- Сербенська О. Культура усного мовлення / О. Сербенська. - К., 2004.
- Тимошик М. Видавнича справа та редагування / М.Тимошик. - К., 2004.
- Типологія помилок у науковому тексті: Збірник наукових праць / Відпов. ред. Т. В. Симоненко. - Черкаси, 2011.
- Черемська О. С. Основи творення наукового тексту : Конспект лекцій / О.С. Черемська. - Харків, 2006.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: Максимальна кількість балів - 100 поточний і проміжний контроль - 70; підсумковий контроль - 30

Мова навчання: українська