Код: 316693Назва:
Лінгвістична географія
Анотація: Курс подає відомості про територіальну диференціацію та дистрибуцію мов світу, особливості виокремлення мовних ареалів та класифікації мов за генеалогічним і типологічним підходом, причини розвитку й занепаду мов, чинники, що впливають на їхній статус. У ході курсу студенти навчаться користуватися лінгвістичними картами й атласами, аналізувати статистичні дані про мови світу, вести дискусію про проблемні лінгвістичні питання. Участь у дискусіях сприятиме напрацюванню вміння висловлюватися точно, лаконічно, аргументовано, згідно з мовними нормами, бути критичним, застосовувати знання у практичних ситуаціях. Індивідуальні презентації розвиватимуть комунікативну компетенцію, зокрема навички спілкування з аудиторією, аргументованих відповідей на запитання. Підготовка до семінарських занять і презентацій покращить здатність пошуку, опрацювання й аналізу інформації з різних джерел. Створення "мапи думок" удосконалить вміння впорядковувати отримані знання, виокремлювати ключові факти й поняття.Тип дисципліни: Професійно-орієнтованаРік навчання: 4Семестр: 7Кількість кредитів: 4Форма контролю: залікВикладач(і): Близнюк К.Р., кандидат філологічних наук, старший викладачРезультати навчання: ПРН-1. Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями українською та іноземною (ми) мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації. ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. ПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти. ПРН-4. Розуміти фундаментальні принципи буття людини, природи, суспільства. ПРН-5. Співпрацювати з колегами, представниками інших культур та релігій, прибічниками різних політичних поглядів тощо. ПРН-6. Використовувати інформаційні й комунікаційні технології для вирішення складних спеціалізованих завдань і проблем професійної діяльності.ПРН-8. Знати й розуміти систему української мови, її історію та вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності. ПРН-9. Характеризувати діалектні та соціальні різновиди української мови та інших мов, які вивчаються студентом, описувати соціолінгвальну ситуацію. ПРН-10. Знати норми української літературної мови i вміти їх застосовувати у практичній діяльності.ПРН-12. Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють.ПРН-16. Здійснювати лінгвістичний аналіз текстів різних стилів і жанрів.ПРН-19. Збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати факти мови й мовлення та використовувати їх для розв'язання складних завдань і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання.ПРН-22 Дотримуватися принципів академічної доброчесності.Спосіб навчання: Очний, аудиторнийЗміст дисципліни: Курс тісно пов'язаний із проблематикою навчальних дисциплін "Вступ до мовознавства", "Вступ до слов'янської філології", "Історія української мови", "Загальне мовознавство" та "Основи зіставного мовознавства". "Лінгвістична географія" доповнює й поглиблює знання, отримані під час вивчення цих дисциплін. Курс формує уявлення про мову як соціальне явище, політичні, економічні, культурні та інші чинники, що впливають на формування й розвиток мови, визначення її статусу й світових позицій. Окрему увагу буде приділено ареальному членуванню мовного простору, особливостям генеалогії та типології мов. Важливим аспектом є визначення функцій мови у суспільстві, її ролі як національної спадщини та цінного ресурсу. Також увагу буде приділено лінгвістичним особливостям міжкультурної комунікації та підставам і шляхам ревіталізації загрожених мов.Рекомендована література: 1. Ажнюк Б. М. Мовна політика: Україна і світ: Монографія. К. : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2021. 420 с.2. Белей Л. Л. Мовний маркетинг як інструмент мовної політики. Мовознавство. 2015. № 5. С. 3-12.3. Ґаусс К.-Ґ. Європейська абетка. Чернівці, Книги-ХХІ, 2017. 192 с.4. Демська О., Мальцев Е. Мовна політика : про ідентичність і успішність у глобальному світі. Мова : класичне - модерне - постмодерне : збірник наукових праць. 2016. Вип. 2. С. 16-26.5. Жайворонок В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. Київ : Довіра, 2006. 703 с.6. Жайворонок В. Українська етнолінгвістика : нариси : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Довіра, 2007. 261 с.7. Клименко Ю. З історії створення міжнародних мов. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2014. Вип. 2. С. 162-1728. Кочерган М. Вступ до мовознавства : підручник. 2-е вид. Київ : Видавничий центр "Академія", 2005. 367 с.9. Кочерган М. Загальне мовознавство : підручник. Вид. 2-ге, випр. і допов. Київ : Видавничий центр "Академія", 2006. 463 с. 10. Кріцберг Р. Я. Дивергенція та конвергенція регіональних варіантів англійської мови : автореф. дис... д-ра філол. наук: 10.02.04; Київський держ. лінгвістичний ун-т. К., 2001. 32 с.11. Кудрявцева, Н. С. "Ідеальна мова" як лінгво-філософський феномен. Actual Problems of Mind, (10). 2017. С. 206-218.12. Лисиченко Л. Структура мовної картини світу. Мовознавство. 2004. № 5-6. С. 36-41.13. Лозинський Р. Географія і мовознавство: напрямки та проблеми взаємодії. Мова і суспільство. 2012. Вип. 3. С. 23-3014. Лучик В. Вступ до слов'янської філології : підручник. 2-ге вид., виправл., доповн. Київ : Видавничий центр "Академія", 2013. 343 с.15. Манакін В. Мова і міжкультурна комунікація : навчальний посібник. Київ : Видавничий центр "Академія", 2012. 284 с.16. Масенко Л. Мова і політика. Вид. 2-ге, доповн. Київ : Соняшник, 2004. 119 с.17. Масенко Л. Мова і суспільство : постколоніальний вимір. К. : Видавничий дім "Києво-Могилянська Академія", 2004. 162, [1] с.18. Панов В. Розвиток ієрогліфіки та сучасні проблеми китайського письма. Вісник Прикарпатського університету. Філологія. Вип. 46. Івано-Франківськ, 2018. С. 109-114.19. Українська мова : енциклопедія / НАН України, Ін-т мовознав. ім. О. О. Потебні, Ін-т укр. мови; редкол. : В. М. Русанівський [та ін.]. Вид. 2-ге, випр. і допов. Київ : Видавництво "Українська енциклопедія" ім. М. П. Бажана, 2004. 820, [2] с.20. Українська мова у ХХ сторіччі: історія лінгвоциду. Документи і матеріали / Упорядн. : Л. Масенко, В. Кубайчук, О. Демська-Кульчицька; За ред. Л. Масенко. К. : Видавничий дім "Києво-Могилянська Академія", 2005. 399 с.21. Шкуркіна В. М. Умови виникнення графічних форм знаків-символів (на прикладі клинопису, єгипетських та китайських ієрогліфів). Культура України. 2013. Вип. 44. С. 211-220.22. Batibo H. Language Decline and Death in Africa: Causes, Consequences, and Challenges. Multilingual Matters, 2005.23. Contact Languages: Ecology and Evolution in Asia. Cambridge University Press, 2009. 257 p.24. Dwyer A. M. Tools and techniques for endangered-language assessment and revitalization. URL : https://kuscholarworks.ku.edu/bitstream/handle/1808/7109/Dwyer2011_AssessRevitalize.pdf;jsessionid=C3B95578CE3A2B1972F0217563F54D7C?sequence=125. Endangered Languages of the Caucasus and Beyond. Brill, 2017. 299 p. 26. Ethnologue: Languages of the World. URL : https://www.ethnologue.com/27. FAQ on endangered languages. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. URL : http://www.unesco.org/new/en/culture/themes/endangered-languages/faq-on-endangered-languages/28. Florey M. Endangered Languages of Austronesia. Oxford ; New York : Oxford University Press, 2010.29. Geographical distribution of languages worldwide. URL : https://www.worlddata.info/languages/index.php30. Goddard C. The Languages of East and Southeast Asia: An Introduction. OUP Oxford, 2005. 336 p.31. Goddard C., Wierzbicka A. Words and Meanings: Lexical Semantics Across Domains, Languages, and Cultures. OUP Oxford, 2014. 314 p.32. Language Diversity Endangered. Walter de Gruyter GmbH & Co KG, 2015. 471 p.33. Language Policy and Linguistic Justice: Economic, Philosophical and Sociolinguistic Approaches. Springer, 2018. 535 p.34. Languages at War: Policies and Practices of Language Contacts in Conflict. Palgrave Macmillan, 2012. 269 p.35. Lingua Franca: Chimera Or Reality? European Commission. Directorate-General for Translation. Dictus, 2011. 91 p.36. Nye M. J. Speaking in Tongues. URL : https://www.sciencehistory.org/distillations/magazine/speaking-in-tongues37. Pei M. One Language for the World. Biblo & Tannen Publishers, 1968. 291 p.38. Rogers H. Writing Systems: A Linguistic Approach. Wiley, 2005. 322 p.39. Spolsky B. Language Policy Cambridge University Press, 2004. 250 p.40. The Cambridge Handbook of Areal Linguistics. R. Hickey (ed.). Cambridge University Press, 2017.41. The Cambridge Handbook of Endangered Languages. Cambridge University Press, 201142. The Positive Lexicography Project. URL : https://hifisamurai.github.io/lexicography/43. The World Atlas of Language Structures/ M. Haspelmath, M. S. Dryer, D. Gil, B. Comrie. OUP Oxford, 2005.44. Typology of Writing Systems. John Benjamins Publishing, 2013. 163 p.45. WALS Online https://wals.info/46. Wierzbicka A. Emotions Across Languages and Cultures: Diversity and Universals. Cambridge University Press, 1999. 349 p.47. Wierzbicka A. Understanding Cultures through Their Key Words: English, Russian, Polish, German, and Japanese. Oxford University Press, 1997. 328 p.Форми та методи навчання: Поточний і підсумковий контроль (залік). Усний, письмовий і тестовий контроль. Методи й критерії оцінювання: Лекційні заняття. Семінарські заняття. Семінар-дискусія. Індивідуальна презентація. Робота з електронними базами даних, словниками, корпусами мов, атласами під час лекційних і семінарських занять. Використання програм для створення "мапи думок".Мова навчання: українська