НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316691

Назва:

Полоністика: інтердисциплінарний аспект



Анотація: Курс спрямований на опанування знань про специфічні риси польської мови, які виявляються на всіх мовних рівнях. Лексико-семантичні, фразеологічні, морфологічні, синтаксичні явища будуть розглянуті в етнолінгвістичному та практичному аспекті. Студенти познайомляться із важливими історичними й культурними фактами, які вплинули на світогляд поляків, опанують елементи лінгвокраїнознавста та перекладознавства, пізнають окремі явища польських діалектів і соціолектів. Особлива увага приділятиметься оволодінню уміннями коректної мовленнєвої поведінки, відповідно до вимог культури мови (розглядатимуться історичні аспекти й сучасні тенденції розвитку) та відмінних типів комунікативних ситуацій. Студенти навчаться працювати з польськими науковими текстами й творити власні, що дозволить їм брати участь у польських міжнародних конференціях, дискусіях, друкуватися в польських фахових виданнях. Успішне завершення курсу дозволить студентам піднятися на вищий рівень освіти та стати конкурентоспроможними фахівцями.

Тип дисципліни: вільного вибору студента)

Рік навчання: 3

Семестр: 6

Кількість кредитів: 3

Форма контролю: залік

Викладач(і): Непоп-Айдачич Лідія Василівна, кандидат філологічних наук, доцент

Результати навчання: Студенти засвоять знання про сучасний стан польської мови, її стилі, соціолекти та діалекти, мовний етикет, мовні норми, мовні стереотипи, а також набудуть практичних навичок спілкування польською мовою в різноманітних офіційних та неофіційних ситуаціях із урахуванням тонкощів граматичного, лексико-семантичного, фонетичного, синтаксичного оформлення та позалінгвального контексту, а також оволодіють практичними вміннями реалізувати здобуті знання в ситуаціях різностильової й різножанрової усної та письмової комунікації польською мовою.

Спосіб навчання: очний (аудиторний)

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Польська мова

Зміст дисципліни: Курс дозволяє піднестися на новий щабель знань не лише про стилістичні, жанрові, соціо- та етнолінгвістичні, діалектні особливості польської мови, але й осягнути якісно вищий рівень практичного володіння польською мовою. Студенти опановують відомості про специфіку польської літературної й розмовної норми, культуру мовлення й мовного етикету, чітко визначені принципи мовної поведінки в таких ситуаціях, як ведення дискусії, вираження власної думки, почуттів, емоційних станів, прохання про пораду тощо. Занурившись в позалінгвальний контекст творення мовних стереотипів, вживання фразеологічних одиниць, студенти зможуть опанувати польську мову на високому рівні й усвідомити специфіку її фонетичної, лексико-семантичної, морфологічної й синтаксичної будови. На лекційних заняттях будуть представлені такі теми: "Стан сучасної польської мови. Культура мови, мовна норма", "Стилі сучасної польської мови, соціолекти та діалекти. Мовний етикет", "Лексика як інтерпретація світу. Польські та українські фразеологізми", "Польські мовні стереотипи" На семінарських заняттях будуть опрацьовані важливі комунікативні (напр., "Вираження власної думки", "Прохання про пораду", "Аргументація", "Дискусія"), лексичні, фразеологічні та граматичні теми, які дозволять удосконалити мовленнєві навички студентів.


Рекомендована література: Основна література

1. Bajerowa I. J?zyk og?lnopolski XX wieku // Wsp??czesny j?zyk polski, pod red. J. Bartmi?skiego. Wroc?aw: Wiedza o kulturze, 1993. S. 27-52.
2. Bartmi?ski J. Styl potoczny // Wsp??czesny j?zyk polski, pod red. J. Bartmi?skiego. Wroc?aw: Wiedza o kulturze, 1993. S. 115-134.
3. Bartmi?ski J., Panasiuk J. Stereotypy j?zykowe // Wsp??czesny j?zyk polski, pod red. J. Bartmi?skiego. Wroc?aw: Wiedza o kulturze, 1993. S. 363-388.
4. Gajda S. Styl naukowy // Wsp??czesny j?zyk polski, pod red. J. Bartmi?skiego. Wroc?aw: Wiedza o kulturze, 1993. S. 173-190.
5. Grabias S. ?rodowiskowe i zawodowe odmiany j?zyka - socjolekty // Wsp??czesny j?zyk polski, pod red. J. Bartmi?skiego. Wroc?aw: Wiedza o kulturze, 1993. S. 223-244.
6. Handke K. Terytorialne odmiany polszczyzny // Wsp??czesny j?zyk polski, pod red. J. Bartmi?skiego. Wroc?aw: Wiedza o kulturze, 1993. S. 191-212.
7. Handke R. Styl artystyczny // Wsp??czesny j?zyk polski, pod red. J. Bartmi?skiego. Wroc?aw: Wiedza o kulturze, 1993. S. 135-146.
8. Kasterski R. Jak napisa? 2. Bielsko-Bia?a: Park, 2003. 307 s.
9. Kuziak M., Rzepczy?ski S. Jak dobrze napisa?... Warszawa: Park, Horyzont, 2002. 330 s.
10. Lewicki A. M., Pajdzi?ska A. Frazeologia // Wsp??czesny j?zyk polski , pod red. J. Bartmi?skiego. Wroc?aw: Wiedza o kulturze, 1993. S. 307-326.
11. Lipi?ska E., D?bska E. G. Kiedy? wr?cisz tu... Krak?w: Universitas, 2003, 2005. Cz??? I: poziom ?redni og?lny; Cz??? II: poziom Zaawansowany.
12. Markowski A., Puzynina J. Kultura j?zyka // Wsp??czesny j?zyk polski, pod red. J. Bartmi?skiego. Wroc?aw: Wiedza o kulturze, 1993. S. 53-72.
13. Miodek J. O normie j?zyka // Wsp??czesny j?zyk polski, pod red. J. Bartmi?skiego. Wroc?aw: Wiedza o kulturze, 1993. S. 73-83.
14. Tokarski R. S?ownictwo jako interpretacja ?wiata // Wsp??czesny j?zyk polski, pod red. J. Bartmi?skiego. Wroc?aw: Wiedza o kulturze, 1993. S. 335-362.
15. Wojtak M. Styl urz?dowy // Wsp??czesny j?zyk polski, pod red. J. Bartmi?skiego. Wroc?aw: Wiedza o kulturze, 1993. S. 147-162.
16. Wsp??czesny j?zyk polski, pod red. J. Bartmi?skiego. Wroc?aw: Wiedza o kulturze, 1993. 659 s.

Додаткова література

1. Anusiewicz J., Skawi?ski J. S?ownik polszczyzny potocznej. Warszawa: WN PWN, 1996. 410 s.
2. Ba?ko M. S?ownik dobrego stylu, czyli wyrazy, kt?re si? lubi?. Warszawa: WN PWN, 2009. 476 s.
3. B?ba S., Dziamska G., Liberek J. Podr?czny s?ownik j?zyka polskiego. Warszawa: WN PWN, 1995. 775 s.
4. Butcher A., Guziuk- ?wica B., Laskowska-Ma?ko A. Bli?ej Polski. Wiedza o Polsce i jej kulturze. Lublin: WUMCS, 2003. Cz??? I. 187 s.
5. D?broska A. S?ownik eufemizm?w polskich, czyli w rzeczy mocno, w sposobie ?agodnie. Warszawa: WN PWN, 1998. 324 s.
6. Iglikowska T. ?wiczenia gramatyczno-leksykalne na lektoraty j?zyka polskiego dla cudzoziemc?w. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1995. 297 s.
7. Narodowy Korpus J?zyka Polskiego [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: http://nkjp.pl/
8. Polszczyzna 2000. Or?dzie o stanie j?zyka na prze?omie tysi?cleci / pod red. W. Pisarka. Krak?w: OBP UW, 1999. 326 s.
9. S?ownik j?zyka polskiego PWN [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: http://sjp.pwn.pl
10. S?ownik synonim?w polskich / Z. Kurzowa, Z. Kubiszyn-Medrala, M. Skarzynski, J. Winiarska. Warszawa : Wydawnictwo naukowe PWN, 2000. 530 s.
11. Wi?niewska H. ?wiat p?ci ?e?skiej baroku zakl?ty w s?owach. Lublin: W UMCS, 2003. 308 s.


Форми та методи навчання: Заняття в аудиторії: 26 годин (4 лекції по 2 академічні години та 9 семінарських занять по 2 академічні години) Самостійна робота слухачів курсу: 64 год. Методи викладання та навчання: Лекції, аудіювання, аналіз усного мовлення за аудіозаписом, ігров

Методи й критерії оцінювання: Поточний контроль знань відбувається на семінарських заняттях і дозволяє виявити рівень засвоєння студентами відповідних тем курсу під час виконання лексичних, граматичних, комунікативних завдань, дискусій, презентацій проєктів, виконання творчих завдань, аналізу аудіоматеріалів тощо. Також студенти мають підготувати на кожне семінарське заняття (починаючи з другого) коротке письмове завдання за темою попереднього семінарського заняття Підсумковий контроль передбачає захист індивідуального проєкту.

Мова навчання: польська