Код: 316738Назва:
Епістемологія
Анотація: Дисципліна "Епістемологія" є необхідною складовою нормативних навчальних дисциплін циклу професійної та практичної підготовки бакалаврів за спеціальністю 033 Філософія. Лекції передбачають систематизований і структурований виклад програмного матеріалу і мають на меті формування у студентів базового рівня знань з дисципліни, а також спрямування їх самостійних зусиль на засвоєння предмета. Семінарські заняття спрямовано на обговорення студентами ключових текстів модерної епістемологічної традиції, і мають на меті ознайомлення з формами філософування про походження й умови знання, розрізнення достовірності та істини, наслідками та засобами подолання епістемологічного скептицизму тощо. На семінарських заняттях також здійснюватиметься закріплення і поглиблення знань, здобутих під час лекційних занять і самостійної роботи, прищеплення навичок аналізу конкретних тем і проблем, ведення фахової дискусії тощо.Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: 3Семестр: осінннійКількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години - 42 год.; лекції - 28 год.; семінарські заняття - 14 год.; самостійна робота - 78 год.)Форма контролю: екзаменВикладач(і): Циба В. М., к. філос. н., доц.Результати навчання: ПРН-1. Розуміти сенс філософії, її місце в системі культури.ПРН-2. Розуміти розмаїття та специфіку філософських дисциплін, знати філософську термінологію.ПРН-3. Знати основні етапи, напрямки в історії світової та вітчизняної філософії.ПРН-4. Аналізувати та коментувати літературу з філософської, соціокультурної та загальногуманітарної проблематики.ПРН-13. Критично оцінювати власну позицію та знання, порівнювати і перевіряти отримані результати.Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Філософія (пропедевтичний курс); Логіка; Некласична логіка.Зміст дисципліни: Форма, зміст і сенс знання. Проблема критерію.
Об'єктивність знання й суб'єктивність пізнання. Епістемологія та онтологія.
Проблема переконання. "Епістемічний привілей".
Очевидне й виснуване. Міф даного. Інференціалізм.
Відмінність емпіричного та наукового знання. Проблема обґрунтування. Інтерналізм та екстерналізм. Епістемологічний скептицизм. Доктрина фікціоналізму. Проблема апріорі. Трансцендентальна аргументація у філософії. Поняття істини. Теорії істин. Реальність та існування. Реалізм і антиреалізм. Епістемологічний фундаменталізм. Поняття та відчуття. Роль тілесного у перцептивних актах. Епістемологічний натуралізм як підхід.Рекомендована література: 1. Audi, R. (2003). Epistemology. A Contemporary Introduction to the Theory of Knowledge. Routledge. 2. Boghossian, P. and Peacocke, C. (eds.). (2000). New Essays on the A Priori, Oxford: Oxford University Press.3. BonJour, L. (2010). Epistemology: Classic Problems and Contemporary Responses. Rowman and Littlefield.4. Chisholm, R. (1989). The Theory of Knowledge. Prentice-Hall, Inc. 5. Chisholm, R. (1982). The Foundations of Knowing. University of Minnesota Press.6. DeRose, K., and Warfield, T.A. (1999). Skepticism: A Contemporary Reader, Oxford: Oxford University Press.7. Huemer, M. (Ed.) (2002). Epistemology. Contemporary Readings. Routledge. 8. Horowitz, T. (2006). Epistemology of A Priori Knowledge. Oxford University Press. 9. Moser, P. K. (Ed.). (2005). Oxford Handbook of Epistemology. Oxford University Press. 10. Nagel, J. (2014). Knowledge: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.11. Pollock, J. J. (1986). Contemporary Theories of Knowledge. Totowa, NJ: Rowman and Littlefield.12. Prichard, D. (2023). What Is This Thing Called Knowledge? Routledge. 13. Russell, B. (1914). Our Knowledge of the External World. George Alen & Unwin. 14. Sosa, E., Kim, J., Fantl, J. & McGrath, M. (Eds). (2008). Epistemology. An Anthology. Blackwell Publishing. 15. Williams, M. (2001). Problems of Knowledge. A Critical Introduction to Epistemology. Oxford University Press.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота.Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 40 балів (екзамен). Мова навчання: українська