Код: 317399Назва:
Управління природними ресурсами
Анотація: Курс має на меті засвоєння здобувачам вищої освіти рівня "магістр" теоретичних та управлінських основ формування соціально-економічних взаємодій для досягнення сталого розвитку суспільства і держави в межах змінної економічної ситуації та варіативності прийняття управлінських рішень. Курс орієнтований на студентів, як вже мають базові знання з економічної теорії, економіки природокористування, екологічної економіки. Курс передбачає отримання знань про сутність сталого розвитку, зміну парадигми сталості за історичний період, реалізацію ідей сталого розвитку в ХХ-ХХІ ст., про політики сталого розвитку для різних рівнів їх формування та реалізації. Курс передбачає розгляд підходів стосовно розуміння та розвитку теорії та практики сталого розвитку при урахуванні нормативних, організаційних та фінансових вимог до раціонального використання територіальних ресурсів. На групових заняттях отримані знання будуть інтегровані у вирішення господарських задач та пріоритетів розвитку. Очікуваний результат курсу - опанування студентами принципів, структури, організації та функцій управління природними ресурсами в процесі господарювання в межах парадигми сталого розвитку.Тип дисципліни: вибірковийРік навчання: 2Семестр: 4Кількість кредитів: загальна кількість годин - 150; аудиторні години - 50; в т.ч. лекції - 26 год., семінарів - 24год.; кількість кредитів ЄКТС - 5Форма контролю: залікВикладач(і): професор Хлобистов Євген ВолодимировичРезультати навчання: формування знань щодо змісту, методології та інструментарію управління природними ресурсами; засвоєння студентами знань та формування вміння системно аналізувати основні етапи розвитку уявлень про господарські взаємодії в процесі реалізації управління природними ресурсами; усвідомлення сутності управління природними ресурсами та практичної спрямованості гармонізації інтересів та можливостей ефективного економічного розвитку, забезпечення економічних та політичних пріоритетів розвитку держави та її регіонів щодо природокористування.Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: економіка природокористування, екологічна економіка, теорія і практика сталого розвиткуЗміст дисципліни: Природні ресурси в історії людства. Значення природних ресурсів для сучасності. Роль природних ресурсів для різних технологічних укладів та соціально-економічного розвитку суспільства, окремих спільнот. Залучення природних ресурсів для економічного зростання, життєзабезпечення, збереження та відтворення природних ресурсів. Поняття ресурсного надлишку та ресурсного дефіциту для окремих видів природних ресурсів і для окремих історичних періодів розвитку людства. Динаміка змін у природокористуванні в процесі поглиблення знань та навичок стосовно цілісного уявлення про природоресурсний потенціал території. Екологічні кризи. Екологічні обмеження. Класифікація екологічних обмежень. Економічна інтерпретація екосистемної цілісності. Поняття "природний капітал". Макроекономічна сутність природного капіталу. Ефективне та стале використання природних ресурсів. Аналіз "вигоди-витрати" в оцінці використання природних ресурсів. Правило Л.Грея. Правило Гарольда Хотеллінга (Готелінга). Усталена рівновага на ринку невідновлювальних ресурсів. Економіка використання відновлюваних ресурсів. Біоекономічні теореми. Регулювання зовнішніх (екстернальних) витрат та екологічна ефективність. Сутність, значення та параметризація сталого використання природних ресурсів. Зрівноважене природокористування в ідеях Торстена Веблена. Концепції Джона Кеннета Гелбрейта щодо обґрунтування довгострокових планів використання природних ресурсів і централізованого макроекономічного регулювання в систему управління економічними суб'єктами. Ідеї загальносвітового значення природних ресурсів та ексистемних послуг Кеннета Боулдінга. Природні ресурси як багатство і виклик, пастка ресурсної достатності і надлишкової кількості. Моноресурсні економіки. Формування сталого використання природних ресурсів за умов їх високої кон'юнктури та економічної залежності від одного чи декількох пов'язаних між собою природних ресурсах. Індикатори природокористування. Сутність, доцільність, впровадження індикативних показників природокористування. Загальні та спеціальні індекси та індикатори природокористування. Національні особливості. Практики сталого природокористування. Відновлювальні природні ресурси, їх класифікація та динаміка застосування в практиці господарювання і життєзабезпечення. Роль відновлювальних природних ресурсів в минулому та сьогодення. Передбачення та прогнози використання відновлювальних природних ресурсів. Невідновлювальні природні ресурси, їх класифікація та динаміка застосування в практиці господарювання і життєзабезпечення. Роль невідновлювальних природних ресурсів в минулому та сьогодення. Обмеженість невідновлювальних природних ресурсів. Взаємозв'язок рівня достатності невідновлюваних природних ресурсів з рівнем економічного розвитку суспільства та технологічними укладами. Управління природними ресурсами у надзвичайних ситуаціяхРекомендована література: Губанова О.Р. Економіка довкілля та природних ресурсів: Конспект лекцій. Частина І. Одеса, 2017. 119 с.Сталий розвиток та екологічна безпека суспільства. В 2-х т. За ред. проф. Хлобистова Є.В. Сімферополь, 2011. Т.1- 464с., Т.2. - 340с.Cтратегічний потенціал екологічної безпеки: технологія економічного зростання / Добранська Л.О., Жарова Л.В., Хлобистов Є.В. Львів, 2012. 312 с.Економіка природних ресурсів: навчальний посібник / Л.Г.Мельник, І.М.Сотник, О.Ю.Чигрин. Суми, 2010.348 с. Мельник Л.Г. Рождение сестейновой экономики: опыт ЕС и практика Украины в свете III и IV промышленных революций: монография. Сумы, 2018. 432 с.Економіка довкілля і природних ресурсів. Інформаційний пакет спеціальності / за ред. академіка НАН України Ю. Ю. Туниці. Львів, 2015. 369 сОснови екології та економіка природокористування: Навч. посібник / О.М. Царенко, О.О.Нєсвєтов, М.О.Кадацький. Суми, 2018. 592 с.Економіка, організація та інформаційно-аналітичне забезпечення поводження з твердими побутовими відходами / О.Г.Рогожин, В.О.Трофимчук, Є.В.Хлобистов. Київ, 2021. - 230 с.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна роботаМетоди й критерії оцінювання: Поточний контроль (70%) - семінарські заняття
Підсумковий контроль (30%) - залік
Мова навчання: українська