Код: 316680Назва:
Мова міста
Анотація: Курс "Мова міста" має на меті ознайомити студентів з дослідженнями урбаністичного лінгвістичного простору в синхронії й діахронії, визначити місце соціальних діалектів у структурі мови міста, дослідити різні підходи до визначення мовного ландшафту, окреслити його функції та структурні елементи.
У пропонованому курсі особливу увагу буде приділено лексичним особливостям мови міських середовищ, з'ясовано територіальні, політичні й соціокультурні чинники, які зумовили відмінності в становленні й формуванні мови українських міст.
Тип дисципліни: вибірковаРік навчання: 2Семестр: 4дКількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години -26 год.; лекції - 20 год.; семінарські заняття - 6 год.; самостійна робота - 64 год.)Форма контролю: залікВикладач(і): Підкуймуха Л.М., канд. філол. наукРезультати навчання: ПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти. Знати базові терміни, понятійний апарат, концепції та методи соціолінгвістики й урбанолінгвістики й зокрема, застосовувати їх щодо теоретичних і практичних досліджень.ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. Орієнтуватися в основних напрямах сучасних соціолінгвістичних студій.ПРН-4. Розуміти фундаментальні принципи буття людини, природи, суспільства. ПРН-5. Співпрацювати з колегами, представниками інших культур та релігій, прибічниками різних політичних поглядів тощо. Розуміти основні проблеми урбанолінгвістики і соціолінгвістики та підходи до їх розв'язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів. ПРН-9. Характеризувати діалектні та соціальні різновиди української мови та інших мов, які вивчаються студентом, описувати соціолінгвальну ситуацію.ПРН-1. Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями українською мовою усно й письмово, використовувати її для організації ефективної міжкультурної комунікації. ПРН-8. Знати й розуміти систему української мови, її історію та вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності. Аналізувати суспільне становище української мови, мовну ситуацію і мовну політику в Україні, а також досвід мовного планування інших країн.ПРН-19. Збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати факти мови й мовлення та використовувати їх для розв'язання складних завдань і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання.Проводити самостійні спостереження та мінідослідження щодо різних аспектів взаємодії мови і суспільства, мови і міського простору.ПРН-10. Знати норми української літературної мови і вміти їх застосовувати у практичній діяльності. ПРН-12. Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють.ПРН-16. Здійснювати лінгвістичний аналіз текстів різних стилів і жанрів. ПРН-22. Дотримуватися принципів академічної доброчесності.Спосіб навчання: аудиторний, дистанційнийЗміст дисципліни: Тема 1. Урбанолінгвістика як наука.
Тема 2. Понятійний апарат урбанолінгвістики.
Тема 3. Усні типи текстів.
Тема 4. Соціальна диференціація мови.
Тема 5. Білінгвізм.
Тема 6. Мовна ситуація українських міст.
Тема 7. Ономастичний простір міста.
Тема 8. Процеси (де)комунізації в міському просторіРекомендована література: Основна літератураБибик С.П. Усна літературна мова в українській культурі повсякдення: монографія. Ніжин, 2013. 589 с.Горбач О. Арґо в Україні / О. Горбач. - Львів : Інститут українознавства ім. І. Крип'якевича НАН України, 2006. - 686 с.Кісь Р. Я. Глобальне - національне - локальне (соціяльна антропологія культурного простору) / Р. Я. Кісь. - Львів : Літопис, 2005. - 300 с.Залізняк Г. М., Масенко Л. Т. Мовна ситуація Києва: День сьогоднішній та прийдешній / Г. М. Залізняк, Л. Т. Масенко. - К. : Видавн. дім "КМ Академія", 2001. - 92 с.Масенко Л. Т. Мова і суспільство. Постколоніальний вимір / Л. Т. Масенко. - К., 2004. - 162 с.Масенко Л. Т. Нариси з соціолінгвістики / Л. Т. Масенко. - К., 2010. - 242 с.Ставицька Л. О. Арґо, жарґон, сленґ. - К., 2005. - 462 с.Шевельов Ю. Внесок Галичини у формування української літературної мови / Ю. Шевельов. - К : Вид. дім "КМ Академія", 2003. - 160 с.Шевельов Ю. Українська мова в першій половині двадцятого століття (1900 - 1941). Стан і статус / Ю. Шевельов. - Чернівці, 1998; Вибрані праці. Кн. 1.Форми та методи навчання: Опрацювання наукової літератури. Усне опитування. Узагальнення та інтерпретація зібраних даних для підготовки індивідуального проєкту, присвяченого актуальним питанням взаємодії мови і суспільства, мови і міського простору.Методи й критерії оцінювання: Залікова оцінка виставляється за результатами роботи студента в семестрі. Підсумкова рейтингова оцінка є сумою балів, набраних студентом за роботу на практичному занятті, доповідь, індивідуальне письмове завдання (есе).Мова навчання: українська