НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316738

Назва:

Епістемологія



Анотація: Дисципліна "Епістемологія" є необхідною складовою нормативних навчальних дисциплін циклу професійної та практичної підготовки бакалаврів за спеціальністю 033 Філософія. Лекції передбачають систематизований і структурований виклад програмного матеріалу і мають на меті формування у студентів базового рівня знань з дисципліни, а також спрямування їх самостійних зусиль на засвоєння предмета. Семінарські заняття спрямовано на обговорення студентами ключових текстів модерної епістемологічної традиції, і мають на меті ознайомлення з формами філософування про походження й умови знання, розрізнення достовірності та істини, наслідками та засобами подолання епістемологічного скептицизму тощо. На семінарських заняттях також здійснюватиметься закріплення і поглиблення знань, здобутих під час лекційних занять і самостійної роботи, прищеплення навичок аналізу конкретних тем і проблем, ведення фахової дискусії тощо.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 3

Семестр: осіннній

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години - 42 год.; лекції - 28 год.; семінарські заняття - 14 год.; самостійна робота - 78 год.)

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Циба В. М., к. філос. н., доц.

Результати навчання:
ПРН-1. Розуміти сенс філософії, її місце в системі культури.
ПРН-2. Розуміти розмаїття та специфіку філософських дисциплін, знати філософську термінологію.
ПРН-3. Знати основні етапи, напрямки в історії світової та вітчизняної філософії.
ПРН-4. Аналізувати та коментувати літературу з філософської, соціокультурної та загальногуманітарної проблематики.
ПРН-13. Критично оцінювати власну позицію та знання, порівнювати і перевіряти отримані результати.

Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Філософія (пропедевтичний курс); Логіка; Некласична логіка.

Зміст дисципліни: Форма, зміст і сенс знання. Проблема критерію. Об'єктивність знання й суб'єктивність пізнання. Епістемологія та онтологія. Проблема переконання. "Епістемічний привілей". Очевидне й виснуване. Міф даного. Інференціалізм. Відмінність емпіричного та наукового знання. Проблема обґрунтування. Інтерналізм та екстерналізм. Епістемологічний скептицизм. Доктрина фікціоналізму. Проблема апріорі. Трансцендентальна аргументація у філософії. Поняття істини. Теорії істин. Реальність та існування. Реалізм і антиреалізм. Епістемологічний фундаменталізм. Поняття та відчуття. Роль тілесного у перцептивних актах. Епістемологічний натуралізм як підхід.


Рекомендована література:
1. Audi, R. (2003). Epistemology. A Contemporary Introduction to the Theory of Knowledge. Routledge.
2. Boghossian, P. and Peacocke, C. (eds.). (2000). New Essays on the A Priori, Oxford: Oxford University Press.
3. BonJour, L. (2010). Epistemology: Classic Problems and Contemporary Responses. Rowman and Littlefield.
4. Chisholm, R. (1989). The Theory of Knowledge. Prentice-Hall, Inc.
5. Chisholm, R. (1982). The Foundations of Knowing. University of Minnesota Press.
6. DeRose, K., and Warfield, T.A. (1999). Skepticism: A Contemporary Reader, Oxford: Oxford University Press.
7. Huemer, M. (Ed.) (2002). Epistemology. Contemporary Readings. Routledge.
8. Horowitz, T. (2006). Epistemology of A Priori Knowledge. Oxford University Press.
9. Moser, P. K. (Ed.). (2005). Oxford Handbook of Epistemology. Oxford University Press.
10. Nagel, J. (2014). Knowledge: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
11. Pollock, J. J. (1986). Contemporary Theories of Knowledge. Totowa, NJ: Rowman and Littlefield.
12. Prichard, D. (2023). What Is This Thing Called Knowledge? Routledge.
13. Russell, B. (1914). Our Knowledge of the External World. George Alen & Unwin.
14. Sosa, E., Kim, J., Fantl, J. & McGrath, M. (Eds). (2008). Epistemology. An Anthology. Blackwell Publishing.
15. Williams, M. (2001). Problems of Knowledge. A Critical Introduction to Epistemology. Oxford University Press.



Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 40 балів (екзамен).

Мова навчання: українська