НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316701

Назва:

Сучасна українська драматургія



Анотація: Зміна естетичної парадигми у 1980-х-1990-х рр., відхід від матриці Корнійчука, прокладання постмодерністского вектору та "нова хвиля" в розвитку драми і театру (Я. Стельмах, Ю. Щербак, В. Шевчук, Я. Верещак, Т. Іващенко). Літературний текст як привід для власне театрального висловлювання. Домінування постнекласичного драматургічного дискурсу в українській драматургії 2000-2020-х років. Орієнтація на нереалістичний тип творчості, апеляція до Бароко, Романтизму й Модернізму. Три провідні напрями сучасної драматургії: біографічний (тексти, написані на підставі життя й творчості видатних людей), неоміфологічний (п'єси-казки, п'єси-міфи, п'єси-фентезі, п'єси-причі), експериментальний (мовний експеримент тощо). П'єси Неди Нежданої, Павла Ар'є, Наталії Ворожбіт, Артема Вишневського, Анни Багряної, Ніни Захоженко та інших.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: 3

Семестр: 5

Кількість кредитів: 5 (загальна кількість годин - 150 год.; аудиторні години - 50 год.; лекції - 30 год.; семінарські заняття - 20 год.; самостійна робота - 100 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): к.філол.н., ст. викл. Пелешенко Наталія Іванівна

Результати навчання: ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією: добирати та критично аналізувати, інтерпретувати, впорядковувати, класифікувати й систематизувати матеріали щодосучасної української драматургії та театру.
ПРН-6. Використовувати інформаційні й комунікаційні технології для презентації своїх досліджень із проблематики курсу.
ПРН-13. Знати й розуміти специфіку драми як роду літератури та історію української драматургії в контексті світовому. Визначати жанрово-стильові особливості драматичних текстів останніх десятиліть.
ПРН-18. Знати й розуміти основні поняття й концепції теорії літератури та уміти застосовувати їх, аналізуючи твори сучасних українських драматургів.
ПРН-22 Дотримуватися принципів академічної доброчесності.

Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: - Історія української та української культури; - Вступ до літературознавства; - Українська літерватура-1 (давня); - Українська література ХІХ ст.; - Світова література-1, 2,3; - Теорія літератури

Зміст дисципліни: Драматургія і театр в Україні 1980-х-1990-х років. Зміна естетичної програми, прокладання постмодерністского вектору та "нової хвилі" в розвитку драми і театру. Сценічна невтіленість п'єс на фоні рудиментів централізованого управління мистецтвом, звернення театрів до класичної драматургії, інсценізація та інтерпретація літературних творів відомих письменників; пожвавлення мистецького життя і створення нових театральних колективів (Театр на Подолі, Театр імені О.Курбаса та інші); літературний текст як привід для власне режисерського висловлювання. П'єси для читання. Монодрами (Юрій Щербак "Стіна", Ярослав Стельмах "Синій автомобіль"). Морально-етичні проблеми у драматургії Ярослава Стельмаха ("Провінціалки"). Умовний і філософський театр Валерія Шевчука ("Сад", "Брама смертельної дії", "Птахи з невидимого острова", "Вертеп", "Свічення"), риси постмодерності та інтертекстуальність його драматургії. Абсурдизм та позірна антисенсовість драматургії Володимира Діброви ("Двадцять такий-то з'їзд партії", "Короткий курс"). Лесь Подерв'янський: маніфестована "нелітературність" драматичних текстів". Українська драматургія 2000-2020-х років. Домінування постнекласичного драматургічного дискурсу. Орієнтація на нереалістичний тип творчості, апеляція до Бароко, Романтизму й Модернізму. Три провідні напрями сучасної драматургії: біографічний (тексти, написані на підставі життя й творчості видатних людей), неоміфологічний (п'єси-казки, п'єси-міфи, п'єси-фентезі, п'єси-причі), експериментальний (мовний експеримент тощо). Характерні риси сучасної драматургії: ігрова стихія, іронія, вільне поводження з паралельними та фантастичними просторами дійства, використання універсальних топосів і архетипів, органічно пристосованих до сучасних реалій, гра з ними, інтрига, карколомні повороти, принцип "театру в театрі", необароковість на різних текстових рівнях, рецепція біблійних тем і сюжетів, діалог із попередніми культурними кодами тощо. Осмислення історичних подій, зокрема війни, у сучасній драматургії.


Рекомендована література: 1. Авансцена: Інформаційний збірник сучасної української драматургії: НЦТМ ім. Леся Курбаса. - К.- Львів: Сполом, 2012. - 136 с.
http://www.kurbas.org.ua/avanscena/avan.html
2. Барабан Л. Драма і театр України в 90-х роках ХХ століття. Студії мистецтвознавчі. Київ : ІМФЕ НАН України, 2008. № 4(24). С. 35-46.
3. Бондар Л. Творчість Ярослава Стельмаха в контексті "нової хвилі" української драматургії 80-х років ХХ століття: автореф. дис. … канд. філол. наук: спец. 10.01.01 "Українська література" . Херсон, 2007. 20 с.
4. Бондар Л. О. "Нова хвиля" української драматургії 80-х рр. як заперечення соцреалістичного канону. Питання літературознавства: Науковий збірник. Чернівці : Рута, 2007. Вип. 74. С. 182 - 190.
5. Бондар Л. О. Специфіка української драматургії "нової хвилі" 80-х років ХХ століття: проблема легітимності. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія філологія. Випуск 52. №787. Харків : вид-во ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2007. - С. 245 - 249.
6. Бондарева О. Драматизм міфу і міфологізм драми. Херсон : Персей, 2000. 188 с.
7. Вірченко Т. Художній конфлікт в українській драматургії 1990-2010-х років: Дискурс, еволюція, типологія: Монографія. Кривий Ріг : Видавничий дім, 2012. 336 с. . https://kmaecm.edu.ua/wp-content/uploads/2021/06/virchenko-t.-2012-hudozhnij-konflikt-v-ukrayinskij-dramaturgiyi-1990%E2%80%932010-h.pdf
8. Гринишина М. Український театральний абсурдизм 1980-х - 1990-х років. // Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття. Київ : Інтертехнологія, 2006. С.867-888.
9. Гундорова Т. Післячорнобильська бібліотека: Український літературний постмодерн. Київ : Критика, 2005. 264 с.
10. Єрмакова Н. Проблема "великого" стилю в українському драматичному театрі 90-х років ХХ століття // Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття. Київ : Інтертехнологія, 2006. С. 787-826.
11. Когут О. Архетипні сюжети й образи в сучасній українській драматургії (1997-2007 рр.): монографія. Рівне : НУВГП, 2010. 442 с.
12. Когут О. Прийом "театр в театрі" в сюжетах сучасної української драматургії. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного ун-ту ім. В. Гнатюка. Сер. Літературознавство. Тернопіль, 2011. Вип. 31. С. 66-80.
13. Липківська А. Літературне першоджерело та сценічний текст: від егоцентризму "молодого" театру рубежу 1980-х - 1990-х років -до демократичних цінностей сьогодення. Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття. Київ : Інтертехнологія, 2006. С.889-934.7.
14. Любенко О. "Здорове безглуздя" як модифікація абсурдизму в драматургії В, Діброви (на прикладі п'єси "Двадцять такий-то з'їзд нашої партії"). На пошану пам'яті Віктора Китастого. Збірник накових праць. Київ, 2004. С.265-273. http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/5338/Liubenko_zdorove_bezghluzdia_yak_modyfikatsiia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
15. Майдан. До і після. Антологія актуальної драми. - НЦТМ ім. Леся Курбаса. - Київ : Світ Знань, 2016. 256 с. http://www.kurbas.org.ua/projects/maidan.html
16. Мірошниченко Н. Структуротвірна роль міфу в сучасній українській драмі: автореф.дис. … канд. філолог. наук зі спец. 10.01.06; Київський національний університет імені Тараса Шевченка. К., 2017.
Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття. Київ : Інтертехнологія, 2006. 1054 с. http://mari.kiev.ua/sites/default/files/inline-images/pdfs/_works-istor_teatr_text.pdf
17. Страйк ілюзій: Антологія сучасної української драматургії / Авт. проекту та упоряд. Н. Мірошниченко. Київ : Вид-во Соломії Павличко "Основи", 2004.
18. У чеканні театру. Антологія молодої української драматургії. - Київ : Смолоскип, 1998.
19. У пошуку театру антологія молодої драматургії. - К.: Смолоскип, 2003.
20. Шаповал М. Новітня конфігурація української драми: путівник ілюзорного світу. Передмова. Страйк ілюзій: Антологія сучасної української драматургії / Авт. проекту та упоряд. Н. Мірошниченко. - Київ : Вид-во Соломії Павличко "Основи", 2004. С. 9-12.






9. Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття. Київ : Інтертехнологія, 2006. 1054 с. http://mari.kiev.ua/sites/default/files/inline-images/pdfs/_works-istor_teatr_text.pdf

Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: За роботу в триместрі - 100 балів. (виступи на семінарських заняттях, презентації, письмова робота).

Мова навчання: українська