Код: 316673Назва:
Українська і світова культура
Анотація: Курс спрямований на ознайомлення студентів із сучасними науковими уявлен-нями про історичний шлях та внутрішню логіку розвитку світової культури і, зо-крема, вітчизняної як інтегральної частини культури європейського типу. Куль-турний досвід епох і цивілізаційних ареалів представлено як цілісну систему та історичний феномен, що поєднує різноманіття з єдністю, диверсифікацію і полі -лінійність розвитку з відносинами діалогу і перспективами синтезу. Значна
увага приділяється європейському культурному матеріалу - стадіям і типам роз-витку європейської культурної свідомості, видам культурних практик та їхнім суб'єктам, історії європейської інтелігенції (інтелектуалів), рівням європейської культури (низовому, народному, фольклорному та елітарному, вченому, офіцій-ному), явищам субкультурності. Культура розуміється як суб'єктивний образ об'єктивного світу, як у першу чергу картина або модель світу, сформована акти-вністю суб'єкта, його свідомістю, тим, що отримало назву ментальності, індивіду-альної чи групової (наприклад, етнічної). Звідси різноманіття культур та їхня пер-манентна мінливість (протеізм). Курс повинен продемонструвати культурну ін-дивідуальність головних епох і ареалів (Давній Схід, Греція, Рим тощо), дати опис їхніх світоглядів у термінах відповідних культур, уникаючи модернізацій та анах-ронізмів.
Тип дисципліни: вибірковаРік навчання: 1Семестр: 2, 3Кількість кредитів: 5 (загальна кількість годин - 150 год.; аудиторні години - 64 год.; лекції - 40 год.; семінарські заняття - 24 год.; самостійна робота - 86 год.)Форма контролю: залік, залікВикладач(і): старший викладач Чумаченко Б.М.Результати навчання: ПРН-3. Організовувати процес Опрацювання рекомендованої Поточнийсвого навчання й самоосвіти. літератури, опитування на контроль.Знати категоріальний апарат, семінарських заняттях,ключові терміни історії перевірка виконання усних ікультури, концепції, теоре- письмових завдань, тестів.тичні образи світовихкультур і культурно-істо-ричних епох, форми культурнихпрактик і типи ментальності,емпіричний матеріал головнихкультур світу, методологіюісторико-культурної реконструкціїминулого, застосовувати понятійнийапарат і методи культурології в теоретичнихі практичних дослідженнях. ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією: Опрацювання Поточнийдобирати необхідну інформацію рекомендованої контрольз різних джерел, зокрема з фахової літератури, уснелітератури та електронних баз. опитування, групове обговорення проблемних питань.ПРН-4. Розуміти фундаментальні Опрацювання рекомендованої Поточнийпринципи сучасної гуманітарії, літератури, обговорення контрольісторичну динаміку культурного проблемних питань науніверсуму людства, місце вітчизняної семінарах, виконаннякультури в історичній мозаїці культур, творчих робіт.роль людини як суб'єкта духовноїі матеріальної культури.ПРН-1. Вільно спілкуватися з Індивідуальні завдання, Поточнийпитань історії культури із фахівцями, групове обговорення, контрольтворчою інтелігенцією, консультації.працівниками культури, ЗМІ, іншимикатегоріями учасників відповідноїкомунікації. Обговорювати науковітеми, переконливо обстоювати своюпозицію.ПРН-12. Аналізувати культурні процеси Опрацювання літератури, Поточний в сучасному світі, визначати можливі групове обговорення контроль, шляхи розв'язання культурних опрацьованого матеріалу, підсумковий конфліктів, сприяти встановленню презентація дослідження. контроль.діалогу культур і міжкультурнихконтактів.?ПРН-22. Дотримуватися принципів Виконання усних завдань Поточнийакадемічної доброчесності і високої та письмових робіт, контроль, академічної культури. тестів відповідно до вимог. підсумковий контроль.Спосіб навчання: аудиторно, дистанційноЗміст дисципліни: Лекції 1 - 10 Тема 1. Вступ. 20 год.
(1-й семест Тема 2. Античний тип культури. Давня Греція.
Тема 3. Античний тип культури. Давній Рим.
Тема 4. Культура середньовіччя.
Тема 5. Культура Відродження.
Тема 6. Українська культура княжої доби.
Практичне 1. Культура античності. 2 год.
1.Антична культура як полісна. Індивід і соціум в античності.
Зв'язок полісної ментальності з культурною свідомістю греків.
2.Грецький світогляд, картина світу, категорії грецької культури.
3.Грецька пайдея.
4.Культурні образи Риму. Класики римської теми в історії культури.
5.Лінія Катона і лінія Сципіонів - культурні партії Риму.
6.Римський побут і повсякденне життя.
Література:
Аверінцев С.С. Софія - Логос. Словник. - К., 1999
Чумаченко Б.М. Вступ до культурології античності. - К.. 2009.
Практичне 2. Культура середньовіччя і Відродження. 2 год.
1.Реконструкція світу середньовіччя в історичній науці.
2.Середньовічний світогляд. Час і простір як категорії середньо- вічної культури.
3.Середньовічна освіта, університети, феномен схоластики.
4.Народна культура: моделі М.Бахтіна та А.Гуревича.
5.Ренесансний тип культури - конфлікт інтерпретацій від Буркхардта до сьогодення.
6.Гуманісти Відродження - новий тип європейського інтелектуала.
7.Порівняння середньовічного клірика і ренесансного гуманіста.
Рекомендована література: 1.Аверінцев С.С. Софія - Логос. Словник. - К., 1999.2.Аверинцев С.С. Поэтика ранневизантийской литературы. - СПб., 2004.3.Аверинцев С.С. Образ античности. - СПб, 2004.4.Антонович Д. Українська культура. - К., 1995.5.Баткин Л.М. Итальянские гуманисты: стиль жизни, стиль мышления. - М., 1978.6.Баткин Л.М. Европейский человек наедине с собой. - М., 2000.7.Бахтин М.М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессан-са. - М., 1965.8.Бицилли П.М. Место Ренессанса в истории культуры. - СПб., 1996.9.Блок М. Апологія історії. - К., 2016.10.Буркхардт Я. Культура Италии в эпоху Возрождения. - М., 1996.11.Голіченко Т.С. Слов'янська міфологія та антична культура. - К., 1994.12.Грабович Г. До історії української літератури. - К., 1997.13.Гуревич А.Я. Категории средневековой культуры. - М., 1972.14.Історія європейської цивілізації. Греція/ За ред. У.Еко. - К., 2015.15.Історія європейської ментальності/ За ред.. П.Дінцельбахера. - Львів, 2004.16.Кнабе Г.С. Древний Рим - история и повседневность. - М., 1986.17.Колінгвуд Р.Дж. Ідея історії. - К., 1996.18.Ле Гофф Ж. Интеллектуалы в средние века. - СПб., 1997.19.Ле Гофф Ж. Цивилизация средневекового Запада. - М., 1992.20.Лінч Дж. Середньовічна церква. - К., 1994.21.Макаров А. Світло українського бароко. - К., 1994.22.Маланюк Є. Нариси з історії нашої культури. - К., 1994.23.Нариси української популярної культури./ За ред. О.Гриценка. - К., 1998.24.Павленко Ю.В. Передісторія давніх русів у світовому контексті. - К., 1994.25.Павленко Ю.В. Історія світової цивілізації. - К., 1996.26.Попович М.В. Нарис історії культури України. - К., 1999.27.Рассел Б. Історія західної філософії. - К., 1995.28.Саід Ед. Оріенталізм. - К., 1998.29.Скуратівський В. Історія і культура. - К., 1996.30.Собуцький М.А. Мовно-культурний простір західноєвропейського середньовіччя. - К., 1997.31.Татаркевич В. Історія філософії. - Львів, 1996.32.Татаркевич В. Історія шести понять. - К., 2001.33.Февр Л. Бои за историю. - М., 1991.34.Хейзинга Й. Осень средневековья. - М., 1988.35.Чижевський Д. Історія української літератури. - К., 1996.36.Чумаченко Б.М. Вступ до культурології античності. - К., 2009.37.Barzun J. From Dawn to Decadence. 500 Years of Western Cultural Life. - HarperCollinsPu-blishers, NY, 2000.38.Burckhardt J. The Greeks and Greek Civilization. - NY., 1999.39.Durant W. Caesar and Christ. - NY., 1944.40.Durant W. The Life of Greece. - NY., 1939.41.Johnson P. Intellectuals. - London, 1988.42. Johnson P. History of Christianity. - London, 1981.43.Jackson J. Spielvogel. Western Civilization. - West Publishing Company, NY, 1997.Форми та методи навчання: лекції, семінари, самостійна роботаМетоди й критерії оцінювання: Оцінювання успішності студента за кожним із запланованих видів робіт здійснюється відповідно до таких критеріїв:
Види робіт Кількість за Критерії оцінювання
один вид робіт
Робота на занятті -
усна відповідь 0 Пасивна участь у семінарі.
1 - 5 Поверхове опрацювання матеріалу, несут-
тєві доповнення.
6 - 10 Неглибоке опрацювання матеріалу, матеріал
неповною мірою закріплено в пам'яті, певна
необґрунтованість тверджень.
11 - 15 Розуміння опрацьованого матеріалу, чіткість і
логічність формулювань і думок, володіння терміно
логією та категоріальним апаратом теми, знання
фактажу, обґрунтованість висновків і оцінок.
Письмовий тест
(семестровий та заліковий) 0 Тест не виконано або містить плагіат.
1-8 1-10 Допущено значну кількість помилок різного характе-
ру, певні питання залишилися без відповіді,
неконкретність у відповідях або надмірна
лаконічність. Недостатнє знайомство з запропо-
нованими для вивчення текстами (монографіями та
джерелами).
9-16 11-20 Відповіді демонструють обізнаність студента з мате-
ріалом курсу, виклад логічний, вживання понятійно-
термінологічного апарату - коректне. Допущено
незначну кількість помилок, деякі твердження недо-
статньо обґрунтовані.
17-24 21-30 Якісне знання матеріалу, високий рівень розуміння
точок зору і проблематики наукових і навчальних
текстів, самостійність мислення. Відсутність факто-
логічних помилок або неточностей, обґрунтованість
тверджень і оцінок.
Індивідуальне письмове
завдання - реферат 0 Завдання, реферат не виконано або містить плагіат.
1 - 9 Текст має характер компіляції, містить деякі проти-
річчя, не використано всю необхідну бібліографію теми,
джерела. Недостатньо глибоко проаналізовано основну
проблематику теми. Претензій до оформлення немає,
роботу подано вчасно.
10 - 14 Текст виконано і подано вчасно, претензій до змісту,
структури і оформлення немає. Матеріал опрацьовано
відповідно до вимог і критеріїв жанру дослідження.
Допущені неточності та недоліки не мають принципового
характеру.
15 - 16 Якісно, повною мірою виконане завдання. Високий рівень
знань. Цікава, вичерпна бібліографія теми. Продемонстрова-
но вміння самостійно розв'язувати питання, здійснювати
пошук нового матеріалу і фактів. Стиль викладу - ясний,
індивідуальний, багатий на образність і наукову лексику,
невимушений.
Мова навчання: українська