НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316683

Назва:

Навчально-науковий семінар: модернізм і соцреалізм в українській драматургії й театрі XX ст.



Анотація: Поглиблене вивчення найяскравіших зразків української драматургії першої половини ХХ століття в її стильовому й жанровому різноманітті, в еволюції конфлікту як фундаменту драматургійної дії. Специфіка драми як виду художньої літератури. Практична інтерпретаційна робота студентів - аналіз драматичних текстів з урахуванням тенденцій розвитку драматургії від модернізму до соціалістичного реалізму. Розвиток уміння студентів інтерпретувати драматичні твори з використанням найновіших літературно-критичних методів дослідження з урахуванням особливостей соціально-політичного, психо-емоційного стану суспільства, в якому ці твори було написано, стану розвитку театрального мистецтва тощо. Вивчення специфіки українського модернізму в драматургії в його найяскравіших виявах: неоромантизм, символізм, експресіонізм. Виявлення індивідуальних і національних особливостей модерністського мислення в українських драматургів першої половини ХХ століття.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: III

Семестр: осінній, весняний

Кількість кредитів: 6 (загальна кількість годин - 180; аудиторні години - 56; лекції - 0 год; семінари - 56 год; самостійна робота - 124 год.)

Форма контролю: залік, залік

Викладач(і): к.філол.н., доц. Іванюк Сергій Семенович

Результати навчання: СПРН-1. Вільно спілкуватися з професійних питань, зокрема історії української драматургії першої половини ХХ ст. із фахівцями та нефахівцями українською мовою усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації.
ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати інформацію до курсу щодо української драми І-ї половини ХХ ст.
ПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти.
ПРН-4. Розуміти фундаментальні принципи буття людини, природи, суспільства.
ПРН-11. Знати принципи, технології і прийоми створення усних і письмових текстів різних жанрів і стилів українською мовою.
ПРН-13. Знати й розуміти систему та загальні властивості літератури як мистецтва слова, основні етапи та закономірності історичного розвитку української та світової літератури, жанрово-стильові особливості в різних національних літературах; визначати їхнє місце в літературному процесі.
ПРН-14. Аналізувати та інтерпретувати тексти української літератури ХХ ст., послуговуючись основними поняттями і термінами сучасного літературознавства, розуміючи основні тенденції та досягнення шкіл і напрямів літературознавства від Античності до сьогодення в контексті світової та української філософсько-естетичної думки.
ПРН-18. Знати й розуміти основні поняття й концепції теорії літератури та літературної компаративістики, уміти застосовувати їх щодо аналізу драматичних творів І-ї половини ХХ ст.
ПРН-21. Мати навички участі в наукових та/або прикладних дослідженнях у галузі філології.
ПРН-22: Дотримуватися принципів академічної доброчесності.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: - Вступ до літературознавства; - Теорія літератури; - Історія України; - Історія української культури; - Українська література - 1, 2, 3

Зміст дисципліни: Драма як вид літератури. Українська реалістична драма ХІХ століття. "Етнографічний реалізм" - від І.Котляревського до І.Франка.Український неореалізм. Лірико-міфологічний символізм драматургії О.Олеся. Художній образ як знак "мінливого стану душі" й "одвічного пошуку істини". "Революційний" символізм І.Дніпровського. Між символізмом і соціалістичним реалізмом - інтерференція стилів. Драматургія В.Винниченка - зразок "театральної" драматургії в докулішевій українській драмі. Початки українського експресіонізму. Ранні п'єси Миколи Куліша "97" та "Комуна в степах". Прагнення новаторства і залежність від традиції. Експресіонізм в українській комедії. Біблійні мотиви в комедіографії М.Куліша. Мольєрівські джерела комічного у М.Куліша. Філософські пошуки української драматургії 20-х років: "Пророк" В.Винниченка і "Народний Малахій" М.Куліша. Національна проблематика в творчості М.Куліша. Полеміка з М.Булгаковим. Традиції вертепної драми в сценографічному потенціалі "Патетичної сонати". Вершинні досягнення в українському театрі: єдність "театральної" драматургії та літературного театру. Курбас і Куліш. "Маклена Граса". Становлення соціалістичного реалізму. Літературна дискусія 1925 - 28 рр. "Диктатура" І.Микитенка. Утвердження драматургії соціалістичного реалізму. Жанр "оптимістичної трагедії". О.Корнійчук. Становлення кінодраматургії. О.Довженко. Радянська комедія. Конфлікт між карикатурним старим і мудрим новим. Творення радянського малоросійського типажу.


Рекомендована література: 1. Агеєва В. Митець і пуща. // СіЧ. - 1999. - № 8. - С.11 - 18.; Куда ми прийшли?.. Річ про українську літературу 1910 року// Євшан Микола. Критика. Літературознавтсво. Естетика. - К.: Основи, 1998.
2. Арістотель. Поетика. - К., 1967.
3. Бондарєва Олена. Драматизм міфу і міфологізм драми: моногр. - Херсон: Персей, 2000. - 188 с.
4. Гундорова Т. ПроЯвлення слова. Дискурсія раннього українського модернізму. - Львів: Літопис, 1997
5. Експресіонізм та експресіоністи. - К., 1929.
6. Залеська-Онишкевич Лариса. Елементи неоавангардизму в українській драмі ХХ ст. // Матеріали І конгресу Міжнародної асоціації україністів (Київ, 27 серпня - 3 вересня 1990 р.). - С.72 - 83.
7. Залеська-Онишкевич Лариса. Модернізм у драмі //Антологія модерної української драми. - Київ - Едмонтон - Торонто: ТАКСОН, 1988
8. Кореневич М. Маска справжня й уявна (Гротесковість драматургії Миколи Куліша) // СіЧ. - 2000. - № 11. - С. 32 - 37.
9. Кореневич Мирослава. Експресіонізм у М.Куліша - джерела?// СіЧ. - 1998. - № 11. - С.77 - 79.
10. Кравченюк Осип. Експресіонізм і український революційний театр // Записки НТШ. - Т.ССХХХVІІ. - Львів, 1999. - С.168 - 178.
11. Кузякіна Н.Б. Траєкторії доль. - К., Темпора, 2010.
12. Ласло-Куцюк Магдалина. "Маски" Миколи Куліша // Ласло-Куцюк Магдалина. Шукання форми. - Бухарест: Критеріон, 1980
13. Наливайко Д. Искусство: направления, течения, стили: у 2 Кн. - К.: Мистецтво, 1981, 1985.
14. Одарченко Петро. Біблійні мотиви в творчості Лесі Українки//Одарченко Петро (Дмитро Чуб). Леся Українка. - К.: В-во М.П.Коць, 1994.
15. Павличко С. Дискурс модернізму в укранській літературі. - К.: Либідь, 1999
16. Працьовитий Володимир. Національний характер в українській драматургії 20 - 30 років ХХ століття. - Львів: "Ліга-Прес", 1999
17. Танюк Лесь. До проблеми української "пророчої" п"єси//Сучасність. - 1992. - №2, С.130 - 140..
18. Козлов Р.А. Художній час і художній простір в драматургії.


Форми та методи навчання: лекції, семінари, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: Максимальна кількість балів - 100 поточний і проміжний контроль - 70; підсумковий контроль - 30 (залік).

Мова навчання: українська