Код: 317361Назва:
Аналіз та формування публічної політики в охороні здоров`я
Анотація: Навчальна дисципліна "Аналіз та формування публічної політики в охороні здоров'я" є обов'язковою для студентів першого року навчання освітньо-наукової програми "Громадське здоров'я" другого (магістерського) рівня вищої освіти. Навчальна дисципліна є необхідною складовою підготовки фахівців до здійснення професійної діяльності у сфері охорони здоров'я та громадського здоров'я, яка зосереджена на питаннях дослідження того, яким чином виробляються та реалізуються політичні рішення в цих сферах. Курс дає змогу студентам здобути знання щодо особливостей аналізу політики у сфері охорони здоров'я та громадського здоров'я, а також відпрацювати навички дослідження різних етапів політичного процесу.Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: ІСеместр: веснянийКількість кредитів: 5 (загальна кількість годин - 150; лекційні години - 20; семінарські години - 30; самостійна робота - 100) Форма контролю: іспитВикладач(і): Юрочко Тетяна Петрівна, доцент, к.держ.упр.Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен уміти: - оцінювати основні демографічні та епідеміологічні показники, значення і тенденції зміни основних детермінант, що чинять вплив на здоров'я у розрізі різних груп населення в Україні, Європейському регіоні та світі, застосовувати основні поняття та концепції епідеміології та статистики при плануванні, проведенні та інтерпретації результатів досліджень та визначати пріоритети і оцінювати потреби сфери громадського здоров'я, пропонувати науково обґрунтовані заходи та розробляти відповідні висновки та стратегії, які спрямовані на покращення галузі охорони здоров'я;- формулювати висновки, розробляти прогнози та проводити аналіз впливу детермінант на здоров'я населення, визначати потреби різних груп населення щодо здоров'я, базуючись на інформації отриманій із систем епідеміологічного нагляду;- розробляти та впроваджувати стратегії, політики та окремі заходи у сфері промоції здоров'я, здійснювати ефективну комунікацію у сфері громадського здоров'я з використанням різних каналів та технік комунікації;- розробляти та впроваджувати системи моніторингу і оцінки ефективності інтервенцій, профілактичних та діагностичних або скринінгових програм та політик в громадському здоров'ї;- здійснювати аналіз ефективності розроблених процедур, інтервенцій, стратегій та політик в сфері громадського здоров'я;- розробляти та впроваджувати, засновані на доказах стратегії, політики та інтервенції громадського здоров'я із залученням зацікавлених сторін на основі міжсекторального підходу, а також презентувати результати власних досліджень у формі доповідей, презентацій та наукових публікацій державною та англійською мовами;- критично оцінювати результати наукових досліджень та здійснювати пошук потрібної наукової інформації у сфері громадського здоров'я, аналізувати інформацію, здійснювати дослідження, формулювати за його результатами висновки та рекомендації щодо їх впровадження.Спосіб навчання: аудиторний, дистанційнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: -Зміст дисципліни: Курс розроблено таким чином, щоб студенти могли орієнтуватися у базовій термінології, розуміти історичні передумови розвитку політик громадського здоров'я, причинно-наслідкові зв'язки в процесі формування та реалізації політик у сфері охорони здоров'я, знати та розуміти принципи міжсекторальності політики охорони здоров'я, орієнтуватися в політиках громадського здоров'я, користуватися та критично оцінювати опубліковані дані/результати досліджень у сфері громадського здоров'я.Рекомендована література: Основна: 1. A health policy analysis reader: The politics of policy change in low- and middle-income countries : https://www.who.int/alliance-hpsr/resources/publications/hpa-reader/en/ 2. Getting Health Reform Right: A Guide to Improving Performance and Equity / Roberts M.J. et al. - Oxford: Unversity Press : https://oxford.universitypressscholarship.com/view/10.1093/acprof:oso/9780195371505.001.00 01/acprof-9780195371505 3. Громадське здоров’я : підручник / Грузєва Т. С., Лехан В. М., Огнєв В. А. та ін. ; за заг. ред. Т.?С. Грузєвої. Вінниця : Нова Книга, 2023. — 616 с.4. Інструментарій для аналізу політики Берлін/Київ, 2022 https://dif.org.ua/files/Books/2023/PDF/toolbox_03_ukr.pdf5. Методичні матеріали зі стратегічного планування Фонду з міжнародного розвитку США (US AID): [Електрон. ресурс]. - Режим доступу: http://led.net.ua/ ukr/tools/53.html 7 Юрочко Т.П. 2021/2022 6. Мировая статистика здравоохранения, 2017 г.: мониторинг показателей здоровья в отношении Целей устойчивого развития [World health statistics 2017: monitoring health for the SDGs, Sustainable Development Goals] Додаткова: 1. Case study of policy change: the marketing of alcoholic drinks in South Africa http://resyst.lshtm.ac.uk/ 2. Health policy analysis: A simple tool for policy makers https://www.researchgate.net/publication/8070584_Health_policy_analysis_A_simple_tool_for_policy _makers 3. Kingdon J. W. Agendas, Alternatives and Public Policies. - Boston.: Little Brown and Co., 1984. 4. Romaniuk P., Semigina T. Ukrainian health care system and its chances for successful transition from Soviet legacies // Globalization and Health. 2018. Vol. 14: 116. DOI: 10.1186/s12992- 018-0439-5 5. Tetiana Yurochko, Karolina Inhinova Analysis of the government legal framework that regulates medical services in Ukraine / Administrarea Public?: Revist? metodico-?tiin?iic? trimestrial?. - Chi?in?u. - 2019. - Nr. 4 (104) - P.42-49. [Электронный ресурс] - Режим доступа : http://aap.gov.md/files/publicatii/revista/19/104_2.pdf 6. Балакірєва О. М. Система моніторингу та оцінки з питань ВІЛ/СНІДу: регіональний рівень/ О. М. Балакірєва, А. М. Бойко, О. Ю. Семерик, О. О. Яременко. - К.: ВПЦ "Експрес", 2006. 7. Бега А. Громадський нагляд за державною політикою з ВІЛ/СНІД в Україні: Цикл звітів про політику у сфері ВІЛ/СНІД у В'єтнамі, Нікарагуа, Сенегалі, Сполучених Штатах Америки й Україні / Бега А.; Міжнародний центр перспективних досліджень. - К., 2007. - 63 с. 8. Бега А. Посібник для слухача курсу "Аналіз політики" / А. Бега, В. Гнат, О. Сафін. - К.: МЦПД, 2007. 8 Юрочко Т.П. 2021/2022 9. Бережний Я. В. Оцінювання як компонент стратегічного планування в державному управлінні / Бережний Я. В. // Науковий вісник Академії муніципального управління (Серія "Управління"). - 2010. - Вип. 3 [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Nvamu_upravl/2010_3/48.pdf. 10. Берзіньш К. Формулювання цілей політики. Результати та продукти. Логічна матриця / Берзіньш К.; Центр адаптації державної служби до стандартів Європейського Союзу[Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.center.gov.ua/storinki-gap/materiali treningiv.html. 11. Галаган Л. Конституційне закріплення повноважень вищих органів державної влади [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://nbuviap.gov.ua/asambleya/arh/Galagan_konst_zakrip_vlady.doc 12. Дай Т. Р. Основи державної політики / Дай Т. Р. ; пер. з англ. - Одеса: АО Бахва, 2005. 13. Данн В. Н. Державна політика: основи аналізу / Данн В. Н.; пер. з англ. - Одеса: АО БАХВА, 2005. 14. Демченко І.Л., Варбан М.Ю., Салабай Н.В. Чинники формування державної політики з ВІЛ/ СНІД в Україні: аналіт. звіт за результатами опитування посадовців різних рівнів. - К.: 2005. 15. Іванова О. Соціальна політика: Теоретичні аспекти. К.: КМ Академія, 2003. 16. Карамишев Д. В. Стратегічні дослідження у державному управлінні системою охорони здоров'я / Карамишев Д. В. // Державне управлiння: теорiя i практика. - 2005. - № 2 [Електронний ресурс]. - Режим доступу: www.academy.gov.ua/ej/ej2/txts/.../05kdvsoz.pdf. 17. Короленко В. В., Юрочко Т. П. Кадрова політика у сфері охорони здоров'я України в контексті європейської інтеграції. - К., 2018. - 96 с. 18. Кризина Н. П. Державна політика України в галузі охорони здоров'я: генезис, тенденції та закономірності розвитку: монографія / Н. П. Кризина. - К. : Вид-во НАДУ, 2007. 19. Крієвіньш М. Планування впровадження політики / Крієвіньш М.; Центр адаптації державної служби до стандартів Європейського Союзу [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.center.gov.ua/storinki-gap/materiali-treningiv.html. 20. Крієвіньш М. Процес розробки політики - крок за кроком. Документи планування політики. Методи аналізу ситуації / Крієвіньш М.; Центр адаптації державної служби до стандартів Європейського Союзу [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://bit.ly/1TwvQCu 21. Моніторинг поведінки молоді як компонент епіднагляду другого покоління/ Балакірєва О.М. та ін. - К.: МБФ "Міжнародний Альянс з ВІЛ/СНІД в Україні", 2005. 22. Павленко П., Семигіна Т. Чинники, що впливають на політику охорони здоров'я у сфері профілактики ВІЛ/СНІДу і контролю за його поширенням//Соціальна політикa і соціальна робота. - 2006. - №2. - С 18-32. 23. Панцир С. Публiчне лобiювання: Практикум до тренінгу для представників ВСГО "Конфедерація громадських організацій інвалідів України" / Панцир С., Кобець Р. - К., 2008. - Режим доступу:http://advocacyschool.kiev.ua/media/upload/pantser2.pdf 24. Посібник з моніторингу та оцінювання програм регіонального розвитку / Лендьел М., Винницький Б., Ратейчак Ю., Санжаровський І. За ред. Санжаровського І., Полянського Ю. - К.: К.І.С., 2007. - 80 с. 25. Розвиток людського капіталу: на шляху до якісних реформ. Центр Разумкова. - Видавництво "Заповіт", 2018. - 368 с. 26. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2004 року №890-р "Про моніторинг і оцінку ефективності заходів, що забезпечують контроль стану епідемії ВІЛ-інфекції/СНІДу за національними показниками". 27. Семигіна Т. Соціальна політика: історія та сучасний розвиток. - К.: Україна, 2008. 28. Семигіна Т. В. Групи інтересів у політиці: приклад охорони здоров'я // Наукові записки НаУКМА: Політичні науки. - 2014. - Т. 160. - С. 28-33. - Режим доступу: http://bit.ly/1Cu6SW9 9 Юрочко Т.П. 2021/2022 29. Семигіна Т. В. Застосування проблемно-орієнтованого навчання у прикладних політологічних дисциплінах / Семигіна Т. В. // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. - Серія 22: Політичні науки та методика викладання соціально-політичних дисциплін. - 2014. - Вип. 15. - С. 184-189. - http://kpn.npu.edu.ua/images/files/vupysk15.pdf 30. Cambridge Dictionary [Electronic resource] - Mode of access: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/competence1. Commission Staff Working Document Accompanying the Document Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for LifeLong Learning SWD/2018/014 final - 2018/08. [Electronic resource] - Mode of access: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018SC0014&from=EN31. Developing Direct Reports: Taking the guesswork out of leading leaders, Corrinne Armour, Anneli Blundell, Belinda Cohen, 2015, Bacca House Press.32. Developing key competencies in education: some lessons from international and national experience / D. S. Rychen, A. Tiana; UNESCO, International Bureau of Education. - Paris: UNESCO, 2004. - 80 p.33. European Commission. Key Competences For Lifelong Learning. European Reference Framework - 2007. [Electronic resource] - Mode of access: https://www.erasmusplus.org.uk/file/272/download34. Exceptional Leadership: 16 Critical Competencies for Healthcare Executives, 2nd Edition, Carson F. Dye & Andrew N. Garman, 2015, Health Administration Press.35. Hutmacher, Walo. Key competencies for Europe // W. Hutmacher // Report of the Symposium Berne, Switzerland 27-30 March, 1996. Council for Cultural Cooperation (CDCC) // Secondary Education for Europe Strasburg, 1997. [Electronic resource] - Mode of access: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED407717.pdf 36. Improving healthcare quality in Europe. Characteristics, effectiveness and implementation of different strategies. World Health Organization and OECD, 2019. [Electronic resource] - Mode of access: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/327356/9789289051750-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y37. Klein A., Validity and Reliability for Competency-Based Systems: Reducing Litigation Risks. Compensation & Benefits Review, vol. 28, 4: pp. 31-37., First Published Jul 1, 1996. [Electronic resource] - Mode of access: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/08863687960280040538. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013/print39. Закон України "Основи законодавства України про охорону здоров'я" в редакції від 18 березня 2020 р. [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2801-12 Закон України "Про вищу освіту" в редакції від 16.01.2020 р. [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18/Інформаційні ресурси (рекомендовані сайти)1. Всесвітня організація охорони здоров'я :http://www.euro.who.int/2. ASPHER. https://www.aspher.org/3. Фонд народонаселення. https://www.unfpa.org/4. Інститут демографії. https://idss.org.ua/public5. Світовий банк: http://www.worldbank.org/6. Верховна Рада України: http://iportal.rada.gov.ua/; http://zakon5.rada.gov.ua/laws7. Міністерство фінансів України: http://www.minfin.gov.ua/8. Міністерство охорони здоров'я України: http://www.moz.gov.ua/Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, есе, презентації, індивідуальне, групові завдання, дискусії, самостійна робота.Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (участь у семінарських заняттях, виконання завдань самостійної роботи); підсумковий контроль - 30 балів (іспит).Мова навчання: українська