Код: 317285Назва:
Інституційний механізми запобігання корупції у партійній та виборчій діяльності: досвід країн ЄС
Анотація: "Інституційні механізми запобігання корупції у партійній та виборчій діяльності: досвід країн ЄС" є нормативним курсом магістерської програми "Антикорупційні студії". Метою курсу є надати студентам знання про ознаки корупції у сфері партійної та виборчої діяльності, сформувати розуміння як ефективності інституційних механізмів запобігання відповідним корупційним діям, так і перспектив їх застосування в Україні Завданнями є ознайомлення студентів з принципами функціонування партійних та виборчих систем, ознаками партійної і виборчої корупції, способами запобігання відповідним корупційним діям; розглянути вплив політичної довіри та суспільного ставлення до корупції на її інституціоналізацію; визначити прояви та способи уникнення корупційних правопорушень у внутрішньопартійній діяльності; розглянути досвід європейських країн у сфері фінансування політичних партій та виборчих кампаній; сформувати розуміння досвіду країн-членів ЄС у запровадженні інституційних механізмів мінімізації відповідних корупційних ризиків, навички оцінювання їх ефективності і можливостей застосування в УкраїніТип дисципліни: нормативнаРік навчання: 1Семестр: 2дКількість кредитів: 3 ЄКТСФорма контролю: залікВикладач(і): Чабанна М.В.Результати навчання: Після опанування курсу студент повинен: o знати основні підходи до визначення політичної корупції, o вміти розрізняти види корупції у партійній та виборчій діяльності, o розуміти їх взаємозв'язок, причини та наслідки відповідних правопорушень для функціонування політичної системи; o розуміти особливості інституційних механізмів запобігання корупційній діяльності, вміти пояснити особливості їх використання у країнах ЄС та в Україні; o вміти застосувати здобуті знання для визначення ефективності інституційних змін у сфері партійної та виборчої діяльності, спрямованих на мінімізацію корупційних ризиків; o розвинути навички аргументації позицій політичних партій у взаємодії з органами державної влади та громадськістюСпосіб навчання: аудиторнеНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Дискусії, які відбуваються у поєднанні з лекційними заняттями, передбачають участь у обговоренні питань, сформульованих у плані заняття, доповнення до інформації, поданої у лекційній формі або у формі гостьових виступів. З цією метою окремі пункти плану кожного заняття винесено на обговорення, що передбачає попереднє опанування студентами літератури з теми. Оцінка залежить від представлення знань, отриманих при прочитанні літератури, вміння їх застосовувати до розгляду кейсів, пов'язаних із корупційними правопорушеннями, наводити аргументацію та показувати розуміння контексту обговорюваного питання. Також заохочується формулювання студентами питань для обговорення, наведення власних підходів до їх розгляду
Семінари відбуваються у синхронному форматі. Теми стосуються переважно способів регламентації партійної та виборчої діяльності у європейських країнах, корупційних ризиків у відповідних сферах, співставлення досвіду країн ЄС та України у впровадженні інституційних механізмів, спрямованих на запобігання, мінімізацію, подолання партійної та виборчої корупції. Написані роботи повинні бути структурованими, виклад логічним, спиратися на самостійно підібрану та опрацьовану студентами літературу. Оцінка залежить від висвітлення теми, самостійності написання, обраної літератури.
Зміст дисципліни: "Інституційні механізми запобігання корупції у партійній та виборчій діяльності: досвід країн ЄС" є нормативним курсом магістерської програми "Антикорупційні студії", 3 кредити ЄКТС
Метою курсу є надати студентам знання про ознаки корупції у сфері партійної та виборчої діяльності, сформувати розуміння як ефективності інституційних механізмів запобігання відповідним корупційним діям, так і перспектив їх застосування в Україні
Завданнями є ознайомлення студентів з принципами функціонування партійних та виборчих систем, ознаками партійної і виборчої корупції, способами запобігання відповідним корупційним діям; розглянути вплив політичної довіри та суспільного ставлення до корупції на її інституціоналізацію; визначити прояви та способи уникнення корупційних правопорушень у внутрішньопартійній діяльності; розглянути досвід європейських країн у сфері фінансування політичних партій та виборчих кампаній; сформувати розуміння досвіду країн-членів ЄС у запровадженні інституційних механізмів мінімізації відповідних корупційних ризиків, навички оцінювання їх ефективності і можливостей застосування в Україні
Рекомендована література: Література до курсу1. Виборчий кодекс України. Відомості Верховної Ради України. 2020. № 7, № 8, № 9, ст.48.2. Внутрішньопартійна демократія / Громадянська мережа Опора, http://rada.oporaua.org/ua/chitati/a-iak-u-nykh/5136-yak-u-nas-ta-yak-u-nykh-vnutrishnopartiina-demokratiia3. Впровадження державного фінансування політичних партій. / Ейдос: центр політичних студій та аналітики. https://eidos.org.ua/vprovadzhennya-derzhavnoho-finansuvannya-politychnyh-partij/4. Декларація про критерії вільних і чесних виборів. Прийнята одноголосно на 154-й сесії Ради Міжпарламентського Союзу (Париж, 26 березня 1994 року) // Інформацію взято з сайта Інституту виборчого права. http://www.eli.org.ua/legalization/2/23665. Державне фінансування статутної діяльності політичних партій: досвід ЄС і напрями удосконалення вітчизняного законодавства". Аналітична записка. / Янішевський С. О. / Національний інститут стратегічних досліджень. http://old2.niss.gov.ua/articles/2900/6. Керівні принципи та доповідь щодо фінансування політичних партій : CDL-INF (2001) 8 : ухвалені Венеціанською Комісією на 46 пленарній сесії (Венеція, 9-10 березня 2001 року) // Європейський демократичний доробок у галузі виборчого права : Матеріали Венеціанської Комісії, Парламентської Асамблеї, Комітету Міністрів, Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи: пер. з англ. / за ред. Ю. Ключковського. - Вид. 2-е, випр. і доповн. - К., 2009. - С. 307-319. 7. Клименко Д. Б. Політична корупція в державному управлінні: наукові дефініції.Демократичне врядування. Науковий вісник. 2010. Вип. 5. http://www.lvivacademy.com/vidavnitstvo_1/visnik5/fail/+Klymenko.pdf8. Конончук С. Як працює демократична партія : оцінювання організаційної політики / [С.Г. Конончук, О.А. Ярош] ; Український незалежний центр політичних досліджень. - Київ : [Агентство "Україна"], 2012. 31 с.9. Кушнарьов І. В. Політична корупція: порівняльно-політологічна концептуалізація : монографія. Київ : "Юридична думка", 2018, 408 с.10. Мельник М. І. Політична корупція: сутність, чинники, засоби протидії. Національна безпека і оборона. 2009. № 7.11. Нисневич Ю. А. Коррупция: инструментальная концептуализация. Социологические исследования. 2016. № 5.12. Основні висновки за результатами аналізу фінансових звітів політичних партій щодо використання коштів з Державного бюджету України / Комітет виборців України. http://cvu.org.ua/uploads/%D0%B7%D0%B2%D1%96%D1%82%20%D0%9A%D0%92%D0%A3_%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%20%D1%84%D1%96%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%85%20%D0%B7%D0%B2%D1%96%D1%82%D1%96%D0%B2%20%D0%BF%D0%B0%D1%80%D1%82%D1%96%D0%B9.pdf13. Оцінка проблематики корупції в громадській думці / Загальнонаціональне опитування населення України було проведене Фондом "Демократичні ініціативи" імені Ілька Кучеріва спільно з соціологічною службою Центру Разумкова, 201 8 р.14. Павленко І. Інститут внутрішньопартійної демократії як чинник формування ефективної моделі державної влади. Стратегічні пріоритети. 2008. №4(9). С. 16-23, http://www.niss.gov.ua/public/File/Str_prioritetu/2008_4-9.pdf15. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку із запровадженням державного фінансування політичних партій в Україні : Закон України. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2004. N 15, ст.218.16. Про вибори народних депутатів України: Закон України. Відомості Верховної Ради України. 2012. № 10-11, ст.73.17. Про вибори Президента України: Закон України.Відомості Верховної Ради України 1999. № 14, ст.81.18. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку із запровадженням державного фінансування політичних партій в Україні: Закон України.Відомості Верховної Ради України. 2004, № 15.19. Про місцеві вибори: Закон України. Відомості Верховної Ради. 2015. № 37-38, ст.366.20. Про політичні партії в Україн:і Закон України. Відомості Верховної Ради України. 2001. № 23, ст.118.21. Рекомендація Комітету Міністрів Ради Європи від 08.04.2003 Rec 2003(4) "Про загальні правила боротьби з корупцією при фінансуванні політичних партій та виборчих кампаній".Європейський демократичний доробок у галузі виборчого права : Матеріали Венеціанської Комісії, Парламентської Асамблеї, Комітету Міністрів, Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи: пер. з англ. / за ред. Ю. Ключковського. Вид. 2-е, випр. і доповн. Київ, 2009. С. 481-485.22. Олексій Сидорчук. Виборча система в Україні: як краще обирати парламент?Виборча система в Україні: як краще обирати парламент? 2014, http://dif.org.ua/modules/pages/files/1403183787_3093.pdf23. Ставлення українців до політичних партій і джерел їх фінансування. 2015. 21 груд. http://dif.org.ua/article/stavlennya-ukraintsiv-do-politichnikh-partiy-i-dzherel-ikh-finansuvannya24. Тимошенко І. Вибори та корупція: сутність, причини, заходи запобігання. Правовий вісник Української академії банківської справи. 2014. № 2(11). С 7-11.25. Тодика О. Проблема забезпечення законності виборчого процесу і політична корупція. Вісник Центральної виборчої комісії. 2006. № 1(13). С. 83-86.26. Узагальнена інформація щодо контролю виборчих фондів кандидатів, відкритість та публічність діяльності Центральної виборчої комісії та інш. у звітах ЦВК https://www.cvk.gov.ua/wp-content/uploads/2019/10/2019-VPU-ua-Analytical-report.pdf27. Фінансування політичних партій та виборчих кампаній. Довідник з фінансування політичної діяльності / International Institute for democracy and Electoral Assistance. 2016. http://www.idea.int/sites/default/files/publications/funding-of-political-parties-and-election-campaigns-UK.pdf28. Фінансування парламентських партій / Громадянська Мережа Опора, http://rada.oporaua.org/ua/chitati/novini/5586-a-iak-u-nykh-finansuvannia-parlamentskykh-partii29. Чому позапарламентські партії НЕ можуть бути позбавлені державного фінансування? / ЦППР. https://www.pravo.org.ua/ua/news/20873991-chomu-pozaparlamentski-partiyi-ne-mogeut-buti-pozbavleni-dergeavnogo-finansuvannya30. Anderson C. J. Economic voting and political context: A comparative perspective. Electoral Studies.2000. 19 (2-3): 151-170. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.490.8497&rep=rep1&type=pdf31. Anna Bailey, Sheelagh Barron, Costanza Curro and Elizabeth Teague. Co-optation: recruiting clients and patrons. Global Encyclopaedia of Informality, Volume 2. / Book Editor(s): Alena Ledeneva. UCL Press. (2018). https://www.jstor.org/stable/j.ctt20krxgs.1232. Charles H. Blake, Christopher G. Martin. The Dynamics of Political Corruption: Re-Examining the Influence of Democracy. Democratization 13 (1): 1-14, February 2006.?DOI: 10.1080/1351034050037819133. Fr?d?ric Boehm. Democracy and corruption. November 2015. URL: https://www.researchgate.net/publication/28712148834. Loren Brandt, Matthew A. Turner. The Usefulness of Corruptible Elections. William Davidson Institute Working Paper. Number 602. August 2003.35. Chang E. C. C., Golden M. (2006). Electoral systems, district magnitude and corruption. British Journal of Political Science. 37 (1): 115-137.36. Charron N. (2011). Party system, electoral systems and constraints on corruption. Electoral Studies. 30 (4): 595-606.37. Corruption in political party financing and electoral campaigns. Transparency International, U4 Anti-Corruption Resource Centre. 2003. https://www.u4.no/publications/corruption-in-political-party-financing-and-electoral-campaigns-2.pdf38. Corruption perceptions index 2019 / Transparency International https://www.transparency.org/cpi201939. Corruption. Report.Special Eurobarometer 470. Oct. 2017 / European Commission. URL: https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/Survey/getSurveyDetail/instruments/SPECIAL/surveyKy/217640. Stefan Dahlberg,Maria Solevid.Does corruption suppress voter turnout?Journal of Elections, Public Opinion and Parties.?Volume 26, 2016 - Issue 4. P. 489-510.41. De Sousa L., BezerraM. M. Why Voters Do Not Throw the Rascals Out?-A Conceptual Framework for Analyzing Electoral Punishment of Corruption. Crime Law and Social Change. 60(5). December 2013. DOI: 10.1007/s10611-013-9483-542. De VriesC. E., SolazH. The Electoral Consequences of Corruption. Annual Review of Political Science.Vol. 20. May 2017. P. 391-408. https://doi.org/10.1146/annurev-polisci-052715-11191743. Larry Diamond, Richard Gunther. Types and functions of parties.Political Parties and Democracy / Edited by Larry Diamond, Richard Gunther. - JHU Press, 200144. DonovanT., KarpJ.Electoral rules, corruption, inequality and evaluations of democracy. European Journal of Political Research. August 2017.Volume56,?Issue3. P. 469-486.45. DrapalovaE.Corruption and the crisis of democracy /Transparency International.06 March 2019.https://knowledgehub.transparency.org/assets/uploads/helpdesk/Corruption-and-Crisis-of-Democracy_2019.pdf46. Eliska Drapalova, Alina Mungiu-Pippidi, Bonnie Jo Palifka, Jon Vrushi. Corruption and the crisis of democracy The link between corruption and the weakening of democratic institutions. / Transparency International (2019). https://www.jstor.org/stable/resrep2048247. Financing of political parties : Recommendation 1516 (2001) : [adopted by Parliamentary Assembly of the Council of Europe on 22 May 2001]. http://www.assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=16907&lang=en48. Governments are doing a poor job at fighting corruption across Europe and Central Asia, 2016 / Transparency International https://www.transparency.org/news/feature/governments_are_doing_a_poor_job_at_fighting_corruption_across_europe49. Guidelines on political party regulation by OSCE/ODIHR and Venice Commission Adopted by the Venice Commission at its 84th Plenary Session (Venice, 15-16 October 2010). https://www.venice.coe.int/50. Petra Hiller. Understanding corruption: How systems theory can help. The Good Cause. / Book Editor(s): Gjalt de Graaf, Patrick von Maravi?, Pieter Wagenaar. Verlag Barbara Budrich. (2010). https://www.jstor.org/stable/j.ctvbj7k5p.951. Reuven Hazan and Gideon Rahat. Democracy within parties: Candidate selection methods and their political consequences, 2012.52. Yusaku Horiuchi, Matthew Laing, and Paul 't Hart. Hard acts to follow: Predecessor effects on party leader survival. Party Politics. May 2015, 21: 357-366.53. Michael Johnston. The Political Consequences of Corruption: A Reassessment. Comparative Politics. Vol. 18, No. 4 (Jul., 1986), pp. 459-477. https://www.jstor.org/stable/42169454. Jeffrey A. Karp and Susan A. Banducci. Issues and party competition under alternative electoral systems. Party Politics. 2002. VOL 8. No.1. P. 123-141.55. Lauri Karvonen. Legislation On Political Parties. A Global Comparison.Party Politics. July 2007, vol. 13, 4437-455.56. Richard S Katz. No man can serve two masters: Party politicians, party members, citizens and principal-agent models of democracy.Party Politics. March 2014, 20: 183-193.57. Jana Kunicova, Susan Rose-Ackerman. Electoral Rules and Constitutional Structures as Constraints on Corruption. British Journal of Political Science. 2005. 35, 573-606. https://projects.iq.harvard.edu/gov2126/files/kunicova_ackerman.pdf58. Kurer O. (2001). Why do voters support corrupt politicians? In: Jain A(ed.) The Political Economy of Corruption. London: Routledge, pp. 63-86.59. Chris Mcvittie, Rahul Sambaraju. Discourse of corruption and anti-corruption. In book: Corruption, Social Sciences and the Law. Publisher: Palgrave Macmillan, May 2019.?P.149-165. DOI: 10.4324/9780429197352-960. Nassmacher, K.-H.. Regulation of Party Finance. Handbook of Party Politics / Edited by Richard S. Katz and William Crotty. 2006. London. Thousand Oaks. New Delhi. SAGE Publications. Pp. 446-454.61. Norris P., Y. Wynter, S. Cameron.Why corruption and coercion flourish in flawed elections.The UK's Changing Democracy: The 2018 Democratic Audit. 16/03/201862. Robert P. Ormrod andHeather Savigny. Political market orientation: A framework for understanding relationship structures in political parties // Party Politics, July 2012; vol. 18, 4: pp. 487-502.63. Suhas Palshikar. Of Radical Democracy and Anti-Partyism. Economic and Political Weekly. Vol. 48, No. 10 (March 9, 2013), pp. 10-13. https://www.jstor.org/stable/2339133764. Guy Peters. Institutional Design and Good Governance. The Good Cause. / Book Editor(s): Gjalt de Graaf, Patrick von Maravi?, Pieter Wagenaar. Verlag Barbara Budrich. (2010). https://www.jstor.org/stable/j.ctvbj7k5p.1065. Thomas Poguntke, Susan E Scarrow, Paul D Webb. Party rules, party resources and the politics of parliamentary democracies: How parties organize in the 21st century // Party Politics, 2016, Vol. 22 (6). - Pp. 661-678.66. Political institution-building as a means to counter corruption. / UNODC. https://www.unodc.org/e4j/en/anti-corruption/module-3/key-issues/political-institution-building-as-a-means-to-counter-corruption.html67. Political parties and political finance. / UNODC. https://www.unodc.org/e4j/en/anti-corruption/module-3/key-issues/political-parties-and-political-finance.html68. Public funding of parties. Do political parties receive direct/indirect public funding? / The Electoral Knowledge Network. URL: http://aceproject.org/epic-en/CDTable?question=PC012&set_language=en69. Vicky Randall, Lars Sv?sandParty Institutionalization in New Democracies. Party Politics. January 2002. Vol. 8 no. 1: 5-29.70. Miguel R. Rueda, Nelson A. Ruiz. Political Agency, Election Quality, and Corruption. The Journal of Politics. January 2020.?DOI: 10.1086/70824371. Petra Schleiter, Alisa M. Voznaya. Party System Competitiveness and Corruption. Party Politics. September 2014. DOI: 10.1177/1354068812448690 URL: : https://www.researchgate.net/publication/26533601872. Lu?s de Sousa, Marcelo Moriconi. Why voters do not throw the rascals out? - A conceptual framework for analysing electoral punishment of corruption. Crime Law and Social Change. December 2013. DOI: 10.1007/s10611-013-9483-573. Yadav, Vineeta.Political Parties, Business Groups, and Corruption in Developing Countries74. Georgy Yordanov Ganev, Ivan Krastev. The Missing Incentive: Corruption, Anti-Corruption and Re-Election. June 2004. URL: https://www.researchgate.net/publication/27247526475. Ingrid van Biezen andPetr Kopeck?. The cartel party and the state: Party-state linkages in European democracies.Party Politics March 2014 20: 170-182.76. Steven B. Wolinetz. Beyond the Catch-All Party: Approaches to the Study of Parties and Party Organization in Contemporary Democracies. P. 137-165.77. S. B. Wolinetz. Party systems and party systems types. Handbook of Party Politics / Edited by Richard S. Katz and William Crotty. London. Thousand Oaks. New Delhi. SAGE Publications, 2006.P. 51-63.Форми та методи навчання: лекції,семінарські заняття,самостійна роботаМетоди й критерії оцінювання: Письмові роботи надсилати на chabanna@ukma.edu.ua, копію на acrec.kma@gmail.com
Види робіт та система оцінювання: лекції та семінари відбуватимуться у синхронному форматі, участь в обговореннях 20 б., презентація власних досліджень 30 б., до початку залікової сесії необхідно надіслати викладачу дві письмові роботи на теми, обрані з пропонованого переліку, кожне завдання може бути оцінене у 15 б. Залік 20 б.
Мова навчання: Українська